Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6409 times
Been thanked: 1621 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 18:40

jansom skrev:Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå konceptet med separate konti og lommepenge ægtepar imellem. Det er godt nok en underlig konstruktion. Vi er hos os fælles om alt.
Det er jo meget rart for jer Billede

Jeg kommer ikke til at synes det er en god ide med alt i en fælles pulje alligevel BilledeBillede
Jeg synes fælles økonomi er alt for bøvlet, og ikke rigtig giver nogle fordele overhovedet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af EsbenJ » 15. jun 2021, 18:44

Her er først hvordan vi gør.:
Vi har to biler - V40 og V90. Den lille kører jeg i, da det er billigst - jeg kører ca 3500km/md. Ville egentlig have haft en mindre, men det kunne jeg ikke få liv til pga sikkerheden - det går min kone meget op i. V90 tager vi når vi skal af sted alle sammen, så det er familiebilen - V40 er min pendlerkasse.

Sådan betaler vi:
Hos os overfører vi hver et beløb til budgetkontoen og der kører hus, biler, abonnementer, fritidsinteresser, og forsikringer mv. Jeg betaler mest i forhold til min løn - konen betaler dog mere end mig. Det hænger sammen med at flere af de udgifter der dækkes vedrører mit transportbehov som jeg får fradrag for og nogle gange kørselsgodtgørelse for, samt at hun nogle gange betaler ting fra sin lønkonto som egentlig hører til budgetkontoen. Det har jeg dog opgivet, og justerer derfor bare på min egen måde :-)

Konen betaler alt der har med børnenes tøj og sko at gøre. Jeg betaler gadgets til dem. Det er ikke noget vi har talt en masse om, men sådan er det blevet.

Mad og alm husholdning betales af den der handler - aner ikke om det er ligeligt fordelt, men går heller ikke op i det.

Jeg overfører hver måned det jeg har i overskud på min lønkonto til vores fælles opsparring. Konen overfører ca 20000kr af gangen, når hun har dem stående. Hun kører med højere buffer på lønkontoen end mig. Derfra spares op til konfirmation, kørekort (Til børnene), kobberbryllup og andre dyrere større ting.

Budgettet er meget langsigtet, og jeg kan se vi når i mål inden tid. Derfor gør det mig ikke noget hvis hun af og til køber noget jeg synes er ligegyldigt eller for dyrt. (Det er dog yderst sjældent) Hun knokler selv for pengene, og hun har det på samme måde med mit forbrug. Vi er utroligt priviligerede mht at vi ikke har nogle dyre interesser, at vi ikke har sat os for dyrt med huset ved køb, og at vi begge er steget i løn siden der blev beregnet rådighedsbeløb ifbm huskøb i ultimo 2014.

Når jeg tømmer lønkontoen hver måned, så kan det ske at der kommer en udgift der ikke var budgetteret med. Fx i foråret gik robotplæneklippereren itu og ny til 8000kr skulle købes. Dette samtidig med at jeg havde købt andre ting gjorde at der måtte hentes lidt på opsparingen, da måneden gik på hæld. Det er ikke noget jeg spørger om - så kan hun bare selv slå græs…. Det er vel også det man har en buffer til.

Jeg vil tro jeg godt kunne få konen med på en fælles forbrugskonto, men hun vil få svært ved at få mig med på det. (Jeg tjener mindst) Jeg er ikke interesseret i at få direkte adgang til penge jeg ikke selv har arbejdet for - så hellere via opsparringskontoen - derfra henter jeg ikke penge udenlige lige at tænke mig om et sekund ekstra.

Mht din situation - så synes jeg du skal beholde bilen, og så må i bruge tiden til der skal skiftes bil igen til at få snakket omkring fordelingen af de økonomiske byrder, og hvad i har af mål for jeres økonomi i fremtiden. Læg et fællesbudget med nogle beløb og se hvad der kan lade sig gøre. Mener hun fx at bil er unødvendigt, så er det op af bakke, men er hun enig i at i skal have bil, men ikke hvilken - så må I til at lege med tal.
Er der plads til at der kan bruges 4000kr mere end hun synes på bil hver måned, hvis hun også skal bruge måske 2000kr på beautysalon. Er der det - så gør det og se tiden an. Dræner den ekstra dyre bil budgettet så det bliver et problem for den anden, så lad være.

