Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. jul 2021, 20:45

martinta skrev:
26. jul 2021, 20:07
Vil du ikke lige finde et link hvor elbilerne springer i luften? hvis vi kigger på brande i elbiler lå elbiler lavere en ICE biler sidst jeg tjekkede.

Men det står dig naturligvis frit for at være bange for den brænder af, personligt mener jeg det er en overdreven frygt.
Hvad er ICE-til-EV-forholdet når man ser på antallet af biler på vejen? Vi har haft el-biler i noget ala 10 år, og egentlig kun rigtigt de sidste 3-4 stykker.

Nu skal det ikke afspore tråden, men der er rigeligt med billeder og video’er af udbrændte Tesla’er derude. Her er ét for at svare direkte på dit spørgsmål https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T
Du har nok set de mere fredelige videoer af telefoner, der sprænger i luften, ligesom den her, hvor en idiot punkterer batteriet ved at bide i det…

Mekanismen er præcis den samme, men skalaen er bare en anden når vi snakker el-bil.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 21:02

TorbenRasmussen skrev:
26. jul 2021, 20:45
martinta skrev:
26. jul 2021, 20:07
Vil du ikke lige finde et link hvor elbilerne springer i luften? hvis vi kigger på brande i elbiler lå elbiler lavere en ICE biler sidst jeg tjekkede.

Men det står dig naturligvis frit for at være bange for den brænder af, personligt mener jeg det er en overdreven frygt.
Hvad er ICE-til-EV-forholdet når man ser på antallet af biler på vejen? Vi har haft el-biler i noget ala 10 år, og egentlig kun rigtigt de sidste 3-4 stykker.

Nu skal det ikke afspore tråden, men der er rigeligt med billeder og video’er af udbrændte Tesla’er derude. Her er ét for at svare direkte på dit spørgsmål https://www.businessinsider.com/tesla-m ... ?r=US&IR=T
Du har nok set de mere fredelige videoer af telefoner, der sprænger i luften, ligesom den her, hvor en idiot punkterer batteriet ved at bide i det…

Mekanismen er præcis den samme, men skalaen er bare en anden når vi snakker el-bil.
I er meget glade for at komme med enkelte skræmme eksempler, og fred være med det, i skal gøre hvad i vil, statistisk er der ikke mere brand i elbiler end ICE biler, ja, når de brænder er de ikke til at slukke, men der er satme et stykke vej til at snakke om eksplosioner og gud ved hvad i godt kan lide at trække frem her.

https://www.elfokus.dk/norske-tal-bekra ... ndfaelder/

Nok en lidt forsimplet statistik, men Norge er jo et godt udgangspunkt grundet de mange elbiler.
Men ifølge tallene fra Norge, har der fra 2019 og frem til her, cirka halvvejs inde i 2021, været 2.334 bilbrande i Norge.

Ud af dem har 59 været elbiler.

Det er cirka to procent af alle brande. Men da elbiler af forskellig slags udgør ni procent af den norske bilpark, skulle konklusionen være klar.
Det er helt fint hvis i har brug for at komme med de mest ekstreme tilfælde i kan finde, og sammenligne et bilbatteri med et mobil batteri - vi ved jo alle at mobil batterier har avanceret elektronik der passer dem, køling til at beskytte dem, så det er jo et fint sammenligningsgrundlag :roll:

Og så lukker jeg den fra min side her, debatten er vist fint afsporet allerede.
These users thanked the author martinta for the post:
u_bull

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. jul 2021, 21:10

Hey… du spurgte selv efter et link til en el-bil, der eksploderede? Det var link nr. 3, men jeg kunne måske finde et, der sprang lidt mindre i luften? Jeg snakker ikke om batterier, som opererer under normale omstændigheder. Jeg snakker om de situationer, hvor du punkterer dem, hvilket jeg synes fremgår rimelig tydeligt at mit indlæg, og den tumpede video. Indmaden i batterierne er den samme hvad enten den sidder i din iPhone eller i din Tesla. Prikker du hul på dem, så bliver begge to sure og hidser sig op i en helvedes fart.

