Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 30. jul 2021, 08:04

GaSelle skrev:Det kommer vel an på, hvilken hat man har på. ID’en er lettere kørt end BMW’en. Ikke bedre, men lettere. Der er nul tøven i en elbil, acceleration er total lineær - jeg er fan.
Største forbedring mht letkørthed for os er at der ikke er en tilkobling. I den tidligere DSG bil skulle man lige dosere speeder rigtigt ved igangsætning, hvilket er helt anderledes i ID'en.
Derudover at "gear" kan betjenes uden at flytte hånden fra rattet. Jeg var forbeholden overfor placeringen af gearvælgeren i ID'en, men er stor fan nu Billede

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Target » 30. jul 2021, 08:34

For mit vedkommende giver elbilerne "letkørthed" på to områder.
Det første er one-pedal-drive som jeg synes er rigtig lækkert at køre med, og allerede under prøveturen begyndte det at føles naturligt.
Det andet område er bundtræk... Det er lidt ligesom de gamle NA motorer med stor volumen hvor der var noget fornuftigt træk allerede fra tomgang, og man ikke skulle vente på en turbo der skal danne tryk. Her får man med elbilerne fuldt moment hele tiden, og det gør det langt nemmere at dosere gaspedalen.
For at give et eksempel; hvis jeg i dag, i min Superb kører med 60km/t og vil accellerere til 80km/t så faldt det mig i starten naturligt blot at træde gaspedalen måske en cm længere ned (det fungerede fint i den bil jeg havde før, med en 4,4 liters V8). Men når jeg gør det i Superb'en så sker der tæt på ingenting... Så derfor træder jeg så pedalen måske 3-4 cm ned i stedet, og så kommer accelerationen som en elastik, og når jeg så rammer de 80km/t så skal jeg så slække på gassen igen.
Med elbilerne (og med de ældre motorer med stor volumen) kan man nøjes med at sænke gaspedalen til det niveau der passer med 80km/t og så skal den nok sørge for at komme op på den fart i et passende tempo.
Det er selvfølgelig ren tilvænning, og sikkert også en smagssag. Men det passer rigtig godt til mig og min måde at køre på. :-D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 08:56

kGlerup skrev:
30. jul 2021, 08:04
...
Største forbedring mht letkørthed for os er at der ikke er en tilkobling. I den tidligere DSG bil skulle man lige dosere speeder rigtigt ved igangsætning, hvilket er helt anderledes i ID'en.
Derudover at "gear" kan betjenes uden at flytte hånden fra rattet. Jeg var forbeholden overfor placeringen af gearvælgeren i ID'en, men er stor fan nu Billede
Hvad mener du med det? I de biler jeg har kørt med DSG er det bare "point'n'shoot", ingen tilpasning, du træder på speederen, og den kører?!

Mht. gearvælger ved rattet - det kommer jo så an på om det er den ene eller den anden bil hvor det er placeret - det er jo ikke fordi det er en elbil, og nogle elbiler har også vælgeren mere "traditionelle steder" ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 30. jul 2021, 09:31


BrianDS skrev: Hvad mener du med det? I de biler jeg har kørt med DSG er det bare "point'n'shoot", ingen tilpasning, du træder på speederen, og den kører?!

Mht. gearvælger ved rattet - det kommer jo så an på om det er den ene eller den anden bil hvor det er placeret - det er jo ikke fordi det er en elbil, og nogle elbiler har også vælgeren mere "traditionelle steder" ;-)
Det er da ret simpelt? Træder man speederen lidt for langt ned ved igangsætning, så får man en ublid tilkobling, eventuelt krydret med lidt spin. ID'en reagerer helt anderledes. Du kan stadig komme effektivt afsted, men den starter altid "lækkert" og blødt op. Ganske enkelt meget nemmere at afpasse.
Gearvælgeren er nævnt som et eksempel på et designvalg der gør ID'en letkørt. Det ville også virke i fossil biler, men har kun set VW bruge det i ID.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 30. jul 2021, 09:40

kGlerup skrev:
30. jul 2021, 09:31
BrianDS skrev: Hvad mener du med det? I de biler jeg har kørt med DSG er det bare "point'n'shoot", ingen tilpasning, du træder på speederen, og den kører?!

