Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 6. feb 2023, 17:44

Godaften

Jeg er pt den lykkelige ejer af en 2013 3.0 tdi 245 hk Q5 med 325.000 på tælleren.

Jeg er derfor i markedet efter en nyere Q5, og jeg har kig på en 50 tfsi e, altså en plug-in hybrid.

Grunden til jeg kigger på hybrid og ikke ren el er at vi kører ca. 40-45 tusinde kilometer om året, og vi skal slæbe to store trailere.

Mit spørgsmål er så nu, hvad er folks erfaringer med sådan et køretøj? Er der noget man skal være opmærksom på? Godt og dårligt?

Den helt specifikke bil jeg har kig på er fra 2021 og har gået 23.000 km. Der står at den er forberedt til træk, er det så bare stikket der er der, eller hvor meget skal jeg forvente den er “forberedt”?

Og sidst, hvad skal jeg forvente en forhandler vil give for min 3.0 tdi? Den har nærmest alt tænkeligt udstyr, også panoramatag


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mk4Rasmus for the post:
superbeszzz

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid

Indlæg af ferraridk » 6. feb 2023, 18:00

Du har ikke overvejet at beholde den nuværende 2-3 år endnu? det er jo nok det billigste i afskrivning.
Vi har samme kørselsmønster, 45 tkm pr år, også i 3.0TDI, skiftede den sidste ved 420tkm og der var ikke væsentlig vedligehold på de sidste km

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 6. feb 2023, 19:00

Vi har en... Q5 TFSi-E50, og har haft den i ca. 13 måneder nu. Den har vel gået omkring 37-38.000 nu, hvoraf alle de daglige kilometer - Nok et sted omkring 25-30.000 kilometer af dem er kørt på Strøm.
Det er en fornøjelse. Need One Say More ??

Forberedt for Træk..: Betyder det ikke blot at CAN boksen til det er monteret, så der mangler Krog og kabelkit ??
Taget fra hukommelsen koster det ca. 16.000,- for et org. monteret.

Her om vinteren med meje energi til Varme og sådan, er vi vel nede på 50 kilometer på batteriet, i mellemsæsonerne er det tæt på 80, og sommer med køling nok et sted imellem.
Vi har Wallbox Pulsar Plus lader, til og starte med var der lidt med og finde ud af hvad der var bedst og programmere så den ikke lader om aftenen når transportomk. er højest, men det er der styr på nu - Lad Bilens Timer styre det, ikke laderen eller Monta.

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af VWAU » 6. feb 2023, 20:03

mk4Rasmus skrev:
6. feb 2023, 17:44
Godaften Billede
Den helt specifikke bil jeg har kig på er fra 2021 og har gået 23.000 km. Der står at den er forberedt til træk, er det så bare
Det vigtigste ved "forberedt til træk" er at kølesystemet er dimensioneret så det kan håndterer en stor påhængsvogn. Min nabo nabo er forsikringsmand. De har hvert år biler med store campingvogne der går "døde" / "koger" på Kassel bakkerne, fordi ejeren har købt en bil uden "forberedt til træk" for at spare penge :x og / eller af uvidenhed :idea: . Skoda Octavia skulle være en af dem der kommer i problemer.

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 7. feb 2023, 06:23

ferraridk skrev:Du har ikke overvejet at beholde den nuværende 2-3 år endnu? det er jo nok det billigste i afskrivning.
Vi har samme kørselsmønster, 45 tkm pr år, også i 3.0TDI, skiftede den sidste ved 420tkm og der var ikke væsentlig vedligehold på de sidste km
Jo, oprindeligt har det været planen. Jeg er ikke bange for km tallet i forhold til teknikken. Men jeg er bange for hvad den er værd om 2 år, med godt 400.000 km på tælleren.

Og så vil jeg nok kunne spare noget der ligner 40-50.000,- om året i afgifter og brændstof


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 7. feb 2023, 06:26

Lars - Sound2Vision skrev:Vi har en... Q5 TFSi-E50, og har haft den i ca. 13 måneder nu. Den har vel gået omkring 37-38.000 nu, hvoraf alle de daglige kilometer - Nok et sted omkring 25-30.000 kilometer af dem er kørt på Strøm.
Det er en fornøjelse. Need One Say More ??

Forberedt for Træk..: Betyder det ikke blot at CAN boksen til det er monteret, så der mangler Krog og kabelkit ??
Taget fra hukommelsen koster det ca. 16.000,- for et org. monteret.

Her om vinteren med meje energi til Varme og sådan, er vi vel nede på 50 kilometer på batteriet, i mellemsæsonerne er det tæt på 80, og sommer med køling nok et sted imellem.
Vi har Wallbox Pulsar Plus lader, til og starte med var der lidt med og finde ud af hvad der var bedst og programmere så den ikke lader om aftenen når transportomk. er højest, men det er der styr på nu - Lad Bilens Timer styre det, ikke laderen eller Monta.

/ Lars
Det du skriver med rækkeviden er også det jeg hører rundt omkring, det er jeg faktisk ret imponeret over, taget i betragtning at den er opgivet til 59 km på el.

