ID.7 præsenteret

Stedet hvor der snakkes VAG biler
martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af martinta » 18. apr 2023, 11:51

_Jensen skrev:
18. apr 2023, 11:09
Wow der er mange som er negative på ID.7 eller generelt alle ID modellerne Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Kan det være en trøst, så vil jeg da gerne melde mig i koret af ja-hattene :D

Kan være det passer med det er sådan en jeg skal have når Volvoen skal på pension

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Mathiasen » 18. apr 2023, 11:59

For mig peakede det lidt ved Golf 7, som stadig er flot, trods mange år på bagen.

ID'erne og den nye stil tænder intet i mig. :|
Vedhæftede filer
GTI ID.JPG
GTI ID.JPG (113.39 KiB) Vist 1144 gange
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 6):
DanielPTmobworldPLThe Micktrix / Dkfkm66KMDTHY
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Lasse R
Medlem
Indlæg: 584
Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 82 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Lasse R » 18. apr 2023, 12:07

Mathiasen skrev:
18. apr 2023, 11:59
For mig peakede det lidt ved Golf 7, som stadig er flot, trods mange år på bagen.

ID'erne og den nye stil tænder intet i mig. :|
+1. Kvaliteten var super, og designet gennemtænkt og lækkert...

Jeg kan stadig bare bare se en bulldog der sidder og akider i designet udvendigt, og mængder af billig blanksort plast på berøringsflader indvendigt.

Har altid svoret jeg aldrig skulle have andet end noget fra VW koncernen, men er efterhånden noget udfordret på den tankegang. På elfronten synes jeg efterhånden ikke de har noget som helst på markedet (udover Enyaq) som ikke findes bedre (og billigere) hos konkurrenterne..
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2023, 12:10

Mathiasen skrev:
18. apr 2023, 11:59
For mig peakede det lidt ved Golf 7, som stadig er flot, trods mange år på bagen.

ID'erne og den nye stil tænder intet i mig. :|
Du tager også lige en skarp Golf VII og sætter op imod den kedelige ID.3
Prøv lige den faceliftede ID.3 og sammenlign med en standard Golf VII, så er det vel lidt mere fair game?

Billede
Billede

Bevares, jeg er ikke uenig i at der er lidt vej igen før ID-modellerne kan fange mig, hvorfor jeg valgte Skoda, men mon ikke VW begynder at finde ud af det på et tidspunkt?

ID.7 er for mig et skridt i den rigtige retning, den skal bare lige have fikset de ting jeg nævnte tidligere - og så være en stationcar ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
MathiasenBnielsenMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2023, 12:11

martinta skrev:
18. apr 2023, 10:40
BrianDS skrev:
18. apr 2023, 10:33
....Ps. ud over at jeg ikke ejer en campingvogn, så ejer jeg heller ikke hverken crocs eller bøllehat ;-)
Endnu ;) :lol:
Man skal aldrig sige aldrig, men især Crocs må du godt beholde for dig selv ;-) :lol:
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Mathiasen » 18. apr 2023, 12:38

BrianDS skrev:
18. apr 2023, 12:10

Du tager også lige en skarp Golf VII og sætter op imod den kedelige ID.3
Prøv lige den faceliftede ID.3 og sammenlign med en standard Golf VII, så er det vel lidt mere fair game?
Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes :D

Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.

Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.

Nå det var en afstikker igen.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2023, 12:48

Mathiasen skrev:
18. apr 2023, 12:38
BrianDS skrev:
18. apr 2023, 12:10

Du tager også lige en skarp Golf VII og sætter op imod den kedelige ID.3
Prøv lige den faceliftede ID.3 og sammenlign med en standard Golf VII, så er det vel lidt mere fair game?
Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes :D

Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.

Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.

Nå det var en afstikker igen.
Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede biler ;-)

Sådan generelt synes jeg de fleste biler er blevet noget sværere i forhold til modificering som du henviser til, ikke kun dem der kører på el...