Jeg prøver ikke, at male fanden på væggen, men den smøre du selv citerede tidligere var da af tilsvarende karakter mht. ICE, som kan sprænge i luften og benzin, som man bør tappe af for en sikkerheds skyld.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
martintaBrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jul 2021, 21:23

TorbenRasmussen skrev:
26. jul 2021, 21:10
Hey… du spurgte selv efter et link til en el-bil, der eksploderede?!? Det var link nr. 3, men jeg kunne måske finde et, der sprang lidt mindre i luften? Jeg snakker ikke om batterier, som opererer under normale omstændigheder. Jeg snakker om de situationer, hvor du punkterer dem, hvilket jeg synes fremgår rimelig tydeligt at mit indlæg, og den tumpede video. Indmaden i batterierne er den samme hvad enten den sidder i din iPhone eller i din Tesla. Prikker du hul på dem, så bliver begge to sure og hidser sig op i en helvedes fart.

Jeg prøver ikke, at male fanden på væggen, men den smøre du selv citerede tidligere var da af tilsvarende karakter mht. ICE, som kan sprænge i luften og benzin, som man bør tappe af for en sikkerheds skyld.
Fair nok :-)

Læste du egentlig mit tidligere indlæg? Det som du selv referer til? Jeg skriver de sidste 3 "spørgsmål" er nogle som er lavet, nok som svar på alle dem der maler fanden på væggen med at de springer i luften hver gang der snakkes elbiler, og at de mere virker som fyld end andet.

De øvrige af "spørgsmål" i den lange smøre er langt hen af vejen reele nok.
martinta skrev:
26. jul 2021, 15:20
u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
7. Is it true that petrol is flammable?
Should I empty the tank and store the petrol somewhere else while the car is in the garage?
I min verden er det jo næppe et spørgsmå. Men mon ikke den er opstået grundet alle dem der råber op hver gang en elbil brænder?

ikke desto mindre, så er det næppe noget der ville ske, så false

Og det er egentlig samme svar ved de sidste linjer, det virker lidt som om man løb tør for "gode" argumenter, og skulle have lidt hævn over de argumenter der bruges imod elbiler i dag.

u_bull skrev:
26. jul 2021, 09:25
8. Is there an automatic system to prevent gasoline from catching fire or exploding in an accident.
What does this cost?

9. I understand that the main ingredient in petrol is oil. Is it true that the extraction and refining of oil causes environmental problems as well as conflicts and major wars that over the last 100 years have cost millions of lives? Is there a solution to these problems?

I may have more questions later, but these are the most important ones to me at the moment. Thank you in advance for your reply.”[/i]

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 21:39


martinta skrev: Det kan ske ja, der er også mange huse i Danmark der er fyret med Gas selvom det kan springe i luften, det er bare meget sjældent det sker.

Man kan så argumentere for at man bare ikke vil bo i et område der kun har gas (eller skifte til el eller jordvarme).
Det kan man lige præcis - en gasinstallation kører bare ikke rundt med fare for at blive torpederet eller torpedere andre genstande.
Men jeg er enig med dig Billede
martinta skrev: Omvendt kan man så spørge hvor mange der overlever et uheld fordi elbilerne beskytter det bedre end mange ICE biler.
Denne forstår jeg ikke? Hvad mener du med det?
At elbiler generelt skulle være mere sikre end andre biler? Det kan jeg ikke se nogen evidens for at de skulle være - som i overhovedet ingen forskel på hvilken drivline der er i bilen i forhold til sikkerhed?!

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. jul 2021, 21:41

martinta skrev:
26. jul 2021, 21:23
Læste du egentlig mit tidligere indlæg? Det som du selv referer til? Jeg skriver de sidste 3 "spørgsmål" er nogle som er lavet, nok som svar på alle dem der maler fanden på væggen med at de springer i luften hver gang der snakkes elbiler, og at de mere virker som fyld end andet.
Ja, jeg læste skam fint dit svar, men som du måske har gættet, så var jo heller ikke dine svar jeg var ude med riven efter, men derimod var det en opfølgende kommentar til indholdet du citerede. Jeg ville blot fremhæve, at når først lortet går amok, så kan man have nok så meget tiltro til kølesystemer og elektronik der lukker ned, uden at det gør en fløjtende fis forskel, hvis der først “hul på bylden”.

