Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 19. maj 2022, 16:16

El-biler er jo primært et nordisk fænomen. Jeg kørte til Rom sidste år. Ikke en eneste gang var over halvdelen af kapaciteten på Ionitys standere optaget.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
martintaBrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 16:21

Jannik skrev:
19. maj 2022, 16:08
Var det ikke dig, martinta, der ikke brød sig om generaliseringer?
Hvad har du lige gjort med hybrider?

Iøvrigt enig med jansom. Den snak omkring superchargers hører da til ovre i ladeløsningstråden.
Det er en beskrivelse af biltypen - så nej, jeg vil ikke mene det er en generalisering. Ikke mere end at skrive at en benzin bil kører på benzin 100% af tiden og en elbil kører på el 100% af tiden.

Du er velkommen til at mene andet :)

Den anden tråd hedder "Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc." - det ser jeg ikke på nogen måder indeholde superchargers, men derimod hjemmeladning. Men det er fint du er enig med Jan, det er heldigvis ikke ulovligt - så der kan vi blot konstatere vi er uenige.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
KorreborgDanielB12

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 16:24

superbeszzz skrev:
19. maj 2022, 16:16
El-biler er jo primært et nordisk fænomen. Jeg kørte til Rom sidste år. Ikke en eneste gang var over halvdelen af kapaciteten på Ionitys standere optaget.
I norden er de jo også godt hjulpet på vej af at afgifterne gør elbilen til at være mere inden for bilbudgettet for mange. Men baseret på at næsten alle producenter melder udsolgt for deres produktion af 2022 må der da trodsalt være et større salg i andre lande. :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 19. maj 2022, 16:50

Nu håber jeg ikke den lidt tunge tordenluft stiger nogen til hovedet.... hehe :)

Ang. opladning;
Tråden tog sin nuv. drejning, da der blev drøftet forkerte måleenheder og andre goofs i et par bilmærkers annoncer.
Det udløser en reaktion omkring hvad ladehastighed / effekt osv betyder
Og så kører den derfra.
Oveni dette bygges der på med nedern observationer fra off. ladesteder, som jo også et eller andet sted indgår i totaloplevelsen med en elbil.

Ang. hybridbiler;
Vi har pt ikke en tråd decideret for hybridbiler.
Det er korrekt at denne tråds overskrift siger Elbil. Men det er jo hvad man lægger i det .. om det er HEV, PHEV, EV over én kam, eller om det virkelig kun er EV.

Thi kendes for ret :
Begge emner kan vel accepteres i denne tråd.
Tråden om ladeløsninger har nok et lidt andet fokus, og jeg synes ikke at hverken bilernes ladehastighed eller køkulturen ved ladesteder naturligt ville høre hjemme dér.
Jeg synes også at hybridbiler sagtens kan debatteres her. Hybrider er for mange et nødvendigt springbræt på vej mod en elbil, og der kører mange af dem. Mange potentielle elbilkøbere, balancerer på en knivsæg mellem at gå ren el, eller tage det (for dem) sikre valg, at starte med en hybrid.
Det giver god mening at debattere dette også i denne tråd.

Skulle noget endelig skrælles ud, synes jeg det måtte være oplevelserne omkring kø, pladsforhold, folks manerer osv ved de off. ladesteder.
Jeg vil derfor oprette en tråd som jeg kalder "Løst og fast om livet med elbil". Den kan betragtes som en slags Tråden om Ingenting ...... "Electric Vehicle edition".
Den kan bruges til at poste alt mellem himmel og jord, som ikke decideret har med anskaffelsesovervejelser eller ladeløsninger at gøre.
F.eks. kunne referencerne til de "fejlagtige" annoncer være postet der til en start, og så havde vi aldrig fået denne afstikker i tråden her.

Link til ny tråd: viewtopic.php?f=2&t=157250
These users thanked the author HansH for the post (total 8):
martintaHallasKHADKBrianDSMorten HedenstedjansomDanielB12KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 18:59

Definitionen på en elbil er vel ganske enkelt en bil der kører på el, og derfor har mulighed for fremdrift via en elektrisk motor.

