Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4944
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. aug 2022, 08:28

martinta skrev:
12. aug 2022, 08:04
Godt nok lidt off topic, men alligevel lidt relevant oplevelse.

Har bestilt clever (i går eftermiddags)og blev så ringet op i dag fra elcon som Clever har samarbejde med. Altså, den første kontakt var - hvordan skal jeg sige det pænt - der er plads til forbedring.

Jeg har naturligvis været inde på deres hjemmeside og kigge inden vi bestilte, bla, på denne side.

https://intercom.help/cleverdenmark/da/ ... 1660213776
Skjult kabelføring

Installationen af Clevers ladeboks foregår med synlig kabelføring. Hvis du vil have kabelføringen skjult, skal du gøre os opmærksomme på det. Vores elektriker vil så aflægge dig et besøg, så vi kan sende dig et uforpligtende tilbud på den skjulte kabelføring til dig.
Vi har et hus som er 6 år gammelt, og jeg vil ikke se på metallister, så det kabel skal (ligesom den nuværende) ind i hulmuren. Tanken er så at den bliver placeret modsat den nuværende så kablerne formodentlig ville kunne bruges igen hvis vi en dag skifter væk fra clever. Og så er vi klar til når GLB'eren skal skiftes til el (engang i fremtiden)

Jeg aftaler så en tid med elcon manden, og de har (til min overaskelse) tid allerede d. 31 August. Jeg fortæller ham så at jeg gerne vil have installationen skjult (som der jo står i beskrivelsen på clevers hjemmeside) og IKKE med udvendige kabler, hvilket han starter med at afvise med en sætning alá "Det gør vi ikke, hvis det skal være skjult skal der være tomrør med en snor, og ellers er det udvendigt" - det i sig selv er en rimelig konpromiløs måde at sige det på, jeg svarer så med at han nok ikke skal booke det ind så, for så skal jeg ikke have noget fra dem, og i samme omgang spørger jeg ham hvorfor clever så skriver på hjemmesiden at man kan få det med skjult installation.

Pludseligt kunne det godt lade sig gøre, men så blev det med beskrivlelser af længere ventetid (because?) øget pris (logisk nok) mm.

Så første oplevelse med en underleverandør til Clever var ikke en udpræget success. Jeg har forståelse for at man kan have en dårlig dag, men forestiller mig egentlig at en medarbejder der skal aftale hvad kunder skal have lavet burde vide og foreslå alternativer ud fra det kunden hører. Men det er måske bare mig der har for høje krav til at man ved hvad man sælger. :?
Spændende.. Vi har tomrør (Ø40) med snor i, til loftet.. så håber ikke det bliver et issue at de så skal trække den ned til kabelskabet.. jeg frygter dog lidt at de vil sætte et ekstra "relæ"(?) op og ikke putter det direkte ind i kabelskabet. Det har jeg set de har gjort flere steder, men om det er fordi der ikke er plads (vi har ca 3/4 af en række tilbage..)

@HansH hvad kostede din løsning`?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. aug 2022, 08:29

GaSelle skrev:
12. aug 2022, 08:23
Jeg har en modsat positiv oplevelse af Elcon. Der var en mand forbi for at se på sagerne inden, som du også skriver. Vores eltavle sidder i et teknikskab i vores bryggers, der vender ud mod garagen. Jeg vil heller ikke se på synlige kabler inde i huset, men ude i garagen gør det ikke noget.

Aftalen blev, at jeg selv skruede et par Troldtektplader ned, og så trak de det skjult fra eltavlen til garagen, hvor det så kører synligt. Ydermere trak de et tomrør U/B, så jeg ret let kan trække et kabel mere ud i garagen til kraft eller en ekstra lader. Jeg betalte ikke ekstra for denne løsning, og det synes jeg er fint.
Altså :-) Oplevelsen kan jo næsten kun blive bedre herfra, så håber da at det bliver nogle mere imødekommende medarbejdere som jeg så skal snakke om når de nu engang vender tilbage.

