Løst og fast om livet som elbilsejer

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af HansH » 19. maj 2022, 16:54

Brug denne tråd som en slags "Diverse"-kasse, til tanker, oplevelser og andet man ønsker at dele, fra sit liv som elbilsejer.
Eller, spørgsmål man måtte have, som måske ikke lige går på "hvilken boks skal jeg have derhjemme", eller "er elbil X bedre end elbil Y" osv.

Elbilernes svar på "Tråden om ingenting der voksede med opgaven" ! :)
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
martintamertodinloBrianDSjansomSonerbaconbaronen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2022, 17:04

Til snakken om antallet af ladere i ferieperioder:
Antallet af elbiler i DK er fordoblet på et år. Og ja, der kommer mange ladere til, men ser man på knudepunkterne, så ser det sgu ikke for godt ud.

Og specielt afstanden imellem dem er for stor. Slagelse til Fredericia er okay, men så snart man kører nord eller syd i Jylland, så er der langt imellem, og det giver usikkerhed om man kan komme til at lade.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
KHADKBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 18:39

Korreborg skrev:Til snakken om antallet af ladere i ferieperioder:
Antallet af elbiler i DK er fordoblet på et år. Og ja, der kommer mange ladere til, men ser man på knudepunkterne, så ser det sgu ikke for godt ud.

Og specielt afstanden imellem dem er for stor. Slagelse til Fredericia er okay, men så snart man kører nord eller syd i Jylland, så er der langt imellem, og det giver usikkerhed om man kan komme til at lade.
Enig, og med udgangspunkt fra ferieområder og med udflugter som en mulighed, så er der ligeledes behov for hurtig-/lynladere og destinationsladere i ferielandet, det er ikke alle ferieboliger og lignende hvor man kan lade, og et ferieområde med en række AC ladere er ikke nok når der kommer flere elbiler til.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2022, 19:06

Jamen AC laderne er i min verden direkte ubrugelige. Det kræver jo at du har adskillige timer på samme sted.
Altså det er fint nok at de er der, men firmaerne brude ikke måtte bruge det i markedsføring, da det narrer kunderne.
Det ser jo flot ud med et land plastret ind i prikker, når 99% af dem ikke kan bruges til en skid når man er på tur.

Og har vist brokket mig over det før. Men 28 standere lige op af en storby :roll: Få dem forhelvede ud hvor de lokale ikke bruger dem, så de kan blive brugt til det der giver mening. En 150Kw stander skal jo ikke bruges som en traditionel stander.
Folk skal hjælpes (nudges) i den rigtige retning, også med stigende pris hvis du bliver holdene for længe. Og det måtte gerne allerede være fra f.eks. 70%

(Er med på at det ikke vil du pt, da der ikke er nok lokationer. Jeg har måtte lade til 86% for at ABRP sagde at jeg kunne nå hjem, og ville ikke satse på at der var en ledig stander i Vejle, hvor der kun er 2 CCS på Cirkle K, og det var på daværende tidspunkt gratis at lade der)

Bor du i f.eks. Odense så er det jo oplagt at bruge 22Kw laderne, og har du så behov for at lade hurtigt en dag, så må du forbi Circle K og smide 4,95.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 19:22

Korreborg skrev:Jamen AC laderne er i min verden direkte ubrugelige. Det kræver jo at du har adskillige timer på samme sted.
Altså det er fint nok at de er der, men firmaerne brude ikke måtte bruge det i markedsføring, da det narrer kunderne.
Det ser jo flot ud med et land plastret ind i prikker, når 99% af dem ikke kan bruges til en skid når man er på tur.

Og har vist brokket mig over det før. Men 28 standere lige op af en storby :roll: Få dem forhelvede ud hvor de lokale ikke bruger dem, så de kan blive brugt til det der giver mening. En 150Kw stander skal jo ikke bruges som en traditionel stander.
Folk skal hjælpes (nudges) i den rigtige retning, også med stigende pris hvis du bliver holdene for længe. Og det måtte gerne allerede være fra f.eks. 70%

(Er med på at det ikke vil du pt, da der ikke er nok lokationer. Jeg har måtte lade til 86% for at ABRP sagde at jeg kunne nå hjem, og ville ikke satse på at der var en ledig stander i Vejle, hvor der kun er 2 CCS på Cirkle K, og det var på daværende tidspunkt gratis at lade der)

Bor du i f.eks. Odense så er det jo oplagt at bruge 22Kw laderne, og har du så behov for at lade hurtigt en dag, så må du forbi Circle K og smide 4,95.
Enig, jeg synes dog godt man må lade lidt længere på DC efter behov, og selvfølgelig også under hensyn til andre.

