kGlerup skrev: ↑30. jul 2021, 09:31
BrianDS skrev:
...
Det er da ret simpelt? Træder man speederen lidt for langt ned ved igangsætning, så får man en ublid tilkobling, eventuelt krydret med lidt spin. ID'en reagerer helt anderledes. Du kan stadig komme effektivt afsted, men den starter altid "lækkert" og blødt op. Ganske enkelt meget nemmere at afpasse.
Gearvælgeren er nævnt som et eksempel på et designvalg der gør ID'en letkørt. Det ville også virke i fossil biler, men har kun set VW bruge det i ID.
Det er sjovt, jeg har lidt en anden oplevelse; første gang jeg kørte i en ID.3 gjorde den lige det modsatte af hvad du skriver der, da jeg fra stilstand startede lidt for frisk startede den med hjulspin, det gik ikke ligefrem hurtigt af den grund, men den gav et ordentligt hop frem, og underlaget var knastørt.
Jeg kan genkende hvis en bil med DSG og start/stop netop har stoppet motoren, og man er lidt kvik på speederen, at så får man en lidt hård tilkobling fordi motoren starter samtidig. Ved normal start kan jeg på ingen måde genkende dit billede af DSG, jeg synes det er blødt og nemt, og kræver ikke nogen "tilpasning".
Jeg har dog det forbehold at min største erfaring med DSG er med DSG6 med vådkoblinger, det kan godt tænkes en DSG7 DQ200 reagerer anderledes, men dem har jeg kun kørt i på meget korte ture (endda mindre end de MEB biler jeg har prøvet)
I forhold til gearvælgeren, så tænker jeg det er mere smag og behag - jeg synes placeringen i ID modellerne er lidt fjollet, og jeg ville hellere have et større display. Sjovt nok har både Skoda og Audi valgt at placere gearvælgeren på en mere traditionel placering - men det at den er elektrisk gør det selvfølgelig til frit valg, og kunne være hvor som helst.
Det vil dog ikke være en dealbreaker for mig om den sidder ved rattet eller under radioen, det er ligegyldigt for mig, bare den er logisk at betjene. Nogle biler har bare knapper til at vælge gear - fx Aston Martin DBX sidder de helt i toppen, sammen med startknappen:
https://www.hdcarwallpapers.com/walls/a ... ior-HD.jpg
En VW Multivan/Transporter har gearstangen i instrumentbordet lige til højre for rattet - dog ikke bag rattet som ID modellerne. I den næste Multivan ser det ud til gearvælgeren sidder lige imellem multiinstrument og infotainment:
https://www.topgear.com/sites/default/f ... =892&h=502
Gear ved rattet var ellers meget populært optil omkring 70'erne, især med automatgear, og mange amerikanske biler har også haft det i nyere tid, men især de biler der fås med 3 sæder eller bænksæde foran har gear ved rattet.
Nogle biler er dog lidt finurlige i forhold til andre, Porsche har tændingslåsen til venstre for rattet, og SAAB har den imellem forsæderne, hvor de fleste andre har haft den på højre side af ratstammen - nogle enkelte dog med en utraditionel nøgle i instrumentbordet samme sted (fx Passat 3C og frem), om SAAB og Porsche har set lyset, eller alle andre, det ved jeg ikke - men mange biler i dag har slet ikke nogen tændingslås (heller ikke fossilbiler)
Elbiler har brug for at kunne vælge retning, og jeg kunne ønske mig at der også var en "afbryder" på elbilerne, men det er en personlig præference - men som sagt, bare de placerer det nogenlunde intuitivt, så er det for mig ikke bedre at det sidder bag rattet eller ved radioen