Passat Variant GTE alternativ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 4. dec 2022, 14:15

HansH skrev:
21. nov 2022, 14:57
Ja. Når du engang har fået den :?

Fabriksny er vist lidt en udfordring af varierende dimensioner pt, og der er Skoda Enyaq måske en af de "værste", vil rygterne vide.
Der gik 11 mdr fra underskrift på slutseddel til levering med vores, og det tror jeg faktisk ikke vi kan være specielt utilfredse med....
Så er det nok ikke dén vej jeg skal kigge. Den skal gerne stå klar omkring marts :)
Selv i 80X versionen kommer jeg dog nok til at savne noget. Hurtigere fra 0-100 end en GTE, men det er marginaler...

magre skrev:
21. nov 2022, 16:12
N skrev:
21. nov 2022, 14:47
magre skrev:
21. nov 2022, 11:35
Nu er smag og behag jo heldigvis forskelligt, men at du synes at en V60 er langt flottere end en A6'er forstår jeg ikke helt.. men dig om det :lol:
Jeg synes desværre, at Audi er faldet lidt af på den i løbet af de seneste år. Der er gået for meget "plastikdims" og falske luftindtag/rørhaler i den. RS6 er nok det bedste eksempel på tendensen. For 10 år siden var det kun os bilnørder, som spottede ulven i fåreflokken. Nu skriger den nærmest på opmærksomhed!
Det kan vi sagtens blive enige om - desværre - men derfra og så til at sige at en Volvo er pænere... :lol:
N skrev:
21. nov 2022, 14:47
Audi e-tron 55: Har kigget lidt på den, men designet skræmmer mig væk
Har du været ude at køre i sådan én? Jeg synes at når man ser den udefra, særligt når man kommer fra en stationcar, at så ser den stor og måske endda lidt klodset ud men da jeg fik en prøvekørsel synes jeg at den er både letkørt og nærmest let at placere og manøvrere med. Jeg kørte Superb i mange år, måske det forklarer lidt...
N skrev:
21. nov 2022, 14:47
Skoda Enyaq iV 80X: Flot bil i det rigtige trim, men... Det er mange penge for en Skoda. Skal dog helt klart prøves.
VW ID.4/5 GTX: Har faktisk slet ikke kigget på dem. Prøvede en ID.3 da den blev lanceret. Gigantisk clusterfuck af en bil :shock:
Enyaq er en rigtig lækker bil, generelt så er din kommentar omkring "mange penge for en Skoda" efterhånden lidt dated...
Skoda laver rigtig lækre biler og har efterhånden gjort det i mange år.
Må dog indrømme at ID serien efterhånden er vokset lidt på mig men jeg synes stadig at fx instrumentet og knapper på rattet osv. lader meget tilbage at ønske - og netop på de to parametre der virker Enyaq langt mere tiltalende...
N skrev:
21. nov 2022, 14:47
Hvorfor ikke hybrid ud fra krav/budget?
Jeg er generelt ikke stor fan af hybrid, synes lidt at man betaler for begge dele uden egentlig at få glæde af nogen af dem. Selv i dit tilfælde hvor du egentlig har kort på arbejde så er de fleste hybrider ikke i stand til at fragte dig frem og tilbage uden at bruge benzinmotoren...
Smag og behag :) Jeg er vild med det design, som Volvo har rullet ud gennem de seneste fem år. I mine øjne er det fuldt ud på højde med de tre dyre tyskere, men på en mere underspillet og elegant måde. Materialekvaliteten
i XC60 var ligeledes i samme liga.

