Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 148 times
Been thanked: 147 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 4. okt 2022, 21:36

Jeg forbliver sikkert også hos Clever. Jeg vil dog lige se hvad de beregner det faste energitillæg til for 1.kvartal inden jeg godkender den nye aftale. Den ligger vist fast en gang i november. Jeg håber den bliver lille, og at jeg med mit forbrug på 5-700 kWh månedligt kan lade for ca 1500kr pr måned i 1. kvartal, men nu må vi se.
Overvejer også at opsige Power og skifte til elforbundet for at forsøge at slå Clever på tilbagebetalingen, men tror det er ret svært, da jeg nogle gange ubetinget skal lade en næsten tom bil helt op til dagen efter.

Overvejer også om jeg evt bare skal lade hos ionity til godt 2kr, hvis jeg kan se at elprisen stikker af en måned. Den mulighed for jeg med min Polestar(Med mindre de også ændrer på det)

Noget andet jeg overvejer er om jeg kan lave en beregning der kan vise om det visse dage bedre kan betale sig at finde nødladeren frem, men den kan jeg ikke lige greje i øjeblikket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KMDTHY » 4. okt 2022, 22:56

Oktober viser da gode toner indtil nu... gns. pris på 2,6 kr/kWh er det variable tillæg da til at komme over :P
Lad os se hvordan priserne udvikler sig over de kommende måneder. Jeg afventer også lige med at godkende.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 5. okt 2022, 07:37

Er det EU's udmelding der slår igennem nu? For tidligere har blæst ikke betydet SÅ lave priser.
Men der må også være kommet styr på gassen, eller i hvert fald en tro på at der er nok.
Den lå i 192€, da nordstream så lækkede røg den i 223€, men er nu nede i 165€ ish
Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Mikael M109R » 5. okt 2022, 11:34

CJ2110 skrev:
4. okt 2022, 05:46
Mikael M109R skrev:
2. okt 2022, 08:08
Der hvor kæden hopper af for mig er energi tillæg på den strøm jeg lader hjemme, jeg kan forstå på strøm de har leveret (ladet ude). Men et tillæg oven i det jeg allerede har betalt giver imo ingen mening, og slet ikke at man ikke kender prisen på opladnigs tidspunktet. Ydermere er det et gennemsnit af dagspricen så der ryger incitamentet til at lade når strømmen er billigst (ikke helt men alligevel).
Jeg bruger ca. 550 KWh ude og 150 KWh hjemme, så bliver også dyrt da ikke så megen refusion.

Med det nye tillæg vil det hedde:
Abb pris: 799,-
Energitillæg: (6 - 2,25) * 700 = 2625,-
Refusion: (6 * 0,66) * 150 = 594,-
Samlet: 799 + 2625 - 594 = 2830,- kr koster det mig at have abbonementet.
Der ud over skal strømmen købes, lader om natten så:
(6*0,66)*150= 594
samlet månedntlig udgift: 3424,-

Det er tæt på dødt løb ift hvad brugte på Diesel førhen, så meget for incitament til grøn omstilling.

Sætter jeg abb i bero og lader hjemme og vi anslår kun lader om natten til hvad der modsvarer ovenstående nattakst:
(6*0,66)*700 =2772,-

Jeg kan så optimere ladetidspunkt mere nøjagtigt og anslår jeg at kan lade til 3,-:
3*700= 2100,-

HAr så også solceller så kan ofte lade hjemme i sommeren til 0,- men skal stadig betale energitillæg og abb.
Det gør bare regnestykket endnu dårligere ift. idag.
Hvordan kommer du frem til 6 * 0,66 kr, refusion ved hjemmeladning ?

I forhold til det samlede regnskab ift. diesel, synes jeg at du glemmer billigere grøn afgift på bilen, lavere registreringsafgift ved køb og lavere driftsomkostninger til service, sammenlignet med.diesel.
Sakset fra eksemplet lidt højere oppe, blot ment som eksempel hvis prisen pr. Kwh kommer op på 6,- det er Ca. tal
Nu var det ikke ment som direkte sammenligning, men blot "brændstof" udgifterne.
Langt de fleste har jo købt og er blevet opfordret til at købe EL bil under andre forudsætninger.
Mange har regnet med besparelsen og brugt lidt mere på bilen da det kunne retfærdiggøres grundet lavere drifts omkostninger. Det jo en af lokkemidlerne i den grønne omstilling.
Så nok mest for at sætte det lidt på spidsen ;)

