Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 6. apr 2023, 14:12

GaSelle skrev:I guder, hvor der mangler ladere i Ebeltoft. Der er én hurtiglader og fire destinationsladere. Hurtigladeren er optaget nat og dag - uden overdrivelse. I dag holdt der en Aiways ved den ene lader ved Føtex og displayet sagde, at den havde holdt der i over 9 (!) timer. Da vi var forbi ladede den med 11Kw og der var tilført ca. 30Kwh. Det må betyde, at fjolset har tidsprogrameret den. Hold kæft, hvor er det dårlig stil, når laderne er så pressede…
Ooh yes ...

Vi har sommerhus lidt uden for Ebeltoft, og at lade derinde vil jeg ikke engang forsøge her i påsken. Alt for få ladere og sindssygt mange nordmænd som stort set alle kører i El bil .

Som et lyspunkt kommer der en Tesla ladestation ved Tirstrup 10min kørsel derfra i starten af 2024. Igen er det dem der ser lyset ...

Når vi er herude plejer jeg at træne i Grenå, der er en Norlys AC lader lige ved siden af så den benytter jeg for at få lidt juice på.

Men overvejer at få en lader herude ..
2023 Polestar 2 LRSM Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2023, 14:41

Korreborg skrev:
6. apr 2023, 12:47
Hvis ikke spærreafgiften løser problemet, så er satsen ikke høj nok :lol:
Min teori er, at mange føler; "jeg har betalt for fri opladning, så jeg har ret til at holde her".
Og når man ikke kan tænke lidt på sine medmennesker, så må man jo hjælpes.

Men tror ikke at der skal ret meget til, folk er jo villig til at holde 1time i kø for at spare 100kr, så holder de der vel heller ikke ret længe, hvis det koster 10kr i minutet.
Helt generelt er det et skråplan med straf og afgifter...

Bliver det meget mere bøvlet, eller flere restriktioner end der er i forvejen, så tror jeg omstillingen bliver sværere.
Der er selvfølgelig nogen der ikke har omtanke og kun tænker på sig selv, men problemet med at der ikke er ladere nok bliver ikke løst ved at tidsbegrænse hvor længe man må holde ved en lader.

Måden det er implementeret flere steder er helt tosset, idet man bruger forskellige tjenester er der nogen der har spærreafgift, andre der ikke har, og dertil forskellige takster, og forskellige grænser for hvornår afgiften indtræder, også i forhold til hvornår på dagen det er. Der er intet af det der gør det lettere at være ejer af en elbil, tværtimod.
Skal der dernæst også finansieres parkeringsvagter der skal holde øje med opladerne fordi ordningerne ikke er ens, så går det helt galt.

Som sagt, det løser ikke problemet, det behandler symptomerne, og gør det hele mere bøvlet og besværligt, og det bliver ikke billigere af alle disse tiltag.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 6. apr 2023, 16:39

farouche skrev:
6. apr 2023, 14:12
GaSelle skrev:I guder, hvor der mangler ladere i Ebeltoft. Der er én hurtiglader og fire destinationsladere. Hurtigladeren er optaget nat og dag - uden overdrivelse. I dag holdt der en Aiways ved den ene lader ved Føtex og displayet sagde, at den havde holdt der i over 9 (!) timer. Da vi var forbi ladede den med 11Kw og der var tilført ca. 30Kwh. Det må betyde, at fjolset har tidsprogrameret den. Hold kæft, hvor er det dårlig stil, når laderne er så pressede…
Ooh yes ...

Vi har sommerhus lidt uden for Ebeltoft, og at lade derinde vil jeg ikke engang forsøge her i påsken. Alt for få ladere og sindssygt mange nordmænd som stort set alle kører i El bil .

Som et lyspunkt kommer der en Tesla ladestation ved Tirstrup 10min kørsel derfra i starten af 2024. Igen er det dem der ser lyset ...

Når vi er herude plejer jeg at træne i Grenå, der er en Norlys AC lader lige ved siden af så den benytter jeg for at få lidt juice på.

