Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af ANAJ » 26. jul 2021, 10:17

BrianDS skrev:
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
Jeg fik nedenstående tilsendt af en kollega - den er sgu meget god...
...
Ja, den er i hvert tilfælde plat ;-)
Tror ikke nogen ville have forventet anden respons fra din side :)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post (total 5):
DanielB12Kevinffu_bullsteendpmortenmol

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 10:23

ANAJ skrev:
26. jul 2021, 10:17
BrianDS skrev:
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
Jeg fik nedenstående tilsendt af en kollega - den er sgu meget god...
...
Ja, den er i hvert tilfælde plat ;-)
Tror ikke nogen ville have forventet anden respons fra din side :)
Prøv selv at svare på spørgsmålene, uden en agenda om at nedgøre den ene eller den anden type bil? Billede
Hvis jeg prøver det, så synes jeg den er plat, for så falder nogle af dem til jorden ;-)


Men enig - jeg er ikke så overbevist om at elbiler er BEDRE end andre biler, jeg ser nogle fordele, men venter stadig på den rigtige elbil.

Jeg har valgt at vente med at skifte bil, i stedet for at skifte til en ny fossilbil - er det så også skidt?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 15:20

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 10:23
ANAJ skrev:
26. jul 2021, 10:17
BrianDS skrev:
Ja, den er i hvert tilfælde plat ;-)
Tror ikke nogen ville have forventet anden respons fra din side :)
Prøv selv at svare på spørgsmålene, uden en agenda om at nedgøre den ene eller den anden type bil? Billede
Hvis jeg prøver det, så synes jeg den er plat, for så falder nogle af dem til jorden ;-)


Men enig - jeg er ikke så overbevist om at elbiler er BEDRE end andre biler, jeg ser nogle fordele, men venter stadig på den rigtige elbil.

Jeg har valgt at vente med at skifte bil, i stedet for at skifte til en ny fossilbil - er det så også skidt?
Synes egentlig ikke den rammer helt skævt, men der er nogle af dem hvor jeg er enig i, at de kun er der for at skrive dem på uden de giver mening.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
1. I have heard that petrol cars can not refuel at home while you sleep? How often do you have to refill elsewhere? Is this several times a year? Will there be a solution for refueling at home?
den er jo rigtig, det er virkelig sjældent at der er behov for at tanke ude ved normalt behov - er ikke selv i den kategori da vi jævnligt kører Aarhus-Padborg, aarhus-svendborg og aarhus-København, på de 2 første kan jeg hvis jeg kører pænt klare turen tur/retur uden at lade, på den sidste skal jeg lade. Men til hverdag er det jo ikke noget der tænkes over.

Omvendt, Skal Passaten jo stadig tankes.

Så den vil jeg mene er realistisk nok.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
2. Which parts will I need service on and how often? The car salesman mentioned a box with gears in it. What is this and will I receive a warning with an indicator when I need to change gear?
Måske overdrevet, men alligevel, du skal ikke skifte olie, olie på kobling, gearkasse eller lignende, så fra et service perspektiv er en fossil bil jo et stykke i den forkerte retning.

I min bog, også realistisk
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
3. Can I accelerate and brake with one pedal as I do today with my electric car?
True, skal vende mig noget til at den bare triller når jeg slipper speederen når jeg kommer fra teslaen til Passaten, så i den grad true - hertil skal dog siges at der nok er forskel på regen alt efter elbil.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
4. Do I get fuel back when I slow down or drive downhill? I assume so, but need to ask to be sure.
Den er nok mere i gråzonen, nej, en fossil bil genererer ikke brændstof ned at bakke, men omvendt forbruger den heller ikke noget, så den er nok mere i kategorien af dårlige argumenter.

Har i hvert fald endnu ikke taget mig selv i at køre ned af bakke i teslaen og råbe "YEEEEEES GRATIS STRØM"

Dertil, så må man jo formode at den har brugt samme eller mere strøm på at kravle op af bakken.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
5. The car I test drove seemed to have a delay from the time I pressed the accelerator pedal until it began to accelerate.
Is that a prototype-issue or is it normal behaviour in petrol cars?
Denne er da i den grad korrekt. fruen gider ikke køre i Passaten mere, bla af denne grund, man føler man filer på koblingen og der ikke sker noget når man går fra elbilen til passaten.

