Slut med benzin og diesel biler (?)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 515
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af Mathiasen » 31. okt 2022, 15:05

tuxx skrev:
31. okt 2022, 14:27
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 12:57


Jeg forstår heller ikke den modstand folk har. Det virker enormt gammeldags og forstokket. Forkælet ligefrem..
Der kom den... :roll:
Jep
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 515
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af Mathiasen » 31. okt 2022, 15:07

tuxx skrev:
31. okt 2022, 14:27
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 12:57
Jeg forstår heller ikke den modstand folk har. Det virker enormt gammeldags og forstokket. Forkælet ligefrem..
Der kom den... :roll:
Hov? føler du dig truffet?
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af martinta » 31. okt 2022, 15:25

Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 15:07
tuxx skrev:
31. okt 2022, 14:27
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 12:57
Jeg forstår heller ikke den modstand folk har. Det virker enormt gammeldags og forstokket. Forkælet ligefrem..
Der kom den... :roll:
Hov? føler du dig truffet?
Det er ikke sikkert det er fordi han føler sig truffet. Men jeg kan sagtens følge Tuxx. Alle debatter om elbiler bliver hurtigt meget "absolutte" hvis man kan kalde det, det.. Altså, enten er du får eller imod, og det bærer debatterne ofte (hvis ikke altid) meget præg af.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
tuxxBrianDS

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af Henrik2800 » 31. okt 2022, 15:34

Udbygning af elnettet, og nye produktionsenheder, til at forsyne en bilpark som kun består af elbiler,
og samtidig forsyne en industrien som skifter fra gas til el,
det er næppe muligt inden 2035.

Lige nu har politikerne travlt med spin og manipulation.
Det skal åbenbart gøre meget mere ondt, inden der sker et paradigmeskift.
Verden venter ikke :?
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
BrianDS
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 515
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af Mathiasen » 31. okt 2022, 15:44

martinta skrev:
31. okt 2022, 15:25
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 15:07
tuxx skrev:
31. okt 2022, 14:27


Der kom den... :roll:
Hov? føler du dig truffet?
Det er ikke sikkert det er fordi han føler sig truffet. Men jeg kan sagtens følge Tuxx. Alle debatter om elbiler bliver hurtigt meget "absolutte" hvis man kan kalde det, det.. Altså, enten er du får eller imod, og det bærer debatterne ofte (hvis ikke altid) meget præg af.
Det er jo sådan det er med mange spørgsmål, og ja, nogle vil føle sig ramt når andre gerne vil lave om på den måde vi gør ting på. Det er forståeligt. Og der skal være tid til at forandringen giver mening for alle.

Det er bare min personlige mening at det kan virke forkælet at stå på sin ret til at købe nye forurenende biler.
Det bliver tit, som du siger, et spørgsmål for eller imod en slags "personlig frihed" til at forurene som man vil.
Ikke at der er nogen her der siger sådan, men det er bare tit der debatten ender.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af tuxx » 31. okt 2022, 15:47

martinta skrev:
31. okt 2022, 15:25
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 15:07
tuxx skrev:
31. okt 2022, 14:27


Der kom den... :roll:
Hov? føler du dig truffet?
Det er ikke sikkert det er fordi han føler sig truffet. Men jeg kan sagtens følge Tuxx. Alle debatter om elbiler bliver hurtigt meget "absolutte" hvis man kan kalde det, det.. Altså, enten er du får eller imod, og det bærer debatterne ofte (hvis ikke altid) meget præg af.
Det forklarede du meget bedre end jeg selv kunne. Tak.

@Mathiasen jeg ved hvem jeg er og hvad jeg står for - så nej, jeg følte mig ikke truffet. Men som martinta beskrev så smukt, så får en debat om elbiler hurtig en drejning at enten er man for, eller også er man basalt set et dumt svin. Lidt ligesom at diskutere madvaner med en veganer... så derfor min kommentar.
These users thanked the author tuxx for the post:
BrianDS
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 515
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af Mathiasen » 31. okt 2022, 15:55

Jeg ved det.

Beklager at jeg lød lidt spydig. Jeg er nok bare træt af luftige valgkampsløfter og følelsen af at der ikke sker en skid for at gøre klimaet bedre. Folk snakker i stedet for at få fingeren ud.

Det hele virker en smule visionsløst og det går for langsomt.

Jeg er også træt af at jeg selv kører rundt i en gammel diesel-hakker.. Men at køre el er ikke realistisk for mig foreløbigt, rent økonomisk.