Jeg ladede også lidt mere på Ionity den anden dag, men jeg ladede kun en halv time i alt, og der var hele tiden mindst en enkelt stander ledig.
Jeg toppede lidt op (ikke 100%), fordi det var billigere end at lade hjemme (2,30 kr/kWh)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2022, 19:28

Men behovet er der jo ikke, hvis du kan lade 7 gange mere på samme tur. Problemet er, at i dag har du ikke muligheden("sikkerheden" for ikke at skulle vente)
Ionity i Rødekro er sidste "sikre" mulighed inden Viborg. Kunne jeg lade til 60% og så tæske til Vejle og så igen lade til 60% eller sådan noget. Så har jeg 2 korte stop, i stedet for at skulle holde 40min samme sted. Jeg nærmer mig de 40, så det passer mig fint med et kort tissestop og så videre :D

Og at det er billigere end hjemme, er jo bare fordi verdenssituationen er som den er. Du burde jo betale mere end 2,30kr.
Det samme med Clever. Er tosset over deres 345kr ekstra. De burde have tilføjet et kWh tillæg. Så dem der "sviner" med strømmen, og lader i byen frem for hjemme, de blev derhjemme. Det optager jo standere, som ikke burde være optagede.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 19:38

Enig, var der hurtige lademuligheder til rimelige penge andre steder på turen havde jeg heller ikke ladet så meget.

Jeg synes 2,30 kr er en rimelig pris, 3 kr/kWh er også rimeligt. Og det er trods alt en del af et abonnement som koster en månedlig pris efter et år.

Problemet er ikke at det er for billigt at lade ude (tværtimod), problemet er at det er for ustabilt og oftest dyrt at lade hjemme.
Prisen ved opladning hjemme til dagen efter blev delt i to for at få et gennemsnit på cirka 2,90 kr/kWh hjemme, havde jeg ikke timet det i to "puljer" ville prisen være endt på lige under eller omkring 4 kr/kWh, og ja, jeg ved godt jeg bliver straffet for solcellerne...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af SzleeperDK » 19. maj 2022, 19:48

Har lige været i Berlin i en TM3 SR+ og må bare sige Teslas ladesystem er uovertruffen.

Føles aldrig som en gene at lade, og har haft 25 minutter som længste ladetid. Kun på Superchargere.

Toppede op lige inden Berlin til uforudsete ture.

Kunne ikke have haft en mere behagelig og stressfri tur.

Turen til Blåvand inden var dog en anden sag når man kommer uden for Tesla verdenen. 2 ladere i Blåvand er bare for lidt.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk


Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af GaSelle » 19. maj 2022, 22:48

Her en tilfældig lader fra min tur hjem fra München. Et andet sted startede ‘straftaksten’ efter 59 minutter. Det er en fantastisk idé.
Vedhæftede filer
79229788-EFC7-47A1-91C1-501AA2A9EDA2.png
79229788-EFC7-47A1-91C1-501AA2A9EDA2.png (73.54 KiB) Vist 1510 gange
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
HansHKMDTHY

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2022, 22:52

GaSelle skrev:Her en tilfældig lader fra min tur hjem fra München. Et andet sted startede ‘straftaksten’ efter 59 minutter. Det er en fantastisk idé.
Det synes jeg så ikke.

Måske ved Lynladere, men ikke ved AC
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Realtor » 19. maj 2022, 23:05

Vi var en smut i sønderjylland her i bededagsferien, en tur over grænsen og op igennem jylland retur. Ingen kø ved clever nogen steder. Kunne se der stod lidt flere ladere klar til opsætning i Fredericia, men ingen kø de 2 gange vi var der.

