Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Avantismo » 25. okt 2022, 18:05

Thor-thor skrev:
25. okt 2022, 16:19
Avantismo skrev:
24. okt 2022, 16:13
....men han taler da rent ud af posen.

Han henvender sig ikke rigtig til sådan nogle ultra vidende el bils personer, som er herinde.

Han taler til folk som i dag kører i en alm benzin bil og som overvejer at købe sådan en ny smart elfætter bil.

Hans kommentar omkring hvor mange “heste” en alm el bil har brug for i hverdagen er da meget relevant.
Ved ikke rigtig med "rent ud af posen", skal det ikke både være fordele og ulemper? Synes at det er meget negativt/problem-orienteret og at han primært fremhæver, hvor svært det hele er?
Den mere balancerede og oplysende løsning ville, efter min mening, være at nævne problemer, måske fokusere på startvanskeligheder for "nybegynderen" etc (hvis man mener at det er ens publikum) og så derefter også tale om løsninger/tips etc. som måske afhjælper/minimerer de ulemper/problemer, som man kan støde på, særligt i starten.

Mht. hk forstår jeg ikke at man problematiserer mange hk? En bilanmelder (eller bare en bilist) der er imod mange hk/gode præstationer? Det må da nærmest være første gang? Jeg kan ikke mindes nogensinde at have læst en bilanmeldelse/talt med en bilist, hvor de har klaget over at en bil havde for gode præstationer?
Man kan naturligvis altid diskutere pris/ydelse mv. Men elbiler kan godt produceres med ret voldsomme præstationer og samtidig være ganske energieffektive (naturligvis kun så længe man ikke bruger kræfterne ;) ).

Men han har da ret, vi kan sagtens "nøjes" med 200hk (eller 100?). Men skulle man vælge mellem 200 og 400hk og prisen/andet var nogenlunde ens, ville man så sige: Nej tak! Jeg skal da kun have 200hk, jeg har sandelig ikke brug for mere?
Tja


Du ser videoen som en veloplyst elbils ejer.

Jeg ser det anderledes.

Jeg ser det som han siger sin egen mening.

Og jeg synes han roser Megane Etech på mange punkter. Støgsvag og velkørende bil.

Han kritiserer selve ladesystemet og det er vel fair nok at han har en mening om det.

Hvem skal bruge 500 hk i hverdagen når man kun må køre 50 km/t i de fleste byer ?

Desuden er videoen ikke en time, så det er ikke nemt at komme rundt om alle detaljer.
These users thanked the author Avantismo for the post (total 2):
BrianDSjansom
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af farouche » 26. okt 2022, 06:25

Har nogle venner der fik deres første el bil i foråret. De bor i lejlighed og lader ude altid via eon abb.

De var i Italien i sommers og deres melding var at det gik uden problemer.

Jeg tror også det handler lidt om indstilling og om man vil finde hullerne i osten.

Har man elbil og er glad for den, så tager man jo de andre ting med
These users thanked the author farouche for the post (total 5):
HansHmartintaDanielB12Passatg 3cSzleeperDK
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 26. okt 2022, 07:06

farouche skrev:
26. okt 2022, 06:25
Jeg tror også det handler lidt om indstilling og om man vil finde hullerne i osten.

Har man elbil og er glad for den, så tager man jo de andre ting med
Plus at man - og det gælder i begge lejre - skal besidde den fornødne pragmatisme til at indse, at mens elbil giver fint mening i nogle husholdninger, så gør den bare ikke hos andre.
Det burde egentlig ikke være så svært.

Dér hvor det bliver en udfordring, er hvis et individ fra den ene "lejr" kun kan se hullerne i osten, som du siger, og kategorisk nægter at kunne se at der faktisk er ost rundt omkring hullerne. Eller omvendt - slet ikke kan se hullerne.
Så kan man godt få brug for at trække vejret dybt .. :)
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
martintaKHADKDanielB12superbeszzzPassatg 3cKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af farouche » 26. okt 2022, 10:14

HansH skrev: Plus at man - og det gælder i begge lejre - skal besidde den fornødne pragmatisme til at indse, at mens elbil giver fint mening i nogle husholdninger, så gør den bare ikke hos andre.
Det burde egentlig ikke være så svært.
Jeg ville så have sagt at det overhovedet ikke passer til vores venner der, da de pkt. 1 ikke kan lade hjemme og pkt. 2 ofte kører på bilferie, hvilket er to af de ofte brugte og åbenlyse downsides, men de synes på ingen måde det er et problem... Såå.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. okt 2022, 10:21

farouche skrev:
26. okt 2022, 06:25
Jeg tror også det handler lidt om indstilling og om man vil finde hullerne i osten.
Jeg synes den metafor er ved at være lidt slidt, hvis man er en smule kritisk, så får man skudt i hovedet at man ikke kan se osten - det er sjældent anerkendt når det er omvendt at man slet ikke kan se hullerne...
Har man elbil og er glad for den, så tager man jo de andre ting med
Jeg synes det er ærgerligt at man "tager de andre ting med" - selvfølgelig kan det lade sig gøre, og sætter man sig ind i tingene, så er det ikke vanvittigt svært, men tager man lidt op i helikopteren, så er der stadig mange ting der kan blive meget bedre - også i forhold til fossilbiler.