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Mikael M109R » 5. okt 2022, 11:39

EsbenJ skrev:
4. okt 2022, 21:36
Jeg forbliver sikkert også hos Clever. Jeg vil dog lige se hvad de beregner det faste energitillæg til for 1.kvartal inden jeg godkender den nye aftale. Den ligger vist fast en gang i november. Jeg håber den bliver lille, og at jeg med mit forbrug på 5-700 kWh månedligt kan lade for ca 1500kr pr måned i 1. kvartal, men nu må vi se.
Overvejer også at opsige Power og skifte til elforbundet for at forsøge at slå Clever på tilbagebetalingen, men tror det er ret svært, da jeg nogle gange ubetinget skal lade en næsten tom bil helt op til dagen efter.

Overvejer også om jeg evt bare skal lade hos ionity til godt 2kr, hvis jeg kan se at elprisen stikker af en måned. Den mulighed for jeg med min Polestar(Med mindre de også ændrer på det)

Noget andet jeg overvejer er om jeg kan lave en beregning der kan vise om det visse dage bedre kan betale sig at finde nødladeren frem, men den kan jeg ikke lige greje i øjeblikket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja det er også min konklusion, vente og se hvad energitillæget (det faste 1/1-1/4) lander på og derefter sætte i bero pr.1/4.
Beholde ladestander men blot selv betale strømmen, det kan jeg bedre styre og forudse/ planlægge.
Kæden hopper af for mig når skal betale et variabelt energi tillæg baseret på dagsprisen, når jeg enten selv producerer strømmen eller køber den billigt ved min elleverandør. Clever har jo ingen variable udgifter i den forbindelse.
Kan forstå behovet der hvor de leverer strømmen (udeladning), eller hvis man har power løsningen.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 5. okt 2022, 11:46

Ved man hvad energitillægget er baseret på? Ligger der en formel til grund for det, eller smider Clever simpelthen bare en finger i jorden og sætter det som det lige sjusser sig til?

Man må jo gå ud fra at de ønsker flest mulige over på den nye kontrakt, og derfor kommer tillægget til at være højere end ellers.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Jannik » 5. okt 2022, 15:17

Er lige blevet opmærksom på emnet fasemåler vs. summationsmåler i forbindelse med solceller.
Dette må også have relevans for ladeløsninger i hjemmeinstallationer, hvis man har solceller, så tænker det kan placeres i denne tråd.

Kort fortalt, så er rigtigt mange installationer lavet før/i 2019 udstyret med en fasemåler. Installationer lavet efter 2019 skal være udstyret med summationsmåler.
Vi har boet i vores hus, der har et mindre solcelleanlæg og fasemåler i 5 år uden at tænke over dette.

En god forklaring findes her:
https://energielektrikeren.dk/summationsmaaler/

Det er altså relevant for folk, der gerne vil benytte elproduktionen fra solcellerne til opladning af bilen osv. i stedet for først at sælge strømmen til nettet til ingenting, for derefter at købe den igen til fuld pris, medmindre inverteren leverer strømmen til den fase, der forbruges på.
These users thanked the author Jannik for the post:
DanielB12
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 5. okt 2022, 16:08

Troede kun det var krav med summation i nybyg hvis man fik solceller samtidig.

Men har faktisk ikke tjekket vores - må jeg gøre. Så sparer man da de 1800 kr, som Cerius tager.. det der lov-bestemte gebyr og så et gebyr for administration 🤦🏼‍♂️
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 12. okt 2022, 13:30

Monta appen røg ud på røv og albuer

Efter gentagne gange hvor den ikke har startet ladning pga kommunikationsproblemer med eeasy laderen, slettede jeg den

Det dur ikke bilen ikke er ladt op om morgenen, når man skal bruge 80% af kapaciteten på batteriet hver dag og helst vil undgå at lade ude 😆

Andre der har oplevet det?
These users thanked the author donfetaful for the post:
BrianDS
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. okt 2022, 13:40

donfetaful skrev:
12. okt 2022, 13:30
Monta appen røg ud på røv og albuer

Efter gentagne gange hvor den ikke har startet ladning pga kommunikationsproblemer med eeasy laderen, slettede jeg den

Det dur ikke bilen ikke er ladt op om morgenen, når man skal bruge 80% af kapaciteten på batteriet hver dag og helst vil undgå at lade ude 😆

Andre der har oplevet det?
Der kommer løbende mails fra både Easee og Monta om opdateringer, servergenstart, udfald osv.
Virker voldsomt, men jeg tror egentlig bare at de er meget obs på at kommunikere ALT ud, så brugerne er orienterede.
Men det er selvf noget hø når det har de konsekvenser du taler om. Man har også brug for noget stabilitet.

