Kan det være en trøst, så vil jeg da gerne melde mig i koret af ja-hattene
Kan være det passer med det er sådan en jeg skal have når Volvoen skal på pension
Kan det være en trøst, så vil jeg da gerne melde mig i koret af ja-hattene
+1. Kvaliteten var super, og designet gennemtænkt og lækkert...
Du tager også lige en skarp Golf VII og sætter op imod den kedelige ID.3
Man skal aldrig sige aldrig, men især Crocs må du godt beholde for dig selv
Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes
Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede bilerMathiasen skrev: ↑18. apr 2023, 12:38Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes
Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.
Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.
Nå det var en afstikker igen.
Ved godt det er en totalt afstikker - men på Volvo kan det øjensynligt ikke lade sig gøre at ændre noget. Det hele er styret fra Sverige, så noget så simpelt som parkeringssensorer foran kan ikke eftermonteres.BrianDS skrev: ↑18. apr 2023, 12:48Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede bilerMathiasen skrev: ↑18. apr 2023, 12:38Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes
Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.
Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.
Nå det var en afstikker igen.
Sådan generelt synes jeg de fleste biler er blevet noget sværere i forhold til modificering som du henviser til, ikke kun dem der kører på el...
Jeg er ikke uenig i at jeg synes også en Golf 7.5 stadig vinder lidt på mig fremfor en Golf 8 eller ID.3, og det samme gælder mange andre modeller, men også andre brands...
Det er noget nyt så, for det har været meget udbredt, også i nyere aftapninger af bilerne, at man har fået mere skrabede biler hjem til Danmark, og eftermonteret en del af det dyre udstyr, hvilket naturligvis har været pga. afgifterne i Danmark.martinta skrev: ↑18. apr 2023, 12:58Ved godt det er en totalt afstikker - men på Volvo kan det øjensynligt ikke lade sig gøre at ændre noget. Det hele er styret fra Sverige, så noget så simpelt som parkeringssensorer foran kan ikke eftermonteres.BrianDS skrev: ↑18. apr 2023, 12:48Nu er et jo ikke fordi Toyota og Honda ikke har et community med modificerede bilerMathiasen skrev: ↑18. apr 2023, 12:38
Ja det er selvfølgelig sat på spidsen for likes
Men der er jo også 10 års forskel på modellerne, men IRL synes jeg stadig en flot Golf 7.5 eller en ny Passat er langt pænere og har mere potentiale end ID'erne.
Det jeg altid har kunnet lide ved VW er potentialet til at gøre dem mere personlige, og sportslige i udtrykket + det store community der er om mærket. Udseendet kan tweakes lige fra Morfar til hidsig GTI. Det potentiale forsvinder lidt med de nye modeller, der minder mig mere om en kedelig Toyota/Honda/eller diverse kinesiske mærker.
Nå det var en afstikker igen.
Sådan generelt synes jeg de fleste biler er blevet noget sværere i forhold til modificering som du henviser til, ikke kun dem der kører på el...
Jeg er ikke uenig i at jeg synes også en Golf 7.5 stadig vinder lidt på mig fremfor en Golf 8 eller ID.3, og det samme gælder mange andre modeller, men også andre brands...
Så slemme er VW da trodsalt ikke (endnu) - heller ikke på ID modellerne
Men, er udfordringen for dem ikke at de skal have plads til batteriet og derved hæver hele bilen? Det er vel netop grunden til at de første elbiler fra de fleste produenter er SUV'er, fordi formålet er at sidde højt.magre skrev: ↑19. apr 2023, 10:22Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.
Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?
Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
Fuldstændigt enig. Årtiers opbygning af renommé og kundeskare til Golf og Passat, og også modeller som Polo og Touran er smidt i skraldespanden. Arven og historien er ikke til at se. Intet genkendeligt er videreført i de nye modeller.magre skrev: ↑19. apr 2023, 10:22Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.
Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?
Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
Men der er så mange modargumenter til dette; fx har Kreisel demonstreret at man i en e-golf med samme batteripakke vægt/fysiske mål kan klemme 55,7kWh ind istedet for de 35,8kWh som VW kunne klemme ned i den. Det er 55% mere så rækkevidde burde hedde +350km. Det var dengang det hed e-golf 7 pre-FL. Så man skulle mene at der til en e-golff 8 ville have været rig mulighed for at optimere designet til at batteripakken kan være endnu større. Så den almindelig ID.3 har ingen gang på jord rent behovsmæssigt ift. design.martinta skrev: ↑19. apr 2023, 10:32Men, er udfordringen for dem ikke at de skal have plads til batteriet og derved hæver hele bilen? Det er vel netop grunden til at de første elbiler fra de fleste produenter er SUV'er, fordi formålet er at sidde højt.magre skrev: ↑19. apr 2023, 10:22Folk kan være uenige med mig, det har jeg det sådan set fint med men jeg forstår simpelthen ikke VAGs MO for elbiler;
de havde om nogen en loyal kundeskare som sværgede til hhv. Golf og Passat. Den første som hothatch (eller i hvert fald gerne med udseende som en hothatch) og den sidste som familieflytteren/stc.