Ofte er det jo sådan at den ene ikke ville kunne hive den store løn hjem hvis ikke den anden gik på deltid og så kan et manglende økonomisk bidrag jo godtgøres med ekstra indsats omkring det at få et familieliv til at køre - mad, husholdning, børn der skal hentes/bringes osv. Det er altså muligt at hun skal betale en mindre %del end dig men stadig have noget at skulle have sagt mht hvordan jeres penge bruges.

Jeg vil anbefale fællesbudget og opsparring, og så ellers hver jeres kontoer til det det der ikke kører på budget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 3):
BrianDSNzinhoHr_Ravn
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 18:45

Nzinho skrev:
15. jun 2021, 14:36

Jeg har følgende tanker:
1. Sælge Octaviaen
1.1 Beholde den og blive ved med at betale selv.
1.2 Jeg kunne egentlig godt bruge de 3.000kr anderledes (jeg sidder ikke stramt i det)

2. Købe en ”dårligere” bil kontant max 130.000kr. og beholde til den ikke kan mere? Jeg kan dog også godt lide lidt kram, derfor valgte vi Skodaen for et år siden

3. Leasing af bil, som jeg selv arbejder med (vi får ingen nævneværdige fordele her til info)
3.1 Dette kan evt indgå i det fællesbudget
3.2 Min udbetaling fra salg kunne evt gå til noget mere brugbart (aktier eller nyt hus som eksempler)
Hvorfor er der forskel på om du leaser eller køber en bil? Hvis du køber så er der en afbetaling, og den kan vel på samme vis splittes op som hvis du leaser og har en fast månedlig betaling.

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Nzinho » 15. jun 2021, 19:05

Anti Replica skrev:
15. jun 2021, 18:31
Tilbage til spørgsmålet..

Sælg Skodaen
Og hvad gør du så efter? :)

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Henrik2800 » 15. jun 2021, 19:08

Nzinho skrev:
15. jun 2021, 19:05
Anti Replica skrev:
15. jun 2021, 18:31
Tilbage til spørgsmålet..
Sælg Skodaen
Og hvad gør du så efter? :)
Hvad konen siger,
kør Citroen eller tag bussen :shock:
These users thanked the author Henrik2800 for the post (total 2):
RasmusAndersenDanielB12
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Morten Hedensted » 15. jun 2021, 19:20

BrianDS skrev:
15. jun 2021, 18:15
Morten Hedensted skrev:Jeg forstår slet ikke, at folk argumenterer for, at de har fælles økonomi og så har de alligevel hver sin lommepengekonto.

Vi har en Nemkonto hvor ale indtægter går ind, derfra trækkes et beløb til en budgetkonto hvorfra alle udgifter betales. På Nemkontoen bliver alt over et bestemt beløb overført til opsparing - Altså en fælles opsparing. Det der står tilbage på Nemkontoen, går til mad, tøj og diverse. Der skeles ikke til hvem der tjener mest eller hvorfor. Selvfølgelig går ingen af os ud og fyrer en formue af uden at vi har snakket om det. Faktisk drøfter vi det meste, udover dagligdagsting. Ikke drøfter som i diskuterer, men orienterer.
Det er hvad jeg forstår ved fælles økonomi. Selvfølgelig skal folk gøre som de lyster - Jeg gider bare ikke bøvle med mig og hendes, når vi er gift, bor sammen, har haft barn sammen, han bliver 23, osv. Så tænker jeg, at man må løfte i fællesskab uden smålig skelen til hvem der bidrager med mest på et givent tidspunkt.

Hvis, eller når, det hele kører i en fælles pulje, så undgår man udfordringer som dem trådstarter står med. Så havde bilen fra starten været en fælles udgift. Og ja, det kræver naturligvis, at man kan enes om de store ting, som fx biler og hus.

Måske er jeg bare pisse gammeldags - Det er uden tvivl en mulighed.
Jeg ved ikke om det er gammeldags, men jeg er overbevist om de oplevelser vi hver især har i vores opvækst gør noget ved hvordan vi ser tingene.
Både min hustru og jeg har oplevet at økonomi kunne splitte en familie ad, og vi har også set det ved vennepar, hvor økonomien sejlede fordi der netop ikke altid var enighed om hvorledes pengene skulle bruges.