Jeg har ikke luft i budgettet, som enlig far, til at købe en fornuftig bil der har plads til 4 børn, men jeg kører pænt og økonomisk og gør mit til ikke at bruge for meget diesel. Havde jeg råd, havde jeg købt en elbil på stedet.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af tuxx » 31. okt 2022, 16:02

Det kan jeg ikke være uenig i. Vores bilbudget ligger omkring de 200000,- til den primære bil og med kravet om campingtrækker så har det lange udsigter til en inden for budget som kan trække CV.

Kunne vi, så havde vi købt elbil i dag.

Men visse biltyper for mig er bare ikke elbiler, f.eks. førnævnte pickup, eller generelt offroad. Det er hobbyplan for mig og det "dutter ikke" hvis det ikke lugter lidt af diesel eller benzin.. det vil jeg helst gerne synes og ønske mig uden det skal være forkert. Ligesom jeg vil nyde en god bøf uden at have dårlig samvittighed over for klimaet.

Grøn omstilling, ihvertfald i DK som er det eneste jeg følger nogenlunde med i, handler IMHO kun om penge og politik og ikke det som batter mest for klimaet.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af PL » 31. okt 2022, 18:35

Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 15:44
martinta skrev:
31. okt 2022, 15:25
Mathiasen skrev:
31. okt 2022, 15:07


Hov? føler du dig truffet?
Det er ikke sikkert det er fordi han føler sig truffet. Men jeg kan sagtens følge Tuxx. Alle debatter om elbiler bliver hurtigt meget "absolutte" hvis man kan kalde det, det.. Altså, enten er du får eller imod, og det bærer debatterne ofte (hvis ikke altid) meget præg af.
Det er jo sådan det er med mange spørgsmål, og ja, nogle vil føle sig ramt når andre gerne vil lave om på den måde vi gør ting på. Det er forståeligt. Og der skal være tid til at forandringen giver mening for alle.

Det er bare min personlige mening at det kan virke forkælet at stå på sin ret til at købe nye forurenende biler.
Det bliver tit, som du siger, et spørgsmål for eller imod en slags "personlig frihed" til at forurene som man vil.
Ikke at der er nogen her der siger sådan, men det er bare tit der debatten ender.
Man kan også vende den om og kalde det forkælet at nedgøre mennesker der ikke har pengene til at smide 3-4-500K efter en elbil der kan opfylde deres behov, når man selv kan købe en sådan afgiftsfrit og lade de fattige stakler om at betale for veje og vedligehold… men det ville heller ikke være konstruktivt.

Hop ned fra hesten og fold hænderne i taknemmelighed.
These users thanked the author PL for the post:
tuxx

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 31. okt 2022, 18:51

DanielPT skrev:
31. okt 2022, 11:22
...
I min verden er forbrændings motor og gearkasse oldnordisk.
...
Altså bortset fra at elmotoren i køretøjer kom et stykke tid før forbrændingsmotoren 😉😂
These users thanked the author BrianDS for the post:
KHADK
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 31. okt 2022, 19:07

Jeg kan personligt ikke overskue konsekvenserne af hvis hele vores villavej skiftede til elbil når en bil skulle skiftes indenfor de næste 5-10 år, det ville give op imod 40-50 elbiler (ja, vi bor i Jylland, de fleste har to biler, og måske også en firmabil), og vi har i alt 150 kvadrat kabel til deling - altså 4x150 kvadrat, én nul og tre faser.

Hvis det er 40 elbiler, og de i gennemsnit skal lade hver anden nat, så er det 20x16A på hver fase, altså omkring 320A bare til halvdelen af bilerne på vejen - og nej, jeg tror pt ikke på load balancing imellem husstande og smart grid, og V2G løsninger kommer til at løse dette problem, slet ikke indenfor 10-15 år.

Så et eller andet sted skal der en frygtelig masse infrastruktur arbejde i gang, nye transformatorstationer, kraftigere kabler, ja selv ind til husene skal der måske også opgraderes fra de eksisterende kabler

Det bliver dyrt, uanset hvilken løsning man finder på - eller også bliver elbiler så hurtige til at lade, samt opladning så billig, at man kommer til at lade biler ligesom vi tanker benzin og diesel - for så er der lige knap så meget infrastruktur der skal etableres/opgraderes

Elbiler er kommet for at blive, og de fleste af os kommer til at køre i dem, hvis vi ikke allerede gør det, men der kommer sandsynligvis også andre alternativer, selvom man politisk ikke tænker så langt (i hvert tilfælde ikke i Danmark) - og nogle steder vil det ikke være realistisk at etablere opladning, måske ikke i Danmark, men verden er jo større end Danmark, selvom Klima-Dan og venstrefløjen godt nok mener at CO2 forsvinder hvis bare det bliver belagt med afgifter, de tænker ikke at det flytter med ud af landet sammen med produktionen, omsætningen og arbejdspladserne.