Jeg ved jeg har sagt det før jeg fik elbil, og jeg siger det stadig efter jeg har fået elbil, selvom jeg er glad for min elbil, og ikke forventer at skulle have noget andet (foreløbig), så synes jeg stadig det er noget rod med opladning både ude og hjemme - det er langt fra ligeså nemt og bekvemt som det vi kommer fra - derfor synes jeg det er ærgerligt hvis vi bare "skal tage de andre ting med" - hvorfor ikke slå et slag for at det skal blive bedre? Eller i det mindste anerkende at det ikke er helt så godt som man kunne ønske sig?

Det mener jeg godt man kan, selvom man kan se både osten og hullerne i den, fremfor at fortælle en historie der er bedre end virkeligheden?

Jeg er helt sikkert biased af at fx FDEL kategorisk har nægtet at anerkende at der rent faktisk er huller i den ost, og hullerne bliver større efterhånden som der kommer flere elbiler - hvis ikke der sker noget aktivt for at gøre forholdene bedre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. okt 2022, 10:23

farouche skrev:
26. okt 2022, 10:14
HansH skrev: Plus at man - og det gælder i begge lejre - skal besidde den fornødne pragmatisme til at indse, at mens elbil giver fint mening i nogle husholdninger, så gør den bare ikke hos andre.
Det burde egentlig ikke være så svært.
Jeg ville så have sagt at det overhovedet ikke passer til vores venner der, da de pkt. 1 ikke kan lade hjemme og pkt. 2 ofte kører på bilferie, hvilket er to af de ofte brugte og åbenlyse downsides, men de synes på ingen måde det er et problem... Såå.
Men det bekræfter vel meget godt det Hans skriver med at den kan give mening for nogle, men ikke for andre, samt at nogle ændrer i deres vaner for at få det til at lykkedes.

Der hvor vi har vores CV holdende til vinteropbevaring fortalte han om en udvikling jeg overhovedet ikke havde spottet. Mængden af campingvogne hos ham var faldende, til gengæld køber mange af dem som nu har købt elbil en camplet i stedet som de så skal have holdende hos ham.

Så meget kan jo lade sig gøre hvis man gerne vil det og nogle vaner kan relativt nemt ændres.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. okt 2022, 10:24

farouche skrev:
26. okt 2022, 10:14
HansH skrev: Plus at man - og det gælder i begge lejre - skal besidde den fornødne pragmatisme til at indse, at mens elbil giver fint mening i nogle husholdninger, så gør den bare ikke hos andre.
Det burde egentlig ikke være så svært.
Jeg ville så have sagt at det overhovedet ikke passer til vores venner der, da de pkt. 1 ikke kan lade hjemme og pkt. 2 ofte kører på bilferie, hvilket er to af de ofte brugte og åbenlyse downsides, men de synes på ingen måde det er et problem... Såå.
Det kommer vel også an på hvor man bor?
Hvis de har rigeligt eon ladestandere i nærheden, så bør det jo ikke være et problem? Og hvis de dertil også kører meget så de sparer mange penge?

Der er selv i lille Danmark store geografiske forskelle i forhold til tilgængelighed af offentlig opladning - havde jeg ikke opladning hjemme, så ville elbil ikke være en realistisk mulighed her i området (manglende kapacitet af offentlige ladere) - jeg har heldigvis opladning hjemme.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Realtor » 26. okt 2022, 10:39

Men man skal jo også se på med hvilken hastighed bl.a. Clever lige nu udbygger deres ladenetværk. Det syntes jeg er imponerende kontra hvor vi var for bare 2 år siden.

min fat etron er ikke prangende på rækkevidde, men det bliver jo lidt underordnet fremover når der kommer flere og flere ladere.
These users thanked the author Realtor for the post (total 3):
DanielB12Passatg 3cKorreborg
2020 Audi E-tron 55

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. okt 2022, 11:16

Realtor skrev:
26. okt 2022, 10:39
Men man skal jo også se på med hvilken hastighed bl.a. Clever lige nu udbygger deres ladenetværk. Det syntes jeg er imponerende kontra hvor vi var for bare 2 år siden.