Så, en mere i true kassen.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
6. We currently pay about 1.2p per mile to drive our electric car. I have heard that petrol can cost up to 10 times as much so I reckon we will lose some money in the beginning.
We drive about 20,000 miles a year. Let's hope more people will start using petrol so prices go down.
Den der er i false enden i min verden, ja den er nok væsentligt billigere at tanke i dag, og det bliver den nok også ved med - men besparelsen vil over tid blive mindre.

en af grundende til det er så billigt i dag er jo at staten refunderer en ret stor del af prisen, det ville de jo ikke have gjort i en fremtidsscenarie hvor elbilen var først.

så, false.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
7. Is it true that petrol is flammable?
Should I empty the tank and store the petrol somewhere else while the car is in the garage?
I min verden er det jo næppe et spørgsmå. Men mon ikke den er opstået grundet alle dem der råber op hver gang en elbil brænder?

ikke desto mindre, så er det næppe noget der ville ske, så false

Og det er egentlig samme svar ved de sidste linjer, det virker lidt som om man løb tør for "gode" argumenter, og skulle have lidt hævn over de argumenter der bruges imod elbiler i dag.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
8. Is there an automatic system to prevent gasoline from catching fire or exploding in an accident.
What does this cost?

9. I understand that the main ingredient in petrol is oil. Is it true that the extraction and refining of oil causes environmental problems as well as conflicts and major wars that over the last 100 years have cost millions of lives? Is there a solution to these problems?

I may have more questions later, but these are the most important ones to me at the moment. Thank you in advance for your reply.”[/i]
Synes egentlig den rammer ret fint, og prøver at vende spørsmålene om, de har bare valgt at gå fra noget der var nogenlunde relevant til noget der er irrelevant.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 15:22

jansom skrev:
26. jul 2021, 07:59
GaSelle skrev:Til sammenligning giver jeg 3879kr/år for ID.3’en hos Sønderjysk. Det er med fri km og udvidet glas samt en selvrisiko på samme beløb som præmien. Uden udvidet glas er prisen 3488kr/år. Det er ca. en plovmand billigere end den BMW 118d, den afløste, med ca. samme effekt. Så elbiler er ikke dyrere at forsikre, i alle tilfælde.
Det er godt nok billigt

Er det selskab åbent for alle?
Hov :) de er blevet åbne for alle nu, havde dem da jeg boede i Sønderjylland.

Dengang gik grænsen ved Kolding, så når man flyttede nord for Kolding skulle man skifte selskab. Var faktisk et rigtig fint selskab, fine dækninger og priser, så kan sagtens anbefale dem :)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 15:25

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 10:13
u_bull skrev:
26. jul 2021, 07:35
BrianDS skrev:
25. jul 2021, 21:23
...
Jeg synes ikke en elbil er mere letkørt end en bil med DSG eller lignende automatgear?
...
Øh :?: :?:
Der var et postulat om at elbiler skulle være mere letkørte, det er ikke en oplevelse jeg har - derfor spørgsmålet, hvad skulle gøre dem mere letkørte? Man skal stadig gøre præcis det samme for at køre bilen, som i enhver anden bil med automatgear.
Pas, hvis jeg skal sammenligne de 2 typer, er der nogle småting hvor elbilen vinder.

1) Du skal kun bruge 1 pedal.
2) Du skal ikke tænde bilen (fossil bil kræver trodsalt et tryk på en knap/dreje en nøgle for at tænde)

Så er der nok noget smagssag med hvordan de trækker mm, men det tænker jeg ikke går under hvor let den er at betjene, men ovenstående 2 punkter er dem jeg lige kan komme i tanke om.

Omvendt, kan man sige at en elbil er lidt mere farlig for dem der har børn der kunne finde på at sætte sig ind i bilen bag rettet, har de fars/mors nøgle i nærheden skal de ikke længere aktiv tænde, bare de rammer kombinationen med at trykke på bremsen og skifte gear så kører den - før kunne forældrende lære dem af den der knap til at tænde med var fyfy

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 26. jul 2021, 15:35

2)'eren skal du vidst nok i VWs biler. Synes jeg folk brokkede sig over i starten i hvert fald.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 15:39

DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 15:35
2)'eren skal du vidst nok i VWs biler. Synes jeg folk brokkede sig over i starten i hvert fald.
Hmm, vi var da ude og prøve både en Id.3 og Id.4, og der mindes jeg da den tændte ved at sætte den i gear.
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 26. jul 2021, 15:50

Du skal bare sætte dig ind, træde bremse ned og sætte i D/R.
Det kunne ligeså godt ske i en bil med kessy og dsg
These users thanked the author Madmax for the post:
DanielB12

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 16:14

Pablo skrev:
26. jul 2021, 15:50
Du skal bare sætte dig ind, træde bremse ned og sætte i D/R.
Det kunne ligeså godt ske i en bil med kessy og dsg
Der er vel en relativt stor forskel på de 2 typer bil. Korrekt, rent teknisk kan de sagtens, men der er lige noget forbrug og godkendelser som skal på plads, hvor den ene bil er "ligeglad" og ikke skal stå i tomgang for at den virker, og den anden kræver motoren kører.

Når du sætter dig ind i en elbil, og træder på bremsen, så tænder den, dvs, A/C, radio, navigation og alt virker. Du sætter den i gear og kører. Fordi det er en elbil forbruger du ikke det vilde ved den handling, A/C osv, kan klares uden en tændt motor. har den brug for strøm på 12V kan den hente det fra de "store" batterier

En benzin bil kræver motoren (altså, enheden der har forbruget) er tændt for at alt fungerer, inkl. A/C, så at lave så bilen automatisk tænder motoren når man trykker på bremsen vil ret sikkert gå ud over forbruget. ´ligesom den kun generer 12V når motoren kører, så selv hvis man ændrede designet ville batteriet ikke holde specielt længe. Af samme grund tvivler jeg på det er noget vi ser komme lige foreløbigt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 26. jul 2021, 16:30

Men hvad er behovet for at aircon tænder når du sætter dig ind? Vores bil lyser op og gør Navi etc. klar når du åbner døren. Den tænder også blæserne (men aircon og formentlig varme tænder vidst ikke)..

Vi er ude i noget klassisk brianDS "jeg kan godt lide elbiler, men jeg kan ikke lide elbiler"-snak og teorier nu? Altså den forrige tråd blev jo spammet godt til at diverse ligegyldige diskussioner (ikke at jeg ikke har deltaget - peger fingre i alle retninger).. Måske den her skulle ende i lidt mindre monolog..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 26. jul 2021, 16:47

DanielB12 skrev:Men hvad er behovet for at aircon tænder når du sætter dig ind? Vores bil lyser op og gør Navi etc. klar når du åbner døren. Den tænder også blæserne (men aircon og formentlig varme tænder vidst ikke)..

Vi er ude i noget klassisk brianDS "jeg kan godt lide elbiler, men jeg kan ikke lide elbiler"-snak og teorier nu? Altså den forrige tråd blev jo spammet godt til at diverse ligegyldige diskussioner (ikke at jeg ikke har deltaget - peger fingre i alle retninger).. Måske den her skulle ende i lidt mindre monolog..
Er ikke enig. Jeg elsker start/stop langt hen af vejen. Ja ja bilen går nogle gange ud fordi man lige får trykket for meget på bremsen, og så den kun er slukket i et sek. Men generelt er jeg vild med det.
MEN fuck hvor jeg hader det når der er varmt udenfor, og A/C slukker fordi man holder for rødt Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 26. jul 2021, 16:51

DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 15:35
2)'eren skal du vidst nok i VWs biler. Synes jeg folk brokkede sig over i starten i hvert fald.
Ikke i en ID. Sæt dig ind, træd på bremsen, vælg retning og kør.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. jul 2021, 17:00

martinta skrev:
26. jul 2021, 15:20
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
7. Is it true that petrol is flammable?
Should I empty the tank and store the petrol somewhere else while the car is in the garage?
I min verden er det jo næppe et spørgsmå. Men mon ikke den er opstået grundet alle dem der råber op hver gang en elbil brænder?

ikke desto mindre, så er det næppe noget der ville ske, så false

Og det er egentlig samme svar ved de sidste linjer, det virker lidt som om man løb tør for "gode" argumenter, og skulle have lidt hævn over de argumenter der bruges imod elbiler i dag.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
8. Is there an automatic system to prevent gasoline from catching fire or exploding in an accident.
What does this cost?