Forestil dig en Golf 8 el. 9 for den skyld og så på en dedikeret elbil platform. Udseende og funktioner mere eller mindre som en naturlig forlængelse af Golf 7.
Det samme med Passat; en stationcar baseret på en veldesignet (evt. dedikeret men ikke absolut) platform som en naturlig forlængelse af den nuværende Passat. Hvem ville virkelig insistere på at det skulle være med en ICE drivlinje så!?
Jeg synes at VAG har skudt sig selv i foden med en kanon og de har selv skabt det morads de står i.
ID.3 er "ramt" fordi den gerne vil være en golf, men er på højde (fysisk) med en lille SUV, hvorimod Golfen vel er en lille lav hatchback. Eller med andre ord, den passer ikke ind i skallen.
Grunden til Tesla kan lave Model 3 så lav, er jo at man sidder som en racerbil. Du har ikke benene ned af, men fremad (i hvert fald foran), men at sidde sådan flugter bare heller ikke godt med en klassisk Golf eller Passat.
Så hvis alternativet var at de skulle til at lave Passater i sjove mål, så forstår jeg egentlig godt de har valgt at kalde det en ny bil med et nyt navn. (og så er der også hele delen om "Vi gør sku noget for miljøet, se vores helt nye RENE el samling af biler her!". Det ville bare ikke lyde lige så godt hvis man sagde "jamen, vi har da skiftet drivlinen ud"
Hvorfor de så ikke har behov lidt af den klassiske afdæmpede stil de ellers har haft synes jeg personligt er et selvmål, men tror den ligger i produktionsomkostninger. Det er formodentlig lettere og billigere at producere en bil med en kæmpe skærm og meget få knapper end en "klassisk" bil.
Nu er jeg på ingen måder ekspert i produktion og samlebånd, og uden at jeg skal forsvare VW.magre skrev: ↑19. apr 2023, 10:51Men der er så mange modargumenter til dette; fx har Kreisel demonstreret at man i en e-golf med samme batteripakke vægt/fysiske mål kan klemme 55,7kWh ind istedet for de 35,8kWh som VW kunne klemme ned i den. Det er 55% mere så rækkevidde burde hedde +350km. Det var dengang det hed e-golf 7 pre-FL. Så man skulle mene at der til en e-golff 8 ville have været rig mulighed for at optimere designet til at batteripakken kan være endnu større. Så den almindelig ID.3 har ingen gang på jord rent behovsmæssigt ift. design.
Hvorfor har VW valgt aldrig at lave en e-golf variant? hvis de kan lave en e-golf, hvorfor kan de så ikke lave en e-passat? det er for mig at se langt mere baseret på vilje end på hvad der er muligt.
Lige det spørgsmål er godt, for hvis man ser generelt på elbiler, så er der meget få elbiler med god plads til bagage, der er ikke nogen direkte konkurrent til en Passat Variant, eller Touran.
Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
Jo jo, men fx MB har jo i årevis vejet så meget, deres S-klasse biler fra midt 00'erne vejede jo langt mere end en moderne elbil gør så det er jo ikke fordi at det ikke kan bygges. Men klart, man kan ikke hælde 500kg batterier i en standard golf uden at der skal ændres noget. Igen, så er for mig at se mere et spørgsmål om vilje end om reelle begrænsninger.
Jeg er heller ikke ekspert men jeg tror stadig at indregner man goodwill og er man villig til at betale for at lære noget så er det barrierer man kan komme over. Se fx Audi e-tron, det var da ikke en perfekt el bil men alt andet lige så har den da klaret sig hæderligt selv om det ikke er en dedikeret el bil platform.martinta skrev: ↑19. apr 2023, 11:01Nu er jeg på ingen måder ekspert i produktion og samlebånd, og uden at jeg skal forsvare VW.
Men mon ikke der har været lavet en vurdering af
1) Kan de producere det de skal, og kan det produceres på en effektiv måde (aka. nemt at sætte i hver bil)
2) Hvilken pris ville golfen få med en 55,7 kWh pakke? En golf er ikke en dyr bil, slet ikke i andre lande, så vil man ramme et prispunkt hvor man ikke ser det er realistisk at kunne sælge den.
Igen, jeg aner ikke bevæggrunden, men jeg vil skyde på at VW har haft det med i overvejelserne - og har de ikke så er der nogen som skulle fyres
Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.magre skrev: ↑19. apr 2023, 15:17Hvis man kniber øjnene lidt sammen er en Tesla Model Y så ikke en konkurrent til en Touran? Stort bagagerum (854L med bagsæde, 2158L uden bagsæde) og plads til 3 børn på bagsædet!?
Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.Morten Hedensted skrev: ↑19. apr 2023, 18:36
Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Hvad koster en Passat?PhillOS skrev: ↑19. apr 2023, 19:04Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.Morten Hedensted skrev: ↑19. apr 2023, 18:36
Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Det er vel mest takket vores afgifter, at prisen bliver så ens. Hvad vil en id.7 koste kontra en Passat i fx Tyskland?
