Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 17. jun 2022, 13:09

Vision.. shit det er typisk Musk-propaganda... 😂

Det er hardcore business.. flere brugere = flere penge i kassen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 854
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 17. jun 2022, 13:52

DanielB12 skrev:Vision.. shit det er typisk Musk-propaganda... Billede

Det er hardcore business.. flere brugere = flere penge i kassen.
Omvendt var deres lukkede netværk også en USP som kunne få folk til at vælge en Tesla frem for andre bilmærker


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ice Fox » 17. jun 2022, 15:12

Jannik skrev:
17. jun 2022, 10:42
Det må da alligevel være noget af en ulempe for eksisterende Tesla ejere, at de nu skal dele deres meget gode ladenetværk med brugere af andre bilmærker.
Ser man det som en større risiko?
Det er vel en lige så stor ulempe som ikke Teslabiler har haft det ved en Clever stander, hvor der så holder en Tesla og lader i stedet for ved en Tesla lader.
Nu er det jo "bare" et andet netværk, ligesom Spirii, IONITY, Clever osv.
Det er fedt at der bliver åbnet for muligheden. Det gør det nemmere at finde en plads, hvis man mangler lidt power..
These users thanked the author Ice Fox for the post:
Bnielsen

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 17. jun 2022, 17:08

Det største problem er at nogle elbiler har ladeport siddende "dumt" i forhold til hvordan Tesla stander er placeret.
Så det kan godt blive et puslespil at finde ud af det på de større Tesla ladepladser.

Man kan vel ikke kalde det en ulempe at der holder en Tesla på en clever lader når nu manden måske har et all inclusive clever abo.
En Tesla er altså bare en elbil som alle andre. De var bare først i storskala.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 17. jun 2022, 18:14

DanielB12 skrev:Vision.. shit det er typisk Musk-propaganda... Billede

Det er hardcore business.. flere brugere = flere penge i kassen.
Det er bare Steve jobs om igen Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 17. jun 2022, 19:13

Kevinff skrev:
17. jun 2022, 18:14
DanielB12 skrev:Vision.. shit det er typisk Musk-propaganda... Billede

Det er hardcore business.. flere brugere = flere penge i kassen.
Det er bare Steve jobs om igen Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det var jo gode produkter!


😂
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 17. jun 2022, 20:50

koden skrev:
17. jun 2022, 17:08
Det største problem er at nogle elbiler har ladeport siddende "dumt" i forhold til hvordan Tesla stander er placeret.
Så det kan godt blive et puslespil at finde ud af det på de større Tesla ladepladser.
Det er vel kun kablet der er for kort, ladestikket sidder jo forskelligt, på samme vis som tankdækslet på fossilbiler?
Det kan godt være Tesla mener alle bør indrette sig efter dem, men det at ladestikket skal være placeret som Tesla synes svarer jo til at Apple forventede at alle ville skifte til Lightning stik...
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
Targeti-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 19. jun 2022, 19:24

Man vil helst have så kort et kabel som muligt, for at undgå varmetab. Det er ikke helt tilfældigt det Tesla har udtænkt.

Tesla v3 ladestandere er heller ikke vandkølet selvom de kan levere 250kw+(Endda på 400v).

Det gør ladestanderen meget billigere producere.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
Keldbroe
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 19. jun 2022, 20:18

Dennis2k skrev:
19. jun 2022, 19:24
Man vil helst have så kort et kabel som muligt, for at undgå varmetab. Det er ikke helt tilfældigt det Tesla har udtænkt.

Tesla v3 ladestandere er heller ikke vandkølet selvom de kan levere 250kw+(Endda på 400v).

Det gør ladestanderen meget billigere producere.
Men løsningen er jo ikke smart, hvis det begrænser brugen - det er også forholdsvis lidt ekstra kabel der skal bruges hvis standerne var placeret "midtfor" enten på siden eller i enden.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 19. jun 2022, 21:50

BrianDS skrev:
17. jun 2022, 20:50
koden skrev:
17. jun 2022, 17:08
Det største problem er at nogle elbiler har ladeport siddende "dumt" i forhold til hvordan Tesla stander er placeret.
Så det kan godt blive et puslespil at finde ud af det på de større Tesla ladepladser.
Det er vel kun kablet der er for kort, ladestikket sidder jo forskelligt, på samme vis som tankdækslet på fossilbiler?
Det kan godt være Tesla mener alle bør indrette sig efter dem, men det at ladestikket skal være placeret som Tesla synes svarer jo til at Apple forventede at alle ville skifte til Lightning stik...
Det er ikke småting Jobs og Musk skal høre for.
Begge har de været med til at revolutionere et område der var styret lidt for mageligt.

