Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 14. feb 2024, 17:41

Selvfølgelig blir det rodet og uoverskueligt, når EU er en del af det.

Fuldstændig det samme, som var det vores egne folkevalgte, der skulle lovgive om noget lignende; undtagelser, tillæg, fradrag osv., lige som det plejer.
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 3):
TargetBrianDSjansom
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 15. feb 2024, 08:32

Thor-thor skrev:
14. feb 2024, 15:22
Ser ud til at der kommer EU regler som lægger en dæmper på priserne for opladning på farten, nemmere betaling etc...

Dog ikke helt klart hvad det præcist betyder: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-n ... e-her-2024
Det lyder som noget rod. Mit gæt er, at ladeoperatørerne som det første sætter begrænsninger på brug af ladebrikker og henviser til at bruge kreditkort eller apps.

Der er i øvrigt også forskellige priser hvis man fx bruger 3.parts apps til betaling - her vil der være en prisforskel, og dette kan jeg ikke se hvordan man stopper.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2024, 09:53

ij6210 skrev:
15. feb 2024, 08:32
Thor-thor skrev:
14. feb 2024, 15:22
Ser ud til at der kommer EU regler som lægger en dæmper på priserne for opladning på farten, nemmere betaling etc...

Dog ikke helt klart hvad det præcist betyder: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-n ... e-her-2024
Det lyder som noget rod. Mit gæt er, at ladeoperatørerne som det første sætter begrænsninger på brug af ladebrikker og henviser til at bruge kreditkort eller apps.

Der er i øvrigt også forskellige priser hvis man fx bruger 3.parts apps til betaling - her vil der være en prisforskel, og dette kan jeg ikke se hvordan man stopper.
Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.

Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.

Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?

Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 15. feb 2024, 10:25

BrianDS skrev:
15. feb 2024, 09:53
Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.

Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.

Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?

Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
Jeg synes app er smart. Lige som nogen elsker at betale via dankort i app frem for fysisk kort. Et system som Pleo er også smart. Så apps er kommet for at blive, og hvis de giver den samme pris som med kreditkort ser jeg ikke problemet. Man kan jo også tanke på tankstationer via app (jeg bruger selv OK).

I den ideelle verden ville 3.parts apps også kun tage en lille procent eller 25 øre ekstra, så tror jeg faktisk at mange ville bruge disse apps frem for at være kunde forskellige steder.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2024, 10:45

ij6210 skrev:
15. feb 2024, 10:25
BrianDS skrev:
15. feb 2024, 09:53
Det vil egentlig også passe mig fint hvis der kun er betalingskort og evt en QR kode og ikke noget med apps, roaming, brikker, eller abonnementer for at skulle lade.
Det er fint at man kan bruge en brik til en udbyder, der behøver ikke forbydes, men priserne skal ikke ændre sig markant på baggrund af det.

Ordninger som få procent eller 25 øre eller hvad man nu får når man tanker fossilt kan jeg også godt leve med, men det skal ikke kræve et betalt abonnement, og det skal heller ikke være sådan at man pludselig betaler dobbelt bare fordi man bruger en Clever brik hos Norlys - eller omvendt.

Om EU kan opnå det? Det tvivler jeg måske mere på, men at man taler om det er da en start, og så måske udbyderne kan løse det selv, på trods af underlig lovgivning?

Og dernæst bør der kigges på hele refusionsdelen.... Der skal findes en bedre og mere permanent løsning
Jeg synes app er smart. Lige som nogen elsker at betale via dankort i app frem for fysisk kort. Et system som Pleo er også smart. Så apps er kommet for at blive, og hvis de giver den samme pris som med kreditkort ser jeg ikke problemet. Man kan jo også tanke på tankstationer via app (jeg bruger selv OK).

I den ideelle verden ville 3.parts apps også kun tage en lille procent eller 25 øre ekstra, så tror jeg faktisk at mange ville bruge disse apps frem for at være kunde forskellige steder.
Apps kan være et fremragende alternativ, men det skal bare ikke være det eneste, og man skal heller ikke have et krav om at man skal bruge en specifik app for at få den rigtige pris, det gør de heller ikke når du tanker hos OK.