Jeg er ikke uenig i at jeg synes også en Golf 7.5 stadig vinder lidt på mig fremfor en Golf 8 eller ID.3, og det samme gælder mange andre modeller, men også andre brands...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af martinta » 18. apr 2023, 12:58

BrianDS skrev:
18. apr 2023, 12:48
Mathiasen skrev:
18. apr 2023, 12:38
BrianDS skrev:
18. apr 2023, 12:10

Du tager også lige en skarp Golf VII og sætter op imod den kedelige ID.3
Prøv lige den faceliftede ID.3 og sammenlign med en standard Golf VII, så er det vel lidt mere fair game?
Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes :D

Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.

Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.

Nå det var en afstikker igen.
Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede biler ;-)

Sådan generelt synes jeg de fleste biler er blevet noget sværere i forhold til modificering som du henviser til, ikke kun dem der kører på el...

Jeg er ikke uenig i at jeg synes også en Golf 7.5 stadig vinder lidt på mig fremfor en Golf 8 eller ID.3, og det samme gælder mange andre modeller, men også andre brands...
Ved godt det er en totalt afstikker - men på Volvo kan det øjensynligt ikke lade sig gøre at ændre noget. Det hele er styret fra Sverige, så noget så simpelt som parkeringssensorer foran kan ikke eftermonteres.

Så slemme er VW da trodsalt ikke (endnu) - heller ikke på ID modellerne
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 18. apr 2023, 13:14

martinta skrev:
18. apr 2023, 12:58
BrianDS skrev:
18. apr 2023, 12:48
Mathiasen skrev:
18. apr 2023, 12:38


Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes :D

Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.

Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.

Nå det var en afstikker igen.
Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede biler ;-)

Sådan generelt synes jeg de fleste biler er blevet noget sværere i forhold til modificering som du henviser til, ikke kun dem der kører på el...

Jeg er ikke uenig i at jeg synes også en Golf 7.5 stadig vinder lidt på mig fremfor en Golf 8 eller ID.3, og det samme gælder mange andre modeller, men også andre brands...
Ved godt det er en totalt afstikker - men på Volvo kan det øjensynligt ikke lade sig gøre at ændre noget. Det hele er styret fra Sverige, så noget så simpelt som parkeringssensorer foran kan ikke eftermonteres.

Så slemme er VW da trodsalt ikke (endnu) - heller ikke på ID modellerne
Det er noget nyt så, for det har været meget udbredt, også i nyere aftapninger af bilerne, at man har fået mere skrabede biler hjem til Danmark, og eftermonteret en del af det dyre udstyr, hvilket naturligvis har været pga. afgifterne i Danmark.
Der er endda private der har klaret nogle ting på knap så nye biler med Volvo Vida Dice / VDASH (de nyeste bruger sikkert noget nyere)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
fkm66
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 18. maj 2018, 10:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 21 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af fkm66 » 18. apr 2023, 21:07

Tysk anmeldelse af ID7: https://www.youtube.com/watch?v=aMGRk6jDQCM

Egentligt en fed bil - men hvidt rat :( ikke i min bil.

Tænker at min Golf 6 får lov til at holde lidt endnu
These users thanked the author fkm66 for the post:
BrianDS
VW Golf GTE 2017
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af magre » 19. apr 2023, 10:22

Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.

Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?

Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
These users thanked the author magre for the post (total 5):
MathiasenmartintaBrianDSjansomThe Micktrix / Dk
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af martinta » 19. apr 2023, 10:32

magre skrev:
19. apr 2023, 10:22
Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.

Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?

Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
Men, er udfordringen for dem ikke at de skal have plads til batteriet og derved hæver hele bilen? Det er vel netop grunden til at de første elbiler fra de fleste produenter er SUV'er, fordi formålet er at sidde højt.

ID.3 er "ramt" fordi den gerne vil være en golf, men er på højde (fysisk) med en lille SUV, hvorimod Golfen vel er en lille lav hatchback. Eller med andre ord, den passer ikke ind i skallen.

