Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af GaSelle » 16. jun 2021, 10:24

jansom skrev:
16. jun 2021, 08:36
BrianDS skrev:
jansom skrev:Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå konceptet med separate konti og lommepenge ægtepar imellem. Det er godt nok en underlig konstruktion. Vi er hos os fælles om alt.
Det er jo meget rart for jer Billede

Jeg kommer ikke til at synes det er en god ide med alt i en fælles pulje alligevel BilledeBillede
Jeg synes fælles økonomi er alt for bøvlet, og ikke rigtig giver nogle fordele overhovedet.
Det er jo lige netop mere simpelt.

Mange af jer der har seperat økonomi kommer med alenlange eksempler med indviklede fordelingsnøgler og adskillige konti.
Det er jo ikke nødvendigvis simpelt for andre, bare fordi det er for dig :)
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
Targetmajbom

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af DanielB12 » 16. jun 2021, 11:02

Det blev til noget af en tråd 😂

Vi havde mange flere diskussioner inden vi havde fællesøkonomi (alt ryger i én kasse; ingen lommepenge eller noget).. feks hvornår er noget fælles og skal vi så betale hver for sig eller samlet..
Vi har, nu, aldrig nogen skænderier omkring det. Som i aldrig.
Men vi har selvfølgelig snakke om hvad vi skal bruge større beløb på.. og det er egentlig meget fint, da man så lige får tænkt sig om, ift om det man vil købe reelt er det man har behov for.. i kærestens tilfælde er det om sønnen virkelig har behov for 25 par underbukser, og i mit tilfælde om vi har behovet for en humbaur trailer til 45.000 kr, fordi folk på vagcars anbefaler det 😂
Senest rettet af DanielB12 16. jun 2021, 11:26, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 5):
martintajansomMike HOzonaMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Anders D » 16. jun 2021, 11:06

Jeg kom på grund af tråden her, til at tænke igennem hvordan økonomien, ud over biler og andre driftsudgifter trækkes fra familiekontoen ser ud.

Og det her skulle gerne understrege, hvorfor det ikke betyder en døjt for mig, om jeg betaler mere af min personlige indtægt til det fælles end min kone.

Provenu fra salg af min andelslejlighed -> 750.000 kr. -> direkte ind i købet af vores fælles første ejerlejlighedskøb.
Pre-arv #1 (0% familielån med årlige afdrag på grænsen for skatte/afgiftsfri gaver) fra mine forældre på 250.000 kr. -> direkte ind på ekstraordinært afdrag på ejerlejligheden.
Pre-arv #2 -> 250.000 kr -> direkte ind på fælleskontoens "store sorte hul" med parcelhus, bil og 3 børn.
X antal pengegaver over tid i xx.xxx -> direkte ind på fælleskontoen.
Regulering af dødsfaldsdækning på forsikringer i pensionsordning på kontant til udbetaling 2.500.000 -> direkte til konen i tilfælde af, at jeg dør inden pensionsalderen, så hun min. kan sidde gældsfrit i vores fælles hus, og fokusere på hendes og børnenes fremtid).

Behøver jeg skrive at jeg satser på vi er sammen resten af livet? :)
These users thanked the author Anders D for the post (total 5):
kGlerupHansHRFalleNzinhoMorten Hedensted

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Dikal » 16. jun 2021, 12:23

I forhold til bilen... Hvor meget bruger I den, når I begge kun har 5min på arbejde?
Hvis du allerede er i tvivl, så sælg skidtet. Men hvad vil du have istedet? Det ender jo nok ikke med en, som er billigere ;)

Herhjemme er der 100% fællesøkonomi. Og det er konen nok glad for, da hun er hjemmegående.
Til gengæld er det hendes arv fra bedsteforældre, som gør, at vi i dag kan nøjes med et 30års afdragsfrit lån.
Så vi sidder møgbilligt i huset på trods af, hvad det har kostet.

I forhold til forbrug, så er vi ret enige om, hvad der skal bruges af penge. Og selvfølgelig synes jeg, at det er åndsvagt at købe shampoo til 3-400kr flasken. Til gengæld forstår hun heller ikke, hvorfor jeg skal have store fælge på bilen, når den også kan køre på nogle, som er mindre. Heldigvis har vi ellers ikke de dyre vaner, og vi begge bruger pengene, som vi har lyst.
Dog har hun dog forbudt mig at købe en ny sommerbil, nu hvor jeg endelig fik solgt den gamle, som jeg ikke fik brugt. Jeg er uenig, men kan godt forstå argumentet. Og når alt kommer til alt, så er det nok også bare ideen om at købe bil, som jeg er interesseret i.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"