Nå, jeg er enig med @martinta det bliver ofte lidt firkantet og ikke nuanceret, jeg tror der er mange udfordringer endnu, men de bliver forhåbentlig løst over tid
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af HansH » 31. okt 2022, 19:58

Da jeg for nyligt havde et clash med en ven omkring hele elbil-spørgsmålet .... viewtopic.php?p=1842881#p1842881

... og vi efterfølgende skulle redde trådene ud, fortalte han at dét spørgsmål jeg undervejs havde stillet tilbage til ham, som havde udløst størst eftertænksomhed var;

"Men .. hvad skal vi så gøre?"

Det er jo ligesom blevet slået fast af et stort antal vidende mennesker, at det dur ikke med biler på fossilt brændstof.
Af flere grunde. Men i hvert fald af miljø/klimamæssige.
Det kan man så benægte, tro på eller lade være som man vil. Det vil jeg lade folk selv om. Men _jeg_ tror på de forskere der siger at det er nødvendigt at vi holder op med at brænde fossilt brændstof af i vores biler.

Og med udgangspunkt i den præmis er mit spørgsmål så: Hvis elbiler er den argeste dødssejler .... hvad skal vi så gøre ? Hvad er alternativet ?

Og ja! - man kan komme med alle de relevante og gangbare indvendinger der måtte være.
Dem forsøger jeg ikke at benægte. Slet ikke.
Men vi skal bare i gang. Og så bliver det lidt pionéragtigt og med nogle skæverter undervejs. Men det er en uundgåelig del af den proces der altid har drevet alt menneskeskabt innovation og udvikling fremad.

Tjek evt denne kavalkade af fejlslagne raketopsendelser. En dag lykkedes det at lande på månen og komme tilbage igen.
Tænk, dengang data blev lagret på gigantiske magnetbånd. I dag kan man på et SSD drev på størrelse med et kreditkort lagre mange, mange 1000 gange mere på en forsvindende brøkdel af samme plads. Og lysår hurtigere.
Vi er bare nødt til at i gang.


These users thanked the author HansH for the post (total 2):
PLmartinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af PL » 31. okt 2022, 20:19

HansH skrev:
31. okt 2022, 19:58
Da jeg for nyligt havde et clash med en ven omkring hele elbil-spørgsmålet .... viewtopic.php?p=1842881#p1842881

... og vi efterfølgende skulle redde trådene ud, fortalte han at dét spørgsmål jeg undervejs havde stillet tilbage til ham, som havde udløst størst eftertænksomhed var;

"Men .. hvad skal vi så gøre?"

Det er jo ligesom blevet slået fast af et stort antal vidende mennesker, at det dur ikke med biler på fossilt brændstof.
Af flere grunde. Men i hvert fald af miljø/klimamæssige.
Det kan man så benægte, tro på eller lade være som man vil. Det vil jeg lade folk selv om. Men _jeg_ tror på de forskere der siger at det er nødvendigt at vi holder op med at brænde fossilt brændstof af i vores biler.

Og med udgangspunkt i den præmis er mit spørgsmål så: Hvis elbiler er den argeste dødssejler .... hvad skal vi så gøre ? Hvad er alternativet ?

Og ja! - man kan komme med alle de relevante og gangbare indvendinger der måtte være.
Dem forsøger jeg ikke at benægte. Slet ikke.
Men vi skal bare i gang. Og så bliver det lidt pionéragtigt og med nogle skæverter undervejs. Men det er en uundgåelig del af den proces der altid har drevet alt menneskeskabt innovation og udvikling fremad.

Tjek evt denne kavalkade af fejlslagne raketopsendelser. En dag lykkedes det at lande på månen og komme tilbage igen.
Tænk, dengang data blev lagret på gigantiske magnetbånd. I dag kan man på et SSD drev på størrelse med et kreditkort lagre mange, mange 1000 gange mere på en forsvindende brøkdel af samme plads. Og lysår hurtigere.
Vi er bare nødt til at i gang.


Det kan alle vel købe ind på?

Udvikling og innovation tager tid, det siger sig selv, ligeså menneskers accept af forandring.

De fleste har vel indset at afbrænding af fossilt brændsel ikke er vejen frem, om ikke andet fordi det er en begrænset og svindende ressource, klimaproblematikken er påvirket af mange andre og større faktorer, befolkningstilvæksten især.

