Side 139 af 144

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 20:43
af Sace
Thor-thor skrev:
25. mar 2024, 19:01
Skal bilerne lades hver nat?
Hvis fruen bruger under 300 kWh/mdr. kan hun vel nøjes med at lade hver anden nat?
300 er lavt - Vi har jo en uges ferie i denne måned bla.

De fleste dage vil det gå op, men som udgangspunkt lader jeg min hver nat. Så det var for at undgå at skulle koordinere det yderligere.
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 20:57
af HansH
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:34
Så for mig er Monta "appen"/platformen, refusionsudbyderen er den man laver aftalen med, og så er der Skat som administrerer det voldsomme bureaukrati der vedtages af politikerne - som sagt, refusionsudbyderen er der hvor der reelt kan være en forskel på økonomien, og det var så der mit spørgsmål kom om Monta selv har lavet et sådan tilbud, eller om du har en aftale med fx Zapp, Powerfuel, eller... ?
Jeg har valgt Ampera som refusionspusher.

Men som sagt kan man (mig bekendt) ikke som slutforbruger lave en aftale direkte med Ampera. Det skal gå gennem Monta's administration.

Var lige inde og tælle, og der er aktuelt 21 andre abonnementer man kan vælge gennem Monta.
Og som du rigtigt siger - der er små forskelle på hver enkelt mht hvor meget de opkræver i fast månedligt abonnement, og hvor meget de tilbagebetaler pr kWh.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 20:57
af BrianDS
Sace skrev:
25. mar 2024, 20:43
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.
Det er jo netop det en Equalizer kan, altså balancere?
Man kan godt få en Equalizer der ikke skal monteres på elmåleren:
https://takecharge.dk/vare/easee-equalizer-amp-bundle/

Der findes forskellige moduler til forskellige målere: https://evdk.dk/vare/easee-equalizer/

Ellers kender jeg ikke lige en løsning til Easee, ud over noget "gør-det-selv" med HomeAssistant og andre "trisser og lodder" løsninger.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 20:59
af BrianDS
HansH skrev:
25. mar 2024, 20:57
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:34
Så for mig er Monta "appen"/platformen, refusionsudbyderen er den man laver aftalen med, og så er der Skat som administrerer det voldsomme bureaukrati der vedtages af politikerne - som sagt, refusionsudbyderen er der hvor der reelt kan være en forskel på økonomien, og det var så der mit spørgsmål kom om Monta selv har lavet et sådan tilbud, eller om du har en aftale med fx Zapp, Powerfuel, eller... ?
Jeg har valgt Ampera som refusionspusher.

Men som sagt kan man (mig bekendt) ikke som slutforbruger lave en aftale direkte med Ampera. Det skal gå gennem Monta's administration.
Ampera er jo så Norlys i dag?
Mange af dem kan man bestille på deres hjemmeside, og så går administrationen godt nok igennem Monta, men der er jo forskellige priser og vilkår, det fremgår tydeligst hos den enkelte udbyder - i hvert tilfælde kan jeg ikke finde det så tydeligt igennem Monta - det er også hos udbyderen man kan finde ud af om man kan få en elaftale.

Men det var Ampera jeg synes var relevant, evt Ampera igennem Monta, for Monta er jo bare en formidler?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 21:09
af HansH
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:59
Ampera er jo så Norlys i dag?
Rigtigt, Ampera er ejet af Norlys. Ligesom Zapp en overgang var ejet af EWII ... inden de igen gik hver til sit :)
Mange af dem kan man bestille på deres hjemmeside, og så går administrationen godt nok igennem Monta, men der er jo forskellige priser og vilkår, det fremgår tydeligst hos den enkelte udbyder - i hvert tilfælde kan jeg ikke finde det så tydeligt igennem Monta - det er også hos udbyderen man kan finde ud af om man kan få en elaftale.
Jeg kigger i appen hvor man vælger sit abo, og der er de listet som herunder. Priser/vilkår er angivet ud for hver enkelt.
Men ved ikke om det var det du søgte ?

Screenshot_20240325_210739_Monta Charge.jpg
Screenshot_20240325_210739_Monta Charge.jpg (37.23 KiB) Vist 1461 gange

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 25. mar 2024, 23:12
af TorbenRasmussen
Easee kan kun loadbalance uden Equalizer, hvis det er en Home version (den gamle) eller den dyre af de nye. Lite kan ikke så vidt jeg forstår.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 09:24
af Carsten Nielsen
Det her tilbud er vel ok når nu jeg ikke vil have installation med?!?