Måden det er implementeret med forskellige apps og forskellige priser som kan gå fra fx 2 til 10 kr/kWh på den samme lader, det er tosset.

Som sagt, apps må gerne være der, men det skal bare være nemt at betale uden at installere en specifik app, uden at man bliver snydt.

Når det er sagt, så har jeg selv alle muligheder for betaling med app, dankort/Visakort på telefonen, MobilePay osv., jeg synes det er noget mere bøvlet end mit betalingskort, og ikke særlig smart, men dog et alternativ hvis ikke lige kortet er ved hånden, jeg synes det er mere bøvlet at bruge telefonen end et kort.
These users thanked the author BrianDS for the post:
john m
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

john m
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. feb 2015, 09:27
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 57 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af john m » 15. feb 2024, 12:22

👍👍
kreditkort.jpg
kreditkort.jpg (39.94 KiB) Vist 909 gange
These users thanked the author john m for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 15. feb 2024, 12:44

Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Indlæg: 975
Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 61 times
Been thanked: 32 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Hr_Ravn » 15. feb 2024, 12:46

Skoulsen skrev:
15. feb 2024, 12:44
Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
og netop lige der den falder til jorden... fordi der netop ikke er sat en standard.
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT GT-Line '19 Billede
VW Golf VII 40 Years 1,6 TDI Bluemotion '15 BilledeTidl. bil
VW Golf VI Trendline '09 BilledeTidl. bil
VW Golf IV Basic '03 Tidl. bil

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 15. feb 2024, 12:49

Skoulsen skrev:
15. feb 2024, 12:44
Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
Tja.. det findes jo. Også for ikke-Tesla mærker.

Det der har været en selvfølge for Tesla-ejere siden dag 1 i 2012, hedder Plug-and-charge på VAGsk.
Kræver at både bil og lader understøtter det. Så det er en igangværende byggeplads .. :)
Bilerne med seneste nye software kan. Men der er nok en del eksisterende ladere som endnu ikke understøtter det.


Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2024, 17:01

Hr_Ravn skrev:
15. feb 2024, 12:46
Skoulsen skrev:
15. feb 2024, 12:44
Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
og netop lige der den falder til jorden... fordi der netop ikke er sat en standard.
Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?

"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."

umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Indlæg: 975
Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 61 times
Been thanked: 32 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Hr_Ravn » 15. feb 2024, 19:56

BrianDS skrev:
15. feb 2024, 17:01
Hr_Ravn skrev:
15. feb 2024, 12:46
Skoulsen skrev:
15. feb 2024, 12:44
Man burde bare tilføje kortet til bilen og så burde laderen bare gå igang når stikket kom i - ligesom en Tesla på en Tesla lader.
Burde da være muligt - men det selvfølgelig mange der skal blive enige om at snakke samme “sprog” teknologisk.
og netop lige der den falder til jorden... fordi der netop ikke er sat en standard.
Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?

"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."

umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
den er vel ikke standard når nu ikke alle formår at bruge den?
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT GT-Line '19 Billede
VW Golf VII 40 Years 1,6 TDI Bluemotion '15 BilledeTidl. bil
VW Golf VI Trendline '09 BilledeTidl. bil
VW Golf IV Basic '03 Tidl. bil

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 15. feb 2024, 21:10

Hvorfor giver Chargefinder forskellig info alt efter ladestandere?

På nogle viser den pris på det enkelte ladeudtag. På andre viser den i stedet hvor længe de har været fri/optaget, mens prisen står som en generel pris for selskabet? Er det fordi Chargefinder ikke altid kan få al information via udbyderens API?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2024, 21:13

ij6210 skrev:
15. feb 2024, 21:10
Hvorfor giver Chargefinder forskellig info alt efter ladestandere?