min fat etron er ikke prangende på rækkevidde, men det bliver jo lidt underordnet fremover når der kommer flere og flere ladere.
De har i hvert tilfælde mange projekter i gang, arbejdsgangen for at få dem tilsluttet kunne dog godt være lidt bedre (ikke Clevers skyld), lynladeren i Herning har kun stået til pynt i månedsvis 😂

Jeg håber også der kommer andre til så der kommer mere konkurrence og endnu hurtigere udbredelse, for selvom der kommer mange, så stiger antallet af elbiler endnu mere, så der er ikke tid til at slappe af nu 👍🏻
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 26. okt 2022, 16:38

BrianDS skrev:
26. okt 2022, 10:24
Der er selv i lille Danmark store geografiske forskelle i forhold til tilgængelighed af offentlig opladning - havde jeg ikke opladning hjemme, så ville elbil ikke være en realistisk mulighed her i området (manglende kapacitet af offentlige ladere) - jeg har heldigvis opladning hjemme.
Hvornår har du sidst kigget på et ladekort? Det går satme stærkt hvis man er villig til at kigge på tværs af selskaberne. Da jeg fik bilen til nytår var der kun en clever 50kW i Viborg. Så kom Q8 kom med 6 CCS stik. Sperto er kommet med 2. Og CircleK har fået lavet alt arbejdet, men mangler bare selve standerne.
Og clever kommer med flere ved Føtex og også ved Bilka.
Der er altså ikke gået 12 måneder endnu, og det ser ud til at Viborg går fra 0 100kW+ til 20+ på et års tid. (Ved ikke lige hvornår Bilka kommer, så måske kun 12-14 stk)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1893 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 26. okt 2022, 20:13

Enig i, at ladestrukturen halter gevaldigt i Danmark. De tankstationer jeg har frekventeret herhjemme langs motorvejene har enten ingen lader eller én 50Kw. I Tyskland og Holland er der +100Kw ved stort set samtlige motorvejstanke og/eller autohofs. Det er fint med mange flere ladere i byerne, men hovedvejene og motorvejene trænger stadig mere, i min optik.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
BrianDSHansHKorreborgmobworld

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. okt 2022, 20:35

Korreborg skrev:
26. okt 2022, 16:38
BrianDS skrev:
26. okt 2022, 10:24
Der er selv i lille Danmark store geografiske forskelle i forhold til tilgængelighed af offentlig opladning - havde jeg ikke opladning hjemme, så ville elbil ikke være en realistisk mulighed her i området (manglende kapacitet af offentlige ladere) - jeg har heldigvis opladning hjemme.
Hvornår har du sidst kigget på et ladekort? Det går satme stærkt hvis man er villig til at kigge på tværs af selskaberne. Da jeg fik bilen til nytår var der kun en clever 50kW i Viborg. Så kom Q8 kom med 6 CCS stik. Sperto er kommet med 2. Og CircleK har fået lavet alt arbejdet, men mangler bare selve standerne.
Og clever kommer med flere ved Føtex og også ved Bilka.
Der er altså ikke gået 12 måneder endnu, og det ser ud til at Viborg går fra 0 100kW+ til 20+ på et års tid. (Ved ikke lige hvornår Bilka kommer, så måske kun 12-14 stk)
Det gør jeg ret ofte, jeg har lagt mærke til en del projekter ved Viborg, men fx i Herning går det mega langsomt, der er pt. nogle lynladere ude midt i ingenting ved isstadion, så er der fire ved circle K i Lind, men i selve Herning brillerer de med en enkelt 50 kW+11 kW placeret tåbeligt i parkeringshuset ved Føtex, samt et tilsvarende setup ved Bilka, hvor der dog også står en lynlader uden tilslutning og griner af folk der holder i kø ved den stakkels 50 kW.

Kører man af motorvejen mod Aarhus eller Vejle, så er det heller ikke ligefrem fordi der er ret meget at komme efter, og vil man over 100 kW og samtidig ikke skulle installere en dedikeret app til hver enkelt lader, så bliver det endnu ringere.

Så helt ærligt, hvis jeg ser på hvor jeg skulle kunne lade i dag, så er jeg ikke imponeret, og skal det også være forholdsvis nemt og til rimelige priser, samt lynlader, så er det endnu værre. Syd for grænsen ser det helt anderledes ud.

Når man så kigger på fx ChargeFinder og ser at priserne som udgangspunkt er 6-10 kr/kWh, så kan man hurtigt blive lidt deprimeret.