Mht. gearvælger ved rattet - det kommer jo så an på om det er den ene eller den anden bil hvor det er placeret - det er jo ikke fordi det er en elbil, og nogle elbiler har også vælgeren mere "traditionelle steder" ;-)
Det er da ret simpelt? Træder man speederen lidt for langt ned ved igangsætning, så får man en ublid tilkobling, eventuelt krydret med lidt spin. ID'en reagerer helt anderledes. Du kan stadig komme effektivt afsted, men den starter altid "lækkert" og blødt op. Ganske enkelt meget nemmere at afpasse.
Gearvælgeren er nævnt som et eksempel på et designvalg der gør ID'en letkørt. Det ville også virke i fossil biler, men har kun set VW bruge det i ID.
Er det ikke den samme som de bruger i i3'eren? Virker idiotisk første gang man bruger den, men derudover er det ret intuitivt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 30. jul 2021, 09:43


DanielB12 skrev:Er det ikke den samme som de bruger i i3'eren? Virker idiotisk første gang man bruger den, men derudover er det ret intuitivt.
Jo, det er vist nærmest en direkte kopi.
Jeg var også forbeholden, men det gik hurtigt over Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 10:53

kGlerup skrev:
30. jul 2021, 09:31
BrianDS skrev: ...
Det er da ret simpelt? Træder man speederen lidt for langt ned ved igangsætning, så får man en ublid tilkobling, eventuelt krydret med lidt spin. ID'en reagerer helt anderledes. Du kan stadig komme effektivt afsted, men den starter altid "lækkert" og blødt op. Ganske enkelt meget nemmere at afpasse.
Gearvælgeren er nævnt som et eksempel på et designvalg der gør ID'en letkørt. Det ville også virke i fossil biler, men har kun set VW bruge det i ID.
Det er sjovt, jeg har lidt en anden oplevelse; første gang jeg kørte i en ID.3 gjorde den lige det modsatte af hvad du skriver der, da jeg fra stilstand startede lidt for frisk startede den med hjulspin, det gik ikke ligefrem hurtigt af den grund, men den gav et ordentligt hop frem, og underlaget var knastørt.

Jeg kan genkende hvis en bil med DSG og start/stop netop har stoppet motoren, og man er lidt kvik på speederen, at så får man en lidt hård tilkobling fordi motoren starter samtidig. Ved normal start kan jeg på ingen måde genkende dit billede af DSG, jeg synes det er blødt og nemt, og kræver ikke nogen "tilpasning".
Jeg har dog det forbehold at min største erfaring med DSG er med DSG6 med vådkoblinger, det kan godt tænkes en DSG7 DQ200 reagerer anderledes, men dem har jeg kun kørt i på meget korte ture (endda mindre end de MEB biler jeg har prøvet)

I forhold til gearvælgeren, så tænker jeg det er mere smag og behag - jeg synes placeringen i ID modellerne er lidt fjollet, og jeg ville hellere have et større display. Sjovt nok har både Skoda og Audi valgt at placere gearvælgeren på en mere traditionel placering - men det at den er elektrisk gør det selvfølgelig til frit valg, og kunne være hvor som helst.
Det vil dog ikke være en dealbreaker for mig om den sidder ved rattet eller under radioen, det er ligegyldigt for mig, bare den er logisk at betjene. Nogle biler har bare knapper til at vælge gear - fx Aston Martin DBX sidder de helt i toppen, sammen med startknappen:
https://www.hdcarwallpapers.com/walls/a ... ior-HD.jpg

En VW Multivan/Transporter har gearstangen i instrumentbordet lige til højre for rattet - dog ikke bag rattet som ID modellerne. I den næste Multivan ser det ud til gearvælgeren sidder lige imellem multiinstrument og infotainment:
https://www.topgear.com/sites/default/f ... =892&h=502

Gear ved rattet var ellers meget populært optil omkring 70'erne, især med automatgear, og mange amerikanske biler har også haft det i nyere tid, men især de biler der fås med 3 sæder eller bænksæde foran har gear ved rattet.