9. I understand that the main ingredient in petrol is oil. Is it true that the extraction and refining of oil causes environmental problems as well as conflicts and major wars that over the last 100 years have cost millions of lives? Is there a solution to these problems?

I may have more questions later, but these are the most important ones to me at the moment. Thank you in advance for your reply.”[/i]
Synes egentlig den rammer ret fint, og prøver at vende spørsmålene om, de har bare valgt at gå fra noget der var nogenlunde relevant til noget der er irrelevant.
De argumenter negligerer jo fuldstændig faren ved kollision og hvordan batterier opfører sig. Ift. ren eksplosionsfare, så vil jeg langt hellere køre galt i en ICE end en el-bil! Det er rigtigt, at benzin er brændbart, men en decideret eksplosion er næsten umulig at fremprovokere, da damptrykket skal være så lavt i tanken, at du skal have kørt bilen tom før det vil lade sig gøre, at antænde tanken. Diesel kræver ikke samme lave damptryk, så her er risikoen højere. På en el-bil er du dødsdømt hvis du punkterer et batteri og får skabt forbindelse mellem plus og minus.

Det er helt klart en af de ting jeg selv har som primær anke ift. at skifte til el. Der er naturligvis en masse beskyttelse bygget ind, og man er på skideren i enhver bil, hvis du laver frontalsammenstød i almindelighed, men på el krydres faren så lige med, at lortet kan brænde ned på under et sekund.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 3):
BrianDSSwanThe Micktrix / Dk
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af u_bull » 26. jul 2021, 18:26

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 10:23
Jeg har valgt at vente med at skifte bil, i stedet for at skifte til en ny fossilbil - er det så også skidt?
Det eneste rigtige valg!
…Altså indtil der kommer en Touran på el, det kan fragte 700kg og 2-3 m3, kan køre 1000km på en opladning - og kan oplades til 80% på 6 minutter 😂

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 18:38


u_bull skrev:
BrianDS skrev:
26. jul 2021, 10:23
Jeg har valgt at vente med at skifte bil, i stedet for at skifte til en ny fossilbil - er det så også skidt?
Det eneste rigtige valg!
…Altså indtil der kommer en Touran på el, det kan fragte 700kg og 2-3 m3, kan køre 1000km på en opladning - og kan oplades til 80% på 6 minutter Billede
Overdrivelse fremmer forståelsen kan jeg se...

Mindre kan såmænd også gøre det, men noget der er tilnærmelsesvist ligeså praktisk som en MPV eller stationcar.

PS. Det med rækkevidde og opladning har du vist fra nogle andre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af u_bull » 26. jul 2021, 18:44

:lol:

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:07

TorbenRasmussen skrev:
26. jul 2021, 17:00
martinta skrev:
26. jul 2021, 15:20
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
7. Is it true that petrol is flammable?
Should I empty the tank and store the petrol somewhere else while the car is in the garage?
I min verden er det jo næppe et spørgsmå. Men mon ikke den er opstået grundet alle dem der råber op hver gang en elbil brænder?

ikke desto mindre, så er det næppe noget der ville ske, så false

Og det er egentlig samme svar ved de sidste linjer, det virker lidt som om man løb tør for "gode" argumenter, og skulle have lidt hævn over de argumenter der bruges imod elbiler i dag.
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
8. Is there an automatic system to prevent gasoline from catching fire or exploding in an accident.
What does this cost?

9. I understand that the main ingredient in petrol is oil. Is it true that the extraction and refining of oil causes environmental problems as well as conflicts and major wars that over the last 100 years have cost millions of lives? Is there a solution to these problems?

I may have more questions later, but these are the most important ones to me at the moment. Thank you in advance for your reply.”[/i]
Synes egentlig den rammer ret fint, og prøver at vende spørsmålene om, de har bare valgt at gå fra noget der var nogenlunde relevant til noget der er irrelevant.
De argumenter negligerer jo fuldstændig faren ved kollision og hvordan batterier opfører sig. Ift. ren eksplosionsfare, så vil jeg langt hellere køre galt i en ICE end en el-bil! Det er rigtigt, at benzin er brændbart, men en decideret eksplosion er næsten umulig at fremprovokere, da damptrykket skal være så lavt i tanken, at du skal have kørt bilen tom før det vil lade sig gøre, at antænde tanken. Diesel kræver ikke samme lave damptryk, så her er risikoen højere. På en el-bil er du dødsdømt hvis du punkterer et batteri og får skabt forbindelse mellem plus og minus.