Jeg vil gerne kigge på tværs af selskaber, men 6-10 kr/kWh det synes jeg er ekstreme priser - også for lynladere som har lavere tariffer, og minimal elafgift, men jeg synes det er træls at man skal have 15-20 apps for bare at dække nogenlunde i dagens Danmark (og ikke betale overpris over alt)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1893 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 26. okt 2022, 20:51

BrianDS skrev:
26. okt 2022, 20:35
Korreborg skrev:
26. okt 2022, 16:38
BrianDS skrev:
26. okt 2022, 10:24
Der er selv i lille Danmark store geografiske forskelle i forhold til tilgængelighed af offentlig opladning - havde jeg ikke opladning hjemme, så ville elbil ikke være en realistisk mulighed her i området (manglende kapacitet af offentlige ladere) - jeg har heldigvis opladning hjemme.
Hvornår har du sidst kigget på et ladekort? Det går satme stærkt hvis man er villig til at kigge på tværs af selskaberne. Da jeg fik bilen til nytår var der kun en clever 50kW i Viborg. Så kom Q8 kom med 6 CCS stik. Sperto er kommet med 2. Og CircleK har fået lavet alt arbejdet, men mangler bare selve standerne.
Og clever kommer med flere ved Føtex og også ved Bilka.
Der er altså ikke gået 12 måneder endnu, og det ser ud til at Viborg går fra 0 100kW+ til 20+ på et års tid. (Ved ikke lige hvornår Bilka kommer, så måske kun 12-14 stk)
Det gør jeg ret ofte, jeg har lagt mærke til en del projekter ved Viborg, men fx i Herning går det mega langsomt, der er pt. nogle lynladere ude midt i ingenting ved isstadion, så er der fire ved circle K i Lind, men i selve Herning brillerer de med en enkelt 50 kW+11 kW placeret tåbeligt i parkeringshuset ved Føtex, samt et tilsvarende setup ved Bilka, hvor der dog også står en lynlader uden tilslutning og griner af folk der holder i kø ved den stakkels 50 kW.

Kører man af motorvejen mod Aarhus eller Vejle, så er det heller ikke ligefrem fordi der er ret meget at komme efter, og vil man over 100 kW og samtidig ikke skulle installere en dedikeret app til hver enkelt lader, så bliver det endnu ringere.

Så helt ærligt, hvis jeg ser på hvor jeg skulle kunne lade i dag, så er jeg ikke imponeret, og skal det også være forholdsvis nemt og til rimelige priser, samt lynlader, så er det endnu værre. Syd for grænsen ser det helt anderledes ud.

Når man så kigger på fx ChargeFinder og ser at priserne som udgangspunkt er 6-10 kr/kWh, så kan man hurtigt blive lidt deprimeret.

Jeg vil gerne kigge på tværs af selskaber, men 6-10 kr/kWh det synes jeg er ekstreme priser - også for lynladere som har lavere tariffer, og minimal elafgift, men jeg synes det er træls at man skal have 15-20 apps for bare at dække nogenlunde i dagens Danmark (og ikke betale overpris over alt)
Kan du ikke bruge Skoda Charging Pass, eller hvad de kalder det? Vores BMW/Mini kort har virket på alt jeg har forsøgt mig med, og det er ret billigt. Jeg kommer ikke til at bruge andet, medmindre jeg er tvunget.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Korreborg

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 26. okt 2022, 21:11

GaSelle skrev:
26. okt 2022, 20:51
BrianDS skrev:
26. okt 2022, 20:35
Korreborg skrev:
26. okt 2022, 16:38

Hvornår har du sidst kigget på et ladekort? Det går satme stærkt hvis man er villig til at kigge på tværs af selskaberne. Da jeg fik bilen til nytår var der kun en clever 50kW i Viborg. Så kom Q8 kom med 6 CCS stik. Sperto er kommet med 2. Og CircleK har fået lavet alt arbejdet, men mangler bare selve standerne.
Og clever kommer med flere ved Føtex og også ved Bilka.
Der er altså ikke gået 12 måneder endnu, og det ser ud til at Viborg går fra 0 100kW+ til 20+ på et års tid. (Ved ikke lige hvornår Bilka kommer, så måske kun 12-14 stk)
Det gør jeg ret ofte, jeg har lagt mærke til en del projekter ved Viborg, men fx i Herning går det mega langsomt, der er pt. nogle lynladere ude midt i ingenting ved isstadion, så er der fire ved circle K i Lind, men i selve Herning brillerer de med en enkelt 50 kW+11 kW placeret tåbeligt i parkeringshuset ved Føtex, samt et tilsvarende setup ved Bilka, hvor der dog også står en lynlader uden tilslutning og griner af folk der holder i kø ved den stakkels 50 kW.

Kører man af motorvejen mod Aarhus eller Vejle, så er det heller ikke ligefrem fordi der er ret meget at komme efter, og vil man over 100 kW og samtidig ikke skulle installere en dedikeret app til hver enkelt lader, så bliver det endnu ringere.