Men hvad er så alternativet ... Du kan jo sagtens lade blot ved brug af Easee appen. Den har også lidt simple planlægningsfeatures.
Er refusion et tema for dig ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 12. okt 2022, 13:49

HansH skrev:
12. okt 2022, 13:40

Men hvad er så alternativet ... Du kan jo sagtens lade blot ved brug af Easee appen. Den har også lidt simple planlægsningfeatures.
Er refusion et tema for dig ?
Hvad med Spiiri Go appen?

Nogen der har erfaring med den?
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Madmax » 12. okt 2022, 14:16

Jeg har brugt Spiiri Go ifm. arbejdet hvor faktura var et krav efter endt opladning. Det virkede fint.

Dog dyrt ift. at bruge operatørens egen app (her brugte vi EON ladere).

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 12. okt 2022, 15:01

@HansH Ja får også de mails. Som jeg har forstået det, er det kun eeasys tilbagemelding på prisen, der kan blive pårørt af deres nedbrud, laderen vil altid kunne lade

Fejlen hos mig ligger helt sikkert i noget software, enten som fejl 40 eller noget med indstillingerne.

Men eftersom jeg ikke har brug for montas servicer, skrotter jeg dem bare
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. okt 2022, 16:23

donfetaful skrev:
12. okt 2022, 15:01
Men eftersom jeg ikke har brug for montas servicer, skrotter jeg dem bare
Det forstår sig.

Grunden til jeg spurgte om refusion var i scope for dig, er fordi eksempelvis min refusions-pusher (Zapp Mobility) kræver at man kører det gennem Monta for at ville indgå aftale.
Men hvis du ikke kan få refusion pga solceller el. lign, eller har en anden refusions-pusher der ikke stiller samme krav, så kan du jo så let som ingenting smide Monta på porten og prøve noget andet :)

Monta appen er bestemt ikke perfekt.
Der er små bugs, og der kan også udpeges manglende features.
Men jeg synes, at når jeg læser på facebook om andre brugeres oplevelser med andre apps, så gælder det samme for dem...
Der findes tilsyneladende ikke en app hvor hele græsplænen er grøn. De har alle brune pletter ind mellem det grønne..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2063
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 12. okt 2022, 18:18

Jeg får refusion, lidt endnu, igennem evdk, de kan heldigvis tilgå min eeasy lader direkte. Også grunden til jeg købte netop den hos dem
These users thanked the author donfetaful for the post:
HansH
Kør og vær glad 🛻💨

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. okt 2022, 20:30

donfetaful skrev:
12. okt 2022, 13:30
Monta appen røg ud på røv og albuer

Efter gentagne gange hvor den ikke har startet ladning pga kommunikationsproblemer med eeasy laderen, slettede jeg den

Det dur ikke bilen ikke er ladt op om morgenen, når man skal bruge 80% af kapaciteten på batteriet hver dag og helst vil undgå at lade ude 😆

Andre der har oplevet det?
Ja, jeg opgav hurtigt Monta, 4 ud af 5 gange var der fejl i opladning, enten havde den kun delvist ladet, eller også havde den ikke ladet overhovedet, men så lige den femte gang så ladede den som den skulle, det gad jeg ikke.

Jeg har en Wallbox Pulsar Plus, så jeg bruger bare time scheduling i den, det virker, men i starten havde de lidt problemer med den faldt af wifi og at appen forsøgte bluetooth først, så det tog lang tid, især hvis den "næsten" kunne nå til at forbinde (hvis jeg var inde og lader er i garagen), men det er løst, og det virker fint. Intelligent er det dog ikke, jeg har dog overvejet om jeg skulle skrive et stykke kode selv til at lave planlægning, for Monta var ikke lige sagen, og Gridio giver lidt udfordringer når man lader ude.

Jeg kan ikke få refusion, ellers ville mit bud være at fx looad.dk er billigst, men efter nytår kan det være det stille og roligt forsvinder - hvem ved hvad der sker alt efter regering når aftalen om reduceret elafgift udløber... 🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. okt 2022, 20:52

Er lidt spændt på at se hvad der sker med refusions-pusherne efter 01.01.2023.....