Det er helt klart en af de ting jeg selv har som primær anke ift. at skifte til el. Der er naturligvis en masse beskyttelse bygget ind, og man er på skideren i enhver bil, hvis du laver frontalsammenstød i almindelighed, men på el krydres faren så lige med, at lortet kan brænde ned på under et sekund.
Ja, der er en fare, det er der ved mange ting :)

Vil du ikke lige finde et link hvor elbilerne springer i luften? hvis vi kigger på brande i elbiler lå elbiler lavere en ICE biler sidst jeg tjekkede.

Men det står dig naturligvis frit for at være bange for den brænder af, personligt mener jeg det er en overdreven frygt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:10

DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 16:30
Men hvad er behovet for at aircon tænder når du sætter dig ind? Vores bil lyser op og gør Navi etc. klar når du åbner døren. Den tænder også blæserne (men aircon og formentlig varme tænder vidst ikke)..

Vi er ude i noget klassisk brianDS "jeg kan godt lide elbiler, men jeg kan ikke lide elbiler"-snak og teorier nu? Altså den forrige tråd blev jo spammet godt til at diverse ligegyldige diskussioner (ikke at jeg ikke har deltaget - peger fingre i alle retninger).. Måske den her skulle ende i lidt mindre monolog..
A/C var ment som et eksempel, fordi den bla, kræver at motoren er tændt. Hvis du nu går ud i din ICE bil (hvis du stadig har nogen, er den sidste ikke skiftet?) Så sæt dig ud i den, sæt tænding på ved skumringstid, og se hvor lang tid der går før den tigger dig om at slukke eller tænde bilen før du er løbet tør for strøm. :)

Men hvis det er lige til, så må vi vel kunne forvente at bilfabrikkerne begynder at lave biler der starter på samme måde som elbiler, de har jo en kæmpe interesse i at deres biler føles identisk. Er på ferie nu i Passaten, og har flere gange taget mig selv i at glemme at slukke bilen inden jeg er på vej ud af den, så det har faktisk en rimelig stor tilvæningseffekt - i hvert fald for mig.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Dennis2k » 26. jul 2021, 20:17

Tesla Bjørn tester ioniq5 lige nu - er du vanvittig den lader hurtigt.
1,5%-35% SoC med over 200kW

Jeg er imponeret.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
martinta
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Target » 26. jul 2021, 20:21

Dennis2k skrev:
26. jul 2021, 20:17
Tesla Bjørn tester ioniq5 lige nu - er du vanvittig den lader hurtigt.
1,5%-35% SoC med over 200kW

Jeg er imponeret.
Ja og en rækkevidde på 461km ved 90km/t i AWD udgaven med 19" hjul. WLTP siger 460km. :-)
These users thanked the author Target for the post:
martinta
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Dennis2k » 26. jul 2021, 20:26

Vi kommer til at se mange af se ioniq5 på vejene.. jeg skal (stadig) ikke have en 😀
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
martintaTarget
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:29

Dennis2k skrev:
26. jul 2021, 20:26
Vi kommer til at se mange af se ioniq5 på vejene.. jeg skal (stadig) ikke have en 😀
Tror ikke der er meget tvivl om at vi kommer til at se mange EV6 og Ioniq 5 på vejene.. De står trodsalt til nogle ret fornuftige priser - et ret stort stykke under hvad andre producenter laver med samme km. :)
These users thanked the author martinta for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 20:29


martinta skrev:
TorbenRasmussen skrev:
26. jul 2021, 17:00
...
Ja, der er en fare, det er der ved mange ting :)

Vil du ikke lige finde et link hvor elbilerne springer i luften? hvis vi kigger på brande i elbiler lå elbiler lavere en ICE biler sidst jeg tjekkede.