Nogle biler er dog lidt finurlige i forhold til andre, Porsche har tændingslåsen til venstre for rattet, og SAAB har den imellem forsæderne, hvor de fleste andre har haft den på højre side af ratstammen - nogle enkelte dog med en utraditionel nøgle i instrumentbordet samme sted (fx Passat 3C og frem), om SAAB og Porsche har set lyset, eller alle andre, det ved jeg ikke - men mange biler i dag har slet ikke nogen tændingslås (heller ikke fossilbiler)

Elbiler har brug for at kunne vælge retning, og jeg kunne ønske mig at der også var en "afbryder" på elbilerne, men det er en personlig præference - men som sagt, bare de placerer det nogenlunde intuitivt, så er det for mig ikke bedre at det sidder bag rattet eller ved radioen ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 30. jul 2021, 11:10

Jeg har beskrevet min opfattelse af "letkørthed", baseret på 12.000 km i en ID.4. Jeg har aldrig oplevet tendens til hjulspin ved igangsætning, som du beskriver ved ID.3.
Jeg beklager at jeg slet ikke er så diskussionslysten som dig, men jeg kan ikke rigtig tilføje mere.
These users thanked the author kGlerup for the post (total 8):
mertodinlomkingGaSellemortenmolKevinffmartintau_bullBrian Scharling

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Realtor » 30. jul 2021, 11:27

jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
These users thanked the author Realtor for the post (total 5):
kGlerupmkingu_bullsuperbeszzzBrian Scharling
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af xbn » 30. jul 2021, 16:27

nielshm skrev:
29. jul 2021, 21:55
Verden løber tør for batterier i 2025. Dog en artikel med olieindustriens fingeraftryk.
Det virker dog ikke som den rene tågesnak, og den eviggrønme drømmeverden som elbilsindustrien prøver at sætte i søen er mindst lige så forkert.
"The World Will Run Out Of EV Batteries By 2025 | OilPrice.com" https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -2025.html
Der er en ny lithium mine på vej i Balkan, hvis alt går vel.
https://stockhead.com.au/resources/as-t ... in-serbia/
Men også fra Benchmark Minerals Intelligence oplyses, at der kommer mangel på råstoffer til EV-batterier frem mod 2030.
Billede

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 30. jul 2021, 16:47

Realtor skrev:jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
kGlerupDanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 16:48

mortenmol skrev:
Realtor skrev:jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller også har vi bare forskellige opfattelser af hvad der er "letkørt" BilledeBillede

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 30. jul 2021, 16:49

kGlerup skrev:Jeg har beskrevet min opfattelse af "letkørthed", baseret på 12.000 km i en ID.4. Jeg har aldrig oplevet tendens til hjulspin ved igangsætning, som du beskriver ved ID.3.
Jeg beklager at jeg slet ikke er så diskussionslysten som dig, men jeg kan ikke rigtig tilføje mere.
Har ID ikke baghjulstræk?
Så burde det vel netop være ganske svært at lave hjulspin


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 30. jul 2021, 16:52

BrianDS skrev:
mortenmol skrev:
Realtor skrev:jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eller også har vi bare forskellige opfattelser af hvad der er "letkørt" BilledeBillede
Tydeligvis
Netop igangsætning er en DSG gearkasses største svaghed, og specielt køkørsel kan være enerverende
Både Porsche og VW / Seat / Audi og jeg har kørt +30 forskellige som lejebil - min bror har en Seat mes dsg og min mor en Porsche med PDK.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
Kevinff

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 16:53

mortenmol skrev:
kGlerup skrev:Jeg har beskrevet min opfattelse af "letkørthed", baseret på 12.000 km i en ID.4. Jeg har aldrig oplevet tendens til hjulspin ved igangsætning, som du beskriver ved ID.3.
Jeg beklager at jeg slet ikke er så diskussionslysten som dig, men jeg kan ikke rigtig tilføje mere.
Har ID ikke baghjulstræk?
Så burde det vel netop være ganske svært at lave hjulspin


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo, en ID.3 har baghjulstræk (den er ikke kommet med dobbelt motor og firehjulstræk)

Mener du det er sværere at lave hjulspind i en baghjulstrækker? Billede
Der har ellers altid været mange BMW og lignende til brændertræf og drifting Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 16:58


mortenmol skrev:
...

Netop igangsætning er en DSG gearkasses største svaghed, og specielt køkørsel kan være enerverende
Okay, det synes jeg ellers går ganske fint - både igangsætning og kø kørsel, men det sidste klarer den jo nærmest selv når bare ACC er aktiveret Billede

Jeg kører dog meget sjældent i kø sådan for alvor. Men jeg har kun gode erfaringer med DSG, og især i forhold til traditionel automatgear
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 30. jul 2021, 17:01


mortenmol skrev: Har ID ikke baghjulstræk?
Så burde det vel netop være ganske svært at lave hjulspin
Jo. En ID.4 vejer omkring 2300kg og har bagdæk med 255 bredde. På tør vej spinner de ikke!
På våd vej kan man fremprovokere lidt spin, f.eks ud af en rundkørsel. Dens antispin er dog vildt restriktiv, så det bliver ikke til meget sjov Billede