Grunden til Tesla kan lave Model 3 så lav, er jo at man sidder som en racerbil. Du har ikke benene ned af, men fremad (i hvert fald foran), men at sidde sådan flugter bare heller ikke godt med en klassisk Golf eller Passat.

Så hvis alternativet var at de skulle til at lave Passater i sjove mål, så forstår jeg egentlig godt de har valgt at kalde det en ny bil med et nyt navn. (og så er der også hele delen om "Vi gør sku noget for miljøet, se vores helt nye RENE el samling af biler her!". Det ville bare ikke lyde lige så godt hvis man sagde "jamen, vi har da skiftet drivlinen ud"

Hvorfor de så ikke har behov lidt af den klassiske afdæmpede stil de ellers har haft synes jeg personligt er et selvmål, men tror den ligger i produktionsomkostninger. Det er formodentlig lettere og billigere at producere en bil med en kæmpe skærm og meget få knapper end en "klassisk" bil.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Mathiasen » 19. apr 2023, 10:40

magre skrev:
19. apr 2023, 10:22
Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.

Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?

Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
Fuldstændigt enig. Årtiers opbygning af renommé og kundeskare til Golf og Passat, og også modeller som Polo og Touran er smidt i skraldespanden. Arven og historien er ikke til at se. Intet genkendeligt er videreført i de nye modeller.

Nogle vil sikkert kalde det modigt :lol:
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 3):
BrianDSjansommagre
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af magre » 19. apr 2023, 10:51

martinta skrev:
19. apr 2023, 10:32
magre skrev:
19. apr 2023, 10:22
Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.

Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?

Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
Men, er udfordringen for dem ikke at de skal have plads til batteriet og derved hæver hele bilen? Det er vel netop grunden til at de første elbiler fra de fleste produenter er SUV'er, fordi formålet er at sidde højt.

ID.3 er "ramt" fordi den gerne vil være en golf, men er på højde (fysisk) med en lille SUV, hvorimod Golfen vel er en lille lav hatchback. Eller med andre ord, den passer ikke ind i skallen.

Grunden til Tesla kan lave Model 3 så lav, er jo at man sidder som en racerbil. Du har ikke benene ned af, men fremad (i hvert fald foran), men at sidde sådan flugter bare heller ikke godt med en klassisk Golf eller Passat.

Så hvis alternativet var at de skulle til at lave Passater i sjove mål, så forstår jeg egentlig godt de har valgt at kalde det en ny bil med et nyt navn. (og så er der også hele delen om "Vi gør sku noget for miljøet, se vores helt nye RENE el samling af biler her!". Det ville bare ikke lyde lige så godt hvis man sagde "jamen, vi har da skiftet drivlinen ud"

Hvorfor de så ikke har behov lidt af den klassiske afdæmpede stil de ellers har haft synes jeg personligt er et selvmål, men tror den ligger i produktionsomkostninger. Det er formodentlig lettere og billigere at producere en bil med en kæmpe skærm og meget få knapper end en "klassisk" bil.
Men der er så mange modargumenter til dette; fx har Kreisel demonstreret at man i en e-golf med samme batteripakke vægt/fysiske mål kan klemme 55,7kWh ind istedet for de 35,8kWh som VW kunne klemme ned i den. Det er 55% mere så rækkevidde burde hedde +350km. Det var dengang det hed e-golf 7 pre-FL. Så man skulle mene at der til en e-golff 8 ville have været rig mulighed for at optimere designet til at batteripakken kan være endnu større. Så den almindelig ID.3 har ingen gang på jord rent behovsmæssigt ift. design.

Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
These users thanked the author magre for the post:
martinta
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af martinta » 19. apr 2023, 11:01

magre skrev:
19. apr 2023, 10:51
Men der er så mange modargumenter til dette; fx har Kreisel demonstreret at man i en e-golf med samme batteripakke vægt/fysiske mål kan klemme 55,7kWh ind istedet for de 35,8kWh som VW kunne klemme ned i den. Det er 55% mere så rækkevidde burde hedde +350km. Det var dengang det hed e-golf 7 pre-FL. Så man skulle mene at der til en e-golff 8 ville have været rig mulighed for at optimere designet til at batteripakken kan være endnu større. Så den almindelig ID.3 har ingen gang på jord rent behovsmæssigt ift. design.

Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
Nu er jeg på ingen måder ekspert i produktion og samlebånd, og uden at jeg skal forsvare VW.

Men mon ikke der har været lavet en vurdering af
1) Kan de producere det de skal, og kan det produceres på en effektiv måde (aka. nemt at sætte i hver bil)
2) Hvilken pris ville golfen få med en 55,7 kWh pakke? En golf er ikke en dyr bil, slet ikke i andre lande, så vil man ramme et prispunkt hvor man ikke ser det er realistisk at kunne sælge den.

Igen, jeg aner ikke bevæggrunden, men jeg vil skyde på at VW har haft det med i overvejelserne - og har de ikke så er der nogen som skulle fyres :D
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
BrianDSHansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 19. apr 2023, 12:26

magre skrev:
19. apr 2023, 10:51
...

Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
Lige det spørgsmål er godt, for hvis man ser generelt på elbiler, så er der meget få elbiler med god plads til bagage, der er ikke nogen direkte konkurrent til en Passat Variant, eller Touran.

Et er selvfølgelig trends og tendenser, SUV har været meget presset frem, muligvis fordi de er billigere at producere (både fossil og el)?

En anden ting er at lasteevnen på mange elbiler er elendig i forhold til klassiske personbiler, og de er i forvejen også tungere.
Skulle en ENYAQ kunne laste ligeså meget som en Touran, så nærmer den sig en totalvægt tæt på 3 ton...
These users thanked the author BrianDS for the post:
Mathiasen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af magre » 19. apr 2023, 15:17

BrianDS skrev:
19. apr 2023, 12:26
magre skrev:
19. apr 2023, 10:51
Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
Lige det spørgsmål er godt, for hvis man ser generelt på elbiler, så er der meget få elbiler med god plads til bagage, der er ikke nogen direkte konkurrent til en Passat Variant, eller Touran.
Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
BrianDS skrev:
19. apr 2023, 12:26
En anden ting er at lasteevnen på mange elbiler er elendig i forhold til klassiske personbiler, og de er i forvejen også tungere.
Skulle en ENYAQ kunne laste ligeså meget som en Touran, så nærmer den sig en totalvægt tæt på 3 ton...
Jo jo, men fx MB har jo i årevis vejet så meget, deres S-klasse biler fra midt 00'erne vejede jo langt mere end en moderne elbil gør så det er jo ikke fordi at det ikke kan bygges. Men klart, man kan ikke hælde 500kg batterier i en standard golf uden at der skal ændres noget. Igen, så er for mig at se mere et spørgsmål om vilje end om reelle begrænsninger.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af magre » 19. apr 2023, 15:24

martinta skrev:
19. apr 2023, 11:01
Nu er jeg på ingen måder ekspert i produktion og samlebånd, og uden at jeg skal forsvare VW.

Men mon ikke der har været lavet en vurdering af
1) Kan de producere det de skal, og kan det produceres på en effektiv måde (aka. nemt at sætte i hver bil)
2) Hvilken pris ville golfen få med en 55,7 kWh pakke? En golf er ikke en dyr bil, slet ikke i andre lande, så vil man ramme et prispunkt hvor man ikke ser det er realistisk at kunne sælge den.