Jeg ved opgaven med at få det kørt i hulmuren kan være besværligt, det er jeg faktisk ikke i tvivl om, da det tog 2 timer da vi trak til den første lader, og den her gang skal det være med 2 hulmure, sidst var det kun én, da den første lader sidder på en væg i skuret hvor jeg selv havde fjernet bagbeklædning, isolering mm. før de kom.

Men jeg kommer ikke til at sige ja til en metal skinne på hverken ydervæg eller indervæg - jeg forventer til gengæld heller ikke at de gør det gratis.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 08:33


DanielB12 skrev:... jeg frygter dog lidt at de vil sætte et ekstra "relæ"(?) op og ikke putter det direkte ind i kabelskabet. Det har jeg set de har gjort flere steder, men om det er fordi der ikke er plads (vi har ca 3/4 af en række tilbage..)
Problemet med at indsætte i eksisterende tavle er at så skal de lave en ny varmetabsberegning af tavlen, så er det lettere at sætte en ny undertavle op, hvor de (teoretisk) så kan levere en standard beregning på denne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. aug 2022, 08:34

DanielB12 skrev:
12. aug 2022, 08:28
@HansH hvad kostede din løsning`?
6 times arbejde for manden on site und mit alles .. kombirelæ, kabel osv.
Der var ikke noget kabeltræk udendørs. Standeren står lige ved siden af hvor kablet kommer ud af hulmur og går i jorden.

Snap27.jpg
Snap27.jpg (65.08 KiB) Vist 553 gange
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4944
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. aug 2022, 08:37

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 08:33
DanielB12 skrev:... jeg frygter dog lidt at de vil sætte et ekstra "relæ"(?) op og ikke putter det direkte ind i kabelskabet. Det har jeg set de har gjort flere steder, men om det er fordi der ikke er plads (vi har ca 3/4 af en række tilbage..)
Problemet med at indsætte i eksisterende tavle er at så skal de lave en ny varmetabsberegning af tavlen, så er det lettere at sætte en ny undertavle op, hvor de (teoretisk) så kan levere en standard beregning på denne.
ja.. fedt.. Vi ligger lidt i dialog med dem der byggede for os, at vi betalte for at få udvidede tavlen fra 3 til 5 rækker.. kostede 18-1900 kr. Men de har så brugt de ekstra rækker selv, undtagen 3/4 af den sidste.. så hvad hvis vi ikke havde betalt?
Vi skal vente til 1 års gennemgang her til december, så laver de det måske om.. men så skal de vel lave en ny beregning alligevel.. plus når vi får solceller kommer der vidst også noget ind i tavlen, så der skal også laves ny beregning?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4944
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. aug 2022, 08:39

HansH skrev:
12. aug 2022, 08:34
DanielB12 skrev:
12. aug 2022, 08:28
@HansH hvad kostede din løsning`?
6 times arbejde for manden on site und mit alles .. kombirelæ, kabel osv.
Der var ikke noget kabeltræk udendørs. Standeren står lige ved siden af hvor kablet kommer ud af hulmur og går i jorden.


Snap27.jpg
Ja, okay. Det tager lidt tid at tjene sig hjem, især med køb af lader og den der flotte løsning i lavet med standeren, som jeg også mener kostede nogle slanter.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. aug 2022, 08:40

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 08:33
DanielB12 skrev:... jeg frygter dog lidt at de vil sætte et ekstra "relæ"(?) op og ikke putter det direkte ind i kabelskabet. Det har jeg set de har gjort flere steder, men om det er fordi der ikke er plads (vi har ca 3/4 af en række tilbage..)
Problemet med at indsætte i eksisterende tavle er at så skal de lave en ny varmetabsberegning af tavlen, så er det lettere at sætte en ny undertavle op, hvor de (teoretisk) så kan levere en standard beregning på denne.
Varemetabs-hvaffor-en-fisk .. ??

Vi fik sat et kombirelæ i eksisterende eltavle.
Siger du så at der bør/skal være fortaget et eller andet beregning ? Som skal dokumenteres eller noget ?