Min pointe var blot, at hvis jeg SKAL vælge en bil, som jeg ved et uheld kører op over en stor spids sten, så skal det ikke være dén, som ikke er foret i bunden med batterier. Så må jeg øve mig på, ikke at køre op på store spidse sten, for der kommer jo nok en el-bil i indkørslen næste gang…
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 26. jul 2021, 21:43


martinta skrev:
Forskellen her er bare at de ud fra specs har bygget en bil som er på højde eller bedre end mange andre - til en væsentligt lavere pris.

I modsætning til Ceed eller i30
Hvordan er det at Ceed og i30 ikke er ligeså gode eller bedre end europæiske alternativer hvis vi kigger på rene specifikationer? Altså vi kigger kun på papiret?

Ja, jeg ved de seneste elbiler har fået hurtigere opladning pga. 800 volt systemet, de var ikke de første, men det er fedt.
I praksis i hverdagen hvor meget betyder det så? Og når man er på langtur, hvor meget betyder det så? Sådan helt reelt hvis du kører ned igennem Europa med det udbud af ladere der findes nu?

Jeg ved ikke hvor meget det betyder, derfor spørger jeg - men jeg har også spillet bilkort som barn, og der betyder specs selvfølgelig alt, men hvad med "virkeligheden"?

Jeg tvivler ikke på at vi kommer til at se mange af dem, jeg håber bare ikke man kun køber bil efter hvor god den er til at slå andre biler på bilkort Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
stoffer
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 26. jul 2021, 21:59

Der er 270 millioner hits på google på car explosion. Der er 55 millioner på electric car explosion :D

Der er 1,4 milliarder biler på verdensplan. Og EV har rundet 10 millioner i 2021

I øvrigt så er det mere korrekt at kalde det eksplosionsagtige brande :D Men det er et definitionsspørgsmål :ugeek:
Er med på at folk ude i den virkelige verden er ligeglade, men de der ligegyldige brande er ikke eksplosioner i min verden :lol: :lol: :lol: :lol:
Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 26. jul 2021, 23:38

martinta skrev:
26. jul 2021, 20:29
Dennis2k skrev:
26. jul 2021, 20:26
Vi kommer til at se mange af se ioniq5 på vejene.. jeg skal (stadig) ikke have en 😀
Tror ikke der er meget tvivl om at vi kommer til at se mange EV6 og Ioniq 5 på vejene.. De står trodsalt til nogle ret fornuftige priser - et ret stort stykke under hvad andre producenter laver med samme km. :)
Udgaverne uden LR har da ikke en epokegørende rækkevidde i forhold til pris. Men de kan lade hurtigt; det er dog ligegyldigt for mit vedkommende. Jeg kan slet heller ikke med designet på den Ioniq, den er gyselig bagfra - og i kabinen synes jeg det ser billigt ud, at der ikke er noget logo på rattet. Fronten er dog fed. Men det er nok bare mig. Kia´s udgave ser langt mere interessant ud, og kan fås i mørkegrøn (Maxi grøn :D). Den skal jeg prøve en tur i, når den engang kommer.
These users thanked the author GaSelle for the post:
martinta

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 26. jul 2021, 23:39

BrianDS skrev:
26. jul 2021, 21:43
martinta skrev:
Forskellen her er bare at de ud fra specs har bygget en bil som er på højde eller bedre end mange andre - til en væsentligt lavere pris.

I modsætning til Ceed eller i30
Hvordan er det at Ceed og i30 ikke er ligeså gode eller bedre end europæiske alternativer hvis vi kigger på rene specifikationer? Altså vi kigger kun på papiret?

Ja, jeg ved de seneste elbiler har fået hurtigere opladning pga. 800 volt systemet, de var ikke de første, men det er fedt.
I praksis i hverdagen hvor meget betyder det så? Og når man er på langtur, hvor meget betyder det så? Sådan helt reelt hvis du kører ned igennem Europa med det udbud af ladere der findes nu?