3290,- for en Zaptec go ladeboks og 49,- om måneden for refusionsabonnement.

https://powerfuel.dk/vare/zaptec-go-22- ... &rabat=nej


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 10:17
af JKE4068
Sace skrev:
25. mar 2024, 20:43
Thor-thor skrev:
25. mar 2024, 19:01
Skal bilerne lades hver nat?
Hvis fruen bruger under 300 kWh/mdr. kan hun vel nøjes med at lade hver anden nat?
300 er lavt - Vi har jo en uges ferie i denne måned bla.

De fleste dage vil det gå op, men som udgangspunkt lader jeg min hver nat. Så det var for at undgå at skulle koordinere det yderligere.
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.
Har også en easee lader, om sommeren går jeg bare ind og retter de 16 amp ned 6 amp. så kan mine solceller følge med til at lade på bilen uden det koster noget, du må også kunne sætte dem til evt 7 amp så du kan lade på 2 biler med din 16 amp sikring

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 13:14
af ij6210
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 14:33
Jeg kan sige det så kort at, havde jeg ikke mulighed for at lade hjemme, så havde jeg ikke elbil...
... det ville både være alt for meget bøvl, og alt for dyrt - og nej, vi har endnu ikke Clever i byen, måske Ewii laderne ved skolerne bliver en del af det - men det hjælper ikke generelt.
ij6210 skrev:
25. mar 2024, 08:02
...
11/22 kW ladere kaldes også "byladere", og de står ofte i byområderne, eller ifm. steder som folk besøger og hvor folk måske køber varer. 3,50 er selvfølgelig dyrere end man kan lade til hjemme, men i forhold til en samlet elpris, så er det faktisk ikke så slemt som du gør det til.
...
Du skal lige huske at trække elafgiften fra de priser du viser ;-)
Og for lynladere kan man også vise lavere tariffer - samt begge vil kunne være variable.

Så jo, 3,50 kr/kWh er alt for dyrt, især på AC ladere, men det er samme pris Clever tager med Clever GO (og 4,99 kr/kWh for 100+ kW)

3,50 kr/kWh / 5 km/kWh = 0,70 kr/km
12,50 kr/kWh / 18 km/l = 0,70 kr/km

Altså cirka samme pris for diesel og el, og der skal ikke meget til at vippe det

3,50 kr/kWh / 4,7 km/kWh = 0,75 kr/km
12,50 kr/kWh / 20 km/l = 0,63 kr/km

På AC ladere er op til omkring 2,50 kr/kWh acceptabelt, ikke billigt, men acceptabelt, igen husker vi at trække elafgiften fra deres omkostninger. DC ladere kan godt være lidt dyrere, men det skal ikke være meget.

Personligt - uden opladning hjemme, så kørte jeg som sagt ikke elbil.
Min benzinbil, der er opgjort til 20 km/l, kører pt. kun ca. 13 km/l fordi der er en del bykørsel og korte ture. Så for mig ville 3,50 være billigere end benzin.

Det er rigtigt, at elafgiften kan trækkes fra, men hvis ens alternativ er, at man ikke kan lade hjemme eller kun med en mormor-lader, så kan man jo ikke bruge det til noget. Tariffen er også dyr mellem 17 og 21, her plejer AC ladeprisen stadig at være den samme. Ja, det måtte da gerne være billigere, men det er det så også for dem der lader hjemme.

Og det er da godt at du ikke skal lade hos selskabet PowerGo. Det hollandske selskab tager mange steder 3,80-4 kr. for AC bylader. I Varde og Blåvandshuk er de oppe i 4,25... For 11/22 kW lader.
Deres lynladere er på ca. 4,66 (Hanstholm og Haderup). Heller ikke specielt billigt. Det er nok fordi de tilbyder at sætte gratis op og at dem de sætter op hos skal have del af fortjenesten, og nogle er så mere grådige end andre. 4,25 for AC er horribelt.
Jeg checkede PowerGo fordi de har sat en 50 kW hurtiglader op tæt på min lokale S-togsstation.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 13:20
af ij6210
Husk nu, at man altså godt kan få refusion uden at have samme el-selskab og refusionsselskab. Man kan få 76 øre (afgift uden moms) retur, og så kan man få den del af momsen der svarer til moms på ens abonnement tilbage. Dvs. betaler man 50 kr. pr. måned i abonnement er de 10 ud af de 50 kr. moms, som man kan få i refusion. Dvs. max refusion er 76 øre for alle kw og så max 10 kr. derudover. Svarer til de første 52 kW man lader pr. måned.
Betaler man mere, fx hvis man lejer ladeboksen, kan det hurtigt blive endnu mere moms-refusion.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 22:28
af BrianDS
ij6210 skrev:
26. mar 2024, 13:20
Husk nu, at man altså godt kan få refusion uden at have samme el-selskab og refusionsselskab. Man kan få 76 øre (afgift uden moms) retur, og så kan man få den del af momsen der svarer til moms på ens abonnement tilbage. Dvs. betaler man 50 kr. pr. måned i abonnement er de 10 ud af de 50 kr. moms, som man kan få i refusion. Dvs. max refusion er 76 øre for alle kw og så max 10 kr. derudover. Svarer til de første 52 kW man lader pr. måned.
Betaler man mere, fx hvis man lejer ladeboksen, kan det hurtigt blive endnu mere moms-refusion.
Det er meget få udbydere der tilbyder den løsning, de fleste er enten med moms eller uden moms, alt efter om man har elaftale med dem.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 26. mar 2024, 22:31
af BrianDS
ij6210 skrev:
26. mar 2024, 13:14
...