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 30. jul 2021, 17:09

xbn skrev:
30. jul 2021, 16:27
nielshm skrev:
29. jul 2021, 21:55
Verden løber tør for batterier i 2025. Dog en artikel med olieindustriens fingeraftryk.
Det virker dog ikke som den rene tågesnak, og den eviggrønme drømmeverden som elbilsindustrien prøver at sætte i søen er mindst lige så forkert.
"The World Will Run Out Of EV Batteries By 2025 | OilPrice.com" https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -2025.html
Der er en ny lithium mine på vej i Balkan, hvis alt går vel.
https://stockhead.com.au/resources/as-t ... in-serbia/
Men også fra Benchmark Minerals Intelligence oplyses, at der kommer mangel på råstoffer til EV-batterier frem mod 2030.
Det svarer vel til alle de gange siden 1980 vi har fået at vide at verden løber tør for olie 😀😎
These users thanked the author AU-R8 for the post (total 3):
mertodinloKevinffstadil

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 30. jul 2021, 17:09

kGlerup skrev:
mortenmol skrev: Har ID ikke baghjulstræk?
Så burde det vel netop være ganske svært at lave hjulspin
Jo. En ID.4 vejer omkring 2300kg og har bagdæk med 255 bredde. På tør vej spinner de ikke!
På våd vej kan man fremprovokere lidt spin, f.eks ud af en rundkørsel. Dens antispin er dog vildt restriktiv, så det bliver ikke til meget sjov Billede
Præcis min tanke, medmindre man meget gerne vil


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 17:14


mortenmol skrev:
kGlerup skrev:
mortenmol skrev: Har ID ikke baghjulstræk?
Så burde det vel netop være ganske svært at lave hjulspin
Jo. En ID.4 vejer omkring 2300kg og har bagdæk med 255 bredde. På tør vej spinner de ikke!
På våd vej kan man fremprovokere lidt spin, f.eks ud af en rundkørsel. Dens antispin er dog vildt restriktiv, så det bliver ikke til meget sjov Billede
Præcis min tanke, medmindre man meget gerne vil


Sent from my iPhone using Tapatalk
ID.3 er standard 215 I bredden og vejer 1.700 kg, og jeg synes bestemt ikke den skulle provokeres før de gav hjulspind - selvom den kun har de 204 HK og 310 NM.
Det var tørt, men godt nok koldt og dækvalg kan måske også gøre en forskel.

Det var kun ved igangsætning, og ESP satte hurtigt ind.

Det er jo ikke noget problem at den kan sætte hjulene rundt ved igangsætning, men vi kom fra at en elbil og specifikt en ID.-model ifølge tidligere post ville sætte glidende igang uden tilpasset speedertråd - det var den del jeg var uenig i, man skal ikke bare træde til den
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af xbn » 30. jul 2021, 17:16

AU-R8 skrev:
30. jul 2021, 17:09

Det svarer vel til alle de gange siden 1980 vi har fået at vide at verden løber tør for olie 😀😎
Haha, ja det toppede allerede i starten af 70’erne, grafen er fra 56.
8327C292-DE2F-4DAB-9C6A-41457399CADC.png
8327C292-DE2F-4DAB-9C6A-41457399CADC.png (164.25 KiB) Vist 584 gange
Men er der reelt udsigt til at batterierne bliver væsentligt billigere, end de er nu?
Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 30. jul 2021, 18:32

BrianDS skrev:
30. jul 2021, 17:14
mortenmol skrev:
kGlerup skrev: Jo. En ID.4 vejer omkring 2300kg og har bagdæk med 255 bredde. På tør vej spinner de ikke!
På våd vej kan man fremprovokere lidt spin, f.eks ud af en rundkørsel. Dens antispin er dog vildt restriktiv, så det bliver ikke til meget sjov Billede
Præcis min tanke, medmindre man meget gerne vil


Sent from my iPhone using Tapatalk
ID.3 er standard 215 I bredden og vejer 1.700 kg, og jeg synes bestemt ikke den skulle provokeres før de gav hjulspind - selvom den kun har de 204 HK og 310 NM.
Det var tørt, men godt nok koldt og dækvalg kan måske også gøre en forskel.

Det var kun ved igangsætning, og ESP satte hurtigt ind.