For os har vi fælles konti til de vigtige ting, og der har vi besluttet os for en fordeling, som vi så hver især overholder. Skulle det ske der blev et problem for den ene, så er det ikke mere striks end vi selvfølgelig hjælper hinanden, men sådan i det daglige er der ingen snak om den ene lige har brugt 500 kr på et eller andet, når det trækkes af egen konto.
Jeg tror bare vores er vendt på hovedet i forhold til jeres, vi betaler fast ind til det fælles, og så har vi hver især en pulje tilbage som vi så disponerer over. Det gør at vi altid ved hvordan det hænger sammen, og der er ikke rigtigt noget at snakke om på den konto.

Da vi var yngre var fordelingen at jeg sørgede for hus og bil, og hun for mad og diverse, men det fungerede for os. Da vi så købte hus sammen, blev det fælles, det samme med børn, men bilerne og alle mulige ting - det har vi hver især.
Folk skal gøre som de føler bedst for, men, hvis man lever i et formuefællesskab, så giver det ikke meget mening, at formuen reelt ikke er fælles.

At det så i praksis, i forbindelse med fx dødsfald, er smartere, at ha hver sin lønkonto er en anden sag. Men det kan man jo sagtens ha, uden at skele til hvem der bidrager med hvad.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6409 times
Been thanked: 1621 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 19:21

Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
15. jun 2021, 18:15
Morten Hedensted skrev:Jeg forstår slet ikke, at folk argumenterer for, at de har fælles økonomi og så har de alligevel hver sin lommepengekonto.

Vi har en Nemkonto hvor ale indtægter går ind, derfra trækkes et beløb til en budgetkonto hvorfra alle udgifter betales. På Nemkontoen bliver alt over et bestemt beløb overført til opsparing - Altså en fælles opsparing. Det der står tilbage på Nemkontoen, går til mad, tøj og diverse. Der skeles ikke til hvem der tjener mest eller hvorfor. Selvfølgelig går ingen af os ud og fyrer en formue af uden at vi har snakket om det. Faktisk drøfter vi det meste, udover dagligdagsting. Ikke drøfter som i diskuterer, men orienterer.
Det er hvad jeg forstår ved fælles økonomi. Selvfølgelig skal folk gøre som de lyster - Jeg gider bare ikke bøvle med mig og hendes, når vi er gift, bor sammen, har haft barn sammen, han bliver 23, osv. Så tænker jeg, at man må løfte i fællesskab uden smålig skelen til hvem der bidrager med mest på et givent tidspunkt.

Hvis, eller når, det hele kører i en fælles pulje, så undgår man udfordringer som dem trådstarter står med. Så havde bilen fra starten været en fælles udgift. Og ja, det kræver naturligvis, at man kan enes om de store ting, som fx biler og hus.

Måske er jeg bare pisse gammeldags - Det er uden tvivl en mulighed.
Jeg ved ikke om det er gammeldags, men jeg er overbevist om de oplevelser vi hver især har i vores opvækst gør noget ved hvordan vi ser tingene.
Både min hustru og jeg har oplevet at økonomi kunne splitte en familie ad, og vi har også set det ved vennepar, hvor økonomien sejlede fordi der netop ikke altid var enighed om hvorledes pengene skulle bruges.

For os har vi fælles konti til de vigtige ting, og der har vi besluttet os for en fordeling, som vi så hver især overholder. Skulle det ske der blev et problem for den ene, så er det ikke mere striks end vi selvfølgelig hjælper hinanden, men sådan i det daglige er der ingen snak om den ene lige har brugt 500 kr på et eller andet, når det trækkes af egen konto.
Jeg tror bare vores er vendt på hovedet i forhold til jeres, vi betaler fast ind til det fælles, og så har vi hver især en pulje tilbage som vi så disponerer over. Det gør at vi altid ved hvordan det hænger sammen, og der er ikke rigtigt noget at snakke om på den konto.

Da vi var yngre var fordelingen at jeg sørgede for hus og bil, og hun for mad og diverse, men det fungerede for os. Da vi så købte hus sammen, blev det fælles, det samme med børn, men bilerne og alle mulige ting - det har vi hver især.
Folk skal gøre som de føler bedst for, men, hvis man lever i et formuefællesskab, så giver det ikke meget mening, at formuen reelt ikke er fælles.