Min benzinbil, der er opgjort til 20 km/l, kører pt. kun ca. 13 km/l fordi der er en del bykørsel og korte ture. Så for mig ville 3,50 være billigere end benzin.

Det er rigtigt, at elafgiften kan trækkes fra, men hvis ens alternativ er, at man ikke kan lade hjemme eller kun med en mormor-lader, så kan man jo ikke bruge det til noget. Tariffen er også dyr mellem 17 og 21, her plejer AC ladeprisen stadig at være den samme. Ja, det måtte da gerne være billigere, men det er det så også for dem der lader hjemme.

Og det er da godt at du ikke skal lade hos selskabet PowerGo. Det hollandske selskab tager mange steder 3,80-4 kr. for AC bylader. I Varde og Blåvandshuk er de oppe i 4,25... For 11/22 kW lader.
Deres lynladere er på ca. 4,66 (Hanstholm og Haderup). Heller ikke specielt billigt. Det er nok fordi de tilbyder at sætte gratis op og at dem de sætter op hos skal have del af fortjenesten, og nogle er så mere grådige end andre. 4,25 for AC er horribelt.
Jeg checkede PowerGo fordi de har sat en 50 kW hurtiglader op tæt på min lokale S-togsstation.
Som sagt, med de priser, så kørte jeg ikke elbil, jeg kørte sandsynligvis heller ikke en benzinbil der kun kan præstere 13 km/l


... jeg stod så også helt af da du skrev S-togsstation, sådan en har jeg aldrig besøgt 😉 der findes heller ikke noget tilsvarende her 🙃

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 18:37
af u_bull
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
Så nu skal fru u_bull også til at køre på Greta-power.

Men...
Er der nogen der ved hvordan - og om - Monta kan håndtere det?

Jeg har en Easee Home - det fungerer upåklageligt med min TMY.
Men hvad nu når jeg smider en Fiat 500e i stikket?

Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 18:39
af HansH
u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
..
Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Nej, du er ikke alene..... :)

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 18:39
af u_bull
u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
Så nu skal fru u_bull også til at køre på Greta-power.

Men...
Er der nogen der ved hvordan - og om - Monta kan håndtere det?

Jeg har en Easee Home - det fungerer upåklageligt med min TMY.
Men hvad nu når jeg smider en Fiat 500e i stikket?

Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Jamen, jeg er jo en idiot... (No comments!)

Jeg skal for pokker bare læse lidt videre på Montas hjemmeside...
2024-03-27_18-38-26.jpg
2024-03-27_18-38-26.jpg (26.03 KiB) Vist 1196 gange

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:07
af u_bull
HansH skrev:
27. mar 2024, 18:39
u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
..
Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Nej, du er ikke alene..... :)
Og det fungerer fint i praksis?
(Får først den lille ny om tre uger...)

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:22
af HansH
u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:07
Og det fungerer fint i praksis?
(Får først den lille ny om tre uger...)
Det eneste der IKKE virker er Auto SmartCharge.
Af den simple grund at den jo netop ikke ved hvilken bil du har plugget i.

Jeg foretager altid manuel planlægning af hver opladning.
Dermed vælger man manuelt hvilken bil man oplader på.
Fordelen ved det er sådan set bare, at når jeg trækker alle opladningsdata ud i Excel fra deres portal, så er hver opladning stemplet med bilens ID - og dermed har man data på hvor meget man har ladet på hver bil.

Såå... man kan vel sammenfatte og sige, at alt virker som det skal. Du kan bare ikke rigtigt bruge Auto SmartCharge til noget.

Man kan sige, at det er jo egentlig ikke Monta der er begrænsningen her.
Det er protokollen for AC-opladning via en type-2 connector der ikke giver mulighed for at kommunikere med bilen og få stelnummer, SoC osv.
Så det er ikke sådan at jeg forventer en løsning fra Monta på dette. Det mener jeg ikke de kan løse.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:24
af u_bull
Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:26
af HansH
u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:24
Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?
Præcis.

Jeg plejer så også selv at lege "Smart" .... dvs kigger lige i min app hvornår strømmen er billigst, og så planlægger jeg specifik opladning fra HH:MM til HH:MM.
Men det er bare min rutine.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:28
af u_bull
HansH skrev:
27. mar 2024, 19:26
u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:24
Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?
Præcis.