Hvis man virkelig ønsker at være ambassadør for forandring, er det en temmelig dårlig strategi at gribe til blame og latterliggørelse.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af HansH » 31. okt 2022, 20:27

PL skrev:
31. okt 2022, 20:19
Hvis man virkelig ønsker at være ambassadør for forandring, er det en temmelig dårlig strategi at gribe til blame og latterliggørelse.
Naturligvis.
Det håber jeg heller ikke at du synes jeg gør med mit indlæg.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 31. okt 2022, 20:32

HansH skrev:
31. okt 2022, 19:58
...

Og med udgangspunkt i den præmis er mit spørgsmål så: Hvis elbiler er den argeste dødssejler .... hvad skal vi så gøre ? Hvad er alternativet ?
...
Vi er bare nødt til at i gang.
Det er vel to modsætninger? Hvis præmissen er at der skal gøres noget, men at man ikke er sikker på elbiler er den eneste løsning, hvad hjælper det så at "bare komme i gang"?

Der er andre løsninger på vej, nogle af dem er politisk fuldstændig uacceptable, ligesom kernekraft er det for energiproduktion, så er der nogle politikere der ikke vil kigge på brint, e-fuels, og hvad der nu ellers er af alternativer som kan bruges nogenlunde tilsvarende de eksisterende fossile muligheder.

Der er ingen af dem der ikke har en belastning på klima og miljø, men er der virkelig ikke andre parametre at måle på? Er der ingen hensyn at tage til formålet?

Jeg synes ikke det er så sort/hvid som det politisk er blevet sat op, og jeg synes det værste man kan gøre er "bare at komme i gang" - hvis præmissen er at man ikke tror på at udfordringerne med elbiler bliver løst indenfor tidsrammen - så må man enten sætte tilstrækkelig tid af, eller arbejde for at løse udfordringerne (jeg ser ikke rigtig at man politisk sandsynliggør nogen af delene - især ikke på venstrefløjen, for afgifter og skatter løser ingen problemer)
These users thanked the author BrianDS for the post:
PL
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af HansH » 31. okt 2022, 20:38

BrianDS skrev:
31. okt 2022, 20:32
HansH skrev:
31. okt 2022, 19:58
...

Og med udgangspunkt i den præmis er mit spørgsmål så: Hvis elbiler er den argeste dødssejler .... hvad skal vi så gøre ? Hvad er alternativet ?
...
Vi er bare nødt til at i gang.
Det er vel to modsætninger? Hvis præmissen er at der skal gøres noget, men at man ikke er sikker på elbiler er den eneste løsning, hvad hjælper det så at "bare komme i gang"?
Nej, jeg synes ikke at det er modsætninger.
Min filosofi er, at hvis vi bare sidder og diskuterer hvad der er bedst og vender og drejer tingene, og ikke begynder at gøre noget før vi har den perfekte løsning ........ så mener jeg aldrig vi kommer nogen vegne. Så sidder vi stadig og drøfter fordele og ulemper, når kloden en dag brænder op. Sådan ... lettere overdramatiseret :)

Ligesom man hvis man skriver et stykke kode eller en tekst.
Når første udgave ligger der, så har man lært undervejs i processen, og ved allerede hvad der skal forbedres til version 2.0
Men det havde man aldrig fundet ud af hvis man ikke havde arbejdet sig igennem version 1.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af PL » 31. okt 2022, 20:43

HansH skrev:
31. okt 2022, 20:27
PL skrev:
31. okt 2022, 20:19
Hvis man virkelig ønsker at være ambassadør for forandring, er det en temmelig dårlig strategi at gribe til blame og latterliggørelse.
Naturligvis.
Det håber jeg heller ikke at du synes jeg gør med mit indlæg.
My bad, det synes jeg på ingen måde. Det er bare det spor debatten alt for ofte stikker af på.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 31. okt 2022, 20:44

HansH skrev:
31. okt 2022, 20:38
BrianDS skrev:
31. okt 2022, 20:32
HansH skrev:
31. okt 2022, 19:58
...