Sidder tankdæksler ikke stort set altid højre side bag?

Tror ikke Tesla prøver at få de andre til at indtrette sig.

De andre var der ligesom ikke dengang i 2010-2012, da Tesla lavede deres ladere og bestemte hvor stik skulle sidde.
I hvert fald ikke Audi som jo ligesom ikke vidste hvad en elbil var :-)

Vw UP måske :lol:

Men ud over det kunen det da være rart at der var en standard for det, ligesom CCS stik er ved at blive over det hele.
Ikke som nu hvor stik sidder 5 forskellige steder alt efter bilmærke.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 19. jun 2022, 22:15

koden skrev:
19. jun 2022, 21:50
BrianDS skrev:
17. jun 2022, 20:50
koden skrev:
17. jun 2022, 17:08
Det største problem er at nogle elbiler har ladeport siddende "dumt" i forhold til hvordan Tesla stander er placeret.
Så det kan godt blive et puslespil at finde ud af det på de større Tesla ladepladser.
Det er vel kun kablet der er for kort, ladestikket sidder jo forskelligt, på samme vis som tankdækslet på fossilbiler?
Det kan godt være Tesla mener alle bør indrette sig efter dem, men det at ladestikket skal være placeret som Tesla synes svarer jo til at Apple forventede at alle ville skifte til Lightning stik...
Det er ikke småting Jobs og Musk skal høre for.
Begge har de været med til at revolutionere et område der var styret lidt for mageligt.

Sidder tankdæksler ikke stort set altid højre side bag?

Tror ikke Tesla prøver at få de andre til at indtrette sig.

De andre var der ligesom ikke dengang i 2010-2012, da Tesla lavede deres ladere og bestemte hvor stik skulle sidde.
I hvert fald ikke Audi som jo ligesom ikke vidste hvad en elbil var :-)

Vw UP måske :lol:

Men ud over det kunen det da være rart at der var en standard for det, ligesom CCS stik er ved at blive over det hele.
Ikke som nu hvor stik sidder 5 forskellige steder alt efter bilmærke.
Både e-Golf og e-Up var lanceret da SuperChargers kom til Europa, og cirka samtidig med Model S, til gengæld havde SuperChargers dengang ikke CCS, så det er eftermonteret på nogle standere, men stadig med korte kabler.

I Europa har mange andre end franske og japanske personbiler haft højre bagskærm som placering for tankdæksel.
Varevogne har mange så ofte ved førerdøren, Porsche i højre forskærm (911), og mange andre placeringer findes også.

For elbiler ser det ud til Volvo/Polestar bruger venstre bagskærm til rene EV, men forskærm til hybrid. PSA har umiddelbart også venstre bagskærm.
VAG, Mercedes, BMW, Hyundai/Kia og mange andre bruger højre bagskærm.
Mercedes EQV dog venstre side af forkofangeren.

Tesla bruger venstre baglygte.

Der er ikke rigtig nogen logisk konklusion på at venstre bagerste hjørne er optimalt, men det har jo ikke været et problem for fossilbilerne, der har man kunnet tanke uanset hvor det sidder, men ved elbiler skal man parkere mere præcist og længere tid.

Jeg giver ikke Musk skylden eller æren for det, jeg tænker ikke det har været hans vigtigste beslutning. Men Tesla kunne meget nemt fra starten have tænkt at CCS kablet skulle være en smule længere, og måske endda forberedt sig lidt bedre, i stedet for 10 år efter at forvente alle andre retter ind?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 20. jun 2022, 00:04

Jeg kørte fra København til Bremerhaven og retur i sidste uge. Jeg skulle lade nogle gange undervejs.
Ikke én af gangene gik det 100% smertefrit:
“Kommunikation med bilen afbrudt…”.
Så skiftede jeg lader én eller to gange - før det var hul igennem. Mærkeligt.

Mercedes-Benz EQC / Ionity

Er det en oplevelse mange har haft?

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 20. jun 2022, 05:07

BrianDS:

Tesla forventer jo ikke at nogen retter ind.
Hvor i alverden ser du det?????