Jeg ved ikke hvor meget det betyder, derfor spørger jeg - men jeg har også spillet bilkort som barn, og der betyder specs selvfølgelig alt, men hvad med "virkeligheden"?

Jeg tvivler ikke på at vi kommer til at se mange af dem, jeg håber bare ikke man kun køber bil efter hvor god den er til at slå andre biler på bilkort Billede
Enig. Der er dæleme langt mellem lynladerne nu, og endnu længere mellem nogen der kan 800V. Som skrevet i det andet indlæg, er funktionen også komplet ligegyldig for os, der lader 95+% hjemme.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af JGGH » 27. jul 2021, 01:01

En fossilbil har ved 45 liter i tanken ca. 1500MJ energi og 80kWh elbil har 288MJ.

Jævnfør dem som slukker biler, er der flere brænde i fossilt drevet biler “ ”Vi har ca. 1.600 bilbrande i Danmark om året, og en del af dem er elbiler. I hovedstadsområ­det har vi haft syv brande i elbiler i år, men ingen af bilernes batteri­er blev antændt. Det er ikke, fordi elbilerne selvantænder, for stati­stisk er de faktisk sikrere end al­mindelige biler. Der er desværre ofte tale om ildspåsættelser”, siger Nikolaj Lund Marquart.”

Men for mig er det småting. Prøv at Google nogle af nedenstående nogle af dem slår alle brænde i batterier til sammen, bare en af disse katastrofer.

Torrey Canyon
Deepwater Horizon
Amoco Cadiz
Ixtoc
Hercules 265
Piper Alpha
Kolskoye
Tankskibet Prestige
Alexander Kielland
Exxon Valdez
2010: En dybhavsboring i Den Mexicanske Golf løber løbsk, og omkring 780 millioner liter olie slipper ud.

2019: Husstande op til 268 kilometer væk kunne mærke rystelser i jorden, efter et olieraffinaderi i Philadelphia, U.S.A, eksploderede og brød ud i flammer.

2011: olieraffinaderi i Ichihara nordøst for Tokyo.
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af karstein » 27. jul 2021, 05:25

Vi overvejer at gå i marked med en helt lille nr.2 bybil - på bekostning af min A4 3,0TDI

Der er dog lige en enkelt ting der er ikke helt uvæsentlig ift vores valg… parkering i København da jeg arbejder i city. Er der nogen der har set nogle udmeldinger på om den nuværende ordning med gratis parkering for elbiler fortsætter efter 2021 og i givet fald, hvor længe? Det er en ikke helt ubetydelig post i budgettet hvis denne fordel falder bort…
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. jul 2021, 08:16

karstein skrev:Vi overvejer at gå i marked med en helt lille nr.2 bybil - på bekostning af min A4 3,0TDIBillede

Der er dog lige en enkelt ting der er ikke helt uvæsentlig ift vores valg… parkering i København da jeg arbejder i city. Er der nogen der har set nogle udmeldinger på om den nuværende ordning med gratis parkering for elbiler fortsætter efter 2021 og i givet fald, hvor længe? Det er en ikke helt ubetydelig post i budgettet hvis denne fordel falder bort…
Er der overhovedet sat en slutdato på den gratis parkering?
Alt andet lige, så er det en ting som kan ændre sig efter politikernes forgodtbefindende - så der er ingen garantier

https://www.kk.dk/ladestandere
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. jul 2021, 08:23

JGGH skrev:En fossilbil har ved 45 liter i tanken ca. 1500MJ energi og 80kWh elbil har 288MJ.

Jævnfør dem som slukker biler, er der flere brænde i fossilt drevet biler “ ”Vi har ca. 1.600 bilbrande i Danmark om året, og en del af dem er elbiler. I hovedstadsområ­det har vi haft syv brande i elbiler i år, men ingen af bilernes batteri­er blev antændt. Det er ikke, fordi elbilerne selvantænder, for stati­stisk er de faktisk sikrere end al­mindelige biler. Der er desværre ofte tale om ildspåsættelser”, siger Nikolaj Lund Marquart.”