Det er jo ikke noget problem at den kan sætte hjulene rundt ved igangsætning, men vi kom fra at en elbil og specifikt en ID.-model ifølge tidligere post ville sætte glidende igang uden tilpasset speedertråd - det var den del jeg var uenig i, man skal ikke bare træde til den
Min kan du give fuld pedal fra stilstand uden hjulspind og blinkende ESP. Det er ikke en 204 hestes, men momentet og afsættet er cirka ens. Demobilen vi prøvede i frostvejr, med 204 heste, gjorde heller ikke.
These users thanked the author GaSelle for the post:
kGlerup

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 30. jul 2021, 21:09


GaSelle skrev: ...

Min kan du give fuld pedal fra stilstand uden hjulspind og blinkende ESP. Det er ikke en 204 hestes, men momentet og afsættet er cirka ens. Demobilen vi prøvede i frostvejr, med 204 heste, gjorde heller ikke.
Så må den jo have været vildere end de andre den jeg havde i et døgn BilledeBillede
Den kunne i hvert tilfælde nemt lave hjulspind - uden at forsøge på det Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 30. jul 2021, 22:18

Det må den, ja 🤷🏼

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 31. jul 2021, 14:01

HansH skrev:
29. jul 2021, 09:11
superbeszzz skrev:
29. jul 2021, 08:31
Jeg tænker på at skifte min elbil ud med en af de her benzinbiler, men jeg har nogle spørgsmål:
...
Skamløst stjålet i et andet Forum
Du laver således en Throwback Thursday til dette opslag :)

viewtopic.php?p=1752014#p1752014
Fedt, det fik jeg ikke checket :). En af glæderne ved at være på ferie…..(køreferie i Italien i el-bilen)
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 1. aug 2021, 14:58

xbn skrev:
30. jul 2021, 17:16
AU-R8 skrev:
30. jul 2021, 17:09

Det svarer vel til alle de gange siden 1980 vi har fået at vide at verden løber tør for olie 😀😎
Haha, ja det toppede allerede i starten af 70’erne, grafen er fra 56.
8327C292-DE2F-4DAB-9C6A-41457399CADC.png

Men er der reelt udsigt til at batterierne bliver væsentligt billigere, end de er nu?
Det jeg har hørt og læst siger indtil videre 20% lavere pris per kWh om ~5 år.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2021, 15:26

i-s skrev:
xbn skrev:
30. jul 2021, 17:16
AU-R8 skrev:
30. jul 2021, 17:09

Det svarer vel til alle de gange siden 1980 vi har fået at vide at verden løber tør for olie BilledeBillede
Haha, ja det toppede allerede i starten af 70’erne, grafen er fra 56.
8327C292-DE2F-4DAB-9C6A-41457399CADC.png

Men er der reelt udsigt til at batterierne bliver væsentligt billigere, end de er nu?
Det jeg har hørt og læst siger indtil videre 20% lavere pris per kWh om ~5 år.
Det forslår vist ikke rigtig noget med de afgifter man så indfaser med øget fart om 5 år BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 1. aug 2021, 18:00

mortenmol skrev:
30. jul 2021, 16:47
Realtor skrev:jeg vil sige, at letkørtheden er hvad jeg mest af alt savner ved min gamle e-tron. Ingen aut. gearkasser kan måle sig med det.
Tydeligvis kan en dsg gearkasse…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Under ingen omstændigheder. Det tætteste jeg har været på “letkørtheden” var i min A6 med ZF convertergearkasse. Har vel haft 6-8 biler med DSG i både 6- og 7-gears versioner og intet har været i nærheden. Lige nu har vi en 1.5 TSI med DSG. Det er noget HELT andet og føles som noget fra et andet årtusinde.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 1. aug 2021, 19:33

BrianDS skrev:
1. aug 2021, 15:26
i-s skrev:
xbn skrev:
30. jul 2021, 17:16


Haha, ja det toppede allerede i starten af 70’erne, grafen er fra 56.
8327C292-DE2F-4DAB-9C6A-41457399CADC.png

Men er der reelt udsigt til at batterierne bliver væsentligt billigere, end de er nu?
Det jeg har hørt og læst siger indtil videre 20% lavere pris per kWh om ~5 år.
Det forslår vist ikke rigtig noget med de afgifter man så indfaser med øget fart om 5 år BilledeBillede
Nej, jeg kan heller ikke få det til at passe sammen. Den elbils plan man lavede sidste år, tror jeg også er alt for optimistisk i forhold til indfasning af afgifter. Men hvis det får salget til at gå i stå, så må de jo lave det om .... igen ...
Men igen lidt trist at være dansker. Enhver landvinding indenfor batteriteknologi vil straks blive ædt op af øgede afgifter.