Haverslev var vi også på 2 gange, og der er det sku for useriøst der kun er 2 ladere. Vi var heldige ingen kø, men i de 25min vi var der 2.gang, var der nok 15 biler forbi og tjekke om de var ledige.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af GaSelle » 19. maj 2022, 23:17

BrianDS skrev:
19. maj 2022, 22:52
GaSelle skrev:Her en tilfældig lader fra min tur hjem fra München. Et andet sted startede ‘straftaksten’ efter 59 minutter. Det er en fantastisk idé.
Det synes jeg så ikke.

Måske ved Lynladere, men ikke ved AC
Tiden skal være længere ved AC end DC, enig, men jeg har flere gange oplevet at nogle PHEV’ere brugte AC laderne i Ebeltoft som heldagsparkering. Det er jævnt træls, når der ikke er ret mange ladere.

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af nielshm » 22. maj 2022, 05:13

Nu åbner Lalandia i Søndervig. Der kommer rigtig mange elbiler, også fra Tyskland.
Så vidt jeg kan se, så er opladning noget som ikke er prioriteret ret højt, og en regulær kæmpe bommert.
Søndervig er i forvejen et forfærdeligt sted rent trafikalt, så det skal nok blive muntert.
These users thanked the author nielshm for the post:
BrianDS

molz
Nyt medlem
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af molz » 22. maj 2022, 05:20

Har ikke selv kastet mig ud i el-bil endnu, men har et par spørgsmål i forhold til offentlige ladere som har undret mig:
1. Hvordan fungerer det med “kø” til laderne? Eftersom de fleste ladere ikke er til gennemkørsel kan man vel ikke bare holde bagved og vente, som på den traditionelle tankstation? Er der et kø system ala ved vaskehaller, så alle holder i en kø og så kører første mand frem når en stander bliver ledig?
2. Fremgår det udefra hvor langt den enkelte bil er med ladningen? Altså så man har et overblik over ca ventetid? I sagens natur kan man altid sjusse sig til en evt ventetid ved en normal tankstation da det vel ikke burde tage mere end 5min pr bil
These users thanked the author molz for the post:
DanielB12

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af HansH » 22. maj 2022, 06:21

molz skrev:
22. maj 2022, 05:20
Har ikke selv kastet mig ud i el-bil endnu, men har et par spørgsmål i forhold til offentlige ladere som har undret mig:
1. Hvordan fungerer det med “kø” til laderne? Eftersom de fleste ladere ikke er til gennemkørsel kan man vel ikke bare holde bagved og vente, som på den traditionelle tankstation? Er der et kø system ala ved vaskehaller, så alle holder i en kø og så kører første mand frem når en stander bliver ledig?
2. Fremgår det udefra hvor langt den enkelte bil er med ladningen? Altså så man har et overblik over ca ventetid? I sagens natur kan man altid sjusse sig til en evt ventetid ved en normal tankstation da det vel ikke burde tage mere end 5min pr bil
1. Det virker på mig som om der oftest ikke er et organiseret køsystem med markerede opmarchbåse, så man let kan overskue rækkefølgen. Det virker mest som om det foregår på bedste beskub rundt omkring, hvor man prøver at holde styr på hvem der kom før og efter én, og så agere udfra dette. Når det er sagt, så tænker jeg der nok skal være nogen steder hvor man har tegnet et ventespor el. lign. Der er jo forskel på ladestederne og de lokale forhold, såå... :)

2. Jeg mener kun du kan finde ud af hvor længe en given bil vil holde ved standeren endnu, ved at gå hen og spørge ejeren. Det er kun ham der kan give et sikkert svar på om han skal lade til 100% eller om han bare holder der for lige at få en slat på, så han kan nå hjem eller whatever..
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 22. maj 2022, 07:24

Tror problemet er, at der jo så skal bruges penge på at lease jorden til kø banen.

