JGGH skrev:En fossilbil har ved 45 liter i tanken ca. 1500MJ energi og 80kWh elbil har 288MJ.
Jævnfør dem som slukker biler, er der flere brænde i fossilt drevet biler “ ”Vi har ca. 1.600 bilbrande i Danmark om året, og en del af dem er elbiler. I hovedstadsområdet har vi haft syv brande i elbiler i år, men ingen af bilernes batterier blev antændt. Det er ikke, fordi elbilerne selvantænder, for statistisk er de faktisk sikrere end almindelige biler. Der er desværre ofte tale om ildspåsættelser”, siger Nikolaj Lund Marquart.”
Men for mig er det småting. Prøv at Google nogle af nedenstående nogle af dem slår alle brænde i batterier til sammen, bare en af disse katastrofer.
Torrey Canyon
Deepwater Horizon
Amoco Cadiz
Ixtoc
Hercules 265
Piper Alpha
Kolskoye
Tankskibet Prestige
Alexander Kielland
Exxon Valdez
2010: En dybhavsboring i Den Mexicanske Golf løber løbsk, og omkring 780 millioner liter olie slipper ud.
2019: Husstande op til 268 kilometer væk kunne mærke rystelser i jorden, efter et olieraffinaderi i Philadelphia, U.S.A, eksploderede og brød ud i flammer.
2011: olieraffinaderi i Ichihara nordøst for Tokyo.
Jeg forstår ikke rigtig sammenhængen i forhold til din kommentar?
Altså vi kan godt blive enige om at der er flere ICE biler der brænder end elbiler, især når de fleste er påsatte brande, og energien der frigives i en brand i en olietanker eller en boreplatform er også større, men det var ikke det der var emnet.
Emnet var risikoen for en voldsom brand i tilfælde af et trafikuheld.
Både benzin biler og elbiler er svære at antænde i sådan en situation.
Går der hul på benzintanken løber benzinen ud og forurener, men der går sjældent ild i det uden en anden antændelseskilde, og en eksplosion er utænkelig.
Går der hul på batteriet sker der som udgangspunkt ikke så meget, men når et batteri punkterer er der en risiko for en brand der udvikler sig meget hurtigt
Eller mener du det er forkert?