Deres eksistensberettigelse forsvinder mere eller mindre, i hvert fald foreløbigt indtil 30.06.2023, som er den udløbsdato "vinterhjælpspakken" har.
Hvorvidt en ny regering så kunne finde på at forlænge fjernelsen af elafgiften, det må tiden jo vise.
Men tænker mange vil opsige deres refusionsabo med årets udgang, da det ikke rigtigt giver mening at ligge og betale mdl. abo uden modydelse.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. okt 2022, 21:09

HansH skrev:
12. okt 2022, 20:52
Er lidt spændt på at se hvad der sker med refusions-pusherne efter 01.01.2023.....

Deres eksistensberettigelse forsvinder mere eller mindre, i hvert fald foreløbigt indtil 30.06.2023, som er den udløbsdato "vinterhjælpspakken" har.
Hvorvidt en ny regering så kunne finde på at forlænge fjernelsen af elafgiften, det må tiden jo vise.
Men tænker mange vil opsige deres refusionsabo med årets udgang, da det ikke rigtigt giver mening at ligge og betale mdl. abo uden modydelse.
Enig, det lyder dog til der er dog nogen der sætter prisen ned til et symbolsk beløb i perioden, fx 9 kr/md
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. okt 2022, 21:13

Korreborg skrev:
5. okt 2022, 07:37
Er det EU's udmelding der slår igennem nu? For tidligere har blæst ikke betydet SÅ lave priser.
Men der må også være kommet styr på gassen, eller i hvert fald en tro på at der er nok.
Den lå i 192€, da nordstream så lækkede røg den i 223€, men er nu nede i 165€ ish
Billede
Det har blæst en del mere, og mere konstant end det har gjort det meste af sommeren, men ja, der er lidt mere styr på gaspriserne når der ikke kommer noget fra Rusland - jeg tror dog på at den ekstra vind er den afgørende faktor.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. okt 2022, 21:17

DanielB12 skrev:
4. okt 2022, 11:54
...
Jeg ved ikke hvor meget solceller ville give i besparelse til direkte opladning af bilen. Jeg ville nok undlade at bruge dem til bilen hvis muligt, da det jo koster energitillæg så længe det er i brug.
...
Det der irriterer mig mest er utrygheden ift. hvad clever lige mener det skal koste hver måned..
Dine solceller er en fordel uanset hvad, du har reduceret elafgift (varmepumpe), så solcellerne gør ikke noget negativt i forhold til refusion, og strømmen du køber fra elnettet til fastpris koster x.xx kr/kWh (inklusive reduceret elafgift, tariffer og mo ms), strømmen fra dine solceller koster lidt groft sagt 0,00 kr/kWh
Tilbagebetaling (gennemsnit over måneden fra 23-06) og energitillæg (gennemsnit over måneden hele døgnet fratrukket 2,25) ændrer sig ikke, hvorfor du "tjener" mere på forskellen når du bruger solceller, kontra strøm fra nettet.

DanielB12 skrev:
5. okt 2022, 11:46
Ved man hvad energitillægget er baseret på? Ligger der en formel til grund for det, eller smider Clever simpelthen bare en finger i jorden og sætter det som det lige sjusser sig til?

Man må jo gå ud fra at de ønsker flest mulige over på den nye kontrakt, og derfor kommer tillægget til at være højere end ellers.
Er det ikke ret tydeligt forklaret?
Energitillægget er dagsgennemsnittet over måneden fratrukket 2,25 kr/kWh?
Hvorfor de sætter den der? Det har vel noget at gøre med at deres tilbagebetaling har en form for break even i forhold til statistisk gennemsnitsforbrug for kunderne omkring 2,25 kr/kWh? Det er kun en formodning, men det er en grænse der er ret tæt på den tilbagebetaling de før accepterede uden energitillæg? Så for mig giver det ret god mening den lander lige der, og forskellen på døgn og nat, ja, det er jo for at sikre sig lidt ekstra, men det kom også før energitillægget.

Tænker du noget andet?