At det så i praksis, i forbindelse med fx dødsfald, er smartere, at ha hver sin lønkonto er en anden sag. Men det kan man jo sagtens ha, uden at skele til hvem der bidrager med hvad.
Det behøver vi ikke at være enige i - men hvem siger vi har formue fællesskab bare fordi vi er gift? Det er muligt at undlade den del af aftalen med en ægtepagt Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af GaSelle » 15. jun 2021, 20:33

jansom skrev:
15. jun 2021, 18:17
Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå konceptet med separate konti og lommepenge ægtepar imellem. Det er godt nok en underlig konstruktion. Vi er hos os fælles om alt.
Det er man da nød til, medmindre man ser ens på ALT og ikke vil gå og gnave i, om konen render lidt for meget på café med veninderne, køber for meget tøj osv. Og jeg er da netop lykkelig for, at min kone ikke er en (kvindelig) kopi af mig med de eksakt samme synspunkter og holdninger. Der skal lidt krydderi på tilværelsen :) Overordnet er vi enige om de fleste ting og prioriteringer, men der er ting som hun prioriterer som er ligegyldige for mig - og vice versa.

Vi kører som sagt ALT fælles, undtagen den lille del, der hedder "lommepenge". Vi får, trods forskelle i indkomst, det samme beløb. Det er netop til cafébesøg, hobbyer (for hendes vedkommende tøj - for mit vedkommende knallerter, hifi etc.) osv. Jeg kan ikke se værdien i det hun bruger hendes penge på og vice versa (at mine ting så kan sælges igen er en anden sag :D).
Nogle venner kører ALT fælles, og så er konen "finansminister". Der skal manden så have "bevilget" penge, hvis han skal bruge nogen til en hobby eller lignende. Det gider jeg simpelthen ikke. Selvom vi kører lommepenge betyder det ikke, at det er SÅ skarpt opdelt, at hvis en mangler fx en ny vinterjakke eller en anden relativt dyr ting, at det ikke kan tages fra fælleskassen. En kollega, hvor det også kører skarpt opdelt økonomisk fortæller, at når de fx køber ind, så gemmer de kvitteringer, så den anden kan betale den anden halvdel. Det gider jeg heller ikke.

Vi har fælles lønkonto, fælles budgetkonto, fælles opsparing - og så hver vores konto til de famøse lommepenge. Derudover har bilerne deres egen budgetkonto.

Havde vi helt adskilt økonomi ville vi ikke komme på (store) ferie(r) og der ville givetvis også være knas ved større fælles udskrivninger, fester osv, fordi hun er ret impulsiv med pengene. Hun ville ikke prioritere at spare op og sætte lidt til side; derfor har VI valgt den løsning - det er det eneste rigtige for OS. Det er sat lidt på spidsen; men pointen er klar nok.

Bare fordi jeg ikke forstår at nogen kører ALT sammen eller ALT adskilt betyder det jo ikke, at det ikke fungerer for andre.

Det er klart mig, der går mest op i biler herhjemme. Min kone har dog også holdninger til, hvad hun vil køre i, og at det gerne må fremstå pænt. Så bilerne går fra den fælles kasse, og det synes jeg også trådstarter burde gøre, hvis konen/familien også har "glæde" af den. Biler er en fast udgift, og de skal derfor på budgettet ligesom mad, husleje, forbrug og forsikringer - i hvert fald i min optik.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
SyndicateBrianDSTargetDanielB12

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1805
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 220 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Avantismo » 15. jun 2021, 20:39

Nzinho skrev:
15. jun 2021, 19:05
Anti Replica skrev:
15. jun 2021, 18:31
Tilbage til spørgsmålet..

Sælg Skodaen
Og hvad gør du så efter? :)
Personligt ville jeg købe en Audi TT og få den chippet ;)
These users thanked the author Avantismo for the post (total 2):
jansomDanielB12
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af xbn » 15. jun 2021, 21:00

Hvis vi havde en fælles bil (uagtet den ene kørte mest i den) og tilhørende lån, så tror jeg vi ville betale af på lånet og fra en fælles konto. Vi har hver vores nemkonto og en fælles budget/opsparingskonto, hvor vi hver sætter alt over x kroner på nemkontoen ind på. De fleste faste regninger bliver trukket fra budgetkontoen.
Kan godt se at det kan give udfordringer, hvis indtægterne og det personlige forbrug/sparsommelighed er meget forskelligt.

Om det giver mening at sælge bilen på grund af høje brugtpriser ved jeg ikke, en tilsvarende billigere brugt er vel så steget tilsvarende.
Billede

PF
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 26. maj 2015, 19:52
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 104 times
Been thanked: 52 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af PF » 15. jun 2021, 21:01

@Anti Replica
Hvad fanden, arbejder du som frisør ved siden af flise pusheriet?