Mener Tesla sagde på sidste battery-day, at de regner med snart at krydse $100/kWh grænsen. Det er lidt en milepæl for med $100/kWh skulle el-biler blive konkurrencedygtige med fossil biler (Har ikke sat mig ind i hvordan de regner).
Så var det noget med de tror de ender på 30% af 2020 prisen i 2050. Det siger lidt om, at vi vil se få % per år.
Men det kan jo være, der lige pludselig dukker en banebrydende ny idé op, som ændrer billedet totalt. Hvem ved ...
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6017
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2021, 20:23

i-s skrev:
1. aug 2021, 19:33
...
Nej, jeg kan heller ikke få det til at passe sammen. Den elbils plan man lavede sidste år, tror jeg også er alt for optimistisk i forhold til indfasning af afgifter. Men hvis det får salget til at gå i stå, så må de jo lave det om .... igen ...
Men igen lidt trist at være dansker. Enhver landvinding indenfor batteriteknologi vil straks blive ædt op af øgede afgifter.
Ja, det er mega trist - i dag er elbiler selv med afgift rabat temmelig kostbare, der er ikke rigtig noget familievenligt med god rækkevidde god plads/lastekapacitet i de billigere klasser - selv Kia og Hyundai starter med 300.000 kr og opefter, og skal der campingvogn eller lignende med, så er vi nærmere en halv million.
Vi har brug for prisfald på teknologien, men jeg frygter også at hvis afgifterne fortsætter den hårde røde linje der er lagt sidste år, så bliver biler for evigt dyrere i Danmark (dyrere end hidtil)
i-s skrev:
1. aug 2021, 19:33
Mener Tesla sagde på sidste battery-day, at de regner med snart at krydse $100/kWh grænsen. Det er lidt en milepæl for med $100/kWh skulle el-biler blive konkurrencedygtige med fossil biler (Har ikke sat mig ind i hvordan de regner).
Så var det noget med de tror de ender på 30% af 2020 prisen i 2050. Det siger lidt om, at vi vil se få % per år.
Men det kan jo være, der lige pludselig dukker en banebrydende ny idé op, som ændrer billedet totalt. Hvem ved ...
De ligger pt omkring $142/kWh, og industristandarden ligger omkring $186/kWh, det er selvfølgelig 30% af batteriprisen bare at nå de $100/kWh, men ser vi totalt set, så har en Tesla Model 3 LR med 82 kWh batteri (75 kWh tilgængelig) en pris på $11.644, altså bare i produktion, dertil kommer fortjeneste, told, moms mv., den pris kommer så ned på $8.200, tager man så prisskiltet i USA, uden tilskud, og uden deres "incentives and gas savings), så er prisen på bilen $49.990 (uden skatter), det er $3.444 i besparelse på hele bilen, eller 21.600 kr - bilen koster i dag 449.080 kr i Danmark - batteri prisen gør en forskel, men resten af bilen skal også være billigere før det sådan for alvor begynder at rykke på prisen, men potentielt kan prisen komme ned omkring de 420.000 kr.
Propper man en LR med alle tilvalg (undtagen træk som der ikke er pris på) ender den på 606.000 kr - man kan så spare en del ved at få aktiveret software delene efterfølgende, men besparelsen bliver mindre allerede fra 2022 for der sænkes batterifradraget fra 1.700 kr/kWh til 1.300 kr/kWh (op til 45 kWh) altså fra 76.500 kr til 58.500 kr i fradrag - eller svarende til produktionsprisens reduktion hvis de når $100/kWh i 2022...

Batteriet i en bil er dyrt, men det er under 75.000 kr i en Tesla Model 3 LR allerede i dag (produktionspris)
Link til batteripriser:
https://www.cnbc.com/2021/03/10/teslas- ... s-in-.html

Rygter sagde allerede i 2019 at Volkswagen ville være under $100/kWh til MEB platformen - om det er sandt ved jeg ikke...
https://www.electrive.com/2019/09/09/id ... watt-hour/

Jeg håber der kommer en eller anden banebrydende ny ide der kan få priserne ned på elbiler - det er mere sandsynligt end 90 mandater i det danske folketing som virkelig vil fritage alle elbiler for afgifter - for altid.
Selvom det ingen afgifter ville gøre det meget mere attraktivt at investere i elbil og infrastrukturen til den (også hjemme hos en selv)
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"