Så helt ærligt, hvis jeg ser på hvor jeg skulle kunne lade i dag, så er jeg ikke imponeret, og skal det også være forholdsvis nemt og til rimelige priser, samt lynlader, så er det endnu værre. Syd for grænsen ser det helt anderledes ud.

Når man så kigger på fx ChargeFinder og ser at priserne som udgangspunkt er 6-10 kr/kWh, så kan man hurtigt blive lidt deprimeret.

Jeg vil gerne kigge på tværs af selskaber, men 6-10 kr/kWh det synes jeg er ekstreme priser - også for lynladere som har lavere tariffer, og minimal elafgift, men jeg synes det er træls at man skal have 15-20 apps for bare at dække nogenlunde i dagens Danmark (og ikke betale overpris over alt)
Kan du ikke bruge Skoda Charging Pass, eller hvad de kalder det? Vores BMW/Mini kort har virket på alt jeg har forsøgt mig med, og det er ret billigt. Jeg kommer ikke til at bruge andet, medmindre jeg er tvunget.
Forstår heller ikke helt den der konstante brokken, men der ligger nok en kort forklaring og venter 😂 vi har bmw-kort og er sjældent det ikke virker, og priserne ok.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
GaSelle
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. okt 2022, 21:26

GaSelle skrev:
26. okt 2022, 20:51
BrianDS skrev:
26. okt 2022, 20:35
Korreborg skrev:
26. okt 2022, 16:38

Hvornår har du sidst kigget på et ladekort? Det går satme stærkt hvis man er villig til at kigge på tværs af selskaberne. Da jeg fik bilen til nytår var der kun en clever 50kW i Viborg. Så kom Q8 kom med 6 CCS stik. Sperto er kommet med 2. Og CircleK har fået lavet alt arbejdet, men mangler bare selve standerne.
Og clever kommer med flere ved Føtex og også ved Bilka.
Der er altså ikke gået 12 måneder endnu, og det ser ud til at Viborg går fra 0 100kW+ til 20+ på et års tid. (Ved ikke lige hvornår Bilka kommer, så måske kun 12-14 stk)
Det gør jeg ret ofte, jeg har lagt mærke til en del projekter ved Viborg, men fx i Herning går det mega langsomt, der er pt. nogle lynladere ude midt i ingenting ved isstadion, så er der fire ved circle K i Lind, men i selve Herning brillerer de med en enkelt 50 kW+11 kW placeret tåbeligt i parkeringshuset ved Føtex, samt et tilsvarende setup ved Bilka, hvor der dog også står en lynlader uden tilslutning og griner af folk der holder i kø ved den stakkels 50 kW.

Kører man af motorvejen mod Aarhus eller Vejle, så er det heller ikke ligefrem fordi der er ret meget at komme efter, og vil man over 100 kW og samtidig ikke skulle installere en dedikeret app til hver enkelt lader, så bliver det endnu ringere.

Så helt ærligt, hvis jeg ser på hvor jeg skulle kunne lade i dag, så er jeg ikke imponeret, og skal det også være forholdsvis nemt og til rimelige priser, samt lynlader, så er det endnu værre. Syd for grænsen ser det helt anderledes ud.

Når man så kigger på fx ChargeFinder og ser at priserne som udgangspunkt er 6-10 kr/kWh, så kan man hurtigt blive lidt deprimeret.

Jeg vil gerne kigge på tværs af selskaber, men 6-10 kr/kWh det synes jeg er ekstreme priser - også for lynladere som har lavere tariffer, og minimal elafgift, men jeg synes det er træls at man skal have 15-20 apps for bare at dække nogenlunde i dagens Danmark (og ikke betale overpris over alt)
Kan du ikke bruge Skoda Charging Pass, eller hvad de kalder det? Vores BMW/Mini kort har virket på alt jeg har forsøgt mig med, og det er ret billigt. Jeg kommer ikke til at bruge andet, medmindre jeg er tvunget.
Jeg bruger så vidt muligt KUN Skoda PowerPass, men det virker ikke på fx Circle K og Shell (de fremgår i hvert tilfælde ikke af appen) Så jo, lige nu lader jeg til 2,30 kr/kWh ved Ionity (de få steder de er), og 2,90 kr/kWh ved mange andre, det er så udvalget af ladere med PowerPass (eller BMW kort), jeg anfægter: https://www.skoda.dk/elbiler/powerpass (se kort længere nede af siden)

Jeg ved ikke hvordan det er med BMW/Mini, jeg synes prisen ved Skoda er ok - og under de nuværende omstændigheder meget god, og især det første år med gratis abonnement, derefter koster det 97 kr/md og AC til 2,75, DC til 3,65 og Ionity til 2,60