Og med udgangspunkt i den præmis er mit spørgsmål så: Hvis elbiler er den argeste dødssejler .... hvad skal vi så gøre ? Hvad er alternativet ?
...
Vi er bare nødt til at i gang.
Det er vel to modsætninger? Hvis præmissen er at der skal gøres noget, men at man ikke er sikker på elbiler er den eneste løsning, hvad hjælper det så at "bare komme i gang"?
Nej, jeg synes ikke at det er modsætninger.
Min filosofi er, at hvis vi bare sidder og diskuterer hvad der er bedst og vender og drejer tingene, og ikke begynder at gøre noget før vi har den perfekte løsning ........ så mener jeg aldrig vi kommer nogen vegne. Så sidder vi stadig og drøfter fordele og ulemper, når kloden en dag brænder op. Sådan ... lettere overdramatiseret :)

Ligesom man hvis man skriver et stykke kode eller en tekst.
Når første udgave ligger der, så har man lært undervejs i processen, og ved allerede hvad der skal forbedres til version 2.0
Men det havde man aldrig fundet ud af hvis man ikke havde arbejdet sig igennem version 1.
Både og - nu har vi vel arbejdet med "første stykke kode" i mere end et årti - spørgsmålet er om vi tror på at elbiler er det endelige mål? Jeg ved godt mange tror på det, men der er også mange der er skeptiske, samt der er stadig nogle uløste udfordringer som det ikke virker til der har den store interesse, hverken for dem der sælger elbiler, eller dem der lovgiver om dem (især på infrastruktur og forsyning, men også på hvad begrænsningerne er)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af HansH » 31. okt 2022, 22:22

BrianDS skrev:
31. okt 2022, 20:44
- nu har vi vel arbejdet med "første stykke kode" i mere end et årti - spørgsmålet er om vi tror på at elbiler er det endelige mål?
Jeg ved i hvert fald ikke lige hvad jeg ellers skulle tro på.

Findes der andre alternativer, som kan give os udledningsfrie personbiler ?

Vel og mærke andre alternativer, hvor der er færre uløste problematikker.
Dvs hvor vejen til målet helt indlysende er kortere og bedre, end den vej vi forsøger nu.
Hvis der var, tænkte jeg det var den vi var på vej nedad nu i stedet.
Eller ?

(Det føles som om denne debat er en fortærsket genudsendelse :) ... )
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 31. okt 2022, 23:11

HansH skrev:
31. okt 2022, 22:22
BrianDS skrev:
31. okt 2022, 20:44
- nu har vi vel arbejdet med "første stykke kode" i mere end et årti - spørgsmålet er om vi tror på at elbiler er det endelige mål?
Jeg ved i hvert fald ikke lige hvad jeg ellers skulle tro på.

Findes der andre alternativer, som kan give os udledningsfrie personbiler ?

Vel og mærke andre alternativer, hvor der er færre uløste problematikker.
Dvs hvor vejen til målet helt indlysende er kortere og bedre, end den vej vi forsøger nu.
Hvis der var, tænkte jeg det var den vi var på vej nedad nu i stedet.
Eller ?
Jeg tror der findes andre alternativer, om de er bedre, det ved jeg ikke noget om.
Der er udfordringer vil alle løsninger, men jeg tænker ikke det er en mulighed at grave alt op, og lægge nye eller ekstra elkabler ud til alle husstande i Danmark, Europa, Verden, for at kompensere for at elforbruget stiger markant på sigt, og som sagt, jeg tror ikke grid management, V2G og lignende løsninger der fungerer på papiret vil fungere i praksis når Hr og Fru Danmark skal lade elbilen op.

Forbrændingsmotorer på e-fuel, de er ikke udledningsfrie, men hvis de er udledningsneutrale, er det så helt skidt?
Jeg ved godt vi ikke slipper for partikler eller andet, men klimakampene handler primært om klima, og ikke miljø, og derfor er det CO2 der er interessant.

Fremdrift ved brint, methanol eller andet der er fremstillet udfra vedvarende energi, som kan opbevares, og transporteres, uden at skulle bruge dyre råstoffer, og lang "optankningstid" - dette kræver stor kapacitet, men ikke enorme arealer til stillestående køretøjer under opladning, og heller ikke ny infrastruktur til alle boliger, kontorer osv.

Det kunne også være nye batterier som kan lade meget hurtigere, og være mere effektive, så opladning hjemme måske ikke er nødvendigt?

Jeg tror ikke løbet er færdigt endnu, og jeg tror elbiler er en del af løsningen, men måske ikke den eneste.
(Det føles som om denne debat er en fortærsket genudsendelse :) ... )
Muligvis ... 😂
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af peter w » 1. nov 2022, 03:13

Bare til o, så er en brintbil også en elbil. Den får blot sin energi fra brint og ikke fra et batteri. Det forekommer, at ikke alle er opmærksom på dette.
These users thanked the author peter w for the post (total 2):
BrianDSmartinta
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 1. nov 2022, 06:30

peter w skrev:
1. nov 2022, 03:13
Bare til o, så er en brintbil også en elbil. Den får blot sin energi fra brint og ikke fra et batteri. Det forekommer, at ikke alle er opmærksom på dette.
En brintbil (FCEV) har typisk en brændelscelle og et batteri, dog er batteriet mindre end i en traditionel elbil (BEV)

Toyota har bygget en Yaris GR med en forbrændingsmotor der kører på brint som de eksperimenterer med, det er dog ikke noget der er på markedet
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af HansH » 1. nov 2022, 07:21

BrianDS skrev:
31. okt 2022, 23:11
.. diverse betragtninger omkring teknologier pros and cons ..

