Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
: 6. aug 2021, 23:00
Samletråd for alt relateret til ladeløsning for elbil, såvel ude som hjemme.
Vi elsker VAGbiler...
https://VAGcars.dk/phpbb/
Søkabel, ellers kommer strøm fra Bornholms Energi & Forsyning. Der er planer om flere ladere. Men ja, pt er udvalget ikke prangende.nielshm skrev:Nu har vi holdt ferie på Bornholm. Elbiler burde jo give utrolig god mening på en begrænset størrelse ø, ingen motorveje, landeveje med lav hastighed.
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
Har også selv opladet Bornholm og manglende lade infrastruktur, de eneste ladere vi kom i nærheden af var Spirii fra FDM, så er det jo lige fedt om man har ladebrik til Clever eller EON..nielshm skrev:Nu har vi holdt ferie på Bornholm. Elbiler burde jo give utrolig god mening på en begrænset størrelse ø, ingen motorveje, landeveje med lav hastighed.
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
Så 2 steder på øen hvor der kan foretages quickcharge med 50 kW DC. Til gengæld er der så en del 22kW AC-ladere som de færreste elbiler kan udnytte...._Jensen skrev: ↑7. aug 2021, 10:46Der nu alligevel en del muligheder - https://bornholm.info/offentlige-ladestandere-bornholm/
Guud jeg troede det var DanielB12 som havde skrevet det indlæg…. Øv.Dennis2k skrev:Jeg havde besøg af elektrikeren (mig selv) Igår og nu er vi klar til familien forøgelsen
Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Du kan tage en clever løsning - de tilbagebetaler uagtet hvordan du afregnerNicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Som en anden er inde på, giver Clever 1,95kr/KWh i refusion pt. Så det kan være en fin forretning med elbil og jordvarme, hvis man kører nok.Nicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Elbil, jordvarme og Clever løsningen benytter jeg mig afGaSelle skrev: ↑15. aug 2021, 21:54Som en anden er inde på, giver Clever 1,95kr/KWh i refusion pt. Så det kan være en fin forretning med elbil og jordvarme, hvis man kører nok.Nicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38
Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Det er endnu værre hvis du har solceller, så kan du ikke få refusion, selvom du lader bilen om natten når solcellerne lidt ineffektiveNicklossi skrev:Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Sådan er der jo stort set med alt der kommer fra Folketinget, især de dele der fokuserer på mere skat og flere regler.DanielB12 skrev:https://pro.ing.dk/mobilitytech/article ... poet-ud-af
(Den er nok bag en paywall, og men *nogen* har tabt den i bunden af indlægget...)
Men shit det virker som idiotisk lovgivning. Forstår slet ikke hvordan det hænger sammen med deres ambitioner..
Der er mange ting der stikker ud, men særligt at kommunens ladere ikke må bruges af offentligheden er da totalt tosset.
Og så at det kan tage op til 2 udbud, før end der kan opstilles en ladestander med støtte.. og det så lige skal varsles i 2 år inden da..
Det er godt nok gakket...
Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Jeg vil super gerne have indspark. Skal have en lader op herhjemme. Både til vores Tesla 3 og snart også Taycan. Vil gerne have en refusions løsning og en pæn lader.Dennis2k skrev:Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Tak for input. Del meget gerne mere infoDennis2k skrev:Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Meget interessant mht Elforbundet.Dennis2k skrev: ↑28. aug 2021, 21:06
Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Koster en E golf ikke kun 369 hos Clever ca.Jannik skrev: ↑29. aug 2021, 19:56Her er en fin oversigt over de forskellige ladeløsninger, der findes.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet den, måske er det her i tråden, i så fald beklager jeg for at poste det igen
https://baltzer.eu/ladepriser/
Oversigten tager dog ikke højde for en evt. førstegangsydelse, som ved nogen af operatørerne er mere end 10k.
Jeg har haft Clever siden Januar 2018 ifm. kørsel i PHEV. Jeg får mig en e-Golf om en uges tid, og der bliver Clever løsningen skiftet ud med noget billigere.
Jeg kører simpelthen ikke nok til at forsvare en månedlig udgift på 799kr.
Check lige det med bimåler i eltavle - CEE stik. Synes jeg har læst noget om, at man ikke accepterer bimåler i eltavlen, da CEE stikket så kan bruges til alt muligt andet og forbrug på bimåler derfor ikke nødvendigvis er brugt på elbil (som du jo også indikerer at du selv har tænkt dig).karstein skrev: ↑29. aug 2021, 18:54Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. ....
Tak for hintet. Det må jeg læse op på så det bliver efter bogen! Alternativt må det blive en fast installation / boks i stedet og evt. en adapter til motorcyklen.Thor-thor skrev:Check lige det med bimåler i eltavle - CEE stik. Synes jeg har læst noget om, at man ikke accepterer bimåler i eltavlen, da CEE stikket så kan bruges til alt muligt andet og forbrug på bimåler derfor ikke nødvendigvis er brugt på elbil (som du jo også indikerer at du selv har tænkt dig).karstein skrev: ↑29. aug 2021, 18:54Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. ....
Du kan evt. få en lader med indbygget måler, som kan sættes i CEE stik.
Jeg syntes Tesla wallcharger, Eease og EvBox er de pæneste. Men det er jo op til vurdering
Præcis - Udvalget er meget større, men til gengæld kræver det lidt arbejde med selv at indberette hver 6. måned.karstein skrev: ↑29. aug 2021, 06:00
Måske ikke en dårlig idé med bimåleren - det gør udvalget af ladere noget større end de ‘pakkeløsninger’ der er fra flere udbydere…
Jeg kigger efter en måde hvorpå jeg kan få to udtag - ét til Ellerten og ét til min Zero DSR motorcykel. Denne lader kun med 1 fase så de burde godt kunne deles om de 16amp der er til rådighed… dog ser det disse dobbeltløsninger ud til at være ret dyre…