Jeg har ikke prøvet en e-tron (eller Q8 e-tron, som vi åbenbart skal kalde den nu), men den skal nok med på listen - på trods af, at jeg egentligt ikke er tilhænger af SUV-moden. Det er primært det æstetiske, som jeg havde afskrevet den på. For "plastikagtig" og fra ser jeg ikke andet end det her: https://weldashading.com/wp-content/upl ... 0mc9uk.jpg
Sort grill hjælper dog en del på det: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... 5d/5596442

Mht. Skoda, så er det helt klart et andet mærke, end for bare 10 år siden, men en fuldt udstyret Enyaq ender i ca. 600.000... Til den pris tager jeg altså en 350 hk Volvo i stedet! ;)

styker skrev:
21. nov 2022, 20:31
Hvad med en RAV4 plugin, den opfylder i hvert fald behovet ifht effekt, 306hk og 6s til 100.
Den har dog lige et par ting der måske ikke opfylder kravene, den har kunstlæder.
Og så er det ikke helt topmoderne den ikke har 100% digitalt instrument, det kommer med facelift lige om lidt sammen med en større skærm.
https://www.biltorvet.dk/bil/toyota/rav ... ut/2184878
Den kan så rent faktisk køre 70-80 km på en opladning, kontra de vel nærmere 30 en Passat GTE kan præstere.
Og så har den varmepumpe, så den kan både køle og varme kabinen før afgang.
Der var i hvert fald en bil, som jeg slet ikke havde registreret :)
Skulle det (mod forventning) ende med noget SUV-agtigt, så tror jeg dog det bliver 100% elektrisk.

LogoZ skrev:
21. nov 2022, 20:32
Har tilbage i april efterr 8 år solgt min passat b7 140hk til fordel for en v60 t6 recharge. Og kan kun sige en ting.... Det er den fedste bil.

Den kører fantastisk både på el og benzin. De samlede 340hk og 4-hjulstræk gør kun det hele meget sjovere. I sommers nåede jeg 52km på en opladning. De sidste 2 dage med sne på Fyn har været en ren fornøjelse og 4 hjulstrækket virker super godt. Ser frem til skiferien i uge 7 :-) benærk den er blevet opgraderet senere (22.5 model) med et større batteri og større elmotor. Har prøvet denne også og den giver lidt mere skub på ren el.

Kvaliteten er virkelig lækker. Sæderne er betydelig bedre end passaten.

Bagagerummet er mindre, 529l. Tilgengæld er tanken på 60l, noget større end både på hybriderne fra Mercedes og BMW.

Købte en fuld inscription med læderkabine, fuld adaptive led lygter, el træk, klimapakke med varme i for og bagsæder og i rattet....

Den semiselvkørende pilotassist med kurveassisten virker også fint på landevejen, men giver mest mening på lange motorvejs stræk.

Pladsmæssigt er den rigeligt til 2 voksne og 2 børn. Midterpladsen bag er ikke det store værd.

Så kan kun anbefale den.
Fedt med nogle førstehåndserfaringer! :)

Ud fra fabrikanternes tal, så er bagagerummet i hhv. Passat Variant GTE og V60 ReCharge stort set identiske (483 vs. 481 liter).

Hvordan går det med rækkevidden på el, nu hvor temperaturerne er faldet? Ikke at det har afgørende betydning for mig, men det ville jo give mening, hvis den daglige kørsel kunne klares primært på strøm.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 4. dec 2022, 14:21

ReneJ skrev:
22. nov 2022, 10:00
En BMW 330e touring m sport er en lææækker vogn :)
Ikke noget dumt bud! :)

Spørgsmålet er så, om der er nok plads i den. 410 liter bagagerum iflg. BMW...
Alternativt 530e, men den er kun opgivet til at kunne tage 20 liter ekstra. Ryger det hele på bagsæderne?

styker skrev:
22. nov 2022, 17:06
Rigtig lækker, og hurtig en af mine kollegaer(sælger) har en.
Downsides er ikke mere end 25-30 km på el og 12km/l hvis han ikke kører morfar.
Der er min chefs C300e noget bedre, den klarer da 90km på el, hvad den kører på literen har jeg ikke rigtig hørt.
Men det lyder som om det ikke er prangende.
nbryde skrev:
22. nov 2022, 21:45
Det kan jeg kun tilslutte mig. Lækker bil og godt med udstyr. Har haft min i knap 2 år og ca. 62000 km og netop været til garanti tjek inden udløb af de 2 år garanti uden at de fandt noget.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er ikke den helt store Mercedes fan, men den kunne godt være værd at se nærmere på.