På nogle viser den pris på det enkelte ladeudtag. På andre viser den i stedet hvor længe de har været fri/optaget, mens prisen står som en generel pris for selskabet? Er det fordi Chargefinder ikke altid kan få al information via udbyderens API?
Prøv ChargePrice sammen med, selvom den heller ikke altid er opdateret...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2024, 21:15

Hr_Ravn skrev:
15. feb 2024, 19:56
BrianDS skrev:
15. feb 2024, 17:01
Hr_Ravn skrev:
15. feb 2024, 12:46


og netop lige der den falder til jorden... fordi der netop ikke er sat en standard.
Der er vel netop en standard? - som en del af CCS?

"High-level communication (HLC) is done by modulating a high-frequency signal over the CP contact (also known as Power Line Communication or PLC) to transfer more complex information, which may be used e.g. for DC charging or for other services such as "plug and charge" or load balancing. High-level communication is based on the standard DIN SPEC 70121 and the ISO/IEC 15118-series."

umiddelbart ser det ud til at mange kan finde ud af at lave en samlet løsning.
den er vel ikke standard når nu ikke alle formår at bruge den?
En standard er en standard, hvis nogen vælger ikke at følge den, så er der stadig en standard.
At mange bruger samme metode gør det heller ikke til en standard.

USB-C er en standard, der er Lightning stik fx ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 26. feb 2024, 07:52

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. feb 2024, 08:10

Target skrev:
26. feb 2024, 07:52
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Det er vel lidt som man tager det?
Er man Clever One kunde er det måske meget fint, men er man ad-hoc kunde så var løsningen med QR koder på EWII ladere jo ganske fin, Monta kan også bruges.
Lige nu ligger de nærmeste EWII ladere på cirka 2,50-3,20 kr/kWh (via Monta, og dynamisk, men kendt 12 timer frem), Clever GO ligger på 3,49 kr/kWh, nuvel alle ladere fra kommunen bliver nu integreret i Clevers netværk, og dermed sandsynligvis mere brugt når de indgår i flatrate-løsningen.
Om Ewii så fortsætter deres egen model sammen med Clever løsningen, det ved jeg ikke - men det håber jeg da de gør, for umiddelbart synes jeg Ewii løsningen var mere "logisk", og billigere for ren ad-hoc?

Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.

Et skridt i den rigtige retning ville være at man droppede abonnementer hos fx Tesla, Ionity eller lignende, og begyndte at konkurrere på synlige priser, altså et mere frit marked.

Jeg forstår god Clever kunder er glade :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 26. feb 2024, 08:16

BrianDS skrev:
26. feb 2024, 08:10
Target skrev:
26. feb 2024, 07:52
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Det er vel lidt som man tager det?
Er man Clever One kunde er det måske meget fint, men er man ad-hoc kunde så var løsningen med QR koder på EWII ladere jo ganske fin, Monta kan også bruges.
Lige nu ligger de nærmeste EWII ladere på cirka 2,50-3,20 kr/kWh (via Monta, og dynamisk, men kendt 12 timer frem), Clever GO ligger på 3,49 kr/kWh, nuvel alle ladere fra kommunen bliver nu integreret i Clevers netværk, og dermed sandsynligvis mere brugt når de indgår i flatrate-løsningen.
Om Ewii så fortsætter deres egen model sammen med Clever løsningen, det ved jeg ikke - men det håber jeg da de gør, for umiddelbart synes jeg Ewii løsningen var mere "logisk", og billigere for ren ad-hoc?

Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.

Et skridt i den rigtige retning ville være at man droppede abonnementer hos fx Tesla, Ionity eller lignende, og begyndte at konkurrere på synlige priser, altså et mere frit marked.

Jeg forstår god Clever kunder er glade :-)
Jeg er enig i, at det ikke er et kæmpe skridt. Men det gør trods alt, at folk med en Clever ladebrik (uanset om man har et betalt abonnement hos Clever eller ej), nu kan bruge sin ladebrik på flere ladestandere, og kende prisen for opladning.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 26. feb 2024, 08:28

Jeg kan ikke lade være med at se lidt bekymret på markedet. Jeg synes det minder om to andre (ikke-ønskelige) scenarier.