Jeg tror ikke løbet er færdigt endnu, og jeg tror elbiler er en del af løsningen, men måske ikke den eneste.
Narj altså... det er jo lidt det samme som at sige : "Jeg tror vi måske bliver klogere henad vejen".
Og det er jeg da helt sikker på at vi gør ... altså lærer henad vejen i den proces der er i gang.

Bilproducenterne er jo ikke blevet pålagt at bygge elbiler.
De er blevet pålagt at sælge noget der ikke udleder CO2 (sådan groft sagt).
Og de har så alle valgt at satse 99% af butikken på BEV og rampet hele deres produktion og udvikling op til den teknologi.
Den sidste 1% er sideløbende forsøg med andet ... f.eks. brint.

Jeg tænker bare, at hvis man på nuv tidspunkt havde en teknologi på hånden som gav bedre mening end BEV ... ville de så ikke have kastet sig over den i stedet ?
De er jo som sagt ikke blevet pålagt noget i forhold til hvilken teknologi de vil benytte i deres biler - kun at det ikke må være fossilt brændstof.
De har haft frit valg på alle hylder.
Hvis personbiler med brint/brændselsceller (eller noget andet) simpelt hen var en bedre mulighed, så var de vel gået den vej ?

Det jeg prøver at sige er, at der må være nogle kloge mennesker der har siddet og opvejet alle fordele og ulemper ved hvert af de kort vi har på hånden i dag .. og er kommet frem til at vi skal bygge BEV.
Og det er samtlige bilproducenter der er kommet til den konklusion.
Der vælger jeg at tro at de trods alt må have tænkt tingene igennem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af magre » 1. nov 2022, 08:21

BrianDS skrev:
31. okt 2022, 19:07
Jeg kan personligt ikke overskue konsekvenserne af hvis hele vores villavej skiftede til elbil når en bil skulle skiftes indenfor de næste 5-10 år, det ville give op imod 40-50 elbiler (ja, vi bor i Jylland, de fleste har to biler, og måske også en firmabil), og vi har i alt 150 kvadrat kabel til deling - altså 4x150 kvadrat, én nul og tre faser. ....
https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Måske man ikke skal prøve på at løse ALLE problemer i samme ombæring men blot have en anelse tillid til at der er folk for hvem den slags overvejelser rent faktisk er en fuldtidsbeskæftigelse :D


Jeg kan i korte træk sagtens relatere til dine overvejelser men vil blot mane til at du ikke går helt op i limningen over dine bekymringer inden de har realiseret sig. Samtidighedsfaktoren og folks frie vilje mere end antyder at sandsynligheden for at en hel gade lader fuld hammer samtidig længe nok til at det rent faktisk udgør et problem er lille.

Husk på at en transformer har en relativ god evne til at kunne overbelastes i relativt lang tid uden egentlig at tage skade. Særligt set i forhold til at en ladesession måske "kun" tager 3-4-5 timer.
These users thanked the author magre for the post (total 3):
Mathiasenpeter wtuxx
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af martinta » 1. nov 2022, 09:28

Nu er jeg klar over at jeg ikke på nogen måder er definitionen på gennemsnittet (det har vi vist efterhånden konstateret
herinde :D Om det så er positivt eller negativt er der delte meninger om).

Men, jeg vil gerne prøve at komme med tallene fra vores bil.

Har målinger på forbrug fra 29/11-2021 til 01/11-2022, det giver mulighed for at finde et gennemsnit og fordi data er i detaljer, så har jeg også en median.

Så for at bruge lidt kontekst (dog på et statistisk lille grundlag = 1), så kommer der en flok tal.

Og NEJ! @DanielB12 Hvad mener du med at jeg laver alt for meget i excel! Det er tydeligvis ikke korrekt :lol: :oops:

Anyway Numbers:
km kørt: 30.180
Tid: 334 dage
samlet kWh: 5.781,94
Samlet tid på ladning: 553,38 timer

Det giver et gennemsnit per ladning på 1:52 timer og 19 kWh
Og et gennemsnit per dag på: 1:36 timer og 17 kWh
Medianen for alle opladninger er 1,27 timer og 16,075 kWh.