Den ser dog ud til at være blevet "de-rated" ved skiftet mellem 2021/2022?
2021: 320 hk/700 Nm og 0-100 på 5,5 s.
2022: 313 hk/550 Nm og 0-100 på 6,2 s.

Nicklossi skrev:
22. nov 2022, 19:10
Hvis du kan finde 50-100k ekstra, så kunne Q5 50 e-tfsi måske være noget?
Er en e-tron ikke mere oplagt så?

Peder skrev:
23. nov 2022, 13:44
Nu siger jeg noget.
Tesla model Y.

Krav:
- Pris: ~500.000 - den fås fra 480.000 og op.
- Alder: Højest 3-4 år - 6-12 måneder gammel.
- Drivmiddel: Hybrid eller ren el (dagligt kørselsbehov = 2x25-30 km. + det løse) Klarer nemt dette behov.
- ALT i sikkerhed/assistentsystemer- Den sikreste bil i klassen. Måske den bedste NCAP score nogensinde.
- Fuldt læderinteriør - "plastic"læder
- Mindst 250-300 hk - 510 hk
Så siger jeg også noget. Den ligner en Ford Ka, der har ligget i blød natten over. Sorry! :lol:

Møbbe skrev:
23. nov 2022, 22:39
Spring budgettet: https://www.bn.dk/brugte-biler/583623025

455hk
Jeg giver dig skylden hvis det ender med en ufornuftig beslutning ;)

kitora skrev:
24. nov 2022, 08:21
Jeg er super glad for min BMW 330e touring. Den kører fantastisk og har ganske fornuftigt med kræfter.

Jeg kan ikke genkende den rækkevidde der er skrevet tidligere. Jeg kan sagtens køre de 42 km jeg har til jobbet på ren el, og den kører omkring 15-16 km/l på ren benzin.
Hvad er din vurdering af bagagerummet? Kan der parkeres en Emmaljunga på tværs, eller skal man op i 5-serien, hvis det skal være langtidsholdbart som familieflytter?

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 65 times
Been thanked: 204 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af kitora » 5. dec 2022, 10:42

N skrev:
4. dec 2022, 14:21

Hvad er din vurdering af bagagerummet? Kan der parkeres en Emmaljunga på tværs, eller skal man op i 5-serien, hvis det skal være langtidsholdbart som familieflytter?
Bagagerummet er jo ikke så dybt i en hybrid som en benzin eller diesel, men bredden er den samme. Det er dog bestemt ikke noget stort bagagerum der er i den, men for mig er det ikke noget problem.

Når det er sagt så har jeg aldrig rigtigt kørt rundt med en barnevogn da vores datter var lille. Jeg købte en ekstra brugt barnevogn på DBA til sommerhuset. Havde der været andre “faste steder” hvor der skulle bruge en barnevogn havde jeg købt nogle flere. En brugt barnevogn kan sælges for det samme som man har givet for den. Værditabet ved en bilhandel er af en helt anden størrelse, så personligt så fatter jeg ikke at folk skifter bil med det argument. Man har stort set aldrig brug for at køre rundt med en barnevogn i bagagerummet i de 1,5-2 år det potentielt kunne være interessant.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af GaSelle » 5. dec 2022, 10:59

Har kun haft en 3-serie som lånebil, men vi har haft to 5-serier. Hvis en 3-serie skal bruges som familieflytter skal du ikke være for høj - der bliver hurtigt trangt på bagsædet, hvis forsæderne køres for langt tilbage. Jeg ville næppe kunne være foran, hvis der skulle stå en barnestol bagi. Men ellers enig med Kitoras betragtning om at flytte barnevogne rundt; vi købte en ekstra Emmaljunga til dagplejen, som jeg efter lidt intens rengøring og pudsning endte med at sælge for mere end vi gav, da vi var færdige med den :)

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 5. dec 2022, 13:06

Det ændrer ikke mine bilskifte planer, men I har en god pointe mht. barnevognsflytteri vs. køb et par stykker ekstra :)

kjempff
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. jan 2022, 01:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af kjempff » 5. dec 2022, 23:43

Hvis det ikke skal være en af VW gruppens hybrider, så ville jeg gå efter en RAV4 plugin hybrid.
+ Du kan faktisk realistisk pendle på el (batteri opgivet til 80km officielt så det er nok 40km om vinteren 60km om sommeren, mod en Passat som er 50km offcielt med realistisk 25km vinter / 40km sommer).
+ Masser af power fra en 2.0 benzin motor når du har brug for det.
+ Toyota = kvalitet (subjektivt)
- SUV
- Temmelig umuligt af få fat i en .. og hvis du kan så er det til latterlig overpris. Ny ? der er vel 3 års levering på sådan en efterhånden.
- Forringet power og range på el om vinteren.