Clever investerer massivt i disse år. Det betyder store underskud, men på sigt er meningen selvfølgelig at give overskud. Det minder lidt om en provinsby der har et Netto supermarked og en lokal købmand. Så åbner Netto en ny butik, tæt ved den lokale købmand. Det betyder, at Nettos eksisterende forretning mister omsætning, men samlet set vinder de to Netto-butikker, og til sidst må den lokale købmand dreje nøglen om, og Netto har de facto monopol.

Eller man kan sammenligne med selskaber i telebranchen, fx Onfone. Onfone kørte med store underskud, men planen var at erobre markedsandele, og så håbe på at et af de store selskaber ville købe kundebasen før man selv løb tør for penge (dette er så ikke Clevers problem da man har Andel i ryggen). Det er en usund forretningsmodel, og hvis der var flere der gjorde det samme, så ville det samlet set ende med for store investeringer og for lille et overskud (over tid). Lige nu virker mange selskaber aggressive (fx Norlys, OK og der er sikkert andre).

Clever er de eneste der pt. har et all-inclusive abonnement. Det betyder, at Hr og Fru Danmark, der har Clever One, presser deres boligforening eller deres arbejdsplads til at vælge Clever, når de skal vælge ladeudbyder. Selv hvis det er folk der kan lade hjemme, og derfor ikke har behov for at lade på arbejdet.

Der har vist før været andre selskaber der havde all-inclusive, men disse er blevet lukket, enten fordi det gav underskud (man havde ikke en stor nok kritisk kundemasse), eller også er det af idealistiske årsager (det er ikke specielt grønt at reklamere med at man kan bruge strøm ad libitum).

Hvad sker der, hvis en enkelt operatør sætter sig på en for stor del af markedet? Er det godt/sundt? Lige nu er det måske fint nok for de forbrugere, der sparer penge på et all-inclusive abonnement, men på sigt? I telebranchen har det i hvert fald været godt at det gik den modsatte vej, og monopolet (Tele Danmark) ophørte.
These users thanked the author ij6210 for the post:
BrianDS
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 26. feb 2024, 12:36

BrianDS skrev:
26. feb 2024, 08:10
Target skrev:
26. feb 2024, 07:52
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... 53&lang=da
Et skridt i den rigtige retning. Man kan håbe på det vil brede sig til flere ladeoperatører.
Det er vel lidt som man tager det?
....
Om det er et skridt i den rigtige retning? Det er jeg ikke helt sikker på jeg synes.
Enig. Der er ikke behov for at Clever kommer til at sidde tungere på markedet
Men er man en glad Clever kunde, er det selvfølgelig fint
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 26. feb 2024, 12:39

Jeg er clever one kunde - så selvfølgelig er det positivt, men har nu aldrig set sådan en ewii lader og synes ikke jeg kan finde et kort over hvor de er?
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 51 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af baconbaronen » 26. feb 2024, 12:48

Skoulsen skrev:
26. feb 2024, 12:39
Jeg er clever one kunde - så selvfølgelig er det positivt, men har nu aldrig set sådan en ewii lader og synes ikke jeg kan finde et kort over hvor de er?
https://www.ewii.dk/erhverv/ladestander/ladenetvaerk/
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 26. feb 2024, 12:57

Tak - kan se jeg bor et sted de ikke rigtigt har noget - så det nok derfor jeg ikke er kørt forbi nogen :)
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 26. feb 2024, 13:11

Når man sådan klikker lidt rundt på de ladepunkter EWII har i deres netværk, så ser det ud til at det er udelukkende destinationsladere ?

Det lykkedes mig i hvert fald ikke at finde en lynlader, da jeg ikke gad klikke længere... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 26. feb 2024, 19:18

Læste på Linkedin at Circle K vil bruge 1 mia. kr. på at komme ind på markedet. Lokationer til lynladere har de vel allerede. Måske alle operatørerne er så fikserede på at vinde markedsandele, at der sættes for mange ladere op? Det kan måske presse prisen ned?
OK og Andel investerer også en del.

