mortenmol skrev:GaSelle skrev:Det kommer vel an på, hvilken hat man har på. ID’en er lettere kørt end BMW’en. Ikke bedre, men lettere. Der er nul tøven i en elbil, acceleration er total lineær - jeg er fan.
Jojo men det er jo ikke en Touran
At sige en elbil ikke er lettere kørt er nærmest en joke og en klassisk BrianDS.
Ingen tvivl om at en elbil på nogle parametre er et kompromis men det er en fossil bil også. Jeg nyder roen og ville på ingen måde savne en 2.0 diesel hakker, jeg nyder da en lækker 6-8-12 cylindret når jeg er hos mine forældre - men ift. den gns. Danskers bil mener jeg stilheden er at foretrække.
Lige præcis det letkørte i ikke at skulle starte den, flytte foden fra speeder til bremse og blot lukke døren og gå væk - bilen klarer resten er min definition på letkørt.
Min bror tager også gerne min Tesla fremfor den AMG Mercedes og Porsche der eller holder hos mine forældre.
Lyden er fed bilen er sjov, men teslaen er hurtige i de daglige accelerationer og MEGET mere letkørt -AMG’eren er hurtigere over 200 hvor bilen alligevel er konfiskeret og det føles mærkeligt at den coaster fremfor at bremse ved bykørsel og landevejskørsel
Du hænger dig meget i den Touran, uanset hvad spørgsmålet drejer sig om, så vil du gerne have den med?!
De fleste biler kan nu engang motorbremse i stedet for at coaste, det er kun i ECO programmet at jeg oplever andre biler coaste...
Om man synes om at køre med en eller to pedaler er der helt sikkert delte meninger om hvad der er bedst, jeg indrømmer gerne at jeg ikke er den store fan af kørsel med en enkelt pedal, men man kan nok vende sig til det.
Den med stilheden, jeg savner ikke stilhed når jeg kører bil (eller jo - i min mors Citigo savner jeg både stilhed og komfort), jeg kører meget landevej og motorvej, og der er det hjul og vind der overdøver det meste andet. Jeg er enig i at i nogle situationer er elbilen mere stille, men det er ikke et afgørende punkt for mig, for jeg synes personligt ikke forskellen er så stor at det bliver en væsentlig faktor - altså med mit kørselsmønster.
Når jeg parkerer min bil, så skubber jeg gearvælgeren i P, og trykker på stop lige ved siden af - stryger dørhåndtaget når jeg går ud, og så er det det.
Når jeg skal køre igen, så tager jeg i døren, går ind, foden på bremsen, start, D og kør.
Ja, jeg skal trykke på en knap, men det er altså ikke svært, og i min verden synes jeg ikke det gør bilen mere letkørt om jeg skal trykke på en knap eller ikke. Jeg kan ikke helt bestemme mig, men lige nu synes jeg det er en rart at man skal aktivt "tænde" for bilen...
Når jeg tænker letkørt, så er det mere det der foregår når bilen kører og ikke når den holder stille, altså kan man ubesværet dreje rattet, sidder knapper og øvrig betjening der hvor det forventes, så jeg kan betjene bilen med øjnene på vejen?! Hjælper assistent systemerne med at holde vejbanen, afstand til forankørende, hjælper den med blinde vinkler og udkørsel, osv. - det er dog ting som virker uanset om det er en Tesla, en Audi eller en Mercedes - og ja, det virker også i en Volkswagen, uanset om den kører på benzin, diesel, brint eller strøm.
En del elbiler har dog lidt ekstra vægt at slæbe på, det ser jeg ikke umiddelbart som en fordel for køreoplevelsen - dog er det fedt at vægten er mere balanceret end i mange næsetunge ICE biler.
Det er nok derfor jeg ikke ser en elbil mere letkørt end andre biler - men sådan er vi jo så forskellige.
Ja, jeg kan godt se man sparer en handling i elbilen, fordi man har valgt man ikke aktivt skal "tænde" og "slukke" bilen i de fleste elbiler.
Er elbilen en bedre bil fordi den selv tænder og slukker? (Det er et simpelt ja/nej spørgsmål)
Bemærk at jeg ikke mener elbilen er ringere, og at jeg heller ikke mener elbilen på disse punkter har noget negativt.
Jeg mangler stadig bare en elbil der er mere praktisk og rummelig til bagage end det jeg kan få for pengene i dag - altså uden at det skal være en tude grim kineserbil uden nævneværdig rækkevidde.
Køreoplevelsen er fin I en elbil, men jeg er nok ikke der hvor jeg synes den er bedre end andre biler.
Jeg er enig i at alle biler er et kompromis, en af mine udfordringer er at prisen er et afgørende kompromis