Argumentet der går på at plugin hybrid er det værste fra 2 verdener er efter min mening forkert, du får det "bedste" fra 2 verdener; nok el til at pendle og uden ekstrem vægtforøgelse, benzin til at komme langt med uden bekymringer. God acceleration og ok benzin økonomi - En af de oversete fordele er at el motoren er meget energieffektiv ved accelerationer og benzinmotoren er mere energieffektiv ved højere hastigheder (f.eks. når du lige skal op i hastighed efter at have kørt i danskerkø på motorvejen og det klares af el motoren istedet for slupre en halv liter benzin hver gang).

Selvfølgelig er en stationcar plugin hybrid bedre end en SUV på alle parametre. (har selv en Seat Leon plugin hybrid).

Men KUN!!! hvis du kan lade hjemme .. ellers er hybrid det forkerte køb.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 17. dec 2022, 08:24

Spørgsmål til Volvo ejerne: Er "førerprofiler" med individuelle sæde/rat/spejl/etc. indstillinger std. i alle V60/XC60 årgange/varianter?

Har i øvrigt haft en XC40 lejebil de seneste par dage (desværre ingen V60'ere ledige), og blev i sidste uge udstyret med en Toyota Corolla hybrid sport... Efter den sammenligning kan jeg med sikkerhed sige, at jeg ikke kommer til at eje en Toyota :lol:

casper_jg
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2018, 22:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af casper_jg » 17. dec 2022, 22:22

N skrev:
17. dec 2022, 08:24
Spørgsmål til Volvo ejerne: Er "førerprofiler" med individuelle sæde/rat/spejl/etc. indstillinger std. i alle V60/XC60 årgange/varianter?
Det afhænger jo af udstyrsniveau, men i udgangspunktet kan rigtig meget justeres.

Her et udpluk fra manualen:
“Indstillinger, der kan gemmes i en førerprofil, er bl.a. skærme, spejle, forsæder, navigation, lyd- og medieanlæg, sprog og stemmestyring. […] Hvis førerprofil X er anvendt til f.eks. at indstille lysstyrken på midterdisplayet, påvirkes førerprofil Y ikke af indstillingen. Det er gemt til førerprofil X. Indstillingen af lysstyrke er en personlig indstilling.”

Vær også obs på, at der kan være forskel på, om bilen er med Sensus eller Google-software.
2023 Volvo XC40 P8
2020 Volvo V60 D4 R-Design
2017 VW Up! (Solgt)
2017 VW Passat 1.8 TSI DSG7 Variant Comfortline+ (solgt)

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 18. dec 2022, 09:26

casper_jg skrev:
17. dec 2022, 22:22
N skrev:
17. dec 2022, 08:24
Spørgsmål til Volvo ejerne: Er "førerprofiler" med individuelle sæde/rat/spejl/etc. indstillinger std. i alle V60/XC60 årgange/varianter?
Det afhænger jo af udstyrsniveau, men i udgangspunktet kan rigtig meget justeres.

Her et udpluk fra manualen:
“Indstillinger, der kan gemmes i en førerprofil, er bl.a. skærme, spejle, forsæder, navigation, lyd- og medieanlæg, sprog og stemmestyring. […] Hvis førerprofil X er anvendt til f.eks. at indstille lysstyrken på midterdisplayet, påvirkes førerprofil Y ikke af indstillingen. Det er gemt til førerprofil X. Indstillingen af lysstyrke er en personlig indstilling.”