Jeg har indtil videre fundet ladere efter behov (og kørt efter det) - men jeg kunne fx god tænke mig at kunne lade AC på arbejde til under 3 kr/kWh med PowerPass, det kan jeg ikke, fordi de er låst til Clevers egne brikker = 8,95 kr/kWh og dermed totalt ubrugeligt for mig (ellers skal jeg være meget i nød) - og jeg kunne godt tænke mig en lidt større tæthed af DC ladere.
DanielB12 skrev:
26. okt 2022, 21:11
...
Forstår heller ikke helt den der konstante brokken, men der ligger nok en kort forklaring og venter 😂 vi har bmw-kort og er sjældent det ikke virker, og priserne ok.
Du kalder det konstant brok, det må du om, men det virker nogle gange til at du ikke rigtig kan se andet end osten (for nu at vende tilbage til et tidligere indlæg) - som om du synes at der ikke er forbedringspotentiale...

Jeg kan se at BMW-aftalen er nogenlunde de samme ladepunkter som Skoda - igen ikke overvældende - prøv fx at finde opladning i Herning, eller imellem Herning, Aarhus og Vejle, og selvfølgelig DC
DTC i Vejle - der er præcis 0 lade muligheder.
Struer har 1 DC lader der er med på BMW
Fra Søndervig og ned til Blåvand er det også ret begrænset.

Er det bare brok? Er der rigeligt hvis du kigger efter på kortet?

Ja, jeg ved der er andre udbydere, som fx Shell og Circle K nogle steder, det hjælper på det - men det er så også højere priser.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 26. okt 2022, 22:24

Jeg vil ikke sige at jeg er ligeglad med at det koster 6-9kr at lade. Men hellere gi 6kr end at holde i kø et sted jeg har rabat.
Har ladet ved Ionity i Fredericia da der var kø ved Clever. Jeg har ladet ved Tesla i Rødekro da der var kø ved Ionity.
Har ladet ved CircleK i Lind (Herning) Da det bare var så jeg var sikker på at kunne komme hjem.
Sydfra mod Viborg gad jeg ikke køre omkring Fredericia for at lade på Clever, så ladede ved CircleK ved Vejle Nord.
Det er så lidt jeg lader ude, at jeg ikke gider at gå op i at spare 50-100kr på at sidde og vente i et ukendt antal min.

Men er enig i det med udfordring ved motorvejene. Det koster hurtigt 10-15min bare at komme til og fra en ladestander, når de ligger ved tankstationer eller shoppingcentre, frem for direkte ved motorvejen. Og det er frustrerende. Nu kan jeg så se at Q8 i Tørring er åbnet, så nu er Palle en glad mand. Nu skal jeg bare sigte efter Tørring, og så lige hurtigt få nok til at nå hjem. Har ladet et par gange i Rødekro, og det der med at lade til 75-80% for at kunne nå hjem magter jeg ikke rigtigt at vente på, hvorfor jeg sidst valgte CircleK i Vejle, der var bare meget trafik til og fra stationen. Tørring kommer jeg lige forbi.
These users thanked the author Korreborg for the post:
DanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 26. okt 2022, 22:45

Der er næppe nogen, der påstår at mængden/placering af lynladere er perfekt?
Men har man hjemmelader og derfor stort set kun skal bruge lynladning, når man skal på langfart, så burde det vel generelt være ok? Men skal naturligvis forbedres og dette er jo også på vej?

Når jeg kigger på kortet over Vest DKs +100kW ladere, er der generelt højst 40-50 km imellem dem og størstedelen af stederne er der 4-6 udtag.
Sjælland uden for Hovedstadsområdet/E20 er vel nærmest der, hvor der er færrest?
Vedhæftede filer
IMG_6682.PNG
IMG_6682.PNG (202.08 KiB) Vist 859 gange

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. okt 2022, 05:56

Det er fint i synes det fungerer med mange forskellige apps, brikker, og høje priser - det bliver vi ikke enige om.

Virkeligheden jeg oplever er at der er meget få opladere hvor man bare kan droppe ind, jeg skal planlægge hvor jeg skal lade og hvordan jeg skal betale inden jeg kører, samt navigere for at finde ladere.

Modsat bekvemmeligheden ved at kunne køre ind hvor som helst og tanke med minimale udsving i prisen (det er ikke 2,3,4 eller 5 gange så dyrt som hvor jeg plejer at tanke/lade)

Jeg håber og tror på det bliver bedre, men det jeg forsøger at komme frem til er at der er et stykke vej endnu inden vi når til et punkt hvor det er tilnærmelsesvis ligeså nemt som at tanke fossilt.