På et lidt mere udbredt sprog end dansk, altså engelsk (tro det eller lad være), bruger man forkortelsen EV, men man skelner også imellem typerne af EV, ligesom ICE dækker over både benzin og diesel (og sikker andre), så dækker EV også over flere, en ikke udtømmende liste kunne indeholde:
BEV - batteri
HEV - hybrid
PHEV - plugin hybrid
FCEV - brændselscelle

De har i øvrigt alle sammen en eller anden form for batteri.

Og fx brændselscelle kan også deles i flere, mest udbredt er dog brint.
BEV kan muligvis også deles, da der findes forskellige teknologier for batterier, og flere kommer sikkert til.

Jeg har selv prøvet at køre i både BEV, HEV, PHEV og FCEV, og alle sammen på ren el, det er bare et spørgsmål om rækkevidden.

BMW i3rex ved jeg ikke præcis hvor der skal placeres ind, for den kører vel på el hele tiden, men har også en forbrændingsmotor, som dog ikke er koblet til drivlinen ...

Nå, det var måske også et sidespor, men termen elbil kan være mange ting, selvom nogen har den lidt misforståede opfattelse at elbiler pr definition udelukkende får strømmen fra er batteri.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
Morten Hedenstedmartintadonfetaful
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 19:06

martinta skrev:
Jannik skrev:
19. maj 2022, 16:08
Var det ikke dig, martinta, der ikke brød sig om generaliseringer?
Hvad har du lige gjort med hybrider?

Iøvrigt enig med jansom. Den snak omkring superchargers hører da til ovre i ladeløsningstråden.
Det er en beskrivelse af biltypen - så nej, jeg vil ikke mene det er en generalisering. Ikke mere end at skrive at en benzin bil kører på benzin 100% af tiden og en elbil kører på el 100% af tiden.

Du er velkommen til at mene andet :)

Den anden tråd hedder "Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc." - det ser jeg ikke på nogen måder indeholde superchargers, men derimod hjemmeladning. Men det er fint du er enig med Jan, det er heldigvis ikke ulovligt - så der kan vi blot konstatere vi er uenige.
Det er ellers normalt ganske ilde set at udtrykke sin enighed med mig. Eller noget man går meget stille med Billede
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
BrianDSmartinta
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 19:12

Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 19:26

jansom skrev:Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
De VAG hybrid jeg har oplevet har haft nogenlunde lige god (eller ringe) rækkevidde, de ældre har reelt haft omkring de 30-40 km, hvor de lidt nyere kunne køre 50+ km.

Men jeg tænker at biler som BMW i3rex (der har stort batteri, og altid kører på el), eller Toyota Prius, eller de nyere Mercedes C-klasse plugin hybrid er noget af det der reelt kan køre længst.
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 19:33

BrianDS skrev:
19. maj 2022, 19:26
jansom skrev:Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
De VAG hybrid jeg har oplevet har haft nogenlunde lige god (eller ringe) rækkevidde, de ældre har reelt haft omkring de 30-40 km, hvor de lidt nyere kunne køre 50+ km.

Men jeg tænker at biler som BMW i3rex (der har stort batteri, og altid kører på el), eller Toyota Prius, eller de nyere Mercedes C-klasse plugin hybrid er noget af det der reelt kan køre længst.
Der er bare ikke rigtig nogen af dem der opfylder mine krav.

Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 19:44

jansom skrev:
BrianDS skrev:
19. maj 2022, 19:26
jansom skrev:Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
De VAG hybrid jeg har oplevet har haft nogenlunde lige god (eller ringe) rækkevidde, de ældre har reelt haft omkring de 30-40 km, hvor de lidt nyere kunne køre 50+ km.

Men jeg tænker at biler som BMW i3rex (der har stort batteri, og altid kører på el), eller Toyota Prius, eller de nyere Mercedes C-klasse plugin hybrid er noget af det der reelt kan køre længst.
Der er bare ikke rigtig nogen af dem der opfylder mine krav.

Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
Enig, det er lidt en udfordring, du kan ikke rigtigt regne med at kunne køre hele vejen den ene vej på el i de fleste PHEV, og slet ikke begge veje uden at lade op.
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DennisT » 19. maj 2022, 19:49

jansom skrev:
19. maj 2022, 19:33
BrianDS skrev:
19. maj 2022, 19:26
jansom skrev:Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
De VAG hybrid jeg har oplevet har haft nogenlunde lige god (eller ringe) rækkevidde, de ældre har reelt haft omkring de 30-40 km, hvor de lidt nyere kunne køre 50+ km.