Hvis vi rent teoretisk siger at jeg repræsenterer en hvis del af befolkningen i et boligkvarter, så er det jo ret langt fra 4-5-6 timer per dag vi taler om.

Hvis vi så igen skal indele det i hvor mange opladninger der har været og hvilket interval de ligger i.
<=5 timer = 2
4-5 timer = 18
3-4 timer = 49
2-3 timer = 52
1-2 timer = 79
>=1 time= 86

Anyway, idéen var at bringe lidt data ind i debatten.
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 1. nov 2022, 12:24

martinta skrev:
1. nov 2022, 09:28
Nu er jeg klar over at jeg ikke på nogen måder er definitionen på gennemsnittet (det har vi vist efterhånden konstateret
herinde :D Om det så er positivt eller negativt er der delte meninger om).

Men, jeg vil gerne prøve at komme med tallene fra vores bil.

Har målinger på forbrug fra 29/11-2021 til 01/11-2022, det giver mulighed for at finde et gennemsnit og fordi data er i detaljer, så har jeg også en median.

Så for at bruge lidt kontekst (dog på et statistisk lille grundlag = 1), så kommer der en flok tal.

Og NEJ! @DanielB Hvad mener du med at jeg laver alt for meget i excel! Det er tydeligvis ikke korrekt :lol: :oops:

Anyway Numbers:
km kørt: 30.180
Tid: 334 dage
samlet kWh: 5.781,94
Samlet tid på ladning: 553,38 timer

Det giver et gennemsnit per ladning på 1:52 timer og 19 kWh
Og et gennemsnit per dag på: 1:36 timer og 17 kWh
Medianen for alle opladninger er 1,27 timer og 16,075 kWh.

Hvis vi rent teoretisk siger at jeg repræsenterer en hvis del af befolkningen i et boligkvarter, så er det jo ret langt fra 4-5-6 timer per dag vi taler om.

Hvis vi så igen skal indele det i hvor mange opladninger der har været og hvilket interval de ligger i.
<=5 timer = 2
4-5 timer = 18
3-4 timer = 49
2-3 timer = 52
1-2 timer = 79
>=1 time= 86

Anyway, idéen var at bringe lidt data ind i debatten.
Så på 334 dage har du ladet 286 gange, hvor jeg går ud fra det er opladninger hjemme du har talt op?
Hvis vi så ser på 334 dage går der knap 48 uger, så har du i gennemsnit ladet 6 gange i ugen, altså mere end de "hver anden dag" som jeg opstillede. Skal en villavej lade hver dag 19 kWh i snit i løbet af 6 timer, og de har 2 timer til hver bil, så vil de kunne lade 12 biler samtidig, og med 11 kW vil det være 12 * 16, altså 192 kW, udelukkende til elbiler, og med forudsætning at hver husstand kun har én elbil der skal lades, med 35 huse på et 150 kvadrat kabel, så kan det lige lade sig gøre med en meget lille margin til resten af forbruget.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 1. nov 2022, 12:27

magre skrev:
1. nov 2022, 08:21
BrianDS skrev:
31. okt 2022, 19:07
Jeg kan personligt ikke overskue konsekvenserne af hvis hele vores villavej skiftede til elbil når en bil skulle skiftes indenfor de næste 5-10 år, det ville give op imod 40-50 elbiler (ja, vi bor i Jylland, de fleste har to biler, og måske også en firmabil), og vi har i alt 150 kvadrat kabel til deling - altså 4x150 kvadrat, én nul og tre faser. ....
...
Husk på at en transformer har en relativ god evne til at kunne overbelastes i relativt lang tid uden egentlig at tage skade. Særligt set i forhold til at en ladesession måske "kun" tager 3-4-5 timer.
Det var så en ansat ved Bukam der er ansvarlig for dimensionering og udlægning af kabler jeg talte med, han var bekymret for den dimensionering de kunne få godkendt i dag, og han mente også at der skulle trækkes 60 kV transformere længere ud så de er tættere på forbrugerne.

Jeg siger dermed ikke at vi skal lade være med at købe elbiler mv., jeg siger at der kan blive problemer med vores ellers velfungerende el-infrastruktur, fordi det ikke er skaleret til fremtidige behov.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af BrianDS » 1. nov 2022, 12:30

HansH skrev:
1. nov 2022, 07:21
BrianDS skrev:
31. okt 2022, 23:11
.. diverse betragtninger omkring teknologier pros and cons ..