Men for mig er det småting. Prøv at Google nogle af nedenstående nogle af dem slår alle brænde i batterier til sammen, bare en af disse katastrofer.

Torrey Canyon
Deepwater Horizon
Amoco Cadiz
Ixtoc
Hercules 265
Piper Alpha
Kolskoye
Tankskibet Prestige
Alexander Kielland
Exxon Valdez
2010: En dybhavsboring i Den Mexicanske Golf løber løbsk, og omkring 780 millioner liter olie slipper ud.

2019: Husstande op til 268 kilometer væk kunne mærke rystelser i jorden, efter et olieraffinaderi i Philadelphia, U.S.A, eksploderede og brød ud i flammer.

2011: olieraffinaderi i Ichihara nordøst for Tokyo.
Jeg forstår ikke rigtig sammenhængen i forhold til din kommentar?

Altså vi kan godt blive enige om at der er flere ICE biler der brænder end elbiler, især når de fleste er påsatte brande, og energien der frigives i en brand i en olietanker eller en boreplatform er også større, men det var ikke det der var emnet.

Emnet var risikoen for en voldsom brand i tilfælde af et trafikuheld.
Både benzin biler og elbiler er svære at antænde i sådan en situation.

Går der hul på benzintanken løber benzinen ud og forurener, men der går sjældent ild i det uden en anden antændelseskilde, og en eksplosion er utænkelig.

Går der hul på batteriet sker der som udgangspunkt ikke så meget, men når et batteri punkterer er der en risiko for en brand der udvikler sig meget hurtigt

Eller mener du det er forkert?
These users thanked the author BrianDS for the post:
TorbenRasmussen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 27. jul 2021, 08:36

JGGH skrev:
27. jul 2021, 01:01
Men for mig er det småting. Prøv at Google nogle af nedenstående nogle af dem slår alle brænde i batterier til sammen, bare en af disse katastrofer.

Torrey Canyon
.. osv
Jeg synes du udvider scope for debatten alt for meget her.

Diskussionen går på hvilken ravage bilens energikilde kan forårsage ved f.eks. et trafikuheld.
Hvilke konsekvenser den forudgående fremskaffelse/produktion af energikilden kan have, er at gå lige vidt nok synes jeg.. :)

Ellers skulle du jo også tage Chernobyl med under produktion af elektricitet.

Det bliver for vildt.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
BrianDSKevinffDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. jul 2021, 08:52

En interessant artikel (muligvis bag betalingsmur), hvor der skrives om effektivitet i forhold til vægten og batterikapaciteten. Der tages dog ikke højde for aerodynamik, men det skriver de også.

Der er stor forskel på hvor langt en elbil kan køre på 50 kWh, og TM3 er klart blandt de bedste fordi den er forholdsvis let, og aerodynamisk, sammenlignet med de mere SUV formede biler.

https://ing.dk/artikel/saadan-paavirker ... rug-248625

Jeg undrer mig over at brutto/netto kapacitet ikke er opgivet ved alle biler, fx TM3 har ikke nogen angivelse af størrelsen på batterier, hvorfor der reelt kan være forskel på størrelsen i bilerne fx forskel imellem 2WD og AWD (skriver de i artiklen).
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 27. jul 2021, 09:44

BrianDS skrev:En interessant artikel (muligvis bag betalingsmur), hvor der skrives om effektivitet i forhold til vægten og batterikapaciteten. Der tages dog ikke højde for aerodynamik, men det skriver de også.

Der er stor forskel på hvor langt en elbil kan køre på 50 kWh, og TM3 er klart blandt de bedste fordi den er forholdsvis let, og aerodynamisk, sammenlignet med de mere SUV formede biler.

https://ing.dk/artikel/saadan-paavirker ... rug-248625

Jeg undrer mig over at brutto/netto kapacitet ikke er opgivet ved alle biler, fx TM3 har ikke nogen angivelse af størrelsen på batterier, hvorfor der reelt kan være forskel på størrelsen i bilerne fx forskel imellem 2WD og AWD (skriver de i artiklen).
Tesla skjuler ikke der er forskel på batteri str mellem std range plus (2wd) og LR / Performance (4wd) - det er derfor der er forskel på rækkevidden.