Men overvejer at få en lader herude ..
Det har vi også. Det lykkedes dog at få adgang til en 11Kw ved Fregatten og ellers må vi lade på vejen hjem, hvis det bliver nødvendigt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 6. apr 2023, 16:47

Det skal stoppes at der er 20 forskellige apps/kort man skal bruge afhængig af hvilket firmas lader man lige lander ved.. man skulle tro de har kigget på streaming tjenesterne og tænkt “Dét der er en god idé”

Når det så er sagt så har jeg det helt fint med spærreafgifterne for det eneste folk har respekt for er når noget rammer deres penge pung.
These users thanked the author Kevinff for the post (total 6):
martintau_bullDanielB12HansHjansomPeder

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 6. apr 2023, 17:10

Synes bestemt jeg havde lavet et indlæg i denne tråd, men kan ikke finde det...prøver lige igen:

Har ikke læst alle siderne igennem, der er dælme meget :)

Nu får vi snart én elbil, måske to, så vi skal have lademulighed derhjemme.

Jeg kan lade frit på job, så ladningen kommer nok til at være fordelt således:
- 75 % på arbejde
- 20 % hjemme
- 5 % ude på standere.

Har kigget på ladepris.dk og der er rimelig ens udgift på flere, umiddelbart er jeg hooked på Looad, som kan tilbyde dét, der ses på billedet nedenfor.
Deres månedlige abonnement på 49,- inkluderer refusion af el samt service abonnement på laderen.

Vi har strøm fra Vindstød (Elfforbundet), hvis det har noget at sige?

Ser det helt skidt ud?
Skærmbillede 2023-04-06 kl. 18.08.14.png
Skærmbillede 2023-04-06 kl. 18.08.14.png (233.96 KiB) Vist 712 gange
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 6. apr 2023, 17:12

Kevinff skrev:
6. apr 2023, 16:47
Det skal stoppes at der er 20 forskellige apps/kort man skal bruge afhængig af hvilket firmas lader man lige lander ved.. man skulle tro de har kigget på streaming tjenesterne og tænkt “Dét der er en god idé”

Når det så er sagt så har jeg det helt fint med spærreafgifterne for det eneste folk har respekt for er når noget rammer deres penge pung.
Kom så Margrethe Vestager…!

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 6. apr 2023, 17:36

Monze1980 skrev:
6. apr 2023, 17:10
Synes bestemt jeg havde lavet et indlæg i denne tråd, men kan ikke finde det...prøver lige igen:

Har ikke læst alle siderne igennem, der er dælme meget :)

Nu får vi snart én elbil, måske to, så vi skal have lademulighed derhjemme.

Jeg kan lade frit på job, så ladningen kommer nok til at være fordelt således:
- 75 % på arbejde
- 20 % hjemme
- 5 % ude på standere.

Har kigget på ladepris.dk og der er rimelig ens udgift på flere, umiddelbart er jeg hooked på Looad, som kan tilbyde dét, der ses på billedet nedenfor.
Deres månedlige abonnement på 49,- inkluderer refusion af el samt service abonnement på laderen.

Vi har strøm fra Vindstød (Elfforbundet), hvis det har noget at sige?

Ser det helt skidt ud?

Skærmbillede 2023-04-06 kl. 18.08.14.png
Jeg synes stadig det virker meget dyrt, når OK sælger en løsning til 999kr med montering. Så kan man opsige efter 6 måneder, hvis det er det man vil, og så er installationen klaret til egen ladeboks. Der er lidt mere arbejde i det, men jeg går gerne over åen efter vand, hvis man kan spare en ordentlig skilling :)

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 6. apr 2023, 17:47

Monze1980 skrev:
GaSelle skrev: Jeg synes stadig det virker meget dyrt, når OK sælger en løsning til 999kr med montering. Så kan man opsige efter 6 måneder, hvis det er det man vil, og så er installationen klaret til egen ladeboks. Der er lidt mere arbejde i det, men jeg går gerne over åen efter vand, hvis man kan spare en ordentlig skilling :)
Mjaaee det er lidt hvad man er til . Hos OK og andre øvrigt betaler du 200 pr md. for at leje.

Jeg har købt min, men gjorde det fordi det passede med økonomien på det tidspunkt at få den betalt .. Havde måske gjort det anderledes på et andet tidspunkt .

Synes Load virker som et godt bud. Prisen er meget lig hvad du kan få hos elselskaberne og så er du helt uafhængig af evt elaftale .

Zaptec boksen kan anbefales så ingen problemer der .