Igen, jeg aner ikke bevæggrunden, men jeg vil skyde på at VW har haft det med i overvejelserne - og har de ikke så er der nogen som skulle fyres :D
Jeg er heller ikke ekspert men jeg tror stadig at indregner man goodwill og er man villig til at betale for at lære noget så er det barrierer man kan komme over. Se fx Audi e-tron, det var da ikke en perfekt el bil men alt andet lige så har den da klaret sig hæderligt selv om det ikke er en dedikeret el bil platform.

Jeg hælder stadig til at VW har haft besøg af en numerolog og så var pengekassen tom over på dieselgate og så gjorde man noget i en fart for ikke at blive skudt helt agterud...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 19. apr 2023, 16:39

magre skrev:
19. apr 2023, 15:17
BrianDS skrev:
19. apr 2023, 12:26
magre skrev:
19. apr 2023, 10:51
Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
Lige det spørgsmål er godt, for hvis man ser generelt på elbiler, så er der meget få elbiler med god plads til bagage, der er ikke nogen direkte konkurrent til en Passat Variant, eller Touran.
Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.

Tesla "snyder" da også lidt på volumen, for de 854 liter er opgivet med alt, både under gulvet, og over hattehylden, og med frunk på 117 liter.
Touran har kun 137 liter med alle sæder i brug, 633 liter under dækken med fem sæder i brug, og lidt mere hvis man kunne få den kun med fem sæder, men grundlæggende kan de i min verden ikke sammenlinges da Touran er en MPV, ikke en SUV som Tesla Model Y.
Tesla Model Y har da heller ikke tre separate sæder, og dermed reelt ikke mere plads på bagsædet til barnestole og lignende end fx ID.4 (eller ENYAQ), Touran kan da også længdejustere alle tre sæder individuelt, lægge det midterste ned osv.
Tesla Model Y kan måske være at sammenligne med en Tiguan Allspace?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Morten Hedensted » 19. apr 2023, 18:36

I alt kritikken af især ID.7, glemmer folk så ikke, at når der er tale om en dedikeret elbil, at så er der andre ting man vægter når man designer og bygger!?
Vindmodstand er en væsentlig faktor, der sætter visse begrænsninger på frihed i forhold til design. Det samme er vægten.
Jeg forstår ikke helt kritikken er så voldsom. Bevares, jeg er selv ret kritisk overfor MEB platformen, især hvad hardware og software angår og så selvfølgelig på plastkvaliteten i kabinen, hvilket de påstår de har rettet op på nu.
Hvis man vil lave en bil i den størrelse som en ID.7 er, med lang rækkevidde, som folk efterspørger, så er man låst på design og akselafstand.
ID.7 er ingen designmæssig perle, men det er en Tesla model 3 eller model Y da heller ikke. end ikke i nærheden af. 3 er lille og Y er grim. Alligevel er fanskaren nærmest religiøs.
Måske er det blevet lidt sådan, at ingenting er godt nok, Alt var bare bedre i gamle dage. Eller det er i alt fald sådan man husker det.
Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Apropos EQE/EQS, så har folk langt hen af vejen accepteret, at designet er som det er, ag en grund, ikke fordi de har været skæve i designafdelingen.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af PhillOS » 19. apr 2023, 19:04

Morten Hedensted skrev:
19. apr 2023, 18:36

Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.
.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af martinta » 19. apr 2023, 19:08

PhillOS skrev:
19. apr 2023, 19:04
Morten Hedensted skrev:
19. apr 2023, 18:36

Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.
Hvad koster en Passat? :)

Er det dyrt? Ja, men jeg er ikke enig i at det er for dyrt i forhold til det marked den gerne vil ramme.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af xbn » 19. apr 2023, 19:41

martinta skrev:
19. apr 2023, 19:08

Hvad koster en Passat? :)

Er det dyrt? Ja, men jeg er ikke enig i at det er for dyrt i forhold til det marked den gerne vil ramme.
Det er vel mest takket vores afgifter, at prisen bliver så ens. Hvad vil en id.7 koste kontra en Passat i fx Tyskland?
Billede

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af magre » 19. apr 2023, 21:22

BrianDS skrev:
19. apr 2023, 16:39
magre skrev:
19. apr 2023, 15:17
Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.