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1805
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 220 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Avantismo » 15. jun 2021, 21:05

Min frisør kører en kæmpe AMG

Jeg er pissefattig. Pyt
These users thanked the author Avantismo for the post (total 3):
PFjansomKevinff
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Nzinho » 15. jun 2021, 21:49

@EsbenJ

Mange tak for et brugbart svar!
martinta skrev:
15. jun 2021, 18:45
Nzinho skrev:
15. jun 2021, 14:36

Jeg har følgende tanker:
1. Sælge Octaviaen
1.1 Beholde den og blive ved med at betale selv.
1.2 Jeg kunne egentlig godt bruge de 3.000kr anderledes (jeg sidder ikke stramt i det)

2. Købe en ”dårligere” bil kontant max 130.000kr. og beholde til den ikke kan mere? Jeg kan dog også godt lide lidt kram, derfor valgte vi Skodaen for et år siden

3. Leasing af bil, som jeg selv arbejder med (vi får ingen nævneværdige fordele her til info)
3.1 Dette kan evt indgå i det fællesbudget
3.2 Min udbetaling fra salg kunne evt gå til noget mere brugbart (aktier eller nyt hus som eksempler)
Hvorfor er der forskel på om du leaser eller køber en bil? Hvis du køber så er der en afbetaling, og den kan vel på samme vis splittes op som hvis du leaser og har en fast månedlig betaling.
Ikke andet end de penge jeg har i nuværende bil kan ryge direkte i noget andet lækkert.
Henrik2800 skrev:
15. jun 2021, 19:08
Nzinho skrev:
15. jun 2021, 19:05
Anti Replica skrev:
15. jun 2021, 18:31
Tilbage til spørgsmålet..
Sælg Skodaen
Og hvad gør du så efter? :)
Hvad konen siger,
kør Citroen eller tag bussen :shock:
:lol: :lol:

Storm
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 17. jun 2008, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Storm » 15. jun 2021, 21:49

Par der bor sammen hvor den ene part ikke opbygger en væsentlig større formue end den anden, har vel sådan set fællesøkonomi uanset hvor mange konti man prøver at fordele pengene på.
These users thanked the author Storm for the post:
donfetaful

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6409 times
Been thanked: 1621 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 22:08

Storm skrev:Par der bor sammen hvor den ene part ikke opbygger en væsentlig større formue end den anden, har vel sådan set fællesøkonomi uanset hvor mange konti man prøver at fordele pengene på.
Ikke nødvendigvis - man kan have særeje - det uanset om man er meget lige eller ikke Billede

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Monze1980 » 15. jun 2021, 22:14

Storm skrev:
15. jun 2021, 21:49
Par der bor sammen hvor den ene part ikke opbygger en væsentlig større formue end den anden, har vel sådan set fællesøkonomi uanset hvor mange konti man prøver at fordele pengene på.
Det forstår jeg ikke helt?

Hvorfor har man fælles økonomi fordi man bor sammen?
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af JGGH » 15. jun 2021, 22:19

Hvis i er enige så sælg den Skoda. Ellers må hun overtales til at være enig.
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Monze1980 » 15. jun 2021, 22:21

Hjemme hos os, er vi to voksne og en knægt på fire.

Vi er fælles om udgifter, og vi betaler ind på fælles mad-, budget- og opsparingskonto.

Og så har vi hver vores løn- og opsparing, som vi 100 % står selv for.

Det virker helt perfekt for os, og giver ingen anledning til diskussion eller uoverensstemmelse af nogen art.

Vil hun købe syv par nye sko, så gør hun det. Vil hun med veninderne til Malaga, så gør hun det.
Og vil jeg købe nyt golfsæt eller bruge 10k på golftur sydpå, så gør jeg det.
Senest rettet af Monze1980 15. jun 2021, 22:21, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 3):
BrianDSMichaelSmedHr_Ravn
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Realtor » 15. jun 2021, 22:21

tjek - sælg skodaen. Det vil du også helst ellers havde du ikke skrevet emnet herinde.

Alt omkring fællesøkonomi og deling kan i kun selv finde ud af, alle har forskellige holdninger og ingen behøver være den rigtige for dig
These users thanked the author Realtor for the post (total 3):
martintaDanielB12Kevinff
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 484 times
Been thanked: 249 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af donfetaful » 16. jun 2021, 05:56

Monze1980 skrev:
15. jun 2021, 22:14
Storm skrev:
15. jun 2021, 21:49
Par der bor sammen hvor den ene part ikke opbygger en væsentlig større formue end den anden, har vel sådan set fællesøkonomi uanset hvor mange konti man prøver at fordele pengene på.
Det forstår jeg ikke helt?