These users thanked the author farouche for the post:
BrianDS
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 6. apr 2023, 18:53

Så jeg kan egentlig bestille det hos OK, og så
- overgå til OK el
- Få en ok ladeboks med fuld installation, 995,-
- Seks måneders brug af OK el + ladeboks, 1.194,-
- Opsige efter seks måneder og så afhenter OK ladeboksen og lader ellers installationen hænge, klar til opsætning af boks fra anden udbyder

Udgift: 2.189,- ekskl. el.

Ved Looad spares 1.749,- ved allerede eksisterende installation, som blot skal tilkobles ny boks, så hvis jeg vælger Looaded efter OK's 6 måneder rinder ud, er der intet sparet.

Ved nogle af de andre er der mere a spare, hvis der er trukket kabler, men så er der måske også andre priser på abonnement.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2023, 20:54

@Monze1980 Kunne jeg få refusion, så ville jeg sandsynligvis også være gået med en løsning som fx det fra looad, at gå igennem andre selskaber for at spare en lille smule er ofte ikke besværet værd, ladeboksen er jo halvdelen af udgiften

Har du brug for en holder til 349 kr? Samt to ladebrikker?
jeg ved ikke om Looad har nogle gode ladeaftaler, hvis ja, så hører jeg gerne om det, men umiddelbart ville jeg overveje at spare den del væk.

Overvej om 5 meter kabel er nok, det er det hos mig indtil videre, men bare så du tænker over det.

Installationen koster omkring 5.000 kr med 5G6 og C20A kombirelæ, dertil ladeboksen som koster cirka det samme, og så kabel og tilbehør, så passer pengene ret godt.

Jeg tænker ikke looad.dk er et helt forkert valg.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 6. apr 2023, 21:20

Nej, jeg tror umiddelbart også det er én af de muligheder, der passer os bedst.

Og ja, du har måske ret ift. holder og brikker - ift. kabellængde, så må vi lige se, hvor den skal hænge, samt om den skal kunne nå både ind og ud af carport, eller blot ind.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 7. apr 2023, 21:43

Hav i mente at hvis din refusionsudbyder ikke er samme, eller i samme firma, som din eludbyder kan du ikke modtage momsen af refusionssatsen retur.

Det er en fortolkning SKAT har præciseret, som kommer til at ramme, når elafgiften til sommer igen er en realitet.

Det drejer sig om ca 17 øre du vil gå glip af pr. KWh, hvis ikke disse udbydere er i samme båd.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 7. apr 2023, 21:53

Peder skrev:
7. apr 2023, 21:43
Hav i mente at hvis din refusionsudbyder ikke er samme, eller i samme firma, som din eludbyder kan du ikke modtage momsen af refusionssatsen retur.

Det er en fortolkning SKAT har præciseret, som kommer til at ramme, når elafgiften til sommer igen er en realitet.

Det drejer sig om ca 17 øre du vil gå glip af pr. KWh, hvis ikke disse udbydere er i samme båd.
Det er rigtigt - det er helt tosset, Elafgiften bør bare holdes permanent på EU minimum, det ville løse så mange ting.

Hvis @Monze1980 kun lader 20% hjemme, så vil det formentlig kræve et meget stort behov før det får betydning 😉
Det ville måske endda være billigere uden refusionsabonnement...
These users thanked the author BrianDS for the post:
Monze1980
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 8. apr 2023, 20:19

Monze1980 skrev:
6. apr 2023, 17:10
Synes bestemt jeg havde lavet et indlæg i denne tråd, men kan ikke finde det...prøver lige igen:

Har ikke læst alle siderne igennem, der er dælme meget :)

Nu får vi snart én elbil, måske to, så vi skal have lademulighed derhjemme.

Jeg kan lade frit på job, så ladningen kommer nok til at være fordelt således:
- 75 % på arbejde
- 20 % hjemme
- 5 % ude på standere.

Har kigget på ladepris.dk og der er rimelig ens udgift på flere, umiddelbart er jeg hooked på Looad, som kan tilbyde dét, der ses på billedet nedenfor.
Deres månedlige abonnement på 49,- inkluderer refusion af el samt service abonnement på laderen.

Vi har strøm fra Vindstød (Elfforbundet), hvis det har noget at sige?

Ser det helt skidt ud?