Prøv lige at forklare hvad det går ud på :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
martintaRune
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. aug 2022, 08:53

DanielB12 skrev:
12. aug 2022, 08:39
Ja, okay. Det tager lidt tid at tjene sig hjem, især med køb af lader og den der flotte løsning i lavet med standeren, som jeg også mener kostede nogle slanter.
Easee ladeboks kostede 6.5K og så kom der et langt ladekabel oveni .. det kabel alene kostede 2200 :?
Min svoger kunne lave selve søjlen i rustfrit, så alt i alt i alt .... står den færdige løsning klar til ibrugtagning i 16K.

Men..... omstændighederne skifter jo også undervejs!
Da den her løsning blev etableret sidste efterår, var udsigten at vi skulle have én elbil (Enyaq, som var i bestilling).
Det var ret let at regne ud, at dens kørselsbehov ikke retfærdiggjorde at vi købte Clever Unlimited med ved handlen hos Skoda. Det ville være billigere for os med egen løsning og refusion, da vi ikke kører km nok til at Clever Unlimited på det tidspunkt kunne svare sig.

Så var der jo nogen der sagde - "Tag da for pokker den Unlimited løsning med i handlen, så får I en boks sat op for kr 2500. Den kan du jo bare beholde det halve år du er bundet, og så bede dem komme og pille den ned igen ... og så har du store dele af installationen på plads, og dermed banet vejen for en billigere etablering af egen løsning!"

Det forslag var bl.a. baseret på erfaring om at Clever ikke fakturerede nedtagning af boks .. selv om det var hvad de stillede i udsigt.
Samt en ubekendt mht hvor meget Clever installatøren skulle have haft oveni det faste tilbud på de 2500 for at lave skjult kabelføring som jeg vil have det.
Og jow jow - det er nok rigtigt at der kunne have været sparet nogle penge på den måde.
Men ..... der er jeg nok bare ikke helt typen der har lyst til at bøvle med at sno mig på den måde. Der foretrækker jeg at have ren røv at trutte i, ved selv at stå for det - specificere præcis hvordan jeg vil have det - og så betale regningen til de folk der skal udføre det.

I forhold til "tjene sig hjem" ....
Virkeligheden endte med at være at vi har to elbiler, der er krig i Ukraine, voldsomt øgede elpriser, en truende energikrise foran .... fortsæt selv listen.
Så hvad der muligvis er rigtigt på et givet tidspunkt, kan relativt hurtigt ændre sig i en omskiftelig verden.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10859
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 12. aug 2022, 08:56

Varmetab eller ej; Elcon har smidt RCD´en til Clever laderen i vores eksisterende tavle - så det kan godt lade sig gøre.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. aug 2022, 08:57

HansH skrev:
12. aug 2022, 08:34
DanielB12 skrev:
12. aug 2022, 08:28
@HansH hvad kostede din løsning`?
6 times arbejde for manden on site und mit alles .. kombirelæ, kabel osv.
Der var ikke noget kabeltræk udendørs. Standeren står lige ved siden af hvor kablet kommer ud af hulmur og går i jorden.
Snap27.jpg
Det løber hurtigt op.

Overvejer om der skal en række mere på sikringerne når vi nu er igang, men så snakker vi bare igen 4-6 timers arbejde + materiale for en eletriker. Og så derfra skal der stadig trækkes kabler, men det er umiddelbart den eneste måde jeg kan undgå at få et kombi relæ i sin egen "kasse" ind i huset.

Så den skal lige overvejes om det er det værd. Men det vil da være ærgerligt hvis prisen ender i 16-18.000, så vil det alt andet lige være noget billigere at lade være, og så bare beholde den vi har nu.