Men jeg tænker at biler som BMW i3rex (der har stort batteri, og altid kører på el), eller Toyota Prius, eller de nyere Mercedes C-klasse plugin hybrid er noget af det der reelt kan køre længst.
Der er bare ikke rigtig nogen af dem der opfylder mine krav.

Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
Den nye Mercedes c klasse har 111 km ved fuld opladning!
Det er da et skridt i den rigtige retning. 😉
Instagram: all_the_good_wine

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af SzleeperDK » 19. maj 2022, 19:51

jansom skrev:
BrianDS skrev:
19. maj 2022, 19:26
jansom skrev:Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
De VAG hybrid jeg har oplevet har haft nogenlunde lige god (eller ringe) rækkevidde, de ældre har reelt haft omkring de 30-40 km, hvor de lidt nyere kunne køre 50+ km.

Men jeg tænker at biler som BMW i3rex (der har stort batteri, og altid kører på el), eller Toyota Prius, eller de nyere Mercedes C-klasse plugin hybrid er noget af det der reelt kan køre længst.
Der er bare ikke rigtig nogen af dem der opfylder mine krav.

Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
Toyota Corolla Hybrid. Ikke Plug in.

Den går dælme lang på literen.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk

These users thanked the author SzleeperDK for the post (total 2):
jansommartinta

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2022, 20:19

jansom skrev:
19. maj 2022, 19:33
Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
Ændre hvordan du ser på det. Til og fra motorvej, og dagligdagskørsel på el. Og så brug den som hybrid på motorvejen.
= Du kører væsentligt længere på literen en i en ren fossil, og du sparer på ejerafgift og indkøb.

Ellers er der kun ren el der er vejen. 110km kommer ikke til at ske i en hybrid. Måske nogle dage i sommerhalvåret, i en C300e, men så snakker vi også 600k+ før du for alvor er begyndt at fylde udstyr i.

Jeg var meget hooked på en A klasse, og jeg kører kun 2x30km, primært landevej og selv der hænger det ikke sammen.
Hvad med en Polestar eller XC40? i mindste udgave. Så er vi under 400k
Og i de samlede udgifter er el altså bare billigt. Min P2 Performance er billigere hver måned end min GTD van var.
(ja jeg skylder noget mere, men kører aldrig i biler længe nok til at betale lånet ud :D )
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
martintajansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 21:21

Korreborg skrev:
19. maj 2022, 20:19
jansom skrev:
19. maj 2022, 19:33
Jeg prøver at finde et alternativ til at købe en diesel bil at pendle i, men det er ikke nemt. Jeg kan ikke finde en ren ellert der passer og en plug in kører bare for kort på el til 2x55 km, primært motorvej samt ingen mulighed for at oplade på jobbet. Og jeg synes ret beset ikke om plug in, det er en tåbelig ide.
Ændre hvordan du ser på det. Til og fra motorvej, og dagligdagskørsel på el. Og så brug den som hybrid på motorvejen.
= Du kører væsentligt længere på literen en i en ren fossil, og du sparer på ejerafgift og indkøb.

Ellers er der kun ren el der er vejen. 110km kommer ikke til at ske i en hybrid. Måske nogle dage i sommerhalvåret, i en C300e, men så snakker vi også 600k+ før du for alvor er begyndt at fylde udstyr i.

Jeg var meget hooked på en A klasse, og jeg kører kun 2x30km, primært landevej og selv der hænger det ikke sammen.
Hvad med en Polestar eller XC40? i mindste udgave. Så er vi under 400k
Og i de samlede udgifter er el altså bare billigt. Min P2 Performance er billigere hver måned end min GTD van var.
(ja jeg skylder noget mere, men kører aldrig i biler længe nok til at betale lånet ud :D )
Vi er bare langt langt over det budget jeg har tænkt mig at bruge på en bil. Vi er afhængige af 2 biler og har simpelthen ikke økonomi til at bruge så meget på bil. Og slet ikke med de øgede udgifter til gas og strøm.
Hybrid er kun attraktiv når man ser på afgift og hvor meget mere man får for pengene.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 53 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af allannissen » 20. maj 2022, 01:11

jansom skrev:
19. maj 2022, 19:12
Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
Har kørt Octavia hybrid i over et år/24.000km. Samme drivline som Leon, hvad vil du vide?