Jeg var selv meget tæt på at overveje et skifte til Clever, selvom jeg nu synes de 7.500 kr i oprettelse og installation er lidt dyrt, men med det nye energitillæg, så kan jeg ikke udligne forskellen, så jeg bliver ved egen lader og opladning til spotpris.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. okt 2022, 21:19

Mikael M109R skrev:
5. okt 2022, 11:39
...
Ja det er også min konklusion, vente og se hvad energitillæget (det faste 1/1-1/4) lander på og derefter sætte i bero pr.1/4.
Beholde ladestander men blot selv betale strømmen, det kan jeg bedre styre og forudse/ planlægge.
Kæden hopper af for mig når skal betale et variabelt energi tillæg baseret på dagsprisen, når jeg enten selv producerer strømmen eller køber den billigt ved min elleverandør. Clever har jo ingen variable udgifter i den forbindelse.
Kan forstå behovet der hvor de leverer strømmen (udeladning), eller hvis man har power løsningen.
Clevers udgift er præcis den samme uanset hvor du før din strøm fra, om du så giver 0 kr/kWh, 3 kr/kWh eller 10 kr/kWh, så er det stadig månedens gennemsnit i perioden 23-06 der afgør tilbagebetalingen, og månedens gennemsnit over døgnet fratrukket 2,25 kr/kWh der afgør energitillægget.

Du kan så bare forsøge at optimere opladningen mest muligt selv.

Ved offentlig opladning og ved Clever Power er Clever lidt mere i kontrol med tingene, så der kunne de i teorien godt optimere lidt, men det er sikkert gynger og karusseller, så det bliver brugt til at betale for de mere usikre eller dyrere kunder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. okt 2022, 21:33

BrianDS skrev:
12. okt 2022, 21:17
DanielB12 skrev:
4. okt 2022, 11:54
...
Jeg ved ikke hvor meget solceller ville give i besparelse til direkte opladning af bilen. Jeg ville nok undlade at bruge dem til bilen hvis muligt, da det jo koster energitillæg så længe det er i brug.
...
Det der irriterer mig mest er utrygheden ift. hvad clever lige mener det skal koste hver måned..
Dine solceller er en fordel uanset hvad, du har reduceret elafgift (varmepumpe), så solcellerne gør ikke noget negativt i forhold til refusion, og strømmen du køber fra elnettet til fastpris koster x.xx kr/kWh (inklusive reduceret elafgift, tariffer og mo ms), strømmen fra dine solceller koster lidt groft sagt 0,00 kr/kWh
Tilbagebetaling (gennemsnit over måneden fra 23-06) og energitillæg (gennemsnit over måneden hele døgnet fratrukket 2,25) ændrer sig ikke, hvorfor du "tjener" mere på forskellen når du bruger solceller, kontra strøm fra nettet.

DanielB12 skrev:
5. okt 2022, 11:46
Ved man hvad energitillægget er baseret på? Ligger der en formel til grund for det, eller smider Clever simpelthen bare en finger i jorden og sætter det som det lige sjusser sig til?

Man må jo gå ud fra at de ønsker flest mulige over på den nye kontrakt, og derfor kommer tillægget til at være højere end ellers.
Er det ikke ret tydeligt forklaret?
Energitillægget er dagsgennemsnittet over måneden fratrukket 2,25 kr/kWh?
Hvorfor de sætter den der? Det har vel noget at gøre med at deres tilbagebetaling har en form for break even i forhold til statistisk gennemsnitsforbrug for kunderne omkring 2,25 kr/kWh? Det er kun en formodning, men det er en grænse der er ret tæt på den tilbagebetaling de før accepterede uden energitillæg? Så for mig giver det ret god mening den lander lige der, og forskellen på døgn og nat, ja, det er jo for at sikre sig lidt ekstra, men det kom også før energitillægget.

Tænker du noget andet?


Jeg var selv meget tæt på at overveje et skifte til Clever, selvom jeg nu synes de 7.500 kr i oprettelse og installation er lidt dyrt, men med det nye energitillæg, så kan jeg ikke udligne forskellen, så jeg bliver ved egen lader og opladning til spotpris.
Det var det gamle tillæg.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 13. okt 2022, 06:46