Så kan vi altid diskutere om det er at tisse i bukserne for at holde varmen, da vi jo nok får 2 elbiler på et tidspunkt, og vil så til den tid være nødt til at lave løsningen

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 09:21

HansH skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 08:33
DanielB12 skrev:... jeg frygter dog lidt at de vil sætte et ekstra "relæ"(?) op og ikke putter det direkte ind i kabelskabet. Det har jeg set de har gjort flere steder, men om det er fordi der ikke er plads (vi har ca 3/4 af en række tilbage..)
Problemet med at indsætte i eksisterende tavle er at så skal de lave en ny varmetabsberegning af tavlen, så er det lettere at sætte en ny undertavle op, hvor de (teoretisk) så kan levere en standard beregning på denne.
Varemetabs-hvaffor-en-fisk .. ??

Vi fik sat et kombirelæ i eksisterende eltavle.
Siger du så at der bør/skal være fortaget et eller andet beregning ? Som skal dokumenteres eller noget ?

Prøv lige at forklare hvad det går ud på :)
Hvert element i en tavle afgiver lidt varme, alt afhængig af belastning og mærkestrøm (hvor meget den er bygget til at kunne levere)
Jo mere du stopper i, jo mere varme.
Dette skal der laves en beregning på, så det holder sig indenfor normerne, det foregår automatisk i tavlebyggerens program, PC Schematic er vist det foretrukne hertil.
DS/EN 61439-1 skriver så at man kan bruge 80% reglen ved udvidelse, den går ud på, at så længe et element ikke belastes mere end 80% af dens mærkestrøm kontinuerligt, så kan man installere det nye element. For eksempel en 11kw elbilslader, den trækker 16A over lang tid, har du så en 16A gruppeafbryder, så må den ikke belastes med mere end 12.8A. Derfor installerer man gerne en 20A gruppeafbryder = 16A ved 80%, dette fordrer så at kablet til laderen er dimensioneret derefter.
Alternativet til 80% reglen er at lave en beregning på at tavlen stadig overholder reglerne.
Den lette løsning for at undgå alt det er at installere en ny undertavle.
Anden kontinuerlig last der er meget brugt er varmepumper.
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
martintaBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. aug 2022, 09:25

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:21
Hvert element i en tavle afgiver lidt varme, alt afhængig af belastning og mærkestrøm (hvor meget den er bygget til at kunne levere)
Jo mere du stopper i, jo mere varme.
..
Modtaget.

Men ... er det sådan at forstå, at det er bare noget installatøren foretager hvis han ellers har en vis faglig stolthed ?
Eller skal der foreligge en helt håndfast dokumentation på at der er foretaget en sådan beregning, efter at eltavlen er udvidet ?

Spørger naturligvis fordi jeg ikke har fået noget i den retning. Jeg anede heller ikke at det var en ting..
Og vil gerne være sikker på at det der er afleveret opfylder kravene.
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 09:51


HansH skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:21
Hvert element i en tavle afgiver lidt varme, alt afhængig af belastning og mærkestrøm (hvor meget den er bygget til at kunne levere)
Jo mere du stopper i, jo mere varme.
..
Modtaget.

Men ... er det sådan at forstå, at det er bare noget installatøren foretager hvis han ellers har en vis faglig stolthed ?
Eller skal der foreligge en helt håndfast dokumentation på at der er foretaget en sådan beregning, efter at eltavlen er udvidet ?

Spørger naturligvis fordi jeg ikke har fået noget i den retning. Jeg anede heller ikke at det var en ting..
Og vil gerne være sikker på at det der er afleveret opfylder kravene.
Den sidste der har pillet i tavlen har ansvaret for at den overholder alle love og regler. Det er udgangspunktet når man går til den, man formoder at alt er ok. Så når jeg kommer for at installere din ladeboks, så vurderer jeg ved gennemsyn af tavlen om udvidelsen holder eller ej.
Daniels hus er helt nyt, der bør der foreligge tavledokumentation, så kan man hurtigt se om den er i "original" stand og så vurdere om udvidelsen er ok.
I andre tilfælde er igennem årene måske smidt en ekstra gruppe i til det nye komfur, eller udvidelse af garage osv, så bliver det lidt mere langhåret. Ser man en varmepumpe, og nu også elbilslader, tilsluttet 16A, skal man være på vagt. Der vil jeg foreslå dokumentation/beregning for at det overholder eller udskiftning af tavlen.