Jeg tror ikke løbet er færdigt endnu, og jeg tror elbiler er en del af løsningen, men måske ikke den eneste.
Narj altså... det er jo lidt det samme som at sige : "Jeg tror vi måske bliver klogere henad vejen".
Og det er jeg da helt sikker på at vi gør ... altså lærer henad vejen i den proces der er i gang.

Bilproducenterne er jo ikke blevet pålagt at bygge elbiler.
De er blevet pålagt at sælge noget der ikke udleder CO2 (sådan groft sagt).
...
De er vel blevet pålagt bøder for uledt CO2 over et faldende niveau pr køretøj?
Man har i EU vedtaget at e-fuels ikke er en løsning, ej heller selvom det ville kunne produceres CO2 neutralt?
Politisk har man talt elbiler i mange år, og ikke rigtig nogen alternativer - men BMW, Toyota, Hyundai, Renault, Honda og sikkert også andre har også sideløbende gang i brint (og ja, der sker også rigtig meget på brint, men det går stadig lidt langsomt - jeg har indtil for nylig været "tæt på branchen")

Jeg tror som sagt ikke det bliver enten eller, og jeg tror også der kommer andre løsninger end dem vi kender i dag - både på teknologi, men også på hvordan vi kan/skal/må oplade vores batteribiler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Slut med benzin og diesel biler (?)

Indlæg af martinta » 1. nov 2022, 12:53

BrianDS skrev:
1. nov 2022, 12:24
martinta skrev:
1. nov 2022, 09:28
Nu er jeg klar over at jeg ikke på nogen måder er definitionen på gennemsnittet (det har vi vist efterhånden konstateret
herinde :D Om det så er positivt eller negativt er der delte meninger om).

Men, jeg vil gerne prøve at komme med tallene fra vores bil.

Har målinger på forbrug fra 29/11-2021 til 01/11-2022, det giver mulighed for at finde et gennemsnit og fordi data er i detaljer, så har jeg også en median.

Så for at bruge lidt kontekst (dog på et statistisk lille grundlag = 1), så kommer der en flok tal.

Og NEJ! @DanielB Hvad mener du med at jeg laver alt for meget i excel! Det er tydeligvis ikke korrekt :lol: :oops:

Anyway Numbers:
km kørt: 30.180
Tid: 334 dage
samlet kWh: 5.781,94
Samlet tid på ladning: 553,38 timer

Det giver et gennemsnit per ladning på 1:52 timer og 19 kWh
Og et gennemsnit per dag på: 1:36 timer og 17 kWh
Medianen for alle opladninger er 1,27 timer og 16,075 kWh.

Hvis vi rent teoretisk siger at jeg repræsenterer en hvis del af befolkningen i et boligkvarter, så er det jo ret langt fra 4-5-6 timer per dag vi taler om.

Hvis vi så igen skal indele det i hvor mange opladninger der har været og hvilket interval de ligger i.
<=5 timer = 2
4-5 timer = 18
3-4 timer = 49
2-3 timer = 52
1-2 timer = 79
>=1 time= 86

Anyway, idéen var at bringe lidt data ind i debatten.
Så på 334 dage har du ladet 286 gange, hvor jeg går ud fra det er opladninger hjemme du har talt op?
Hvis vi så ser på 334 dage går der knap 48 uger, så har du i gennemsnit ladet 6 gange i ugen, altså mere end de "hver anden dag" som jeg opstillede. Skal en villavej lade hver dag 19 kWh i snit i løbet af 6 timer, og de har 2 timer til hver bil, så vil de kunne lade 12 biler samtidig, og med 11 kW vil det være 12 * 16, altså 192 kW, udelukkende til elbiler, og med forudsætning at hver husstand kun har én elbil der skal lades, med 35 huse på et 150 kvadrat kabel, så kan det lige lade sig gøre med en meget lille margin til resten af forbruget.
Talt op er nok så meget sagt, bilen har selv talt dem op, så jeg præsenterer udelukkende data fra den ;) Men ja, det er udelukkende hjemmeopladninger. Tænkte ikke udeladninger gav meget mening i den her debat.

Vil dog gerne komme med en enkelte rettelse. Når du skriver i løbet af 6 timer, så må data jo hellere afspejle den del. De tal herover er alle opladninger hele døgnet.

Så her kommer de igen

Tid: 334 dage
samlet kWh: 4.831
Samlet tid på ladning: 461 timer

Det giver et gennemsnit per ladning på 2:08 timer og 22 kWh
Og et gennemsnit per dag på: 1:22 timer og 14 kWh
Medianen for alle opladninger er 2:04 timer og 23,03kWh.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"