Monta har kørt meget stabilt indtil for nogle uger siden. Tænker det er noget med en opdatering. Særligt efter jeg kom på deres beta, hvor den kan tilgå bilens SOC er der noget knas. Fx i går da jeg sætter den til, skriver den charging med det samme, men den står til at afslutte kl 3 om natten d. 8. oktober, som jo er et par dage siden. Forcer stop og starter en ny smart charge og så køre det. Men det er problematisk at man skal holde øje med det. Særligt fordi det ikke er mig der kører i den og fruen er ikke helt så teknisk endnu, så jeg forudser drama en eller anden morgen, hvor jeg har glemt at tjekke appen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 13. okt 2022, 07:25

klodsmajor skrev:
13. okt 2022, 06:46
Monta har kørt meget stabilt indtil for nogle uger siden. Tænker det er noget med en opdatering. Særligt efter jeg kom på deres beta, hvor den kan tilgå bilens SOC er der noget knas. Fx i går da jeg sætter den til, skriver den charging med det samme, men den står til at afslutte kl 3 om natten d. 8. oktober, som jo er et par dage siden. Forcer stop og starter en ny smart charge og så køre det. Men det er problematisk at man skal holde øje med det. Særligt fordi det ikke er mig der kører i den og fruen er ikke helt så teknisk endnu, så jeg forudser drama en eller anden morgen, hvor jeg har glemt at tjekke appen.
Beta.. hmm...
Dét at Monta kan tilgå din bils SoC hedder "bilintegration" på Monta'sk og kom som en feature i slutningen af Marts i år.
Dog skal siges at det jo (desværre) ikke er en generisk funktion .... men er baseret på at fiske data fra din account hos din bilproducent, og derfor skal de nok kode op mod hver enkelt bilproducents API ét ad gangen. Så der bliver løbende tilføjet biler/producenter efterhånden som de kommer til det.

Hvilken bil har du ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 13. okt 2022, 09:10

HansH skrev:
12. okt 2022, 20:52
Er lidt spændt på at se hvad der sker med refusions-pusherne efter 01.01.2023.....

Deres eksistensberettigelse forsvinder mere eller mindre, i hvert fald foreløbigt indtil 30.06.2023, som er den udløbsdato "vinterhjælpspakken" har.
Hvorvidt en ny regering så kunne finde på at forlænge fjernelsen af elafgiften, det må tiden jo vise.
Men tænker mange vil opsige deres refusionsabo med årets udgang, da det ikke rigtigt giver mening at ligge og betale mdl. abo uden modydelse.
Men hvis man ikke regner med at refusion kan betale sig er det så reelt bare at købe en boks, finde en elektriker, og installere en app der fungerer med boksen ?

Er der nogle downsides ved det, noget man ikke kan?
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 13. okt 2022, 09:30

farouche skrev:
13. okt 2022, 09:10
HansH skrev:
12. okt 2022, 20:52
Er lidt spændt på at se hvad der sker med refusions-pusherne efter 01.01.2023.....

Deres eksistensberettigelse forsvinder mere eller mindre, i hvert fald foreløbigt indtil 30.06.2023, som er den udløbsdato "vinterhjælpspakken" har.
Hvorvidt en ny regering så kunne finde på at forlænge fjernelsen af elafgiften, det må tiden jo vise.
Men tænker mange vil opsige deres refusionsabo med årets udgang, da det ikke rigtigt giver mening at ligge og betale mdl. abo uden modydelse.
Men hvis man ikke regner med at refusion kan betale sig er det så reelt bare at købe en boks, finde en elektriker, og installere en app der fungerer med boksen ?
Jep.
Men jeg ville købe en lader som var godkendt til refusion, så man evt. havde mulighed for at få det senere....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 13. okt 2022, 09:31

farouche skrev:
13. okt 2022, 09:10
HansH skrev:
12. okt 2022, 20:52
Er lidt spændt på at se hvad der sker med refusions-pusherne efter 01.01.2023.....

Deres eksistensberettigelse forsvinder mere eller mindre, i hvert fald foreløbigt indtil 30.06.2023, som er den udløbsdato "vinterhjælpspakken" har.
Hvorvidt en ny regering så kunne finde på at forlænge fjernelsen af elafgiften, det må tiden jo vise.
Men tænker mange vil opsige deres refusionsabo med årets udgang, da det ikke rigtigt giver mening at ligge og betale mdl. abo uden modydelse.
Men hvis man ikke regner med at refusion kan betale sig er det så reelt bare at købe en boks, finde en elektriker, og installere en app der fungerer med boksen ?