Skærmbillede 2023-04-06 kl. 18.08.14.png
Jeg har selv været på looad siden januar er er godt tilfreds - men hvis jeg ladte 75% på arbejde (som mig bekendt er ulovligt hvis det er gratis, men jeg skal nok lade være med at sige det til nogen :D) ved jeg ikke om det er besværet værd med refusionsabbonement. Hvor mange kWh regner du med at lade pr måned hjemme? Du skal jo over 160kWh før de 49kr er tjent hjem med den refusion (30 øre) de kører med nu. I øvrigt ville jeg overveje at spare de ladebrikker væk, de er lidt ligegyldige i min optik, man kan gøre det samme via looad app'en.

Bemærk nederst på ladepris.dk, den er ikke opdateret siden sep 22.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 9. apr 2023, 22:03

asej skrev:
8. apr 2023, 20:19


Jeg har selv været på looad siden januar er er godt tilfreds - men hvis jeg ladte 75% på arbejde (som mig bekendt er ulovligt hvis det er gratis, men jeg skal nok lade være med at sige det til nogen :D)
Det er ganske lovligt. En ubeskattet personalegode.

At min arbejdsgiver så lever i en helt anden tid og hverken tillader opladning af elcykel eller mobiltelefon er så en anden sag.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 9. apr 2023, 22:16

Peder skrev:
9. apr 2023, 22:03
asej skrev:
8. apr 2023, 20:19


Jeg har selv været på looad siden januar er er godt tilfreds - men hvis jeg ladte 75% på arbejde (som mig bekendt er ulovligt hvis det er gratis, men jeg skal nok lade være med at sige det til nogen :D)
Det er ganske lovligt. En ubeskattet personalegode.

At min arbejdsgiver så lever i en helt anden tid og hverken tillader opladning af elcykel eller mobiltelefon er så en anden sag.
:roll: Den lader vi lige stå et øjeblik.. men hvem fanden er så nærig at man ikke vil tillade sine medarbejdere at bruge lidt strøm der alligevel kan trækkes fra - så udgiften er jo tæt på ingenting vs den utilfredshed som det giver ved medarbejderne.
These users thanked the author martinta for the post:
jansom

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 9. apr 2023, 22:26

martinta skrev:
9. apr 2023, 22:16

:roll: Den lader vi lige stå et øjeblik.. men hvem fanden er så nærig at man ikke vil tillade sine medarbejdere at bruge lidt strøm der alligevel kan trækkes fra - så udgiften er jo tæt på ingenting vs den utilfredshed som det giver ved medarbejderne.
Der findes kun et sted, der er så tåbeligt at opladning af et 16 W/h batteri til en mobiltelefon og det grønne alternativ - elcyklen, med et 0,4 kWh batteri skal gøres til et problem…. naturligvis det offentlige 😁

Man må jo aldrig glemme at det jo er borgernes penge vi har med at gøre.
These users thanked the author Peder for the post:
jansom
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 9. apr 2023, 22:27

Peder skrev:
9. apr 2023, 22:03
asej skrev:
8. apr 2023, 20:19


Jeg har selv været på looad siden januar er er godt tilfreds - men hvis jeg ladte 75% på arbejde (som mig bekendt er ulovligt hvis det er gratis, men jeg skal nok lade være med at sige det til nogen :D)
Det er ganske lovligt. En ubeskattet personalegode.

At min arbejdsgiver så lever i en helt anden tid og hverken tillader opladning af elcykel eller mobiltelefon er så en anden sag.
Er du sikker?

https://skat.dk/data.aspx?oid=2364648#: ... eskatning.

https://www.ey.com/da_dk/tax/afklaring- ... g-af-biler
Capture.PNG
Capture.PNG (22.92 KiB) Vist 422 gange
Mit tidligere job havde det på et tidspunkt, men måtte fjerne dem igen fordi de skulle beskatte medarbejderne og det var umuligt at holde styr på.
Mit nuværende arbejde har ladestandere, men pga beskatning kræver det clever eller eon abonnement.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 9. apr 2023, 22:30

asej skrev:
9. apr 2023, 22:27

Er du sikker?
Ja, se her.
https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyhed ... dspladsen/
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 9. apr 2023, 22:32

Peder skrev:
9. apr 2023, 22:30
asej skrev:
9. apr 2023, 22:27

Er du sikker?
Ja, se her.
https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyhed ... dspladsen/
Ja ok så snakker vi også om to forskellige ting. Jeg snakker om private biler, du om firmabiler.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 9. apr 2023, 22:34

asej skrev:
9. apr 2023, 22:32
Peder skrev:
9. apr 2023, 22:30
asej skrev:
9. apr 2023, 22:27

Er du sikker?
Ja, se her.
https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyhed ... dspladsen/
Ja ok så snakker vi også om to forskellige ting. Jeg snakker om private biler, du om firmabiler.
Nej.