Det primære for forbrugeren er at kende netto kapaciteten, altså hvor meget der er til rådighed.
Hvis en producent vælger at gemme 5kwh for at spare batteriet og en 2. 8kwh og en 3. 2kwh, må være op til dem så længe de garanterer for batterierne
Min LR har 82kwh batteri brutto og 76,5 kWh netto


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. jul 2021, 10:00

mortenmol skrev:
27. jul 2021, 09:44
BrianDS skrev: https://ing.dk/artikel/saadan-paavirker ... rug-248625

Jeg undrer mig over at brutto/netto kapacitet ikke er opgivet ved alle biler, fx TM3 har ikke nogen angivelse af størrelsen på batterier, hvorfor der reelt kan være forskel på størrelsen i bilerne fx forskel imellem 2WD og AWD (skriver de i artiklen).
Tesla skjuler ikke der er forskel på batteri str mellem std range plus (2wd) og LR / Performance (4wd) - det er derfor der er forskel på rækkevidden.

Det primære for forbrugeren er at kende netto kapaciteten, altså hvor meget der er til rådighed.
Hvis en producent vælger at gemme 5kwh for at spare batteriet og en 2. 8kwh og en 3. 2kwh, må være op til dem så længe de garanterer for batterierne
Min LR har 82kwh batteri brutto og 76,5 kWh netto
Ok, så dem der har skrevet artiklen har ikke forstået at læse databladet?
Jeg tænker i forhold til holdbarheden, og hvor gode batterierne er til at holde trods man kommer tæt på 0 og 100%?
Der må være en grund til nogen har 13 kWh til buffer, og andre nærmest ingenting? Eller?

Jeg synes det er interessant, og tænker der må være en årsag, og det kan i min verden være afgørende for hvordan en brugtbil kan omsættes når den nærmer sig grænsen for garantien (de fleste har 8 år/160.000 km, dog nogle lidt mere og lidt mindre)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 27. jul 2021, 11:29

Vi har snakket bil herhjemme de seneste par dage, fordi min jobsituation har ændret sig ret markant - jeg kommer til at arbejde meget mere hjemmefra fremover. Derfor synes jeg det er synd, at have så dyr en diesel holdende i garagen, når den stort set ikke bliver brugt. Afløseren kunne sagtens være noget eldrevet, men jeg synes ikke, der er ret meget interessant på markedet her og nu; min holdning til SUV´er spiller ind her. Vi var forbi Audi i Fredericia i går for at se en Q4 (det var efter lukketid, så vi så dem kun udefra, der holdt tre styks udenfor). Prisen stikker også lidt af, hvis den skal have lidt udstyr. TM3 har ingen interesse pgra. størrelse, mangel på serviceorganisation (det spiller ind for mig) og at den har plastic-læder. Så er der BMW i4, som fås fra 470K - men den bliver også dyr, hvis den skal have ACC; og så kan den vel reelt ikke fås før næste år. Så, når kravene er en rimeligt prissat familiebil, der ikke er en SUV og ikke skal være endnu en ID.3, så er det op af bakke for tiden. Er næsten fristet af bare at sælge BMW´en og købe en billig skralderkasse, indtil det rette dukker op. Vi har reelt ikke rigtigt brug for to biler de fleste dage, som det ser ud nu.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af JGGH » 27. jul 2021, 12:09

HansH skrev:
27. jul 2021, 08:36
JGGH skrev:
27. jul 2021, 01:01
Jeg synes du udvider scope for debatten alt for meget her.

Diskussionen går på hvilken ravage bilens energikilde kan forårsage ved f.eks. et trafikuheld.
Hvilke konsekvenser den forudgående fremskaffelse/produktion af energikilden kan have, er at gå lige vidt nok synes jeg.. :)

Ellers skulle du jo også tage Chernobyl med under produktion af elektricitet.