De tilbyder noget som andre kan bruge, hvis de har mulighed for det.
En super nødløsning i stedet for at holde i lange køer i spidsbelastninger på Ionity og andre steder.

Ja jeg havde selv en E-up en kort overgang deromkring 2012 eller 2013.
Det var der jeg meget hurtigt fandt ud af at jeg skulle have EL og kun EL.
Rækkevidden duede bare ikke. Men den var fantastisk til bykørsel.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 20. jun 2022, 06:35

BrianDS skrev:
19. jun 2022, 20:18

Men løsningen er jo ikke smart, hvis det begrænser brugen - det er også forholdsvis lidt ekstra kabel der skal bruges hvis standerne var placeret "midtfor" enten på siden eller i enden.
Selvom jeg bifalder at Tesla åbner for alle - Så må man alt andet lige forvente at Tesla tænkte på dem selv først da de startede med at lave Superchargere ladere i 2013 :)

Man kan altid finde på noget "smartere", om Tesla er de gale eller geniale har alle dage balanceret på et knivsæg.

Jeg syntes "altid" diskussionen bliver sådan lidt Tesla vs. resten, det er ikke nødvendigt.

Tesla er ikke perfekt og der er ingen af de andre heller ikke. Men Tesla har åbnet deres SuC netværk og dem som kan få gavn af det skal endelige bare give den gas. Andre hvor ladekablet enten ikke kan nå eller andet, de lader jo så bare et andet sted.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
HansH
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 20. jun 2022, 06:40

u_bull skrev:
20. jun 2022, 00:04
Jeg kørte fra København til Bremerhaven og retur i sidste uge. Jeg skulle lade nogle gange undervejs.
Ikke én af gangene gik det 100% smertefrit:
“Kommunikation med bilen afbrudt…”.
Så skiftede jeg lader én eller to gange - før det var hul igennem. Mærkeligt.

Mercedes-Benz EQC / Ionity

Er det en oplevelse mange har haft?
Det er meget typisk for den konnektor type som Ionity bruger. Tricket er vist at holde hånden på stikket imens den "forhandler" med lade standeren. Når bilen begynder at lade kan man så slippe grebet.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
u_bull
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af superbeszzz » 20. jun 2022, 06:50

Tesla, benytter bagenden fordi man gerne vil "tvinge" brugeren til at bakke ind i båsen af sikkerhedsmæssige årsager identisk med den nyere trend i danske virksomheder, hvor man også ønsker at medarbejdere skal bakke ind i parkeringsbås.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af superbeszzz » 20. jun 2022, 06:51

BrianDS skrev:
19. jun 2022, 22:15
koden skrev:
19. jun 2022, 21:50
BrianDS skrev:
17. jun 2022, 20:50


Det er vel kun kablet der er for kort, ladestikket sidder jo forskelligt, på samme vis som tankdækslet på fossilbiler?
Det kan godt være Tesla mener alle bør indrette sig efter dem, men det at ladestikket skal være placeret som Tesla synes svarer jo til at Apple forventede at alle ville skifte til Lightning stik...
Det er ikke småting Jobs og Musk skal høre for.
Begge har de været med til at revolutionere et område der var styret lidt for mageligt.

Sidder tankdæksler ikke stort set altid højre side bag?

Tror ikke Tesla prøver at få de andre til at indtrette sig.

De andre var der ligesom ikke dengang i 2010-2012, da Tesla lavede deres ladere og bestemte hvor stik skulle sidde.
I hvert fald ikke Audi som jo ligesom ikke vidste hvad en elbil var :-)

Vw UP måske :lol:

Men ud over det kunen det da være rart at der var en standard for det, ligesom CCS stik er ved at blive over det hele.
Ikke som nu hvor stik sidder 5 forskellige steder alt efter bilmærke.
Både e-Golf og e-Up var lanceret da SuperChargers kom til Europa, og cirka samtidig med Model S, til gengæld havde SuperChargers dengang ikke CCS, så det er eftermonteret på nogle standere, men stadig med korte kabler.

I Europa har mange andre end franske og japanske personbiler haft højre bagskærm som placering for tankdæksel.
Varevogne har mange så ofte ved førerdøren, Porsche i højre forskærm (911), og mange andre placeringer findes også.

For elbiler ser det ud til Volvo/Polestar bruger venstre bagskærm til rene EV, men forskærm til hybrid. PSA har umiddelbart også venstre bagskærm.
VAG, Mercedes, BMW, Hyundai/Kia og mange andre bruger højre bagskærm.
Mercedes EQV dog venstre side af forkofangeren.