“ Samtidig glæder jeg mig over, at det nu bliver billigere for arbejdspladserne at stille opladning til rådighed for medarbejderne, uanset om man har en firmabil eller ej,” siger skatteminister Jeppe Bruus.”

Læs evt også
https://www.skm.dk/media/12221/faktaark ... dsen-t.pdf
These users thanked the author Peder for the post (total 2):
asejKevinff
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 9. apr 2023, 22:37

Åh ja - det bliver billigere for arbejdsgiverne pga. noget fradragsret.
Men det bliver fri opladning af privatbil ikke til et skattefrit gode af - desværre.

[Rettet: jeg tager ordene i mig!!
Jeg skulle have åbnet PDF-dokumentet inden jeg skrev. Sorry.]
Senest rettet af u_bull 9. apr 2023, 22:38, rettet i alt 1 gang.

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 9. apr 2023, 22:37

Peder skrev:
9. apr 2023, 22:34
asej skrev:
9. apr 2023, 22:32
Ja ok så snakker vi også om to forskellige ting. Jeg snakker om private biler, du om firmabiler.
Nej.

“ Samtidig glæder jeg mig over, at det nu bliver billigere for arbejdspladserne at stille opladning til rådighed for medarbejderne, uanset om man har en firmabil eller ej,” siger skatteminister Jeppe Bruus.”

Læs evt også
https://www.skm.dk/media/12221/faktaark ... dsen-t.pdf
Hmmm det er godt nok kryptisk skrevet, men jeg bøjer mig i støvet.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 9. apr 2023, 22:41

@Peder Er dét i det offentlige?

Det vi i givet fald glæde mig (jeg er privatansat!) at vi begynder at sætte pris på vores offentligt ansatte.
These users thanked the author u_bull for the post:
martinta

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 9. apr 2023, 22:46

u_bull skrev:
9. apr 2023, 22:41
@Peder Er dét i det offentlige?

Det vi i givet fald glæde mig (jeg er privatansat!) at vi begynder at sætte pris på vores offentligt ansatte.
Forstår heller ikke logikken.. Men det giver da fin mening hvorfor det offentlige har så svært ved at tiltrække medarbejdere.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 9. apr 2023, 22:58

u_bull skrev:
9. apr 2023, 22:41
@Peder Er dét i det offentlige?

Det vi i givet fald glæde mig (jeg er privatansat!) at vi begynder at sætte pris på vores offentligt ansatte.
Ja. Og tak.

Jeg siger ikke at vi skal have fri opladning af vores elbiler, det er jeg med på ikke passer ind i modellen for en offentlig arbejdsplads.

Nogle gange savner jeg blot lidt fornuft omkring den slags.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 10. apr 2023, 06:24

asej skrev:
8. apr 2023, 20:19
Monze1980 skrev:
6. apr 2023, 17:10
Synes bestemt jeg havde lavet et indlæg i denne tråd, men kan ikke finde det...prøver lige igen:

Har ikke læst alle siderne igennem, der er dælme meget :)

Nu får vi snart én elbil, måske to, så vi skal have lademulighed derhjemme.

Jeg kan lade frit på job, så ladningen kommer nok til at være fordelt således:
- 75 % på arbejde
- 20 % hjemme
- 5 % ude på standere.

Har kigget på ladepris.dk og der er rimelig ens udgift på flere, umiddelbart er jeg hooked på Looad, som kan tilbyde dét, der ses på billedet nedenfor.
Deres månedlige abonnement på 49,- inkluderer refusion af el samt service abonnement på laderen.

Vi har strøm fra Vindstød (Elfforbundet), hvis det har noget at sige?

Ser det helt skidt ud?

Skærmbillede 2023-04-06 kl. 18.08.14.png
Jeg har selv været på looad siden januar er er godt tilfreds - men hvis jeg ladte 75% på arbejde (som mig bekendt er ulovligt hvis det er gratis, men jeg skal nok lade være med at sige det til nogen :D) ved jeg ikke om det er besværet værd med refusionsabbonement. Hvor mange kWh regner du med at lade pr måned hjemme? Du skal jo over 160kWh før de 49kr er tjent hjem med den refusion (30 øre) de kører med nu. I øvrigt ville jeg overveje at spare de ladebrikker væk, de er lidt ligegyldige i min optik, man kan gøre det samme via looad app'en.