Er der nogle downsides ved det, noget man ikke kan?
Jeg kan kun svare for hvad du mister i forhold til Monta, som er den eneste 3. parts app jeg kender.
Og kun i forhold til Easee ladeboksen, som er den eneste ladeboks (m. tilhørende app) jeg kender.
Blot lige for at afgrænse rækkevidden af mit svar :)

Med Easee appen kan du starte en opladning nu, eller planlægge til et senere tidspunkt. That's pretty much it..
Hvis du kun vil lade delvist (f.eks til 80%) skal du styre dette i bilen, da Easee ikke kender din bils SoC.

Med Monta behøver du ikke bruge din bils opladningsfeatures.
Monta kender din bils SoC, og når du planlægger en opladning, kan du derfor sige at den kun skal lade til f.eks. 85%
Du kan selvfølgelig også lade "NU", eller udskyde ladestart så den f.eks. først starter om natten.

Derudover har du den feature der hedder SmartCharge, hvor Monta har snablen i 3 prognoser:
1) spotpris på el
2) CO2 udledning
3) produktion af el fra vedvarende energi (dvs sol/vind)

Du kan så sætte op hvorledes du vægter disse 3 parametre, og ud fra din vægtning og aktuelle prognoser, finder Monta selv ud af hvornår det er mest optimalt at lade din bil. Stikket skal selvfølgelig bare være sat i :)
Så hvis du f.eks. er på en elaftale med spotpris, så vil du jo nok vægte prisen højt.
Er du (som jeg) på en fastprisaftale, kunne du vælge (som jeg) i stedet at prioritere CO2 udledning og brug af vedv. strøm højt. Med mine settings kan den således finde på at lade midt på dagen, hvis det enten blæser godt eller der er mange solskinstimer.

Dernæst får du adgang til alle de ladestandere der findes i DK, som er tilmeldt Monta's netværk.
F.eks. tager jeg i uge 43 i sommerhus i Egernsund nede ved Flensburg fjord. Der er ingen offentlige ladere i det område, men der findes 2 Monta-tilsluttede ladere oppe på havnen i Gråsten, 3km derfra. 3km er kun en lille rask gåtur, så jeg tænker at parkere ellerten deroppe til opladning en nat, og så bare gå derop/hjem. Lillemor og jeg ville gå en tur alligevel :)
Ejeren af de to ladestandere tager 5,92 kr/kWh, hvilket er billigere end mit alternativ - at lade på en lynlader på farten (jeg har ikke nogen abo'er, da jeg lader 99% hjemme).
Jeg kunne også aktivere de samme to ladestandere via Northe appen, da de også er tilmeldt derinde. Men så er det til kr 9,68 / kWh....
Så i den situation får jeg gavn af at være tilmeldt Monta.

Derudover forholder det sig sådan, at min refusionspusher (Zapp Mobility) kræver at jeg kører min opladning gennem Monta, for at kunne refundere til mig. Det er selvfølgelig en vigtig parameter NU ..... men den neutraliseres jo så til nytår, som du også er inde på.
Med mindre noget kører helt i hegnet, så vil jeg fortsætte med at bruge Monta appen også efter nytår, da jeg synes den har nogle fordele som jeg vil give afkald på ved bare at have en "dum" Easee ladeboks.
These users thanked the author HansH for the post:
farouche
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 13. okt 2022, 09:56

Tak for super svar..

Tror mest jeg tænkte på muligheden for at lade ude i landet hvis man køber en boks og bruger en app uden at bruge nogen udbyder.

2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 13. okt 2022, 10:18

HansH skrev:
13. okt 2022, 07:25


Beta.. hmm...
Dét at Monta kan tilgå din bils SoC hedder "bilintegration" på Monta'sk og kom som en feature i slutningen af Marts i år.
Dog skal siges at det jo (desværre) ikke er en generisk funktion .... men er baseret på at fiske data fra din account hos din bilproducent, og derfor skal de nok kode op mod hver enkelt bilproducents API ét ad gangen. Så der bliver løbende tilføjet biler/producenter efterhånden som de kommer til det.

Hvilken bil har du ?
Kia E niro og synes kun jeg kunne komme med på beta, men kan godt være det er mig der husker forkert. Summasumarum er at det ikke virker for godt pt. Har ellers været meget glad for det.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af _Jensen » 13. okt 2022, 10:48

Jeg er lige begyndt at bruge Gridio, den app kommunikere med min bil. Sætter jeg kabel til bilen kl 21. Skriver jeg skal bruge bilen næste dag kl 07. Så lader bilen automatisk på billigeste tidspunkter i løbet af natten.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"