Firmaet er jo ligeglad med rækkefølgen.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af superbeszzz » 22. maj 2022, 07:28

Har booket tid hos Porsche cph til at prøve en Taycan Cross Turismo i dag. Det glæder jeg mig til 😀
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 22. maj 2022, 07:33

HansH skrev:
molz skrev:
22. maj 2022, 05:20
Har ikke selv kastet mig ud i el-bil endnu, men har et par spørgsmål i forhold til offentlige ladere som har undret mig:
1. Hvordan fungerer det med “kø” til laderne? Eftersom de fleste ladere ikke er til gennemkørsel kan man vel ikke bare holde bagved og vente, som på den traditionelle tankstation? Er der et kø system ala ved vaskehaller, så alle holder i en kø og så kører første mand frem når en stander bliver ledig?
2. Fremgår det udefra hvor langt den enkelte bil er med ladningen? Altså så man har et overblik over ca ventetid? I sagens natur kan man altid sjusse sig til en evt ventetid ved en normal tankstation da det vel ikke burde tage mere end 5min pr bil
1. Det virker på mig som om der oftest ikke er et organiseret køsystem med markerede opmarchbåse, så man let kan overskue rækkefølgen. Det virker mest som om det foregår på bedste beskub rundt omkring, hvor man prøver at holde styr på hvem der kom før og efter én, og så agere udfra dette. Når det er sagt, så tænker jeg der nok skal være nogen steder hvor man har tegnet et ventespor el. lign. Der er jo forskel på ladestederne og de lokale forhold, såå... :)

2. Jeg mener kun du kan finde ud af hvor længe en given bil vil holde ved standeren endnu, ved at gå hen og spørge ejeren. Det er kun ham der kan give et sikkert svar på om han skal lade til 100% eller om han bare holder der for lige at få en slat på, så han kan nå hjem eller whatever..
Jeg tænker svarene er ret simple

1. Nej, der er ingen kø systemer, så fremsynet var man ikke da man begyndte, alle ladere er tænkt som hvis der altid var mindst en ledig.

2. Nej, der er intet system i hvornår bilerne er færdige.

Så generelt, der er ikke taget højde for ret meget, og nogle ladestationer har endda antaget at ladeporten sidder nærmest samme sted på alle biler.

Flere steder er opladning generelt bare stoppet ind i et hjørne med en dårlig tilgængelighed. Fx Ionity i Fredericia, hvor der er høje kantsten hele vejen rundt og så folk skal køre rundt om hinanden, fremfor lige ind og ud af båsen, det har de så klaret lidt bedre i Skanderborg.

Jeg er overrasket over hvor lidt man har tænkt over ved placering af ladere
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 22. maj 2022, 07:37

nielshm skrev:Nu åbner Lalandia i Søndervig. Der kommer rigtig mange elbiler, også fra Tyskland.
Så vidt jeg kan se, så er opladning noget som ikke er prioriteret ret højt, og en regulær kæmpe bommert.
Søndervig er i forvejen et forfærdeligt sted rent trafikalt, så det skal nok blive muntert.
Søndervig var ren kaos allerede inden Lalandia, så ja, det bliver ikke sjovt.

Opladning er ret begrænset, der er nogle få 11 kW ladere, lige nord for Søndervig, i Kloster og nord for Hvide Sande.
I Ringkøbing er der lidt flere placeringer, men generelt bare 1-2 hvert sted, og kun 2-3 placeringer af DC opladning, men stadig forholdsvis langsom.

Men generelt er vestkysten meget langt fra at tilbyde infrastruktur til opladning når der kommer turister.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af nielshm » 22. maj 2022, 07:55

BrianDS skrev:
22. maj 2022, 07:37
nielshm skrev:Nu åbner Lalandia i Søndervig. Der kommer rigtig mange elbiler, også fra Tyskland.
Så vidt jeg kan se, så er opladning noget som ikke er prioriteret ret højt, og en regulær kæmpe bommert.
Søndervig er i forvejen et forfærdeligt sted rent trafikalt, så det skal nok blive muntert.
Søndervig var ren kaos allerede inden Lalandia, så ja, det bliver ikke sjovt.

Opladning er ret begrænset, der er nogle få 11 kW ladere, lige nord for Søndervig, i Kloster og nord for Hvide Sande.
I Ringkøbing er der lidt flere placeringer, men generelt bare 1-2 hvert sted, og kun 2-3 placeringer af DC opladning, men stadig forholdsvis langsom.

