Opladning af E-golf

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Marsmous
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 9. aug 2008, 15:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Opladning af E-golf

Indlæg af Marsmous » 15. jun 2021, 11:38

Hej VAG'er

Jeg har en aftale om at købe en E-golf i morgen. Første elbil på matriklen så har lige 2 spørgsmål omkring opladningen.

1. Hjemturen:
Bilen står desværre i Hvidovre og jeg bor mellem Århus og Skanderborg.
Hvis man tager www.abetterrouteplanner.com og siger batteriet er 10% degraderet (det er en 2018 model, kørt 95.000 km) burde det lige kunne lade sig gøre hvis man tager færgen vil der være 11% tilbage ved hjemkomst men kan man stole på dette? Vil det være bedre at tage den over fyn hvor der er ladestationer flere steder (i følge routeplanner skal der så stoppes 2 gange)? og kan jeg tage et hvilken som helst ladestander hvis jeg ikke af abonnement ved nogen (bilen har CCS) - er det bare en højere el pris jeg betaler og hvordan fungerer betalingen så?

2. Fremadrettet
Den er tænkt som vores 2. bil og påtænker kun at skulle lade herhjemme (alle turer længere end den kan køre bliver gjort i fossil bil) men hvad giver så mening i forhold til opladning herhjemme? forventet kørsel om året er ca 10.000 km. Vi får varmepumpe i august så har snart nedsat elpris. Tænker det bedste bare selv er at købe en lader og så ikke være tilknyttet nogen? Mener der engang var en (måske @Tonny ?) der havde lavet et Excel ark der gav et oversigt over mulighederne?

På forhånd tak
Henning
Nuværende:
2019 Skoda Superb 1.5 TSI DSG combi business edition
2018 VW e-Golf

Tidligere:
2014 Skoda Octavia III 1.6 TDI DSG hatchback elegance
1995 Audi A4 b5 1.6
1997 VW vento 1.8

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af mobilos » 15. jun 2021, 11:46

1. Det er en lade station ved færgeleje. Du kan ikke stole på at det er 11% strøm tilbage. Du kan bare tage den lader der er ledig og betale ved kasse 1, de 100 kr.
These users thanked the author mobilos for the post:
Marsmous

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af superbeszzz » 15. jun 2021, 13:15

Bilen kan godt køre selvom der er mindre end 10% tilbage. En degradation på 10% på 2-3 år er også meget højere end hvad de hidtige undersøgelser har vist. Jeg ville ikke være så beymret.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af diskoboy » 15. jun 2021, 13:16

Start med at hente appen fra https://www.plugsurfing.com/home

Det giver dig mulighed for lade flere steder. Clever er bare dyre som i dyre. Med plugsurfing kan du komme ned på 2.5 kr pr. kw mod Clevers 6 kr for samme. Jeg har hentet den og den virker fint. Har ladet en del og sat betaling via Paypal... At jeg så aldrig har fået en regning fra dem er en anden snak... shhhhhh :D

Vedr. lader har jeg købt en Easee Home. Der findes mange forskellige men jeg kunne godt lide den og jeg har integrereret den med min Home Assistant løsning (Smart Home). Vi får refusion via Monta.app men det kan du vel ikke når I har varmepumpe (og dermed allerede nedsat pris). Ideen med Monta er at få refusion med det samme i stedet for kun hvert kvartal, ½ eller hele år.

Laderen er bare købt hos Power.

Denne side er ret god: https://ladepris.dk/
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Marsmous
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 9. aug 2008, 15:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af Marsmous » 15. jun 2021, 13:58

superbeszzz skrev:Bilen kan godt køre selvom der er mindre end 10% tilbage. En degradation på 10% på 2-3 år er også meget højere end hvad de hidtige undersøgelser har vist. Jeg ville ikke være så beymret.
Tja måske 10% degration er pessimistisk. Kan se planneren regner med 5% som standard.
Men med 5% vil der være 15% tilbage når jeg kommer hjem så ikke stor forskel.
Kan se at den regner med at man starter på 90% man kan vel godt "tvinge" bilen til at lade til 100% selvom det er med mormorlader?
Det vil jo også give lidt.
Men tænker jeg satser på at tage færgen så siger planneren at jeg skal have 22% ved Odden.
Hvis det passer nogenlunde kan jeg komme hjem hvis ikke må jeg lade lidt ved den nævne clever station.


diskoboy skrev:Start med at hente appen fra https://www.plugsurfing.com/home

Det giver dig mulighed for lade flere steder. Clever er bare dyre som i dyre. Med plugsurfing kan du komme ned på 2.5 kr pr. kw mod Clevers 6 kr for samme. Jeg har hentet den og den virker fint. Har ladet en del og sat betaling via Paypal... At jeg så aldrig har fået en regning fra dem er en anden snak... shhhhhh :D

Vedr. lader har jeg købt en Easee Home. Der findes mange forskellige men jeg kunne godt lide den og jeg har integrereret den med min Home Assistant løsning (Smart Home). Vi får refusion via Monta.app men det kan du vel ikke når I har varmepumpe (og dermed allerede nedsat pris). Ideen med Monta er at få refusion med det samme i stedet for kun hvert kvartal, ½ eller hele år.

Laderen er bare købt hos Power.

Denne side er ret god: https://ladepris.dk/
Super. Har hentet app'en. Men kan se at hvis jeg f.eks. gerne vil bruge den clever lader ved færgen er prisen stadig over 6 kr så der er ikke rabat ved alle udbydere?

Ja er jo så det næste hvilken lader man skal vælge hvis man barer køber en selv Billede
Nuværende:
2019 Skoda Superb 1.5 TSI DSG combi business edition
2018 VW e-Golf

Tidligere:
2014 Skoda Octavia III 1.6 TDI DSG hatchback elegance
1995 Audi A4 b5 1.6
1997 VW vento 1.8

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af diskoboy » 15. jun 2021, 15:23

Marsmous skrev:
15. jun 2021, 13:58
Super. Har hentet app'en. Men kan se at hvis jeg f.eks. gerne vil bruge den clever lader ved færgen er prisen stadig over 6 kr så der er ikke rabat ved alle udbydere?

Ja er jo så det næste hvilken lader man skal vælge hvis man barer køber en selv Billede
Jeg tænker at de har overvejet hvor folk har mest brug for strøm og sætter prisen derefter for ikke-Clever-kunder. Tidligere var den over 9 kr :-)
These users thanked the author diskoboy for the post:
Marsmous
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Marsmous
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 9. aug 2008, 15:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Opladning af E-golf

Indlæg af Marsmous » 16. jun 2021, 15:54

Som opfølgning klarede den turen hjem med 60 km tilbage uden at lade på vejen.

Så alt godt Billede.
Tak for inputs.

Flere input omkring valg af lader herhjemme til modtages gerne Billede
20210616_155859.jpg
20210616_155859.jpg (22.42 KiB) Vist 1269 gange
Nuværende:
2019 Skoda Superb 1.5 TSI DSG combi business edition
2018 VW e-Golf

Tidligere:
2014 Skoda Octavia III 1.6 TDI DSG hatchback elegance
1995 Audi A4 b5 1.6
1997 VW vento 1.8

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"