Toyota Rav 4 PHEV kører vist over 80km, men den er nok også for dyr.
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

PL
Nyt medlem
Indlæg: 141
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af PL » 20. maj 2022, 01:47

allannissen skrev:
20. maj 2022, 01:11
jansom skrev:
19. maj 2022, 19:12
Back on track...

Er der ikke nogen der kører Leon hybrid?

Og hvilken hybrid kan prale af flest km på strøm? Altså virkelige km og ikke bare noget der står i en salgsannonce
Har kørt Octavia hybrid i over et år/24.000km. Samme drivline som Leon, hvad vil du vide?

Toyota Rav 4 PHEV kører vist over 80km, men den er nok også for dyr.
Et familiemedlem har en Rav4, den går reelt 70-80 km på el, og 17 stykker når batteriet er fladt, jeg tror ikke andre plug-in kommer tæt på det, men den koster også over 400k, og afskrivningen er jo et stort ? på alle plug-ins, så ifht totaløkonomien er en billig dieselkværn måske den bedste business case hvis man ikke vil købe en ren elbil og pendler “langt”

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2022, 06:03

Vores i3’er kører dagligt 2x49 km på motorvej med 110 km/t, og havde realistisk set, her i vinters, ca. 70-75 km tilbage på batteriet. Nu her om sommeren har den 115-125 km tilbage realistisk set.
Det er med et 34 kWh-batteri, så jeg er ikke i tvivl om at en e-golf sagtens kan klare den manøvre også; det samme må en af de første mini Cooper-e kunne.
E-golf og i3 kan fås, i Tyskland i hvert fald, til omkring de 150-170k for en rigtig fin bil med godt med udstyr.

Hvis det var plug-in, havde jeg leaset..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 20. maj 2022, 07:04

jansom skrev:
19. maj 2022, 21:21
Vi er bare langt langt over det budget jeg har tænkt mig at bruge på en bil.
Men har du regnet på det?
Altså en fossil til 250.000 op mod en elbil til 400.000? Tror du bliver overrasket :)
These users thanked the author Korreborg for the post:
DanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2022, 07:13

Korreborg skrev:
20. maj 2022, 07:04
jansom skrev:
19. maj 2022, 21:21
Vi er bare langt langt over det budget jeg har tænkt mig at bruge på en bil.
Men har du regnet på det?
Altså en fossil til 250.000 op mod en elbil til 400.000? Tror du bliver overrasket :)
Jo, men du skal stadigvæk have lov af banken til at låne 400k.. Og udbetalingen vil jo højst sandsynlig være højere også (dog, nogen banker kører med ned til 0% udbetaling uden man straffes i renterne)

Og så er der forskellen i udgifter. Kan godt være at en elbil til 400k og en benziner til 250k koster det samme pr. måned i rene udgifter. Men sker der pludselig en ændring i livet, f.eks. man mister jobbet, så er det trodsalt nemmere at junglere rundt med de variable udgifter på en bil til 250k end en elbil som nærmest ingen variable udgifter har...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 20. maj 2022, 10:02

Men i min bank er renten 0,95 ved elbil, og 2,45 ved fossil
250000 med 20% i udbetaling giver ca 2500 over 7 år
400.000 med 20% i udbetaling giver ca 3900 over 7 år
Du skal så selvfølgelig have 30.000 ekstra i udbetaling, og det koster også mere i oprettelse som jeg ikke har regnet med.

Men 1400 i forskel bliver hurtigt vendt til et overskud, hvis man f.eks. sammenligner med en 2,0 Tiddy med DSG og 110 km kørsel om dagen :) (nu var min en Van. Så hentede 790kr om måneden bare på ejerafgiften :) )
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 20. maj 2022, 10:18

Korreborg skrev:
20. maj 2022, 10:02
Men i min bank er renten 0,95 ved elbil, og 2,45 ved fossil
250000 med 20% i udbetaling giver ca 2500 over 7 år
400.000 med 20% i udbetaling giver ca 3900 over 7 år
Du skal så selvfølgelig have 30.000 ekstra i udbetaling, og det koster også mere i oprettelse som jeg ikke har regnet med.