Men det står dig naturligvis frit for at være bange for den brænder af, personligt mener jeg det er en overdreven frygt.
Enig i at det ikke bør ske, og der burde ikke være eksempler, ligesom det er usandsynligt at en benzinbil eksploderer er det også usandsynligt at elbiler gør det - fordi der er sikkerhed bygget ind i bilerne - ikke desto mindre kan det ske - fx i Danmark

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06- ... ved-ulykke

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 20:31

martinta skrev:
Dennis2k skrev:
26. jul 2021, 20:26
Vi kommer til at se mange af se ioniq5 på vejene.. jeg skal (stadig) ikke have en Billede
Tror ikke der er meget tvivl om at vi kommer til at se mange EV6 og Ioniq 5 på vejene.. De står trodsalt til nogle ret fornuftige priser - et ret stort stykke under hvad andre producenter laver med samme km. :)
Ja, vi ser jo også mange Kia Ceed og Hyundai i30, så selvfølgelig kommer vi også til af se elbilerne ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 26. jul 2021, 20:31

Dennis2k skrev:Tesla Bjørn tester ioniq5 lige nu - er du vanvittig den lader hurtigt.
1,5%-35% SoC med over 200kW

Jeg er imponeret.
Det er selvfølgelig rigtig flot. Men hvor tit lader man dernede fra? Hvad sker der med ladekurven efter 35%?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:34

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 20:31
martinta skrev:
Dennis2k skrev:
26. jul 2021, 20:26
Vi kommer til at se mange af se ioniq5 på vejene.. jeg skal (stadig) ikke have en Billede
Tror ikke der er meget tvivl om at vi kommer til at se mange EV6 og Ioniq 5 på vejene.. De står trodsalt til nogle ret fornuftige priser - et ret stort stykke under hvad andre producenter laver med samme km. :)
Ja, vi ser jo også mange Kia Ceed og Hyundai i30, så selvfølgelig kommer vi også til af se elbilerne ...
Forskellen her er bare at de ud fra specs har bygget en bil som er på højde eller bedre end mange andre - til en væsentligt lavere pris.

I modsætning til Ceed eller i30
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
TargetKevinff

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 26. jul 2021, 20:36

martinta skrev:
26. jul 2021, 20:10
DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 16:30
Men hvad er behovet for at aircon tænder når du sætter dig ind? Vores bil lyser op og gør Navi etc. klar når du åbner døren. Den tænder også blæserne (men aircon og formentlig varme tænder vidst ikke)..

Vi er ude i noget klassisk brianDS "jeg kan godt lide elbiler, men jeg kan ikke lide elbiler"-snak og teorier nu? Altså den forrige tråd blev jo spammet godt til at diverse ligegyldige diskussioner (ikke at jeg ikke har deltaget - peger fingre i alle retninger).. Måske den her skulle ende i lidt mindre monolog..
A/C var ment som et eksempel, fordi den bla, kræver at motoren er tændt. Hvis du nu går ud i din ICE bil (hvis du stadig har nogen, er den sidste ikke skiftet?) Så sæt dig ud i den, sæt tænding på ved skumringstid, og se hvor lang tid der går før den tigger dig om at slukke eller tænde bilen før du er løbet tør for strøm. :)

Men hvis det er lige til, så må vi vel kunne forvente at bilfabrikkerne begynder at lave biler der starter på samme måde som elbiler, de har jo en kæmpe interesse i at deres biler føles identisk. Er på ferie nu i Passaten, og har flere gange taget mig selv i at glemme at slukke bilen inden jeg er på vej ud af den, så det har faktisk en rimelig stor tilvæningseffekt - i hvert fald for mig.
Vi har stadigvæk en benziner. Den bliver i familien i nogen tid endnu..

Vores bil har start/stop. Så den slukker motoren når du stopper bilen (ya don’t say) og sætter den i P - enten hvis man selv gør det, eller hvis man åbner døren.
Går man ud, og låser, slukker bilen helt.
Hvis man ikke låser, så står lyset tændt i evigheder - minimum 1,5 time. Yes, det har jeg flere gange prøvet, også så længe 😬😂

Så det eneste jeg lige kan se forskellen i, er at du skal trykke start inden A/C virker, og inden du kører.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:37

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 20:29
martinta skrev:
TorbenRasmussen skrev:
26. jul 2021, 17:00
...
Ja, der er en fare, det er der ved mange ting :)

Vil du ikke lige finde et link hvor elbilerne springer i luften? hvis vi kigger på brande i elbiler lå elbiler lavere en ICE biler sidst jeg tjekkede.