Viser det sig at være noget lort, huset brænder ned, så tager du din faktura fra Hansen El og viser den til forsikringen. Så vil de nok tage en snak med dem.
Påstår de at fejlen var der før, så skal de jo så bevise at kunden var informeret og afviste udbedringen.
En hyppig årsag til varme tavler er løse forbindelser, derfor efterspænder man altid alle tilslutninger efter man har rodet med en tavle.
Max. belastere, som for eksempel elbilsladere, gør også at lederne i tilslutningen udvider sig og trækker sig sammen, dette løsner sig og bør efterspændes.
Nogen mener måske det er hysterisk, jeg har bare set for mange tilfælde af nærved brand i tavler. Det var dog før elbilernes indtog, så det bliver ikke mindre i fremtiden
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 4):
martintaHansHBrianDSSyndicate

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4944
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. aug 2022, 09:56

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:51

I andre tilfælde er igennem årene måske smidt en ekstra gruppe i til det nye komfur, eller udvidelse af garage osv, så bliver det lidt mere langhåret. Ser man en varmepumpe, og nu også elbilslader, tilsluttet 16A, skal man være på vagt. Der vil jeg foreslå dokumentation/beregning for at det overholder eller udskiftning af tavlen.
Så hvis vores varmepumpe (jordvarme, Thermia calibra 7 cool) er tilsluttet 'max 16 amp' er det noget skidt?

Og hvis tavlen summer, er det noget rigtig skidt? :shock:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 09:56


HansH skrev:
Snap27.jpg
Nu kan jeg se at du har fået et 16A kombirelæ, der burde du faktisk ikke lade med mere end de 12.8A, hvis det skal være efter bogen.. Bliver det lunt når du lader? Billede
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
HansHBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 12. aug 2022, 09:58

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:56
Nu kan jeg se at du har fået et 16A kombirelæ, der burde du faktisk ikke lade med mere end de 12.8A, hvis det skal være efter bogen.. Bliver det lunt når du lader? Billede
Hæ... det har jeg ikke tjekket :) Men det vil jeg da lige gøre næste gang jeg lader med 11 kWh.

Går ud fra at du mener selve kombirelæet .... så bare lægge fingrene på det og mærke efter ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 10:01


DanielB12 skrev:
Så hvis vores varmepumpe (jordvarme, Thermia calibra 7 cool) er tilsluttet 'max 16 amp' er det noget skidt?

Og hvis tavlen summer, er det noget rigtig skidt? :shock:
Calibra 7 er max 7kw, så 16A er fino.
Dit summeri kan være den timer du vist har siddende, mindes der er et element med display.
These users thanked the author mertodinlo for the post:
DanielB12

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 10:03

HansH skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:56
Nu kan jeg se at du har fået et 16A kombirelæ, der burde du faktisk ikke lade med mere end de 12.8A, hvis det skal være efter bogen.. Bliver det lunt når du lader? Billede
Hæ... det har jeg ikke tjekket :) Men det vil jeg da lige gøre næste gang jeg lader med 11 kWh.

Går ud fra at du mener selve kombirelæet .... så bare lægge fingrene på det og mærke efter ?
Yes, fingrene på kombirelæet, vær dog forsigtig, man har testet 11kw lader på en 16A gruppe, det gav en temperatur stigning på 70-75° over omgivelsestemp Billede
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 3):
HansHDanielB12BrianDS

edbepOct3
Nyt medlem
Indlæg: 180
Tilmeldt: 19. apr 2016, 14:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 223 times
Been thanked: 19 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af edbepOct3 » 12. aug 2022, 11:33

Hej i alt vidende

Jeg ved intet om dette, så håber i har nogle input.
Min bonus datter har bestilt en Kia Sportage Plug-in hybrid, de har ikke elvarme eller solceller, hvilken lade løsning vil i anbefale?, de tror de kommer mest til at lade hjemme, de har mulighed for ladestander, men hvilken?
De kører op til 20.000km/År
Senest rettet af edbepOct3 12. aug 2022, 13:32, rettet i alt 1 gang.
Kun En Tåbe Frygter Ikke Haven
Touran 1,5 Tsi DSG Highline Family
Tidligere: Skoda Octavia III 1,4 150Hk Style - Tour De France. Octavia 1,6Tdi-Elegance
Ford Mondeo 2.0, Citroen Xara VTR