Tesla "snyder" da også lidt på volumen, for de 854 liter er opgivet med alt, både under gulvet, og over hattehylden, og med frunk på 117 liter.
Touran har kun 137 liter med alle sæder i brug, 633 liter under dækken med fem sæder i brug, og lidt mere hvis man kunne få den kun med fem sæder, men grundlæggende kan de i min verden ikke sammenlinges da Touran er en MPV, ikke en SUV som Tesla Model Y.
Tesla Model Y har da heller ikke tre separate sæder, og dermed reelt ikke mere plads på bagsædet til barnestole og lignende end fx ID.4 (eller ENYAQ), Touran kan da også længdejustere alle tre sæder individuelt, lægge det midterste ned osv.
Tesla Model Y kan måske være at sammenligne med en Tiguan Allspace?
Jaja, måle metoden er nok forskellig men ah, at kalde en Model Y for en SUV, det er sgu lidt far-fetched.

Uagtet om det er en MPV, en SUV eller en compact crossover, så mener jeg nu stadig at de har relativt meget til fælles. Det er en familieflytter, ikke en Stc. og med fokus på at være praktisk frem for køn.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 19. apr 2023, 21:49

Morten Hedensted skrev:
19. apr 2023, 18:36
I alt kritikken af især ID.7, glemmer folk så ikke, at når der er tale om en dedikeret elbil, at så er der andre ting man vægter når man designer og bygger!?
Vindmodstand er en væsentlig faktor, der sætter visse begrænsninger på frihed i forhold til design. Det samme er vægten.
...
Sådan rent teknisk gælder det vel også for fossilbiler? De vil også være mere effektive hvis man designer dem aerodynamisk, dog vil de ofte være lettere ;-)
PhillOS skrev:
19. apr 2023, 19:04
...
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.
Se på bilmodellerne på markedet i dag, 500.000 kr og opefter er desværre ikke unormalt, hvordan er 500.000 kr for dyrt for en ID.7, kontra andre elbiler til 500.000 kr? Eller fossilbiler?

Biler generelt er for dyre, både dem med afgift, og elbilerne
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af BrianDS » 19. apr 2023, 21:52

magre skrev:
19. apr 2023, 21:22
BrianDS skrev:
19. apr 2023, 16:39
magre skrev:
19. apr 2023, 15:17
Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.

Tesla "snyder" da også lidt på volumen, for de 854 liter er opgivet med alt, både under gulvet, og over hattehylden, og med frunk på 117 liter.
Touran har kun 137 liter med alle sæder i brug, 633 liter under dækken med fem sæder i brug, og lidt mere hvis man kunne få den kun med fem sæder, men grundlæggende kan de i min verden ikke sammenlinges da Touran er en MPV, ikke en SUV som Tesla Model Y.
Tesla Model Y har da heller ikke tre separate sæder, og dermed reelt ikke mere plads på bagsædet til barnestole og lignende end fx ID.4 (eller ENYAQ), Touran kan da også længdejustere alle tre sæder individuelt, lægge det midterste ned osv.
Tesla Model Y kan måske være at sammenligne med en Tiguan Allspace?
Jaja, måle metoden er nok forskellig men ah, at kalde en Model Y for en SUV, det er sgu lidt far-fetched.

Uagtet om det er en MPV, en SUV eller en compact crossover, så mener jeg nu stadig at de har relativt meget til fælles. Det er en familieflytter, ikke en Stc. og med fokus på at være praktisk frem for køn.
Det er to vidt forskellige biler, de har ikke ret meget tilfælles.
SUV begrebet er ved at være temmelig udvandet, hvis en ENYAQ og ID.4 er en SUV, så er en Model Y det også - ellers er ingen af dem. Men der er helt sikkert ikke nogen af dem der er en MPV, og slet ikke sammenlignelig med fx Touran eller S-Max.