Tesla bruger venstre baglygte.

Der er ikke rigtig nogen logisk konklusion på at venstre bagerste hjørne er optimalt, men det har jo ikke været et problem for fossilbilerne, der har man kunnet tanke uanset hvor det sidder, men ved elbiler skal man parkere mere præcist og længere tid.

Jeg giver ikke Musk skylden eller æren for det, jeg tænker ikke det har været hans vigtigste beslutning. Men Tesla kunne meget nemt fra starten have tænkt at CCS kablet skulle være en smule længere, og måske endda forberedt sig lidt bedre, i stedet for 10 år efter at forvente alle andre retter ind?
De VAG elbiler jeg har ejet, har to været højre+venstre forskærm og en været venstre bagskærm.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. jun 2022, 06:58

superbeszzz skrev:
20. jun 2022, 06:51
BrianDS skrev:
19. jun 2022, 22:15
...
De VAG elbiler jeg har ejet, har to været højre+venstre forskærm og en været venstre bagskærm.
Ikke desto mindre giver det endnu mere incitament til at det skal være fleksibelt - altså at kablet skal kunne nå, også selvom stikket ikke sidder samme sted på alle biler.

Generelt skal der nok i fremtiden være mere fleksibilitet og lidt mere plads når også større køretøjer kommer til, uanset hvem der stiller en lader op.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 21. jun 2022, 06:41

Jeg har ikke en hest i løbet men disse blev postet i en Tesla gruppe på Facebook… Der skal jo være plads til alle meeen den grå Audi strækker den måske lige lidt BilledeBillede
Billede


Edit: dog er der rygter om nye ladestationer i Norge med nummerplade scanner og anvisning til ladestation så alle kan holde korrekt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 21. jun 2022, 07:32

Kevinff skrev:
21. jun 2022, 06:41
Jeg har ikke en hest i løbet men disse blev postet i en Tesla gruppe på Facebook… Der skal jo være plads til alle meeen den grå Audi strækker den måske lige lidt Billede

Edit: dog er der rygter om nye ladestationer i Norge med nummerplade scanner og anvisning til ladestation så alle kan holde korrekt.
Er den ikke lyserød?

Og tænker de er lige store douchebag begge ejerne.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 08:01

DanielB12 skrev:
21. jun 2022, 07:32
Kevinff skrev:
21. jun 2022, 06:41
Jeg har ikke en hest i løbet men disse blev postet i en Tesla gruppe på Facebook… Der skal jo være plads til alle meeen den grå Audi strækker den måske lige lidt Billede

Edit: dog er der rygter om nye ladestationer i Norge med nummerplade scanner og anvisning til ladestation så alle kan holde korrekt.
Er den ikke lyserød?

Og tænker de er lige store douchebag begge ejerne.
Jeg ser den også som lyserød - og lige de to der med lader i højre forskærm kunne måske endda få kablet til at nå ved at holde med snuden ind...

@Kevinff Det virker som en unødvendigt kompleks og dyr løsning med nummerpladeskannere, fremfor et kabel der kan nå? 🤔

Jeg kender heller ikke til at man kan forlænge et CCS kabel, i hvert tilfælde ikke forsvarligt...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 21. jun 2022, 08:04

BrianDS skrev:
21. jun 2022, 08:01

Jeg ser den også som lyserød - og lige de to der med lader i højre forskærm kunne måske endda få kablet til at nå ved at holde med snuden ind...

@Kevinff Det virker som en unødvendigt kompleks og dyr løsning med nummerpladeskannere, fremfor et kabel der kan nå? 🤔
Nej, Kablet kan ikke nå. Forstil dig det nærmest lige præcist passer til bagenden på en Tesla. Det er sådan det er

Tesla kabler bliver ikke bare lige skiftet til et længere - Jeg har forklaret hvorfor, Teslas ladestandere er ikke vandkølet og hvis de skal kunne levere 250+ kW på 400v, så skal kablet virkelig ikke være særligt langt.

Løsningen er at Tesla indretter nogle ladepladser hvor det passer bedre.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 08:23

Dennis2k skrev:
21. jun 2022, 08:04
BrianDS skrev:
21. jun 2022, 08:01

Jeg ser den også som lyserød - og lige de to der med lader i højre forskærm kunne måske endda få kablet til at nå ved at holde med snuden ind...