Bemærk nederst på ladepris.dk, den er ikke opdateret siden sep 22.
Planen er at bil to også skal være ren el, så jeg tænker nok vi skal komme op på de 160 kWh i måneden, selvom jeg kan lade på arbejdet.

Indtil videre er Looad bedste bud, og det tager selvfølgelig noget tid for at prisen for box, installation osv. er 'tjent ind', men sådan er det med alle udbydere - ser ud til prisen er nogenlunde ens på installation inkl. boks, og hvis man så skal skifte udbyder senere, skal man alligevel betale for en boks de bruger osv.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 10. apr 2023, 06:42

I forhold til skattefri opladning af elbil for medarbejdere på arbejdspladsen, så spurgte jeg min revisor til råds desangående.
Teknisk set er mit hjem min arbejdsplads, og jeg er ansat i mit eget ApS .. og dermed at sidestille med ethvert andet arbejdsgiver/arbejdstager forhold.

Talknuseren undersøgte sagen, og kom tilbage med flg. svar:

"Hvis du har fri elbil, så er opladning ved hjemmet og andre steder ikke skattepligtig. Det er ligesom at arbejdsgivers betaling af benzin for benzinbiler også er inkluderet i den frie bil beskatning.
Men hvis du ikke har firmabil, men bruger din egen bil, så skal du beskattes, hvis din arbejdsgiver betaler for opladning på bopælen og andre steder.
Opladning på arbejdspladsen kan være skattefri, hvis værdien af den forbrugte el holder sig under bagatelgrænsen for gaver på 1.200 kr. sammenlagt med andre gaver i årets løb.
Et lovudkast fra den gamle regering om at gøre det totalt skattefrit at oplade sin elbil på arbejdspladsen, blev også taget af bordet, da valget blev udskrevet."


Se lov udkastet her, som aldrig blev vedtaget - https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66760

Dvs som jeg forstår det, så kan der ikke éntydigt svares ja eller nej.
Det beror på en vurdering af værdien af den skattefrie opladning, sammenholdt med de gaver man i øvrigt måtte modtage fra sin arbejdsgiver ... og om dette tilsammen holder sig under de 1200 kr arbejdsgiver har lov til skattefrit at give en medarbejder pr. år.

Det aldrig vedtagne lovudkast, som der refereres til ovenfor, er lukket/arkiveret 06-12-2022. Det er altså så "ny" som den information jeg her baserer mig på, er. Hvis der er nyt i sagen siden den tid, så kender jeg ikke noget til det ... og så kan det selvf ændre konklusionen.

Vedhæftet er et PDF dokument som også behandler spørgsmålet. Det er en smule ældre .. september 2022.
Men det kommer til samme konklusion - se spørgsmål 3 (side 3), svar herpå (side 4) samt uddybning af svar (side 6-7).
Konklusionen er det samme - bagatelgrænsen på de 1200 kr er afgørende.
Vedhæftede filer
Kan et selskab tilbyde medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere gratis opladning af deres el-biler uden skatte-, afgifts- og momsmæssige konsekvenser - Skat.dk.pdf
(521.29 KiB) Downloadet 11 gange
These users thanked the author HansH for the post:
asej
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 10. apr 2023, 07:06

HansH skrev:I forhold til skattefri opladning af elbil for medarbejdere på arbejdspladsen, så spurgte jeg min revisor til råds desangående.

Talknuseren undersøgte sagen, og kom tilbage med flg. svar:
..
Men beskattes af hvor meget? Det er feks ikke uhørt at arbejdsgiver stiller diesel/benzin kort til rådighed for medarbejdere der kører i egne biler og de bliver selvfølgelig beskattet af værdien af kortet eller lign men er samme regler gældende for el? Og ændrer værdien sig måned for måned?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 10. apr 2023, 08:18

Der skal beregnes ud fra de data medarbejderen giver til arbejdsgiver.

Jeg kan jo fint se hvor mange kWh der kommer på bilen, og så beskattes man af det, når/hvis det kommer over 1.200,-/år
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"