En Touran eller S-Max er super praktisk, det kan ingen af de nævnte leve op til, overhovedet ikke
These users thanked the author BrianDS for the post:
Jay-Jay
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Morten Hedensted » 21. apr 2023, 15:46

BrianDS skrev:
19. apr 2023, 21:49
Morten Hedensted skrev:
19. apr 2023, 18:36
I alt kritikken af især ID.7, glemmer folk så ikke, at når der er tale om en dedikeret elbil, at så er der andre ting man vægter når man designer og bygger!?
Vindmodstand er en væsentlig faktor, der sætter visse begrænsninger på frihed i forhold til design. Det samme er vægten.
...
Sådan rent teknisk gælder det vel også for fossilbiler? De vil også være mere effektive hvis man designer dem aerodynamisk, dog vil de ofte være lettere ;-)
PhillOS skrev:
19. apr 2023, 19:04
...
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.
Se på bilmodellerne på markedet i dag, 500.000 kr og opefter er desværre ikke unormalt, hvordan er 500.000 kr for dyrt for en ID.7, kontra andre elbiler til 500.000 kr? Eller fossilbiler?

Biler generelt er for dyre, både dem med afgift, og elbilerne
Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af Morten Hedensted » 21. apr 2023, 15:48

PhillOS skrev:
19. apr 2023, 19:04
Morten Hedensted skrev:
19. apr 2023, 18:36

Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.
Du skal jo holde det op mod hvad direkte konkurrenter koster og så er 500.000 ikke voldsomt. Det er jo ikke Tesla der er konkurrenterne, det er fx EQE der starter omkring 700.000. De har samme størrelse og samme rækkevidde, ID.7 er så langt mere praktisk, men har ikke samme prestigemæssige værdi.

Hvis den bliver prissat under 500.000 kanabaliserer den markedet for ID.4/5 totalt.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af HansH » 21. apr 2023, 16:01

Morten Hedensted skrev:
21. apr 2023, 15:46
Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.
Hvorfor egentlig det ?

Hvis man antager 2 fuldstændig identiske biler, identisk karosseri, samme Cw værdi, identisk vægt ... den ene BEV, den anden ICE ... så ville mit bud da være, at vindmodstand påvirker brændstofforbruget relativt ens på de to biler...

Jeg kan forstå at tempartur / opvarmning er et issue for elbilen, i og med der ikke er nogen "gratis" overskudsvarme at tage af.
Men vindmodstand... hvorfor skulle det påvirke elbilen relativt hårdere end en tilsvarende fossil ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: ID.7 præsenteret

Indlæg af xbn » 21. apr 2023, 18:14

HansH skrev:
21. apr 2023, 16:01
Morten Hedensted skrev:
21. apr 2023, 15:46
Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.
Hvorfor egentlig det ?

Hvis man antager 2 fuldstændig identiske biler, identisk karosseri, samme Cw værdi, identisk vægt ... den ene BEV, den anden ICE ... så ville mit bud da være, at vindmodstand påvirker brændstofforbruget relativt ens på de to biler...

Jeg kan forstå at tempartur / opvarmning er et issue for elbilen, i og med der ikke er nogen "gratis" overskudsvarme at tage af.
Men vindmodstand... hvorfor skulle det påvirke elbilen relativt hårdere end en tilsvarende fossil ?
Det må have noget at gøre med at virkningsgraden i benzin/diesel er så dårlig ift el.
Hvis din elbils varmeapparat brugte fx 20kW, så ville rækkevidden blive påvirket relativt mindre af en lavere vindmodstand, fordi en stor andel af energien bliver brugt af noget andet.
Men selvfølgelig påvirker det da også fossilbiler, jeg kan da tydeligt se forskel forbrugsmåleren på om der er med eller modvind på en tur jeg kender. Det er også noget man designer efter, den seneste Octavia har fx en cw på 0,24.
Billede

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"