Hvorfor har man fælles økonomi fordi man bor sammen?
Hvis den part der tjener mest, betaler mest, går det altid lige op, uanset om man har én konto eller 10 konti.

Tror det var det storm mente.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af martinta » 16. jun 2021, 06:17

Realtor skrev:
15. jun 2021, 22:21
tjek - sælg skodaen. Det vil du også helst ellers havde du ikke skrevet emnet herinde.

Alt omkring fællesøkonomi og deling kan i kun selv finde ud af, alle har forskellige holdninger og ingen behøver være den rigtige for dig
Tænkte præcis det samme.

Og det sjove omkring fælles økonomi eller separat økonomi med fælles konto er jo, at man skal vælge hvad man gerne vil selv - og så gøre det der virker bedst. For mange par ville fælles økonomi muligvis være et emne som ville være kernen i en hel del skænderier, og for andre giver det en tryghed og stabil base.
These users thanked the author martinta for the post:
Nzinho

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6409 times
Been thanked: 1621 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 06:22

donfetaful skrev:
16. jun 2021, 05:56
Monze1980 skrev:
15. jun 2021, 22:14
Storm skrev:
15. jun 2021, 21:49
Par der bor sammen hvor den ene part ikke opbygger en væsentlig større formue end den anden, har vel sådan set fællesøkonomi uanset hvor mange konti man prøver at fordele pengene på.
Det forstår jeg ikke helt?

Hvorfor har man fælles økonomi fordi man bor sammen?
Hvis den part der tjener mest, betaler mest, går det altid lige op, uanset om man har én konto eller 10 konti.

Tror det var det storm mente.
Men det er jo stadig ikke sandt ;-)

Hvis man som fx ægtefolk har ægtepagt, og særeje, og den ene betaler mest til fx huset, så vil ejerforholdet imellem parterne være forholdsmæssigt til hvad de betaler. Så hvis du fx betaler 60 eller 70% af alt der vedrører huset, og gør det fast, og så din hustru betaler 40 eller 30%, så ejer i huset i det forhold.
Det har ingen betydning i hverdagen som sådan, det vil dog have betydning hvis i fx går fra hinanden, eller hvis den ene part dør og der er andre arvinge, fx børn fra tidligere forhold.

Anyway, at man bor sammen, eller er gift, er ikke ens betydende med at man deler alt økonomisk - heller ikke selvom fx en bank ikke forstår det. Jeg ved Skat forstår en skæv opdeling af fx en ejerbolig, og dermed ejendomsværdiskat.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Nzinho » 16. jun 2021, 07:15

Monze1980 skrev:
15. jun 2021, 22:21
Hjemme hos os, er vi to voksne og en knægt på fire.

Vi er fælles om udgifter, og vi betaler ind på fælles mad-, budget- og opsparingskonto.

Og så har vi hver vores løn- og opsparing, som vi 100 % står selv for.

Det virker helt perfekt for os, og giver ingen anledning til diskussion eller uoverensstemmelse af nogen art.

Vil hun købe syv par nye sko, så gør hun det. Vil hun med veninderne til Malaga, så gør hun det.
Og vil jeg købe nyt golfsæt eller bruge 10k på golftur sydpå, så gør jeg det.
Nemlig.

Jeg kan også se du elsker golf ligeså meget som jeg 8-)
These users thanked the author Nzinho for the post (total 2):
BrianDSMonze1980

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Nzinho » 16. jun 2021, 07:16

Realtor skrev:
15. jun 2021, 22:21
tjek - sælg skodaen. Det vil du også helst ellers havde du ikke skrevet emnet herinde.

Alt omkring fællesøkonomi og deling kan i kun selv finde ud af, alle har forskellige holdninger og ingen behøver være den rigtige for dig
Og hvad gør du så i stedet, i min stol? :)

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 484 times
Been thanked: 249 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af donfetaful » 16. jun 2021, 07:39

BrianDS skrev:
16. jun 2021, 06:22
donfetaful skrev:
16. jun 2021, 05:56
Monze1980 skrev:
15. jun 2021, 22:14

Det forstår jeg ikke helt?