Hvor langt kører i på literen når den kører på ren brændstof motor?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 7. feb 2023, 06:27

VWAU skrev:
mk4Rasmus skrev:
6. feb 2023, 17:44
Godaften Billede
Den helt specifikke bil jeg har kig på er fra 2021 og har gået 23.000 km. Der står at den er forberedt til træk, er det så bare
Det vigtigste ved "forberedt til træk" er at kølesystemet er dimensioneret så det kan håndterer en stor påhængsvogn. Min nabo nabo er forsikringsmand. De har hvert år biler med store campingvogne der går "døde" / "koger" på Kassel bakkerne, fordi ejeren har købt en bil uden "forberedt til træk" for at spare penge :x og / eller af uvidenhed :idea: . Skoda Octavia skulle være en af dem der kommer i problemer.
Tak! Det er rimeligt væsentligt når vi skal køre med hestetrailer Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af SkodiaqDK » 7. feb 2023, 08:34

Nu snakker i rækkevidde. Men blev batteriet ikke opgraderet omkring 2021/2022? Vinterrækkevidde på omkring 50 km, det må være med det nye, større batteri.

Er den du kigger på med ~17-18kwh (brutto) batteri?

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 7. feb 2023, 17:08

SkodiaqDK skrev:Nu snakker i rækkevidde. Men blev batteriet ikke opgraderet omkring 2021/2022? Vinterrækkevidde på omkring 50 km, det må være med det nye, større batteri.

Er den du kigger på med ~17-18kwh (brutto) batteri?
Nej det står skrevet som 12,3 kwh, den er fra 2021 Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af SkodiaqDK » 7. feb 2023, 17:33

Kan du se hvornår den er indregistreret? Nyheden om det større batteri blev annonceret i jan/februar 2021. Så man skal nok hen omkring april før de første biler med større batteri blev indregistreret.

... Men ellers ved sælger det nok. 😉

Den nye er 17.9 brutto, 14.4 kWh netto.

... jeg synes ikke altid de er pålidelige de batteriangivelser der er på biltorvet/bilbasen osv.

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 7. feb 2023, 20:46

mk4Rasmus skrev:
7. feb 2023, 06:26
Lars - Sound2Vision skrev:Vi har en... Q5 TFSi-E50, og har haft den i ca. 13 måneder nu. Den har vel gået omkring 37-38.000 nu, hvoraf alle de daglige kilometer - Nok et sted omkring 25-30.000 kilometer af dem er kørt på Strøm.
Det er en fornøjelse. Need One Say More ??

Forberedt for Træk..: Betyder det ikke blot at CAN boksen til det er monteret, så der mangler Krog og kabelkit ??
Taget fra hukommelsen koster det ca. 16.000,- for et org. monteret.

Her om vinteren med meje energi til Varme og sådan, er vi vel nede på 50 kilometer på batteriet, i mellemsæsonerne er det tæt på 80, og sommer med køling nok et sted imellem.
Vi har Wallbox Pulsar Plus lader, til og starte med var der lidt med og finde ud af hvad der var bedst og programmere så den ikke lader om aftenen når transportomk. er højest, men det er der styr på nu - Lad Bilens Timer styre det, ikke laderen eller Monta.

/ Lars
Det du skriver med rækkeviden er også det jeg hører rundt omkring, det er jeg faktisk ret imponeret over, taget i betragtning at den er opgivet til 59 km på el.

Hvor langt kører i på literen når den kører på ren brændstof motor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
- Vores er i øvrigt leveret 18. Dec. 2021 som ny, og med det nye / store batteri.
- - -
I sommer jeg kørte fra Vejle til Hamborg lufthavn med tomt batteri, endte vi på 16,1 km/l. Det var med pæn kørsel og for meje tid.
Den kan absolut sagtens køres længere ned.
I december 22 havde vi lige en strømkrise ( Prisen var for høj ), så vi kørte fortrinsvis på Benz i en månedstid, der lå vi vel omkring 11 pr. liter, med kolde kilometer og korte ture. ...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 7. feb 2023, 21:40

SkodiaqDK skrev:Kan du se hvornår den er indregistreret? Nyheden om det større batteri blev annonceret i jan/februar 2021. Så man skal nok hen omkring april før de første biler med større batteri blev indregistreret.

... Men ellers ved sælger det nok. Billede

Den nye er 17.9 brutto, 14.4 kWh netto.

... jeg synes ikke altid de er pålidelige de batteriangivelser der er på biltorvet/bilbasen osv.
Den skulle være indregistreret i august, og nej jeg synes også der står de 12 kwh selv på 22 modeller, så det passer nok ikke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af Mikael M109R » 8. feb 2023, 09:44

Er der ikke forskel på WLTP på de 2 batt str., måske det kan spottes der, hvis angivelsen også der er ukorrekt hjælper det selvf ikke noget, men burde vel passe ift reg.

Brugeravatar
mk4Rasmus
Nyt medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 13. sep 2011, 18:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Svenstrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Audi Q5 tfsi hybrid - erfaringer ?

Indlæg af mk4Rasmus » 8. feb 2023, 09:59

Mikael M109R skrev:Er der ikke forskel på WLTP på de 2 batt str., måske det kan spottes der, hvis angivelsen også der er ukorrekt hjælper det selvf ikke noget, men burde vel passe ift reg.
Alle dem jeg har set, både 21 og 22 modeller er opgivet til 12,3 kwh og 59 km rækkevidde, så jeg tror der er en fejl i det Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"