Men 1400 i forskel bliver hurtigt vendt til et overskud, hvis man f.eks. sammenligner med en 2,0 Tiddy med DSG og 110 km kørsel om dagen :) (nu var min en Van. Så hentede 790kr om måneden bare på ejerafgiften :) )
Det går vel næsten lige op? cirka 30.000 km/år

Diesel
Ejerafgift 4500 kr/år
Forbrug 20 km/l
Pris/forbrug 15 kr/l
Forbrug pris 22500 kr/år
Lån/md 2500 kr/md
Lån/år 30000 kr/år

57000 kr/år

El
Ejerafgift 700 kr/år
Forbrug 5 km/kWh
Pris/forbrug 2 kr/kWh
Forbrug pris 12000 kr/år
Lån/md 3900 kr/md
Lån/år 46800 kr/år

59500 kr/år


Og så de 30.000 kr ekstra i udbetaling
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af donfetaful » 20. maj 2022, 12:16

Det er dyrt at være fattig
These users thanked the author donfetaful for the post:
DanielB12

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 20. maj 2022, 14:15

Den EQE ser lidt mærkelig ud IRL; jeg er ikke solgt.

Den med alt grejet er vist en Nio?

Spottet på vej til Hamburg.
Vedhæftede filer
F3476A4D-0CFA-4F0E-82DB-496FFD7204D5.jpeg
F3476A4D-0CFA-4F0E-82DB-496FFD7204D5.jpeg (372.53 KiB) Vist 516 gange
3841D574-A050-4153-B8EE-86E76BA8ECD9.jpeg
3841D574-A050-4153-B8EE-86E76BA8ECD9.jpeg (431.01 KiB) Vist 516 gange
EC1E87D9-9A07-42E7-9686-0FBEF987D0EA.jpeg
EC1E87D9-9A07-42E7-9686-0FBEF987D0EA.jpeg (386.67 KiB) Vist 516 gange

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Sgh2008ejs » 20. maj 2022, 15:35

BrianDS skrev:
20. maj 2022, 10:18
Korreborg skrev:
20. maj 2022, 10:02
Men i min bank er renten 0,95 ved elbil, og 2,45 ved fossil
250000 med 20% i udbetaling giver ca 2500 over 7 år
400.000 med 20% i udbetaling giver ca 3900 over 7 år
Du skal så selvfølgelig have 30.000 ekstra i udbetaling, og det koster også mere i oprettelse som jeg ikke har regnet med.

Men 1400 i forskel bliver hurtigt vendt til et overskud, hvis man f.eks. sammenligner med en 2,0 Tiddy med DSG og 110 km kørsel om dagen :) (nu var min en Van. Så hentede 790kr om måneden bare på ejerafgiften :) )
Det går vel næsten lige op? cirka 30.000 km/år

Diesel
Ejerafgift 4500 kr/år
Forbrug 20 km/l
Pris/forbrug 15 kr/l
Forbrug pris 22500 kr/år
Lån/md 2500 kr/md
Lån/år 30000 kr/år

57000 kr/år

El
Ejerafgift 700 kr/år
Forbrug 5 km/kWh
Pris/forbrug 2 kr/kWh
Forbrug pris 12000 kr/år
Lån/md 3900 kr/md
Lån/år 46800 kr/år

59500 kr/år


Og så de 30.000 kr ekstra i udbetaling
Er det ikke også lidt pessimistisk sat op? Eller, optimistisk for diesels vedkommende. Hvilken diesel i den størrelse bil kører reelt 20 km/l på motorvej over en 100-110 km distance hver dag?
Derudover er elprisen også sat højt. Husk du kan trække afgift fra. Nu er elprisen variabel for de fleste, men kommende nat er den eks. 1,23,- kr uden afgift på det billigste tidspunkt.
Jeg er sikker på at regnestykket i praksis vil tippe til elbilens favør 😊🙃
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 20. maj 2022, 17:01

Sgh2008ejs skrev:
20. maj 2022, 15:35
Nu er elprisen variabel for de fleste, men kommende nat er den eks. 1,23,- kr uden afgift på det billigste tidspunkt.
Jeg er på en EWII fastprisaftale, hvor de garanterer elprisen uden afgifter til kr 1,42.
Når alt er lagt til, betyder det i praksis at slutprisen pt. er 3,05 for en kWh for mit vedkommende.
Hvis du siger at prisen uden afgifter rammer 1,23 i nat ...... well, så ved jeg selvf ikke hvad de lokale transporttakster, afgifter osv er hvor du bor, men ender du ikke på en slutpris noget a la min alligevel ?