Det bliver for vildt.
Det er bare nemmere at lave strøm uden radioaktivitet i forhold til boreplatform, tranport og raffinaderi. Ved godt det var lidt langt ude. Der var lige et par minutter hvor kedsomheden blev lidt for stor.
These users thanked the author JGGH for the post:
HansH
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af ANAJ » 27. jul 2021, 12:13

GaSelle skrev:Vi har snakket bil herhjemme de seneste par dage, fordi min jobsituation har ændret sig ret markant - jeg kommer til at arbejde meget mere hjemmefra fremover. Derfor synes jeg det er synd, at have så dyr en diesel holdende i garagen, når den stort set ikke bliver brugt. Afløseren kunne sagtens være noget eldrevet, men jeg synes ikke, der er ret meget interessant på markedet her og nu; min holdning til SUV´er spiller ind her. Vi var forbi Audi i Fredericia i går for at se en Q4 (det var efter lukketid, så vi så dem kun udefra, der holdt tre styks udenfor). Prisen stikker også lidt af, hvis den skal have lidt udstyr. TM3 har ingen interesse pgra. størrelse, mangel på serviceorganisation (det spiller ind for mig) og at den har plastic-læder. Så er der BMW i4, som fås fra 470K - men den bliver også dyr, hvis den skal have ACC; og så kan den vel reelt ikke fås før næste år. Så, når kravene er en rimeligt prissat familiebil, der ikke er en SUV og ikke skal være endnu en ID.3, så er det op af bakke for tiden. Er næsten fristet af bare at sælge BMW´en og købe en billig skralderkasse, indtil det rette dukker op. Vi har reelt ikke rigtigt brug for to biler de fleste dage, som det ser ud nu.
Hvad med at sælge og så prøve nogle elbiler på korttidsleasing/leje? Måske det kan hjælpe dig med en beslutning.

GoMore er ikke dyre, og jeg kan få ret favorable priser på leje/leasing ved Europcar gennem mit arbejde - måske du kan det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post:
GaSelle

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4946
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 27. jul 2021, 12:29

Jeg havde også solgt nu. Brugtpriserne skulle jo være rimelig favorable, og det gør i hvert fald ikke noget godt for den, bare at kukkelure i en garage.

Ift SUV - så er der køresyge der er issue’et ik? Har hørt fra en kollega - med køresygeramte børn - der har købt en id.4, at fordi tyngdepunktet ligger så lavt, så krænger den meget lidt og de har ikke haft problemer med køresyge.

Om den bliver meget billigere end Q4’eren ved jeg ikke. Havde nok også foretrukket den.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
GaSelle
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Target » 27. jul 2021, 12:30

Så fik jeg skrevet under på en Ioniq 5 AWD Performance Ultimate. :-) Indtil videre i farven Digital Teal Green og lysgråt læderindtræk, men jeg skal lige et smut til Hvidovre for at se bilen i denne farvekombination for at være sikker.
Alternativt bliver farven ændret til Lucid Blue.
Forventet leveringstid: 6-9 måneder...
Hvis man kunne nøjes med et lavere udstyrsniveau, så skulle leveringstiden være nede på omkring tre måneder.
These users thanked the author Target for the post (total 5):
Anders DKorreborgkGleruptornielKevinff
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 27. jul 2021, 13:39

Første danske prøvekørsel af EQS.
Ret vildt hvis man kn køre fra Zurich til København med fuldt opladet fra start og 2 opladninger undervejs på 1 time samlet.

These users thanked the author AU-R8 for the post:
The Micktrix / Dk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 27. jul 2021, 13:41

DanielB12 skrev:
27. jul 2021, 12:29
Jeg havde også solgt nu. Brugtpriserne skulle jo være rimelig favorable, og det gør i hvert fald ikke noget godt for den, bare at kukkelure i en garage.

Ift SUV - så er der køresyge der er issue’et ik? Har hørt fra en kollega - med køresygeramte børn - der har købt en id.4, at fordi tyngdepunktet ligger så lavt, så krænger den meget lidt og de har ikke haft problemer med køresyge.