Hvorfor har man fælles økonomi fordi man bor sammen?
Hvis den part der tjener mest, betaler mest, går det altid lige op, uanset om man har én konto eller 10 konti.

Tror det var det storm mente.
Men det er jo stadig ikke sandt ;-)

Hvis man som fx ægtefolk har ægtepagt, og særeje, og den ene betaler mest til fx huset, så vil ejerforholdet imellem parterne være forholdsmæssigt til hvad de betaler. Så hvis du fx betaler 60 eller 70% af alt der vedrører huset, og gør det fast, og så din hustru betaler 40 eller 30%, så ejer i huset i det forhold.
Det har ingen betydning i hverdagen som sådan, det vil dog have betydning hvis i fx går fra hinanden, eller hvis den ene part dør og der er andre arvinge, fx børn fra tidligere forhold.

Anyway, at man bor sammen, eller er gift, er ikke ens betydende med at man deler alt økonomisk - heller ikke selvom fx en bank ikke forstår det. Jeg ved Skat forstår en skæv opdeling af fx en ejerbolig, og dermed ejendomsværdiskat.
Ja selvfølgelig, hvis du har en kiste gravet ned i haven med guld er forholdet også skævt, men nu var ægtepagt noget, der kom ind fra sidelinjen og ikke var med i min eller Storms post ☺️👍

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Indlæg: 972
Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 31 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Hr_Ravn » 16. jun 2021, 08:14

hjemme hos os er vi 2 voksne, og kører præcis samme opsætning som Monze1980.
vi har 2 biler, den ene er hendes og den afholder hun afgifterne til selv (købt kontant, så kun afgift, forsikring & brændstof)
min bil derimod kører over budgetkontoen - jeg betaler dog mindst ind til den grundet højere lønning.

På den måde "betaler" hun egentlig også til min, da pengene til lånet trækkes fra budgetkonto. :)
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT GT-Line '19 Billede
VW Golf VII 40 Years 1,6 TDI Bluemotion '15 BilledeTidl. bil
VW Golf VI Trendline '09 BilledeTidl. bil
VW Golf IV Basic '03 Tidl. bil

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af jansom » 16. jun 2021, 08:32

Morten Hedensted skrev:Jeg forstår slet ikke, at folk argumenterer for, at de har fælles økonomi og så har de alligevel hver sin lommepengekonto.

Vi har en Nemkonto hvor ale indtægter går ind, derfra trækkes et beløb til en budgetkonto hvorfra alle udgifter betales. På Nemkontoen bliver alt over et bestemt beløb overført til opsparing - Altså en fælles opsparing. Det der står tilbage på Nemkontoen, går til mad, tøj og diverse. Der skeles ikke til hvem der tjener mest eller hvorfor. Selvfølgelig går ingen af os ud og fyrer en formue af uden at vi har snakket om det. Faktisk drøfter vi det meste, udover dagligdagsting. Ikke drøfter som i diskuterer, men orienterer.
Det er hvad jeg forstår ved fælles økonomi. Selvfølgelig skal folk gøre som de lyster - Jeg gider bare ikke bøvle med mig og hendes, når vi er gift, bor sammen, har haft barn sammen, han bliver 23, osv. Så tænker jeg, at man må løfte i fællesskab uden smålig skelen til hvem der bidrager med mest på et givent tidspunkt.

Hvis, eller når, det hele kører i en fælles pulje, så undgår man udfordringer som dem trådstarter står med. Så havde bilen fra starten været en fælles udgift. Og ja, det kræver naturligvis, at man kan enes om de store ting, som fx biler og hus.

Måske er jeg bare pisse gammeldags - Det er uden tvivl en mulighed.
Absolut enig
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af jansom » 16. jun 2021, 08:36

BrianDS skrev:
jansom skrev:Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå konceptet med separate konti og lommepenge ægtepar imellem. Det er godt nok en underlig konstruktion. Vi er hos os fælles om alt.
Det er jo meget rart for jer Billede

Jeg kommer ikke til at synes det er en god ide med alt i en fælles pulje alligevel BilledeBillede
Jeg synes fælles økonomi er alt for bøvlet, og ikke rigtig giver nogle fordele overhovedet.
Det er jo lige netop mere simpelt.