Jeg plejer så også selv at lege "Smart" .... dvs kigger lige i min app hvornår strømmen er billigst, og så planlægger jeg specifik opladning fra HH:MM til HH:MM.
Men det er bare min rutine.
Og her gik jeg og troede, at jeg var gammeldags og konservativ :-D :-D

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 19:30
af HansH
u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:28
Og her gik jeg og troede, at jeg var gammeldags og konservativ :-D :-D
Den udfordring tager jeg til envher tid imod ! ... :D

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 22:13
af Sace
Vi lader også to forskellige biler på via Monta på en Easee. Konen har blot oprettet sig som bruger og jeg har delt laderen med hende. Så når hun starter en lade session ryger den i hendes forbrugslog, hvis jeg starter ryger det på min.

Til gengæld virker deres overblik ikke længere. Man kan se "mine" og "alle" sessioner i appen - De viser blot det samme. I starten kunne den finde ud af det, så man let kunne se hvor stor en del man selv havde brugt.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 22:38
af HansH
Sace skrev:
27. mar 2024, 22:13
Til gengæld virker deres overblik ikke længere. Man kan se "mine" og "alle" sessioner i appen - De viser blot det samme. I starten kunne den finde ud af det, så man let kunne se hvor stor en del man selv havde brugt.
Forudsat bilerne er integreret, kan du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.

Snap27.jpg
Snap27.jpg (91.86 KiB) Vist 1125 gange

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 22:43
af majland
HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. mar 2024, 22:48
af HansH
majland skrev:
27. mar 2024, 22:43
HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.
Vælger du så bil i app'en ... ? <---- dette. Hver gang der planlægges en opladning.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 28. mar 2024, 16:32
af philipc
Skal have installeret en lader til bestilt elbil. Det bliver dog måske ikke helt så nemt som jeg forestillede mig.

Min eltavle er fyldt helt op, og den er monteret i et skab, hvor der ikke er plads til at udvide tavlen, så der bliver plads til nyt relæ.

Så kan nogen af de elkyndige svare på, hvad der eventuelt kan gøres. Jeg tænker følgende:

1) kan nogle af de monterede enheder i tavlen udskiftes med mindre udgaver med samme funktion, så der bliver plads til det krævede relæ?

2) kan/må man trække et kabel fra eltavle ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

3) kan/må man trække et kabel direkte fra elmåleren og ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

Kunne selvfølgelig blot spørge en lokal elektriker, men altid godt at være lidt forberedt inden.

Billede

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 28. mar 2024, 17:49
af Target
Kan hylden flyttes ned så der kommer plads under tavlen?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 28. mar 2024, 19:08
af Ozona
philipc skrev:Skal have installeret en lader til bestilt elbil. Det bliver dog måske ikke helt så nemt som jeg forestillede mig.

Min eltavle er fyldt helt op, og den er monteret i et skab, hvor der ikke er plads til at udvide tavlen, så der bliver plads til nyt relæ.

Så kan nogen af de elkyndige svare på, hvad der eventuelt kan gøres. Jeg tænker følgende:

1) kan nogle af de monterede enheder i tavlen udskiftes med mindre udgaver med samme funktion, så der bliver plads til det krævede relæ?

2) kan/må man trække et kabel fra eltavle ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

3) kan/må man trække et kabel direkte fra elmåleren og ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

Kunne selvfølgelig blot spørge en lokal elektriker, men altid godt at være lidt forberedt inden.

Billede
1. Ja, men er en dårlig løsning
2, ja, klart at anbefale.
3. Nej, du må ikke sløjfe videre direkte fra elmåler, og det kan du iøvrigt heller ikke gøre uden at bryde plumben

Sendt fra min Xiaomi 13T


Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 28. mar 2024, 20:22
af philipc
Tak, prøver at se lidt nærmere på læsning 2 så. Så er min næste udfordringen, at finde ud af hvordan pokker jeg får kablet fra elskab til garage på en ikke al for kluntet måde.

Ser ud som om, at kabel til solceller er trukket fra eltavle ud af bagenden af skabet og ind i hulmur og så op på loftet. Måske det kan lykkes igen.

Kunne være rart, om man havde tænkt lidt i mulighed for fremtidig udvidelse og føringsveje, da man byggede huset i 1997

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 28. mar 2024, 20:24
af u_bull
majland skrev:
27. mar 2024, 22:43
HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.
2x RFID havde ellers været lækkert...
Tænk hvis man kunne konfigurere SmartCharge til to forskellige brikker, som hiver bilstatus fra respektive biler og så sørger for at bilen er klar med xx procent SOC kl. xxxx næste morgen - baseret på at kablet sættes i og der tappes med en RFID...