Men generelt er vestkysten meget langt fra at tilbyde infrastruktur til opladning når der kommer turister.
Og det er så mærkeligt, for kommunen virker ellers som et sted, hvor man er villig til at love hvad som helst, bare der kommer flere og flere turister. Nu har de den nye kæmpe transformator udenfor Søndervig, så alle muligheder burde være åbne.
Rygter siger at Lalandias gæster tilgodeses med opladere, men parkeringspladsen er alt andet end gratis at holde på.
Hvis det hele bunder i simpel grådighed, så har man gang i endnu flop i kommunen.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
BrianDSPassatg 3c

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 22. maj 2022, 08:02


nielshm skrev:
BrianDS skrev:
22. maj 2022, 07:37
...
Og det er så mærkeligt, for kommunen virker ellers som et sted, hvor man er villig til at love hvad som helst, bare der kommer flere og flere turister. Nu har de den nye kæmpe transformator udenfor Søndervig, så alle muligheder burde være åbne.
Rygter siger at Lalandias gæster tilgodeses med opladere, men parkeringspladsen er alt andet end gratis at holde på.
Hvis det hele bunder i simpel grådighed, så har man gang i endnu flop i kommunen.
De skal jo bare sørge for turisterne kommer dertil, de har vel i teorien ikke interesse i at kunderne kommer derfra igen BilledeBillede

Men ja, opladning er ikke et fokus, og man kunne også få det indtryk at det er parkering heller ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af DanielB12 » 22. maj 2022, 09:54

BrianDS skrev:
22. maj 2022, 08:02
nielshm skrev:
BrianDS skrev:
22. maj 2022, 07:37
...
Og det er så mærkeligt, for kommunen virker ellers som et sted, hvor man er villig til at love hvad som helst, bare der kommer flere og flere turister. Nu har de den nye kæmpe transformator udenfor Søndervig, så alle muligheder burde være åbne.
Rygter siger at Lalandias gæster tilgodeses med opladere, men parkeringspladsen er alt andet end gratis at holde på.
Hvis det hele bunder i simpel grådighed, så har man gang i endnu flop i kommunen.
De skal jo bare sørge for turisterne kommer dertil, de har vel i teorien ikke interesse i at kunderne kommer derfra igen BilledeBillede
:lol: :lol: Fed forretningsstrategi
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 22. maj 2022, 09:58

DanielB12 skrev:
22. maj 2022, 09:54
BrianDS skrev:
22. maj 2022, 08:02
nielshm skrev: Og det er så mærkeligt, for kommunen virker ellers som et sted, hvor man er villig til at love hvad som helst, bare der kommer flere og flere turister. Nu har de den nye kæmpe transformator udenfor Søndervig, så alle muligheder burde være åbne.
Rygter siger at Lalandias gæster tilgodeses med opladere, men parkeringspladsen er alt andet end gratis at holde på.
Hvis det hele bunder i simpel grådighed, så har man gang i endnu flop i kommunen.
De skal jo bare sørge for turisterne kommer dertil, de har vel i teorien ikke interesse i at kunderne kommer derfra igen BilledeBillede
:lol: :lol: Fed forretningsstrategi
Ja, det tænker jeg også 🤣😂

Man kunne også mistænke visse selskaber for at trække en masse kunder til og så fastholde dem i et abonnement som er dyrt at komme ud af ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af i-s » 22. maj 2022, 17:25

Var i Blåvand her i weekenden i E-UP'en.
De 2 clever ladepunkter der er i Blåvand var konstant optaget af .... alm fossil biler.
Efter lidt alm. venlig snak med den ene (tysk), så flyttede de deres bil, så vi kunne lade.

Men pladserne i Blåvand er heller ikke markeret "Kun El-bil", så man kan vel ikke klandre folk i at holde der.

Er der ikke noget med, at i DK må man ikke sige at bestemte pladser er til en bestemt teknologi? - tænker om det er derfor de 2 pladser i Blåvand ikke er markert "Kun El-bil".
These users thanked the author i-s for the post:
jansom
/Søren.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af DanielB12 » 22. maj 2022, 17:33

i-s skrev:
22. maj 2022, 17:25
Var i Blåvand her i weekenden i E-UP'en.
De 2 clever ladepunkter der er i Blåvand var konstant optaget af .... alm fossil biler.
Efter lidt alm. venlig snak med den ene (tysk), så flyttede de deres bil, så vi kunne lade.