@Kevinff Det virker som en unødvendigt kompleks og dyr løsning med nummerpladeskannere, fremfor et kabel der kan nå? 🤔
Nej, Kablet kan ikke nå. Forstil dig det nærmest lige præcist passer til bagenden på en Tesla. Det er sådan det er

Tesla kabler bliver ikke bare lige skiftet til et længere - Jeg har forklaret hvorfor, Teslas ladestandere er ikke vandkølet og hvis de skal kunne levere 250+ kW på 400v, så skal kablet virkelig ikke være særligt langt.

Løsningen er at Tesla indretter nogle ladepladser hvor det passer bedre.
Enig, ligegyldigt hvad, så er det Tesla der skal komme med løsningen, for det er ikke en løsning at flytte ladestikket på alle andre biler.

Teslas ladere er muligvis billigere at bygge, men det er fjollet hvis det betyder generelle begrænsninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 21. jun 2022, 08:29

Nej. De er jo bygget til deres egne biler, så bolden kunne ligeså godt ligge hos bilproducenterne ift. at udvikle biler der kan lades hos Tesla.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
HansHNicolaj_OlesenKevinffAagaard
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. jun 2022, 08:34

Jeg kan ærligt talt ikke se problemet i hvordan Tesla agerer.

De er vel ikke et public service organ, der har en forpligtelse til at stille deres services til rådighed på nogen måde ?
De har velvilligt åbnet deres netværk for dem der vil - og kan! - bruge det.
Hvis de ser en markedsmæssig fordel i at lave noget om, så flere "fremmede" bilmærker kan lade hos dem, vejet op mod den "serviceforringelse" det vil give deres egne kunder at skulle dele ladeinfrastrukturen med andre ...... well, så gør de det vel. Og ellers laver de ikke noget om, hvilket jeg mener de er i deres fulde ret til.

Kan ikke rigtigt se at den er meget længere :) Kan i hvert fald slet ikke se hvordan man kan argumentere for at kræve noget af Tesla.
These users thanked the author HansH for the post (total 9):
DanielB12Dennis2kKorreborgmobworldmortenmolKevinffMorten HedenstedAagaardbaconbaronen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 21. jun 2022, 09:16

Enig det kan aldrig være Teslas problem. Og holder man på tværs, så burde man få en eller anden bøde.
Kan man ikke lade ordenligt, så bør man ikke lade der.

Nu har jeg ikke prøvet endnu, men kunne godt forestille mig at det bliver lidt problematisk selv i en Polestar, på de lokationer hvor man bakker til.

Men hvis Teslas kabler ikke er kølede, så burde man jo også kunne få en forlænger, som man så tager med i bilen.
Problemet med selve standeren er jo, at den potentielt skal bruges 2 min efter at første bil kobler fra.
En forlænger vil ikke blive brugt igen før et par timer senere.
These users thanked the author Korreborg for the post:
HansH
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 09:38

Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.

Tesla bestemmer selv, men de bestemmer også selv at de sætter nogle begrænsninger på deres egen omsætning.

Jeg er i øvrigt helt enig i at man skal parkere ordentligt og tage hensyn, selvom jeg godt nok ser mange kreative parkeringer de steder jeg har skulle lade.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 21. jun 2022, 09:44

BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:38
Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.
Men Shell har jo f.eks. ikke Vpower/E05 på alle deres tankstationer.. Så må man jo kører et andet sted hen med sin havetraktor eller sin racerbil.. Så der er jo forskellige muligheder hos de forskellige udbydere.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. jun 2022, 09:45

BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:38
Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.
Jeg vil mene at Shell skulle have været markedsdominerende i Tesla-skala mht selv at udvikle, fremstille og sælge fossilbiler i en årrække, før det er sammenligneligt :)
Tesla bestemmer selv, men de bestemmer også selv at de sætter nogle begrænsninger på deres egen omsætning.
Enig. Og det er jo, ret beset ...... Tesla's anliggende :) Den balance skulle de frie markedskræfter gerne regulere.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 09:54

DanielB12 skrev:
21. jun 2022, 09:44
BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:38
Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.
Men Shell har jo f.eks. ikke Vpower/E05 på alle deres tankstationer.. Så må man jo kører et andet sted hen med sin havetraktor eller sin racerbil.. Så der er jo forskellige muligheder hos de forskellige udbydere.
Men et CCS stik er et CCS stik og det er heller ikke alle Tesla SuperChargers der åbnes
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"