Vær også obs på, at der kan være forskel på, om bilen er med Sensus eller Google-software.
Sensus var Volvos eget system, som blev erstattet med et Google/android system - korrekt? Har du evt. prøvet begge? Jeg aner ikke hvilken version der var i de lejebiler jeg har kørt.

Generelt synes jeg, at Volvos model/udstyrsprogram er lidt uoverskueligt at navigere i. De har løbende lavet ændringer i hardwaren, men har været for inkonsekvente med betegnelserne. Eksempler:

Når folk omtaler T6 drivlinjen på diverse foraer, så er det lidt 50/50 om det er 3.0 V6 eller 2.0 I4 hybrid varianten der henvises til.

Udstyrsniveau hedder først Momentum (basis), Inscription (premium) og R-design (premium sport). Pludselig hedder basis også Inscription (med tilnavnet Expression), og de tidligere Inscription/R-design bliver til light/dark varianter af Inscription.

2.0 I4 skifter (angiveligt) fra et kompressor/turbo setup til kun turbo, Har ikke dykket ned i denne endnu, men vil absolut foretrække sidstnævnte.

casper_jg
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2018, 22:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af casper_jg » 18. dec 2022, 17:19

Jeg har kun prøvet Sensus - de gik over til Google i 2021. Jeg har indtryk af, at Sensus er mere stabilt, men der kommer løbende opdateringer til Google.

Det er heller ikke helt indlysende at finde rundt i deres modelbetegnelser. Førhen vidste man at eks. D4 var en diesel, T4 en benziner, men da de introducerede mildhybrid kom de begge til at hedde B4. Deres plug-in hybrider hedder fortsat T6 og T8. Og de findes med to forskellige batteristørrelser (11,6 vs 18,8 KWh mener jeg) og elmotorer (87 vs 129 hk), og det var vist også i september 2021, de gik over til den højere ydelse. Nå ja, så er der Recharge, som både dækker over plug-in og ren el, mens ren el også hedder P6 eller P8.

I udstyrsniveau ville jeg gå efter R-Design eller Inscription, som er de to bedst udstyrede. Det samme er Ultimate, hvis vi snakker nye biler.
2023 Volvo XC40 P8
2020 Volvo V60 D4 R-Design
2017 VW Up! (Solgt)
2017 VW Passat 1.8 TSI DSG7 Variant Comfortline+ (solgt)

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af Dikal » 19. dec 2022, 13:02

Min XC60 2018 har Sensus og synes, at det fungerer rigtig fint.
Det er kun mig, som kører. Så har aldrig rigtig fået indstillet kørerprofil, så kan ikke svare på den del.

Kan ikke huske helt, hvornår det var. Men alle nyere (fra 2017?) er kun 2,0 motorer. Og det er uanset motorbetegnelse.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

kruckow
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. jan 2023, 00:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af kruckow » 9. jan 2023, 00:15

det her er måske vær at se nærmer på, i din søgen efter ny familie dyt.
https://www.ultimatespecs.com/car-compa ... eries.html

jeg skifter selv fra Passat b7 140 hk diesel 2011 til en volvo v60 t6 recharge r-design 2021 som jeg skal hente 10-01-2023.
Vi har selv to børn på 4 og 7 år som vi skal ha plads til.
jeg syndes ikke at passat gte, gør det lige så godt som Volvoen. men jeg tænker også på at bilen, skal kunne performe uden strøm på batteriet. husk at de begge er tunge biler på omkring de 2000kg, på det punkt syndes jeg at Volvoen klare sig bedst.

casper_jg
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. feb 2018, 22:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af casper_jg » 9. jan 2023, 20:47

Den bliver du glad for :-)
2023 Volvo XC40 P8
2020 Volvo V60 D4 R-Design
2017 VW Up! (Solgt)
2017 VW Passat 1.8 TSI DSG7 Variant Comfortline+ (solgt)

CSV
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2023, 07:51
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af CSV » 27. mar 2023, 18:40

Jeg er nysgerrig, hvad blev udkommet af denne tråd?

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af QT1410 » 27. mar 2023, 21:54

Og hvorfor er trådens titel ikke blevet ændret til "Volvo elbil" og smidt i the car lounge?