Jeg får 1,10 i refusion, dvs nettoprisen for de kWh jeg tanker på min elbil aktuelt er 1,95.
Såå... jeg synes egentlig ikke at Brian's regnestykke med en rund 2-krone er helt uden for skiven....
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 20. maj 2022, 17:54


Sgh2008ejs skrev:
BrianDS skrev:
20. maj 2022, 10:18
Korreborg skrev:
20. maj 2022, 10:02
Men i min bank er renten 0,95 ved elbil, og 2,45 ved fossil
250000 med 20% i udbetaling giver ca 2500 over 7 år
400.000 med 20% i udbetaling giver ca 3900 over 7 år
Du skal så selvfølgelig have 30.000 ekstra i udbetaling, og det koster også mere i oprettelse som jeg ikke har regnet med.

Men 1400 i forskel bliver hurtigt vendt til et overskud, hvis man f.eks. sammenligner med en 2,0 Tiddy med DSG og 110 km kørsel om dagen :) (nu var min en Van. Så hentede 790kr om måneden bare på ejerafgiften :) )
Det går vel næsten lige op? cirka 30.000 km/år

Diesel
Ejerafgift 4500 kr/år
Forbrug 20 km/l
Pris/forbrug 15 kr/l
Forbrug pris 22500 kr/år
Lån/md 2500 kr/md
Lån/år 30000 kr/år

57000 kr/år

El
Ejerafgift 700 kr/år
Forbrug 5 km/kWh
Pris/forbrug 2 kr/kWh
Forbrug pris 12000 kr/år
Lån/md 3900 kr/md
Lån/år 46800 kr/år

59500 kr/år


Og så de 30.000 kr ekstra i udbetaling
Er det ikke også lidt pessimistisk sat op? Eller, optimistisk for diesels vedkommende. Hvilken diesel i den størrelse bil kører reelt 20 km/l på motorvej over en 100-110 km distance hver dag?
Derudover er elprisen også sat højt. Husk du kan trække afgift fra. Nu er elprisen variabel for de fleste, men kommende nat er den eks. 1,23,- kr uden afgift på det billigste tidspunkt.
Jeg er sikker på at regnestykket i praksis vil tippe til elbilens favør BilledeBillede

Mange elbiler kører heller ikke 5 km/kWh på motorvejen året rundt, men kører man 110 km/t for at ramme 5 km/kWh ved de nuværende temperaturer, så kan du også køre 110 km/t og ramme 20 km/l i en 2.0 TDI, det kunne min Touran i hvert tilfælde godt, både elbil og dieselbil vil bruge mere ved 130 km/t, og mindre ved 80 km/t.

Prisen i nat kan komme ned på 85-90 øre/kWh plus tarif, afgift og moms, det er omkring 2,72 kr/kWh, med refusion er du så nede på 1,60 kr/kWh (+abonnement), kan du lade i morgen til 30 øre/kWh kan du komme ned på hhv 2 kr og 90 øre før/efter refusion.
Skulle du lade natten til i dag ville prisen være cirka 3,65 kr/kWh, eller 2,53 kr/kWh efter refusion, så de 2 kr/kWh er ligeså optimistisk som 15 kr/l diesel som med FDM/Shell lige nu giver 5% og kommer ned omkring 14 kr/l...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Sgh2008ejs » 20. maj 2022, 18:56

HansH skrev:
20. maj 2022, 17:01
Sgh2008ejs skrev:
20. maj 2022, 15:35
Nu er elprisen variabel for de fleste, men kommende nat er den eks. 1,23,- kr uden afgift på det billigste tidspunkt.
Jeg er på en EWII fastprisaftale, hvor de garanterer elprisen uden afgifter til kr 1,42.
Når alt er lagt til, betyder det i praksis at slutprisen pt. er 3,05 for en kWh for mit vedkommende.
Hvis du siger at prisen uden afgifter rammer 1,23 i nat ...... well, så ved jeg selvf ikke hvad de lokale transporttakster, afgifter osv er hvor du bor, men ender du ikke på en slutpris noget a la min alligevel ?