Men pladserne i Blåvand er heller ikke markeret "Kun El-bil", så man kan vel ikke klandre folk i at holde der.

Er der ikke noget med, at i DK må man ikke sige at bestemte pladser er til en bestemt teknologi? - tænker om det er derfor de 2 pladser i Blåvand ikke er markert "Kun El-bil".
Gør de i København.. men den by er selvfølgleig også socialdemokratisk, så der betyder loven intet 😂
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af SzleeperDK » 22. maj 2022, 17:39

i-s skrev:Var i Blåvand her i weekenden i E-UP'en.
De 2 clever ladepunkter der er i Blåvand var konstant optaget af .... alm fossil biler.
Efter lidt alm. venlig snak med den ene (tysk), så flyttede de deres bil, så vi kunne lade.

Men pladserne i Blåvand er heller ikke markeret "Kun El-bil", så man kan vel ikke klandre folk i at holde der.

Er der ikke noget med, at i DK må man ikke sige at bestemte pladser er til en bestemt teknologi? - tænker om det er derfor de 2 pladser i Blåvand ikke er markert "Kun El-bil".
Det er håbløst i Blåvand.

Har oplevet nøjagtig det samme nærmest hver gang jeg har været der.
Plejer at sørge for at der er nok til at kunne lade et sted i Esbjerg i stedet.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk

These users thanked the author SzleeperDK for the post:
BrianDS

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af jansom » 22. maj 2022, 18:16

i-s skrev:
22. maj 2022, 17:25
Var i Blåvand her i weekenden i E-UP'en.
De 2 clever ladepunkter der er i Blåvand var konstant optaget af .... alm fossil biler.
Efter lidt alm. venlig snak med den ene (tysk), så flyttede de deres bil, så vi kunne lade.

Men pladserne i Blåvand er heller ikke markeret "Kun El-bil", så man kan vel ikke klandre folk i at holde der.

Er der ikke noget med, at i DK må man ikke sige at bestemte pladser er til en bestemt teknologi? - tænker om det er derfor de 2 pladser i Blåvand ikke er markert "Kun El-bil".
Medmindre man er en idiot i trafikken, så kan man vel selv regne ud at man ikke skal parkere foran en ladestander i en alm. fossil bil. Det burde faktisk give en bøde eller bilen trækkes væk.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
BrianDSHansH
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 439
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 20 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Mikael M109R » 22. maj 2022, 20:06

Forstår ikke jeres holdning til man eks. kun må tanke 70% og derefter overtakseres?
Husk det ikke er alle biler der har 100KWH batteri og kan tanke på 20 min.
Tror en E golf med 24kwh batteri og en rækkevidde på 100km, vil vær pænt træt af kun at kunne lade 70%.

Synes det er fint og rimeligt, at man kan få en eller anden form for bøde, hvis man ikke fjerner sin bil når færdig ladet (100%).
Er pænt træt af elbils ejere der parkerer på ladepladser, endda uden at sætte ladekablet i bilen.
Hvad sker der for det? :?
Senest rettet af Mikael M109R 22. maj 2022, 20:33, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Mikael M109R for the post:
Target

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 22. maj 2022, 20:14

Mikael M109R skrev:
22. maj 2022, 20:06
Tror en E golf med 24kwh batteri og en rækkevidde på 100km, vil vær pænt træt af kun at kunne lade 70%.
Men problemet er bare, at du holder og "spærer" en stander, uden at du har en skid ud af det.
Når ladenettet bliver ordenligt udbygget, så er det videre til næste lader, i stedet for at holde ved en 300Kw stander, og lade med 20Kw.
Ja, måske er det træls. Men vi har jo lært at vi skal vise samfundssind :lol:
Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Skoulsen » 22. maj 2022, 20:19

Så lige denne video - og bare med de problemer de har med standere der ikke virker, ingen strøm på hotel osv. så synes jeg infrastrukturen halter noget til ferie kørsel.
Og hvis det så er i uge 28-30 - så kan man nok godt regne med der er kø ved standerne Billede

https://youtu.be/wiXkGrn-xQk
These users thanked the author Skoulsen for the post:
QT1410
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"