Mange af jer der har seperat økonomi kommer med alenlange eksempler med indviklede fordelingsnøgler og adskillige konti.
These users thanked the author jansom for the post (total 3):
baconbaronenDanielB12Morten Hedensted
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6409 times
Been thanked: 1621 times

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af BrianDS » 16. jun 2021, 09:00

jansom skrev:
BrianDS skrev:
jansom skrev:Jeg kommer aldrig nogensinde til at forstå konceptet med separate konti og lommepenge ægtepar imellem. Det er godt nok en underlig konstruktion. Vi er hos os fælles om alt.
Det er jo meget rart for jer Billede

Jeg kommer ikke til at synes det er en god ide med alt i en fælles pulje alligevel BilledeBillede
Jeg synes fælles økonomi er alt for bøvlet, og ikke rigtig giver nogle fordele overhovedet.
Det er jo lige netop mere simpelt.

Mange af jer der har seperat økonomi kommer med alenlange eksempler med indviklede fordelingsnøgler og adskillige konti.
Jeg synes ikke der er noget som helst simpelt ved af smide det hele i samme kasse - vores kører helt automatisk - ingenting at tænke over i hverdagen.

Var det i en stor fælles kasse skulle vi holde styr på meget mere.

Det er lidt ligesom at have en kasse med ledninger, det er nemt for de er alle i kassen, men det er mega bøvlet at holde styr på dem når man skal bruge en enkelt.
Eller bare at have alt værktøj i en spand i garagen Billede

Vi skal selvfølgelig ikke være enig, men jeg synes på ingen måde det er bøvlet når alt er sorteret automatisk så jeg ved altid hvor mange penge jeg har og hvor mange jeg kan bruge Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
majbomGaSelle
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Bil situation i hjemmet - Gode råd søges

Indlæg af Schmidt » 16. jun 2021, 09:14

Det er altid en spændende diskussion det her - To af mine aller nærmeste kammerater har 100% fælles økonomi med deres koner, og de synes det er VILDT mærkeligt at jeg og min frue har hver vores. Jeg synes nu begge dele er meget normalt og det er et spørgsmål om hvad man synes er nemmest/har det bedst med.

Da fruen og jeg boede til leje uden børn før i tiden var hun under uddannelse og jeg betalte mere eller mindre det hele og hun spædede så til med det hun nu havde. Det fungerede fint, og i og med hun flyttede ind i min lejlighed mente jeg også det var fair at hun ikke pludselig skulle betale 50% af en lejlighed hun ikke havde råd til.

Så snart hun var færdiguddannet kom hun selv og sagde, at nu skulle alt være 50/50 så hun kunne bidrage.

Efter vi har fået børn, købt hus osv. kører vi det stadig seperat. Vi indbetaler til en budgetkonget og en madkonto, og så kører det hele bare derfra. Vi ender så med hver vores pose penge, som vi kan gøre med hvad vi vil - og det er super for os. Jeg tjener væsentligt mere, men min frue får så sparet mange flere penge op af sine penge end jeg gør :lol:

Da den stod på ny bil sidste år vidste jeg godt vi ikke ville kunne "enes". Hun er mere eller mindre ligeglad hvilken bil det er, blot den starter hver dag og der er plads til barnevogn osv. Så vi blev enige om at hendes behov godt kunne dækkes af en bil til 200.000. Derfor spyttede hun så de 100.000 i projektet og så alt udover det kunne jeg så selv finiansiere. Vi endte med en A6'er til 460.000. Alt hvad der så er af almindelig vedligehold deler vi 50/50. Hvis der skal købes fælge, og dermed også dyrere dæk, tager jeg den regning 100%. Så alt hvad der er udover "normalt" vedligehold tager jeg gerne, også fordi det ville være håbløst at jeg skulle "overtale" hende til nye fælge osv., og heller ikke fair, da hun er FULDSTÆNDIG ligeglad. Generelt er hun dog RIGTIG glad for bilen 8-)

Vi snakker ofte om økonomi og hvad vi skal købe fælles til børn osv,. men vi har ALDRIG diskutteret eller skændes om det på nogen måde, så det virker fint for os :)

Derudover betaler jeg altid (fordi jeg gerne vil), hvis vi spiser ude, er til arrangementer eller andet. Både fordi jeg godt kan lide det (er lidt old-school på det område), og fordi jeg synes det er det mindste jeg kan gøre. Jeg skruer også gerne lidt mere op for gavebudget osv. når det kommer til hende :)

Sorry for den lange smørre :)
These users thanked the author Schmidt for the post (total 5):
NzinhoBrianDSmartintaMonze1980Kasper Christensen
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"