Men det står dig naturligvis frit for at være bange for den brænder af, personligt mener jeg det er en overdreven frygt.
Enig i at det ikke bør ske, og der burde ikke være eksempler, ligesom det er usandsynligt at en benzinbil eksploderer er det også usandsynligt at elbiler gør det - fordi der er sikkerhed bygget ind i bilerne - ikke desto mindre kan det ske - fx i Danmark

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06- ... ved-ulykke
Det kan ske ja, der er også mange huse i Danmark der er fyret med Gas selvom det kan springe i luften, det er bare meget sjældent det sker.

Man kan så argumentere for at man bare ikke vil bo i et område der kun har gas (eller skifte til el eller jordvarme).

Omvendt kan man så spørge hvor mange der overlever et uheld fordi elbilerne beskytter det bedre end mange ICE biler.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Target » 26. jul 2021, 20:37

Pablo skrev:
26. jul 2021, 20:31
Dennis2k skrev:Tesla Bjørn tester ioniq5 lige nu - er du vanvittig den lader hurtigt.
1,5%-35% SoC med over 200kW

Jeg er imponeret.
Det er selvfølgelig rigtig flot. Men hvor tit lader man dernede fra? Hvad sker der med ladekurven efter 35%?
Ja det bliver spændende at se, hvad Tesla Bjørns ladetest kommer til at vise.
Indtil videre har jeg set f.eks. nedenstående graf.
Screenshot 2021-07-26 213712.png
Screenshot 2021-07-26 213712.png (54.84 KiB) Vist 469 gange
These users thanked the author Target for the post:
martinta
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 20:40

DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 20:36
martinta skrev:
26. jul 2021, 20:10
DanielB12 skrev:
26. jul 2021, 16:30
Men hvad er behovet for at aircon tænder når du sætter dig ind? Vores bil lyser op og gør Navi etc. klar når du åbner døren. Den tænder også blæserne (men aircon og formentlig varme tænder vidst ikke)..

Vi er ude i noget klassisk brianDS "jeg kan godt lide elbiler, men jeg kan ikke lide elbiler"-snak og teorier nu? Altså den forrige tråd blev jo spammet godt til at diverse ligegyldige diskussioner (ikke at jeg ikke har deltaget - peger fingre i alle retninger).. Måske den her skulle ende i lidt mindre monolog..
A/C var ment som et eksempel, fordi den bla, kræver at motoren er tændt. Hvis du nu går ud i din ICE bil (hvis du stadig har nogen, er den sidste ikke skiftet?) Så sæt dig ud i den, sæt tænding på ved skumringstid, og se hvor lang tid der går før den tigger dig om at slukke eller tænde bilen før du er løbet tør for strøm. :)

Men hvis det er lige til, så må vi vel kunne forvente at bilfabrikkerne begynder at lave biler der starter på samme måde som elbiler, de har jo en kæmpe interesse i at deres biler føles identisk. Er på ferie nu i Passaten, og har flere gange taget mig selv i at glemme at slukke bilen inden jeg er på vej ud af den, så det har faktisk en rimelig stor tilvæningseffekt - i hvert fald for mig.
Vi har stadigvæk en benziner. Den bliver i familien i nogen tid endnu..

Vores bil har start/stop. Så den slukker motoren når du stopper bilen (ya don’t say) og sætter den i P - enten hvis man selv gør det, eller hvis man åbner døren.
Går man ud, og låser, slukker bilen helt.
Hvis man ikke låser, så står lyset tændt i evigheder - minimum 1,5 time. Yes, det har jeg flere gange prøvet, også så længe 😬😂

Så det eneste jeg lige kan se forskellen i, er at du skal trykke start inden A/C virker, og inden du kører.
ja lyset, det er hvad? 4 pærer, prøv og gå ud og sæt tænding til, og lad den stå uden at tænde :-) Lys i dag tager jo ingen strøm, så det kan du have tændt ret længe før det har nogen indflydelse på noget :D

Snyd, vores slukket ikke når jeg åbner døren, til gengæld græder den over at jeg tillader mig at åbne førerdøren uden at have slukket bilen, så får da heldigvis lidt advarsel.

Ved ikke hvor meget strøm det tager med tænding, men bilen (i hvert fald både vores polo og Passat) skulle ikke stå slukket med tænding længe før den brokkede sig. Lidt ligesom start/stop også tænder bilen igen hvis du holder i længere tid hvor den er slukket.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"