Om den bliver meget billigere end Q4’eren ved jeg ikke. Havde nok også foretrukket den.
Jo, det er køresyge. Må rundt og prøve noget forskelligt.

Største issue er at få solgt den nuværende; tror ikke det er let at sælge biler til den pris privat, og forhandlere er nok ikke så interesseret, medmindre man køber noget andet. Og skal som sagt ikke nødvendigvis bruge noget andet her og nu.

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af karstein » 27. jul 2021, 14:05

BrianDS skrev:
karstein skrev:Vi overvejer at gå i marked med en helt lille nr.2 bybil - på bekostning af min A4 3,0TDIBillede

Der er dog lige en enkelt ting der er ikke helt uvæsentlig ift vores valg… parkering i København da jeg arbejder i city. Er der nogen der har set nogle udmeldinger på om den nuværende ordning med gratis parkering for elbiler fortsætter efter 2021 og i givet fald, hvor længe? Det er en ikke helt ubetydelig post i budgettet hvis denne fordel falder bort…
Er der overhovedet sat en slutdato på den gratis parkering?
Alt andet lige, så er det en ting som kan ændre sig efter politikernes forgodtbefindende - så der er ingen garantier

https://www.kk.dk/ladestandere
Enig. Det kan ændre sig som vinden (eller mandaterne) blæser… og jo flere der kører elbil, jo tættere kommer vi vel alt andet lige på at ordningen stoppesBillede

Derfor var jeg interesseret i at høre om nogen har hørt nogle løfter omkring varigheden af denne ordning…
These users thanked the author karstein for the post:
BrianDS
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1897
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 333 times
Been thanked: 214 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af The Micktrix / Dk » 27. jul 2021, 14:06

AU-R8 skrev:
27. jul 2021, 13:39
Første danske prøvekørsel af EQS.
Ret vildt hvis man kn køre fra Zurich til København med fuldt opladet fra start og 2 opladninger undervejs på 1 time samlet.

I luksus bil segmentet er det ret imponere. Vise man har en grøn profil som firma og komme hurtig frem. Den har alt hvad der kan tænkes af udstyr og gadgets fra øveste skuffe :)

Det måske ikke det flottes bil uden på, da Cw værdi har vundet over design. Men synes de slubbet okay fra det. Tænker farve valg kan gøre meget. Er det din nye vogn ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 27. jul 2021, 14:17

The Micktrix / Dk skrev:
27. jul 2021, 14:06
AU-R8 skrev:
27. jul 2021, 13:39
Første danske prøvekørsel af EQS.
Ret vildt hvis man kn køre fra Zurich til København med fuldt opladet fra start og 2 opladninger undervejs på 1 time samlet.

I luksus bil segmentet er det ret imponere. Vise man har en grøn profil som firma og komme hurtig frem. Den har alt hvad der kan tænkes af udstyr og gadgets fra øveste skuffe :)

Det måske ikke det flottes bil uden på, da Cw værdi har vundet over design. Men synes de slubbet okay fra det. Tænker farve valg kan gøre meget. Er det din nye vogn ;)
Som i mørk farve 😀

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DennisT » 27. jul 2021, 14:31

@mortenmol

Lige et afstikker spørgsmål til din tm3, er der forskel på kvaliteten på din 2019/20.model til den nye du har købt?
Og er den fra Berlin gigafabrik? Eller er de ikke begyndt at levere endnu?

Har hørt at kvaliteten skulle være hævet fra de modeller de laver i Berlin nemlig, både samlekvalitet og malingen på dem!
Instagram: all_the_good_wine

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 27. jul 2021, 16:24


GaSelle skrev:...

Største issue er at få solgt den nuværende; tror ikke det er let at sælge biler til den pris privat, og forhandlere er nok ikke så interesseret, medmindre man køber noget andet. Og skal som sagt ikke nødvendigvis bruge noget andet her og nu.
Man skal aldrig sige aldrig - priserne er høje på brugte biler, og forhandlerne mangler også, så måske du kan gøre en god handel.
Der er lagerbiler af BMW iX3 i Danmark hvis du skal have endnu en elbil (selvom det er en SUV) Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"