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. aug 2022, 11:43

edbepOct3 skrev:
12. aug 2022, 11:33
Hej i alt vidende

Jeg ved intet om dette, så håber i har nogle input.
Min bonus datter har bestilt en Kia Sportage Plug-in hybrid, de har ikke elvarme eller solceller, hvilken lade løsning vil i anbefale?, de tror de kommer mest til at lade hjemme
Hvor langt kører de om året?
Bor de et sted hvor de kan have en ladestander stående?

I hybrid vil de i langt de fleste tilfælde lade hjemme, og så bare køre på brændstof resten af tiden. Men basalt set, så er det en udregning på, hvor mange km, de skal køre for at tjene abb hjem om måneden.

Refusion er sådan lidt firkantet en nem udregning. et abb. koster typisk 60-80 kroner om måneden. De får +- 100 øre per kwh retur. Så hvis de tanker mellem 60-80 kwh hjemme per måned, så går de i 0,- Tanker de over det så er det gevindst, og under det så er det underskud :-)

Så det kommer meget an på hvordan de ender med at bruge bilen.

edbepOct3
Nyt medlem
Indlæg: 180
Tilmeldt: 19. apr 2016, 14:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 223 times
Been thanked: 19 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af edbepOct3 » 12. aug 2022, 13:30

Hvor langt kører de om året? op til 20.000km
Bor de et sted hvor de kan have en ladestander stående? Jeps de kan have ladestander hjemme, men hvilken skal de kigge efter.
Kun En Tåbe Frygter Ikke Haven
Touran 1,5 Tsi DSG Highline Family
Tidligere: Skoda Octavia III 1,4 150Hk Style - Tour De France. Octavia 1,6Tdi-Elegance
Ford Mondeo 2.0, Citroen Xara VTR

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 12. aug 2022, 13:36

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 10:03
HansH skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 09:56
Nu kan jeg se at du har fået et 16A kombirelæ, der burde du faktisk ikke lade med mere end de 12.8A, hvis det skal være efter bogen.. Bliver det lunt når du lader? Billede
Går ud fra at du mener selve kombirelæet .... så bare lægge fingrene på det og mærke efter ?
Yes, fingrene på kombirelæet, vær dog forsigtig, man har testet 11kw lader på en 16A gruppe, det gav en temperatur stigning på 70-75° over omgivelsestemp Billede
Lader med 11kW på en 16A gruppe. Relæet bliver tydeligt varmt (også mere end "håndlunt") men ikke 70 grader over omgivelserne.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. aug 2022, 14:21

Jeg fik skiftet mit C16A til et C20A uden beregning, men den billige IR temperaturmåler var også oppe på 52-53 grader på plastik kappen, så indeni har den klart været noget varmere.

Min mor har Clever, deres C16A både summede og blev varm, den blev skiftet i mandags til C20A, igen uden beregning, men Clever tager chancen, og Elcon fakturerer Clever hver gang de er ude for at skifte.
Clever spurgte hvilken bil det var, og MEB biler udløser åbenbart C20A ret hurtigt, hvor de med andre er lidt mere tilbageholdende - hvorfor ved jeg ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. aug 2022, 14:35

HansH skrev:
12. aug 2022, 06:52
BrianDS skrev:
12. aug 2022, 06:42
DanielB12 skrev:
11. aug 2022, 20:50
Men har man det sådan, så er Clever jo det oplagte valg.
Hvordan er Clever det oplagte valg, hvis udgangspunktet er at man gerne vil have harmoniseret priserne (og måden man betaler)?
..
nå - det blev lidt langt, men jeg vil stadig gerne høre hvordan et fast abonnement til en enkelt leverandør er "harmoniserende"?
Jeg tror ikke Daniel mente, at man med en aftale med Clever ville befordre harmoniseringen .... men blot at man ville opnå en mere "fast" udgift til sin bildrift hver måned.
Dvs en omkostning som er mere forudsigelig (indenfor lidt +/- pga variabel tilbagebetaling..), hvor man ikke skal tænke på hvor langt man kører, fordelingen af ladning ude/hjemme, og evt tilsat spotpris på el hvis man er på en variabel aftale. <Tilføj selv flere parametre>