@Thor-thor jeg skrev netop at jeg godt kunne finde ladere via ChargeFinder, men det kræver forskellige apps og brikker, og høje priser, vil man bruge fx Skoda PowerPass, Northe, BMW, Kia, eller Tesla så kommer man ikke så langt, det kræver flere apps og tjenester, og at man undersøger priserne (når samme lader kan koste både 2,90 og 9,95 kr/kWh, så synes jeg ikke det er ligegyldigt)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1893 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 27. okt 2022, 06:13

De gange vi har ladet ude, er vi bare ‘droppet ind’ uden planlægning. Og der har vi bare brugt bilens (lade-)kort, som har virket fint. Ditto på ture i udlandet, hvor jeg dog har prioritetet Ionity, da de er billigere. Jeg er enig i, at der er plads til forbedringer og at det halter; specielt herhjemme. Men jeg ser måske ikke helt så mange huller i osten som dig.
Senest rettet af GaSelle 27. okt 2022, 07:16, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. okt 2022, 06:48

GaSelle skrev:
27. okt 2022, 06:13
De gange vi har ladet ude, er vi bare ‘droppet ind’ uden planlægning. Og der har vi bare brugt bilens kort, som har virket fint. Ditto på ture i udlandet, hvor sog har prioritetet Ionity, da de er billigere. Jeg er enig i, at der er plads til forbedringer og at det halter; specielt herhjemme. Men jeg ser måske ikke helt så mange huller i osten som dig.
Eller også kører vi forskellige steder, eller jeg er uheldig 🤷🏼‍♂️

Jeg synes kun jeg kan finde steder hvor kortet virker hvis jeg enten ved hvor laderen er i forvejen, eller jeg søger efter dem.
Jeg har prøvet nogle gange hvor jeg kom forbi ladere hvor jeg skulle installere en ny app og betale høje priser, det synes jeg ikke er særlig fedt.

Jeg oplever det i øvrigt noget nemmere når man færdes langs E45 uden dog jeg synes det er fantastisk i fx Vejle eller Aarhus, men jeg sigter derfor også efter Ionity når jeg er på de kanter.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Realtor » 27. okt 2022, 10:44

jeg var i Kolding igår, og da jeg kom til Clever fredericia var der 3 biler i kø foran mig. Det tog 5 min, så var der også en lader til mig, så det går hurtigt med at afvikle køen trods alt.

Der kommer 2 clever næste år ved E45 - en ved århus mod silkeborg mener jeg, og en i randers, så det bliver bedre.
2020 Audi E-tron 55

Fonne
Medlem
Indlæg: 1314
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 169 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Fonne » 27. okt 2022, 11:30

Clever er også ret langt med 16 lynladepunkter med 300 kWh ved E45 i Nørresundby lige ved motorvejen så der sker da noget. (Det er ikke helt så pænt derude lige pt dog :lol: )

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=13641390

Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. okt 2022, 14:23

Jeg har lige erfaret at Clever lynladere som ikke er UFC ikke har ret mange aftaler med andre - fx ikke Elli og BMW, Northe, det vil sige de store stationer Clever Køge og Clever Odense kan fx ikke benyttes, så er der bare at betale 9,95 kr/kWh

Jeg har ikke været forbi de Clever stationer, derfor har jeg ikke forsøgt, men det er der åbenbart andre der har.

Det gør Clever netværket mindre interessant - medmindre man har et fast abonnement...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Peder » 27. okt 2022, 17:59

Eon er stadig håbløst overordnet, men jeg har ladere tæt på hjemmet og en enkelt der ikke er hårdt belagt på ac-laderen nær mit arbejde, så jeg fortsætter der for nu. Har ikke ladet én eneste kWh hjemme de sidste to måneder. Lader 750-800 kWh hos dem.

Mit nul-ladning hjemme stopper dog nu, med to elbiler i huset, hvor den ene kører meget lidt.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 28. okt 2022, 12:04

Fonne skrev:
27. okt 2022, 11:30
Clever er også ret langt med 16 lynladepunkter med 300 kWh ved E45 i Nørresundby lige ved motorvejen så der sker da noget. (Det er ikke helt så pænt derude lige pt dog :lol: )

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=13641390
Er de i gang med byggeriet? Den skulle jo være åbnet i løbet af sommeren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Target » 28. okt 2022, 13:21

Jeg har lige fået en e-mail fra Lexus Danmark. De får en prototype af deres kommende RZ'er til deres showroom i Søborg fra søndag d. 6. november til søndag d. 13. november.
Den kunne jeg godt finde på at tage ud og opleve.
https://www.lexus.dk/nye-biler/rz/overblik
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 28. okt 2022, 14:17