Hvor er @jansom når VAG-stien skal holdes ren?

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af Morian87 » 27. mar 2023, 23:36

QT1410 skrev:
27. mar 2023, 21:54
Og hvorfor er trådens titel ikke blevet ændret til "Volvo elbil" og smidt i the car lounge?

Hvor er @jansom når VAG-stien skal holdes ren?
:D
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 22. apr 2023, 12:22

CSV skrev:
27. mar 2023, 18:40
Jeg er nysgerrig, hvad blev udkommet af denne tråd?
Status quo :lol:

Pt. hælder jeg mest til en A6 C7 3.0 TDI Quattro. Ufornuftigt med tanke på den fremtid diesel er spået, men jeg har altid været forelsket i den motor.

Hybrid er droppet. De har fordelene fra begge verdener og attraktiv afgift, men jeg har ikke lyst til at at eje så komplekst et setup uden for garanti. Så skulle det være en ny/næsten ny, men jeg er ikke interesseret i at tage den afskrivning.

Ren el er stadig med i overvejelserne, men jeg synes at markedet er for ustabilt til at gå den vej lige nu.

CSV
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2023, 07:51
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af CSV » 22. apr 2023, 19:08

Det er ikke en let beslutning, særligt i det nuværende marked.

Har selv kørt i en Tesla Model 3 i små 2 år, og er begejstret for el-delen, men ikke for Tesla, kvaliteten og mængden af fejl.
Har overvejet at skifte over i hybrid, f.eks. Passat GTE eller Volvo V60, men er, som dig, bl.a. ikke meget for 2 drivlinjer, og den risiko det medfører. Har i stedet kigget lidt på e-tron, omend det fornuftige valg nu nok er at afvente 1-2 år.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 22. apr 2023, 21:01

CSV skrev:
22. apr 2023, 19:08
Det er ikke en let beslutning, særligt i det nuværende marked.

Har selv kørt i en Tesla Model 3 i små 2 år, og er begejstret for el-delen, men ikke for Tesla, kvaliteten og mængden af fejl.
Har overvejet at skifte over i hybrid, f.eks. Passat GTE eller Volvo V60, men er, som dig, bl.a. ikke meget for 2 drivlinjer, og den risiko det medfører. Har i stedet kigget lidt på e-tron, omend det fornuftige valg nu nok er at afvente 1-2 år.
Jeg var faktisk positivt overrasket over kvaliteten af Teslas interiør (måske efter at have læst og hørt så meget negativt). Ikke prangende, men godkendt med tanke på bilens pris. Undervognen er til gengæld en deal breaker.

Kvaliteten og komforten er på et andet niveau i Passat GTE, men den er til gengæld ret tandløs. Jeg ville tage V60 T6 frem for Passat GTE uden at blinke, selv i basistrim.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af VWAU » 24. apr 2023, 15:34

Passat versus V60

I en Passat GTE sidder der en el-motor mellem forbrændingsmotoren og gearkassen. Dermed spares startermotor og generator, idet el-motoren har overtaget disse funktioner. Når ADAC og andre rykker ud til "strandede" biler er det ofte 12 V-batteri, starter, generator og generatorrem der "fejler". På en GTE er der hverken en rem, en starter eller en generator der kan fejle og 12V-batteriet lever et "fredeligt" liv, idet det ikke bliver "malket" når bilen skal starte i koldt vejr. En GTE er på flere måder forskånet for de problemer der er ved konventionele benzin- og diesel-biler og det er simpelt at få benzin-motor og el-motor til at "spille sammen". En Volvo V60 hybrid er teknisk set er en langt mere kompleks sag, hvor forbrændingsmotoren og el-motoren sidder i hver sin ende af bilen og de kommer aldrig til at "spille" så godt sammen som i biler hvor el- og benzin-motoren er bygget sammen. Den komplekse opbygning i V60 er næppe til gavn for driftssikkerheden på lang sigt.