I det perspektiv må man vel medgive at Clever giver en noget nemmere budgetlægning derhjemme, hvis man kan sige det sådan.
Eller ?

Om det så i sidste ende er dyrere eller billigere end de 1000 alternative konstruktioner man kunne have valgt ... det er en anden snak :)
Men hvis man prioriterer forudsigelighed mht 'brændstofudgift' til sin elbil, så har Daniel vel ret i at en flatrate-aftale er det oplagte valg.
Jeg er ikke uenig, men alligevel en smule nuanceret, for jeg synes det seneste halve år viser at den sikre udgift til Clever ikke er så sikker, og har man valgt løsningen af komfort, og ikke fordi man har et højt forbrug, så kan det pludselig blive dyr komfort.

Med energitillægget bliver den lidt ekstra variabel.

Jeg har selv ladet 2.737 kWh hjemme, samt omkring 105 kWh ved Ionity, og omkring 50 kWh ved andre (gratis) ude i perioden, med de nuværende priser på Clever ville jeg ligge lige omkring break even, men da jeg fik elbilen lå jeg langt fra break even, og hæver de energitillægget, så flytter det sig igen - men man er rimelig bundet af Clever, man kan ikke bare skifte rundt, ligesom man kan ved andre abonnementer, da det er afhængig af den fysiske ladeboks.

Kunne jeg få Clever Unlimited med Clever Power fordele, så kunne jeg dog godt have fundet på det, for netop at lade være med at skulle tænke på noget, men jeg vil stadig føle mig en smule bundet (selvom man selvfølgelig kan lade hvor man vil når man er ude - bare betal)
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. aug 2022, 14:45

DanielB12 skrev:
12. aug 2022, 08:19
@BrianDS - bla bla bla.. tl;dr 🤷🏼‍♂️;-)
:shock:
Så kan jantelovsdjævlen farer op i en og give ondt i numsen over dét...
Don't care - kan man få det billigt, så er det fint, det der irriterer mig er at det ikke er ens vilkår for alle.
i stedet for at nyde at ens egen elbils-økonomi er nogenlunde stabil. Eller gøre noget ved det og få elvarme og solceller.
Der er mange steder hvor elbaseret opvarmning på BBR ikke er en mulighed, og i de tilfælde er solceller nærmest det værste man kan investere i sammen med elbil, så det er ikke alle der kan "gøre noget ved det"
Det handler om politik, og har man elbaseret opvarmning og et tilpas stort forbrug, så er det en nem beslutning, især med fastpris, hvor man er sikret at prisen er næsten 1 kr/kWh lavere pga. elvarmen.

Så det handler ikke så meget om jantelov, det handler mere om det groteske bureaukrati, og at der er så store forskelle på at have elbil, min oplevelse er at det på ingen måde er så enkelt som du beskriver det - men det er politisk mere end noget andet.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 12. aug 2022, 15:22

BrianDS skrev:
12. aug 2022, 14:21
Jeg fik skiftet mit C16A til et C20A uden beregning, men den billige IR temperaturmåler var også oppe på 52-53 grader på plastik kappen, så indeni har den klart været noget varmere.