Jeg får 1,10 i refusion, dvs nettoprisen for de kWh jeg tanker på min elbil aktuelt er 1,95.
Såå... jeg synes egentlig ikke at Brian's regnestykke med en rund 2-krone er helt uden for skiven....
Muligvis. Det er jeg ikke sikker på. Tog som sagt bare en Google og fandt natprisen, tænkte det var inklusiv transport :)
Har selv fast aftale jeg tegnede på det rigtige tidspunkt, så jeg giver 2,15,- kr all incl, også afgift, men er klar over det ikke er tilfældet for de fleste. Derfor fandt jeg hvad jeg troede var den aktuelle pris.

BrianDS skrev:
20. maj 2022, 17:54

Mange elbiler kører heller ikke 5 km/kWh på motorvejen året rundt, men kører man 110 km/t for at ramme 5 km/kWh ved de nuværende temperaturer, så kan du også køre 110 km/t og ramme 20 km/l i en 2.0 TDI, det kunne min Touran i hvert tilfælde godt, både elbil og dieselbil vil bruge mere ved 130 km/t, og mindre ved 80 km/t.

Prisen i nat kan komme ned på 85-90 øre/kWh plus tarif, afgift og moms, det er omkring 2,72 kr/kWh, med refusion er du så nede på 1,60 kr/kWh (+abonnement), kan du lade i morgen til 30 øre/kWh kan du komme ned på hhv 2 kr og 90 øre før/efter refusion.
Skulle du lade natten til i dag ville prisen være cirka 3,65 kr/kWh, eller 2,53 kr/kWh efter refusion, så de 2 kr/kWh er ligeså optimistisk som 15 kr/l diesel som med FDM/Shell lige nu giver 5% og kommer ned omkring 14 kr/l...
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad bilerne reelt kører. Jeg har kun forhold mig til hvad Spritmotor.de siger af forbrug. Her slog jeg en Touran 2.0tdi op og en Tesla M3 LR.
Touran er her sat til et snit på 15,6 km/l og Tesla til 5,2 km per kWH. Så, det er de eneste tal jeg kan forholde mig til.
Hvis du kan få en Touran til at gå 20 km/l i snit over en tank er det vildt imponerende! :)
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post:
HansH
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

cbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. feb 2022, 20:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af cbo » 21. maj 2022, 00:06

Optima PHEV kan presses op på 65 km på en opladning ved 5 grader, landevej og decideret øko-kørsel. Jeg har aldrig kørt mindre end 50 km på en opladning.

Om sommeren stjæler aircon lidt rækkevidde, om vinteren får man lidt ekstra når ICE kører og laver varme, da den lader på batteriet samtidig.

Jeg fatter ikke rigtig folks uvilje mod PHEV. Hvis man har lade mulighed derhjemme og ens kørselsbehov umuliggør en elbil er PHEV en glimrende løsning. Den kan det hele og du kan køre på el meget af tiden. Ca. 50% af de kilometer jeg kører er på el, så det skåner da miljøet og sparer nogle penge.

Ren benzin og diesel giver ikke meget mening m.m. man pendler til Frankfurt og hjem hver dag...

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 21. maj 2022, 08:00

Sgh2008ejs skrev:
20. maj 2022, 18:56
BrianDS skrev:
20. maj 2022, 17:54

Mange elbiler kører heller ikke 5 km/kWh på motorvejen året rundt, men kører man 110 km/t for at ramme 5 km/kWh ved de nuværende temperaturer, så kan du også køre 110 km/t og ramme 20 km/l i en 2.0 TDI, det kunne min Touran i hvert tilfælde godt, både elbil og dieselbil vil bruge mere ved 130 km/t, og mindre ved 80 km/t.