Ved Nyborg Ø var alle ladere optaget da jeg kørte forbi søndag eftermiddag.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

JSA
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 75 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af JSA » 26. feb 2024, 20:01

OK skruer også op. Der skal laves flere af den type ladeparker som de har bygget i Hammelev ved Haderslev. Læste et interview med direktøren for OK, de forudser kraftigt faldende salg på fossilbrændstoffer og vil gerne blive ved med at være her. Derfor satsningen på opladning. Jeg bruger selv OK, hvis der ikke er en Tesla Supercharger i nærheden. Synes ikke at jeg kan finde noget der er billigere.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 26. feb 2024, 20:43

HansH skrev:
26. feb 2024, 13:11
Når man sådan klikker lidt rundt på de ladepunkter EWII har i deres netværk, så ser det ud til at det er udelukkende destinationsladere ?

Det lykkedes mig i hvert fald ikke at finde en lynlader, da jeg ikke gad klikke længere... :)
Det er også underligt. Der er en EWII lynlader med to udtag lige hvor jeg arbejder i Billund. Når jeg kigger på kortet der (Hans Jensens Vej 6) så er det kun de 4 Zaptec ladere den viser. Og den pågældende lader har nok været i drift i et halvt års tid (har set den i brug 2 gange :lol: )
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 216 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af dklap » 26. feb 2024, 20:51

Tror rigtig mange af de EWII ladere er nogle det er sat op efter aftaler med kommuner. Alene her i Herning Kommune, har de sat 310 ladepunker op på 72 forskellige lokationer. Der er bl.a. 4 her i “min” lille landsby. Har endnu aldrig set nogen lade ved dem, kommer dog heller ikke så ofte forbi i dagtimerne. De er typisk sat op ved skoler o.lign.

IMG_9174.jpeg
IMG_9174.jpeg (149.59 KiB) Vist 490 gange
These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. feb 2024, 23:28

dklap skrev:
26. feb 2024, 20:51
Tror rigtig mange af de EWII ladere er nogle det er sat op efter aftaler med kommuner. Alene her i Herning Kommune, har de sat 310 ladepunker op på 72 forskellige lokationer. Der er bl.a. 4 her i “min” lille landsby. Har endnu aldrig set nogen lade ved dem, kommer dog heller ikke så ofte forbi i dagtimerne. De er typisk sat op ved skoler o.lign.


IMG_9174.jpeg
Lige præcis - EWII har rigtig mange aftaler med kommuner - de reklamerer endda med det.
https://www.ewii.dk/erhverv/ladestander ... -kommuner/

Derudover er det boligselskaber, virksomheder, og så har de den ene lynladestation ved Københavns lufthavn, som så ikke er med i Clever aftalen... Så det er rigtigt nok når @HansH ikke kan finde lynladere.

Her i byen er de også ved skolerne, det bliver så de første "Clever" ladere der er "semi-offentlige" her i byen, til gengæld er de placeret tåbeligt, så det kun er små biler der kan parkere ved dem, for ellers er de i vejen for busslusen ved skolen 😂
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 27. feb 2024, 07:56

JSA skrev:
26. feb 2024, 20:01
Jeg bruger selv OK, hvis der ikke er en Tesla Supercharger i nærheden. Synes ikke at jeg kan finde noget der er billigere.
E.ON kører mange steder med dynamiske priser. I går var prisen ca. 3,50 (lynlader) og ca. 2,5 (11 /22 kW lader). Lige nu (kl. 7-8) ligger priserne på hhv. 3,99 (lyn) / 2,97.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. feb 2024, 08:35

ij6210 skrev:
27. feb 2024, 07:56
JSA skrev:
26. feb 2024, 20:01
Jeg bruger selv OK, hvis der ikke er en Tesla Supercharger i nærheden. Synes ikke at jeg kan finde noget der er billigere.
E.ON kører mange steder med dynamiske priser. I går var prisen ca. 3,50 (lynlader) og ca. 2,5 (11 /22 kW lader). Lige nu (kl. 7-8) ligger priserne på hhv. 3,99 (lyn) / 2,97.
Yes, ladede E.ON med dynamisk pris søndag eftermiddag. 3,50 på lyn uden abo. Det er ikke helt skævt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"