I Danmark er Volvo er relativt lille mærke og de får ikke meget omtale - hverken positivt eller negativt. I Sverige, hvor Volvo sælger 20 gange så mange biler har Volvo fået stor negativ kritik for en elendig rustbeskyttelse. Bilmagasinet Vi Bilägare skriver fx, at Volvo V70 i sin tid var "verdens" bedst rustbeskyttede bil, men at Volvo (modeller på SPA-platform) har en meget tivlsom rustbeskyttelse, langt fra niveauet hos Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Uddrag:
Vedhæftede filer
SPA.jpg
SPA.jpg (109.62 KiB) Vist 411 gange
These users thanked the author VWAU for the post (total 6):
HallasjansomDanielB12NMorten Hedenstedfkm66

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af superbeszzz » 24. apr 2023, 17:03

VWAU skrev:
24. apr 2023, 15:34
Passat versus V60

I en Passat GTE sidder der en el-motor mellem forbrændingsmotoren og gearkassen. Dermed spares startermotor og generator, idet el-motoren har overtaget disse funktioner. Når ADAC og andre rykker ud til "strandede" biler er det ofte 12 V-batteri, starter, generator og generatorrem der "fejler". På en GTE er der hverken en rem, en starter eller en generator der kan fejle og 12V-batteriet lever et "fredeligt" liv, idet det ikke bliver "malket" når bilen skal starte i koldt vejr. En GTE er på flere måder forskånet for de problemer der er ved konventionele benzin- og diesel-biler og det er simpelt at få benzin-motor og el-motor til at "spille sammen". En Volvo V60 hybrid er teknisk set er en langt mere kompleks sag, hvor forbrændingsmotoren og el-motoren sidder i hver sin ende af bilen og de kommer aldrig til at "spille" så godt sammen som i biler hvor el- og benzin-motoren er bygget sammen. Den komplekse opbygning i V60 er næppe til gavn for driftssikkerheden på lang sigt.

I Danmark er Volvo er relativt lille mærke og de får ikke meget omtale - hverken positivt eller negativt. I Sverige, hvor Volvo sælger 20 gange så mange biler har Volvo fået stor negativ kritik for en elendig rustbeskyttelse. Bilmagasinet Vi Bilägare skriver fx, at Volvo V70 i sin tid var "verdens" bedst rustbeskyttede bil, men at Volvo (modeller på SPA-platform) har en meget tivlsom rustbeskyttelse, langt fra niveauet hos Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Uddrag:
Fedt indlæg. Jeg gad virkeligt godt, at der var en "dagens nørd"-tråd, der lige tog os dødelige igennem en gang nørderi som dette. Det gjorde mig pludseligt meget nysgerrig på, hvordan min nyindkøbte BMW X5 hybridsystem er opbygget.

Kæmpe tak
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

CSV
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2023, 07:51
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af CSV » 24. apr 2023, 18:25

N skrev:
22. apr 2023, 21:01
Jeg var faktisk positivt overrasket over kvaliteten af Teslas interiør (måske efter at have læst og hørt så meget negativt). Ikke prangende, men godkendt med tanke på bilens pris. Undervognen er til gengæld en deal breaker.

Kvaliteten og komforten er på et andet niveau i Passat GTE, men den er til gengæld ret tandløs. Jeg ville tage V60 T6 frem for Passat GTE uden at blinke, selv i basistrim.
Kvaliteten er ok, men bestemt ikke prangende. Har dog indtryk af at det har fået et løft, eller to, siden. Med den nuværende pris er vi ved at være på et niveau, hvor kvaliteten er acceptabel.

Jeg tror min konklusion blev, at jeg ikke skal væk fra el. Udvalget er dog voldsomt begrænset, hvis der også skal være plads til hele familien, og man ikke er tilhænger af SUV konceptet.