Prisen i nat kan komme ned på 85-90 øre/kWh plus tarif, afgift og moms, det er omkring 2,72 kr/kWh, med refusion er du så nede på 1,60 kr/kWh (+abonnement), kan du lade i morgen til 30 øre/kWh kan du komme ned på hhv 2 kr og 90 øre før/efter refusion.
Skulle du lade natten til i dag ville prisen være cirka 3,65 kr/kWh, eller 2,53 kr/kWh efter refusion, så de 2 kr/kWh er ligeså optimistisk som 15 kr/l diesel som med FDM/Shell lige nu giver 5% og kommer ned omkring 14 kr/l...
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad bilerne reelt kører. Jeg har kun forhold mig til hvad Spritmotor.de siger af forbrug. Her slog jeg en Touran 2.0tdi op og en Tesla M3 LR.
Touran er her sat til et snit på 15,6 km/l og Tesla til 5,2 km per kWH. Så, det er de eneste tal jeg kan forholde mig til.
Hvis du kan få en Touran til at gå 20 km/l i snit over en tank er det vildt imponerende! :)
Altså nu sammenligner du en Tesla Model 3, som er lav, strømlinet og effektiv, med en Touran som er formet som en kummefryser, stor og tung....

Jeg har selv haft en Touran, og ja, når jeg pendlede kunne jeg nemt køre 1.100 km på en tankfuld diesel, og tanken er 55 liter, men selvfølgelig, en tur på motorvejen Herning<->Aarhus med alt komfort i gang og 130 km/t hvor man må, så kørte den ikke 20 km/l, så kørte den nok nærmere 16-17 km/l, men indtil Corona satte ind havde bilen et gennemsnit målt på tankninger på 18 km/l, det blev så sænket til 17 km/l pga. mange flere småture, og mere motorvej, og færre lange ture, så nej, den går ikke generelt 20 km/l.

Jeg har nu en ENYAQ, den er også stor og tung, den har over den seneste opladning kørt cirka 19 kWh/100 km, men over lang tid er det omkring 24 kWh/100 km, og i vinter lå den på cirka 28 kWh/100 km over en opladning - en vintertur på motorvejen, som beskrevet før, giver også lidt ekstra forbrug, altså omkring 30 kWh/100 km.
Tager jeg landevejen hjem fra Aarhus området og med medvind, så kan jeg også køre omkring 15 kWh/100 km, så der er meget større påvirkning på forbruget af elbilen end der er på dieselbilen.

Til pendling vil begge biler have bedre performance på brændstof forbrug, og også hvis man holder 110 km/t på motorvejen. Min tidligere Octavia 1.6 TDI kunne også ved pendling køre omkring 22-24 km/l målt på turen - den havde et forbrug inklusive ferieture på Autobahn mv. og alt omkring 18,5 km/l over 62.000 km, men i daglig pendling kørte den 21-22 km/l over en tankfuld, altså hvad man nu kørte på en uges tid.
Du kan også på Spritmonitor finde fx en Octavia diesel der har kørt 25 km/l i gennemsnit, men også en der har kørt 10 km/l ...
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2


Tallene jeg sammenligner i det jeg postede er altså egne erfaringer, tager vi forsikring med, så er ENYAQ billigere end Touran med de samme vilkår, en Tesla Model 3/Y ville for mig være cirka dobbelt så dyr som Touran, men tre gange så dyr som ENYAQ.


Når det så er sagt, så er der stor forskel på biler, og der er stor forskel på hvorledes de bliver brugt, men man skal forsøge ikke at sammenligne pærer med bananer, og en Tesla Model 3 og en Touran er måske ikke en fair sammenligning, selvom jeg stadig vil stå ved tallene jeg kom med - de er positivt estimeret for både elbil og dieselbil (ved fx 18 km/l og 4 km/kWh går det stadig nogenlunde lige op - også med forsikring regnet med).
Kører man nok til at Clever Unlimited kan betale sig, og man enten har elbaseret opvarmning, eller Clever Power, så tipper regnskabet naturligvis og så begynder det at tage fart med elbilen, nærmest uanset forbruget.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
jansomDanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 22. maj 2022, 20:19

Citroen E-C4

Har nogen prøvet sådan en?

Og hvilken udstyrsmodel af ID3 har mest udstyr/bedste sæder?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"