BrianDS skrev:
27. okt 2022, 05:56
@Thor-thor jeg skrev netop at jeg godt kunne finde ladere via ChargeFinder, men det kræver forskellige apps og brikker, og høje priser, vil man bruge fx Skoda PowerPass, Northe, BMW, Kia, eller Tesla så kommer man ikke så langt, det kræver flere apps og tjenester, og at man undersøger priserne (når samme lader kan koste både 2,90 og 9,95 kr/kWh, så synes jeg ikke det er ligegyldigt)
Du snakker om at du gerne vil have billig ladning på jobbet (hvilket alle vel gerne vil?) Men har du ikke ladning derhjemme?
Hvis vi taler om Midtjylland og man tager Herning som udgangspunkt, så er der højest omkring 90 km radius indenfor området Kolding/Esbjerg mod syd og Randers/Hobro mod nord eller vandkanten mod øst/vest. Så har man hjemmeladning og fornuftig rækkevidde, kører man vel bare tur/retur på hjemmeladet strøm inden for det område?
Skulle man mangle lidt "kontant" juice er der, inden for det område, så vidt jeg kan se Q8/CK kortladning i Herning, Viborg, Holstebro, Varde, Esbjerg, Århus, Silkeborg, Horsens, Tørring, Vejle (har muligvis overset nogle/ved ikke om der er andre end Q8/CK?) og der er flere på vej.
Skal man længere er man på motorvej, hvor der er diverse.
Så overhovedet ikke lige så nemt som "kontant tankning". Men burde vel fungere uden de store problemer?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 28. okt 2022, 15:47

Thor-thor skrev:
28. okt 2022, 14:17
BrianDS skrev:
27. okt 2022, 05:56
@Thor-thor jeg skrev netop at jeg godt kunne finde ladere via ChargeFinder, men det kræver forskellige apps og brikker, og høje priser, vil man bruge fx Skoda PowerPass, Northe, BMW, Kia, eller Tesla så kommer man ikke så langt, det kræver flere apps og tjenester, og at man undersøger priserne (når samme lader kan koste både 2,90 og 9,95 kr/kWh, så synes jeg ikke det er ligegyldigt)
Du snakker om at du gerne vil have billig ladning på jobbet (hvilket alle vel gerne vil?) Men har du ikke ladning derhjemme?
Hvis vi taler om Midtjylland og man tager Herning som udgangspunkt, så er der højest omkring 90 km radius indenfor området Kolding/Esbjerg mod syd og Randers/Hobro mod nord eller vandkanten mod øst/vest. Så har man hjemmeladning og fornuftig rækkevidde, kører man vel bare tur/retur på hjemmeladet strøm inden for det område?
Skulle man mangle lidt "kontant" juice er der, inden for det område, så vidt jeg kan se Q8/CK kortladning i Herning, Viborg, Holstebro, Varde, Esbjerg, Århus, Silkeborg, Horsens, Tørring, Vejle (har muligvis overset nogle/ved ikke om der er andre end Q8/CK?) og der er flere på vej.
Skal man længere er man på motorvej, hvor der er diverse.
Så overhovedet ikke lige så nemt som "kontant tankning". Men burde vel fungere uden de store problemer?

Min oplevelse er at det langt fra er så nemt og lige til som din forklaring her - jeg kører ofte uden at komme forbi en eneste lader - jeg kan godt komme forbi en lader med en omvej og overpris - det er jo bare fantastisk 😂😂

Jeg har opladning hjemme - som alle vist husker til fuld elafgift, så ikke nødvendigvis billigt.
Opladning på job ville jeg gerne kunne bruge således at jeg kunne køre uden at skulle lade på vejen når jeg skal videre når jeg kommer hjem - men priserne hænger bare ikke sammen, og der er ingen lynladere på vejen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Passatg 3c » 28. okt 2022, 16:10

Target skrev:Jeg har lige fået en e-mail fra Lexus Danmark. De får en prototype af deres kommende RZ'er til deres showroom i Søborg fra søndag d. 6. november til søndag d. 13. november.
Den kunne jeg godt finde på at tage ud og opleve.
https://www.lexus.dk/nye-biler/rz/overblik
En det ikke den, der stadig har Chademo, 1-faset AC- og langsom DC-ladning? Eller er det BZ4X klonen?

Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk

VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1893 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 28. okt 2022, 16:27

Passatg 3c skrev:
28. okt 2022, 16:10
Target skrev:Jeg har lige fået en e-mail fra Lexus Danmark. De får en prototype af deres kommende RZ'er til deres showroom i Søborg fra søndag d. 6. november til søndag d. 13. november.
Den kunne jeg godt finde på at tage ud og opleve.
https://www.lexus.dk/nye-biler/rz/overblik
En det ikke den, der stadig har Chademo, 1-faset AC- og langsom DC-ladning? Eller er det BZ4X klonen?

Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
RZ er Bz4X. Det er UX, du tænker på.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
TargetPassatg 3c

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"