CSV
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2023, 07:51
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af CSV » 24. apr 2023, 18:33

superbeszzz skrev:
24. apr 2023, 17:03
VWAU skrev:
24. apr 2023, 15:34
Passat versus V60

I en Passat GTE sidder der en el-motor mellem forbrændingsmotoren og gearkassen. Dermed spares startermotor og generator, idet el-motoren har overtaget disse funktioner. Når ADAC og andre rykker ud til "strandede" biler er det ofte 12 V-batteri, starter, generator og generatorrem der "fejler". På en GTE er der hverken en rem, en starter eller en generator der kan fejle og 12V-batteriet lever et "fredeligt" liv, idet det ikke bliver "malket" når bilen skal starte i koldt vejr. En GTE er på flere måder forskånet for de problemer der er ved konventionele benzin- og diesel-biler og det er simpelt at få benzin-motor og el-motor til at "spille sammen". En Volvo V60 hybrid er teknisk set er en langt mere kompleks sag, hvor forbrændingsmotoren og el-motoren sidder i hver sin ende af bilen og de kommer aldrig til at "spille" så godt sammen som i biler hvor el- og benzin-motoren er bygget sammen. Den komplekse opbygning i V60 er næppe til gavn for driftssikkerheden på lang sigt.

I Danmark er Volvo er relativt lille mærke og de får ikke meget omtale - hverken positivt eller negativt. I Sverige, hvor Volvo sælger 20 gange så mange biler har Volvo fået stor negativ kritik for en elendig rustbeskyttelse. Bilmagasinet Vi Bilägare skriver fx, at Volvo V70 i sin tid var "verdens" bedst rustbeskyttede bil, men at Volvo (modeller på SPA-platform) har en meget tivlsom rustbeskyttelse, langt fra niveauet hos Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Uddrag:
Fedt indlæg. Jeg gad virkeligt godt, at der var en "dagens nørd"-tråd, der lige tog os dødelige igennem en gang nørderi som dette. Det gjorde mig pludseligt meget nysgerrig på, hvordan min nyindkøbte BMW X5 hybridsystem er opbygget.

Kæmpe tak
Et helt igennem fremragende indlæg.
Så fik man da også skudt Volvo til hjørne.

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Passat Variant GTE alternativ?

Indlæg af N » 24. apr 2023, 19:33

VWAU skrev:
24. apr 2023, 15:34
Passat versus V60

I en Passat GTE sidder der en el-motor mellem forbrændingsmotoren og gearkassen. Dermed spares startermotor og generator, idet el-motoren har overtaget disse funktioner. Når ADAC og andre rykker ud til "strandede" biler er det ofte 12 V-batteri, starter, generator og generatorrem der "fejler". På en GTE er der hverken en rem, en starter eller en generator der kan fejle og 12V-batteriet lever et "fredeligt" liv, idet det ikke bliver "malket" når bilen skal starte i koldt vejr. En GTE er på flere måder forskånet for de problemer der er ved konventionele benzin- og diesel-biler og det er simpelt at få benzin-motor og el-motor til at "spille sammen". En Volvo V60 hybrid er teknisk set er en langt mere kompleks sag, hvor forbrændingsmotoren og el-motoren sidder i hver sin ende af bilen og de kommer aldrig til at "spille" så godt sammen som i biler hvor el- og benzin-motoren er bygget sammen. Den komplekse opbygning i V60 er næppe til gavn for driftssikkerheden på lang sigt.

I Danmark er Volvo er relativt lille mærke og de får ikke meget omtale - hverken positivt eller negativt. I Sverige, hvor Volvo sælger 20 gange så mange biler har Volvo fået stor negativ kritik for en elendig rustbeskyttelse. Bilmagasinet Vi Bilägare skriver fx, at Volvo V70 i sin tid var "verdens" bedst rustbeskyttede bil, men at Volvo (modeller på SPA-platform) har en meget tivlsom rustbeskyttelse, langt fra niveauet hos Audi, BMW og Mercedes-Benz.

Uddrag:
Tager man "petrol head" hatten på, så er en GTE omvendt også den billigste og mest begrænsende løsning på et hybrid design, som kun egner sig til biler med ret begrænset effekt. Løsningen som Volvo bruger giver f.eks. mulighed for firehjulstræk, aktiv torque vectoring, bedre vægtfordeling og mere energieffektiv elektrisk drift (elmotorerne driver hjulene direkte, modsat GTE, hvor der er tab i gearkassen).

Begge veje fører til Rom. Spørgsmålet er blot hvordan man foretrækker at tilbagelægge turen ;)
These users thanked the author N for the post:
superbeszzz

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"