Min mor har Clever, deres C16A både summede og blev varm, den blev skiftet i mandags til C20A, igen uden beregning, men Clever tager chancen, og Elcon fakturerer Clever hver gang de er ude for at skifte.
Clever spurgte hvilken bil det var, og MEB biler udløser åbenbart C20A ret hurtigt, hvor de med andre er lidt mere tilbageholdende - hvorfor ved jeg ikke.
Jeg kan se det også er en C16 jeg har fået installeret sammen med min Clever lader. Hvem skrev du til for at få den skiftet til en C20? Clever?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 12. aug 2022, 15:24

Target skrev:
12. aug 2022, 15:22
BrianDS skrev:
12. aug 2022, 14:21
Jeg fik skiftet mit C16A til et C20A uden beregning, men den billige IR temperaturmåler var også oppe på 52-53 grader på plastik kappen, så indeni har den klart været noget varmere.

Min mor har Clever, deres C16A både summede og blev varm, den blev skiftet i mandags til C20A, igen uden beregning, men Clever tager chancen, og Elcon fakturerer Clever hver gang de er ude for at skifte.
Clever spurgte hvilken bil det var, og MEB biler udløser åbenbart C20A ret hurtigt, hvor de med andre er lidt mere tilbageholdende - hvorfor ved jeg ikke.
Jeg kan se det også er en C16 jeg har fået installeret sammen med min Clever lader. Hvem skrev du til for at få den skiftet til en C20? Clever?
Jeg ringede til Clever support, og fortalte den blev varm og hylede/summede (det var mig der ringede men det er min mors installation) - min egen er ikke Clever, så det var den lokale elektriker som havde installeret den som også fiksede det ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 12. aug 2022, 15:27

BrianDS skrev:
12. aug 2022, 15:24
Target skrev:
12. aug 2022, 15:22
BrianDS skrev:
12. aug 2022, 14:21
Jeg fik skiftet mit C16A til et C20A uden beregning, men den billige IR temperaturmåler var også oppe på 52-53 grader på plastik kappen, så indeni har den klart været noget varmere.

Min mor har Clever, deres C16A både summede og blev varm, den blev skiftet i mandags til C20A, igen uden beregning, men Clever tager chancen, og Elcon fakturerer Clever hver gang de er ude for at skifte.
Clever spurgte hvilken bil det var, og MEB biler udløser åbenbart C20A ret hurtigt, hvor de med andre er lidt mere tilbageholdende - hvorfor ved jeg ikke.
Jeg kan se det også er en C16 jeg har fået installeret sammen med min Clever lader. Hvem skrev du til for at få den skiftet til en C20? Clever?
Jeg ringede til Clever support, og fortalte den blev varm og hylede/summede (det var mig der ringede men det er min mors installation) - min egen er ikke Clever, så det var den lokale elektriker som havde installeret den som også fiksede det ;-)
Tak for oplysningen. :)
Det må jeg lige holde øje med, når/hvis jeg nogensinde får en elbil. :D
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 641
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 12. aug 2022, 15:37


Thor-thor skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 10:03
HansH skrev: Går ud fra at du mener selve kombirelæet .... så bare lægge fingrene på det og mærke efter ?
Yes, fingrene på kombirelæet, vær dog forsigtig, man har testet 11kw lader på en 16A gruppe, det gav en temperatur stigning på 70-75° over omgivelsestemp Billede
Lader med 11kW på en 16A gruppe. Relæet bliver tydeligt varmt (også mere end "håndlunt") men ikke 70 grader over omgivelserne.
Men hvor varme er lederne så? Hvis det er almindeligt installationskabel (er det 99.9%) så kan kappe/isolation max tåle 70°
These users thanked the author mertodinlo for the post:
BrianDS

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af i-s » 12. aug 2022, 16:11

mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 15:37
Thor-thor skrev:
mertodinlo skrev:
12. aug 2022, 10:03
Yes, fingrene på kombirelæet, vær dog forsigtig, man har testet 11kw lader på en 16A gruppe, det gav en temperatur stigning på 70-75° over omgivelsestemp Billede
Lader med 11kW på en 16A gruppe. Relæet bliver tydeligt varmt (også mere end "håndlunt") men ikke 70 grader over omgivelserne.
Men hvor varme er lederne så? Hvis det er almindeligt installationskabel (er det 99.9%) så kan kappe/isolation max tåle 70°
En grund mere til at bruge 6mm2, så varmen ledes bedre væk.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"