Jaja, måle metoden er nok forskellig men ah, at kalde en Model Y for en SUV, det er sgu lidt far-fetched.BrianDS skrev: ↑19. apr 2023, 16:39Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.
Tesla "snyder" da også lidt på volumen, for de 854 liter er opgivet med alt, både under gulvet, og over hattehylden, og med frunk på 117 liter.
Touran har kun 137 liter med alle sæder i brug, 633 liter under dækken med fem sæder i brug, og lidt mere hvis man kunne få den kun med fem sæder, men grundlæggende kan de i min verden ikke sammenlinges da Touran er en MPV, ikke en SUV som Tesla Model Y.
Tesla Model Y har da heller ikke tre separate sæder, og dermed reelt ikke mere plads på bagsædet til barnestole og lignende end fx ID.4 (eller ENYAQ), Touran kan da også længdejustere alle tre sæder individuelt, lægge det midterste ned osv.
Tesla Model Y kan måske være at sammenligne med en Tiguan Allspace?
Sådan rent teknisk gælder det vel også for fossilbiler? De vil også være mere effektive hvis man designer dem aerodynamisk, dog vil de ofte være lettereMorten Hedensted skrev: ↑19. apr 2023, 18:36I alt kritikken af især ID.7, glemmer folk så ikke, at når der er tale om en dedikeret elbil, at så er der andre ting man vægter når man designer og bygger!?
Vindmodstand er en væsentlig faktor, der sætter visse begrænsninger på frihed i forhold til design. Det samme er vægten.
...
Se på bilmodellerne på markedet i dag, 500.000 kr og opefter er desværre ikke unormalt, hvordan er 500.000 kr for dyrt for en ID.7, kontra andre elbiler til 500.000 kr? Eller fossilbiler?
Det er to vidt forskellige biler, de har ikke ret meget tilfælles.magre skrev: ↑19. apr 2023, 21:22Jaja, måle metoden er nok forskellig men ah, at kalde en Model Y for en SUV, det er sgu lidt far-fetched.BrianDS skrev: ↑19. apr 2023, 16:39Nej, det vil jeg ikke mene, faktisk overhovedet ikke.
Tesla "snyder" da også lidt på volumen, for de 854 liter er opgivet med alt, både under gulvet, og over hattehylden, og med frunk på 117 liter.
Touran har kun 137 liter med alle sæder i brug, 633 liter under dækken med fem sæder i brug, og lidt mere hvis man kunne få den kun med fem sæder, men grundlæggende kan de i min verden ikke sammenlinges da Touran er en MPV, ikke en SUV som Tesla Model Y.
Tesla Model Y har da heller ikke tre separate sæder, og dermed reelt ikke mere plads på bagsædet til barnestole og lignende end fx ID.4 (eller ENYAQ), Touran kan da også længdejustere alle tre sæder individuelt, lægge det midterste ned osv.
Tesla Model Y kan måske være at sammenligne med en Tiguan Allspace?
Uagtet om det er en MPV, en SUV eller en compact crossover, så mener jeg nu stadig at de har relativt meget til fælles. Det er en familieflytter, ikke en Stc. og med fokus på at være praktisk frem for køn.
Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.BrianDS skrev: ↑19. apr 2023, 21:49Sådan rent teknisk gælder det vel også for fossilbiler? De vil også være mere effektive hvis man designer dem aerodynamisk, dog vil de ofte være lettereMorten Hedensted skrev: ↑19. apr 2023, 18:36I alt kritikken af især ID.7, glemmer folk så ikke, at når der er tale om en dedikeret elbil, at så er der andre ting man vægter når man designer og bygger!?
Vindmodstand er en væsentlig faktor, der sætter visse begrænsninger på frihed i forhold til design. Det samme er vægten.
...
Se på bilmodellerne på markedet i dag, 500.000 kr og opefter er desværre ikke unormalt, hvordan er 500.000 kr for dyrt for en ID.7, kontra andre elbiler til 500.000 kr? Eller fossilbiler?
Biler generelt er for dyre, både dem med afgift, og elbilerne
Du skal jo holde det op mod hvad direkte konkurrenter koster og så er 500.000 ikke voldsomt. Det er jo ikke Tesla der er konkurrenterne, det er fx EQE der starter omkring 700.000. De har samme størrelse og samme rækkevidde, ID.7 er så langt mere praktisk, men har ikke samme prestigemæssige værdi.PhillOS skrev: ↑19. apr 2023, 19:04Jeg nægter at tro den skal koste 500 lange? Det er imho alt alt for dyrt taget i betragtning af hvad det er. Så skal det være for en top top motoriseret model.Morten Hedensted skrev: ↑19. apr 2023, 18:36
Hvis de prisgæt jeg har set på ca. 500.000 for en ID.7 holder, så tænker jeg det bliver en succes. Den kan næsten det samme som en EQE, til en lavere pris med et langt bedre bagagerum.
Hvorfor egentlig det ?Morten Hedensted skrev: ↑21. apr 2023, 15:46Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.
Det må have noget at gøre med at virkningsgraden i benzin/diesel er så dårlig ift el.HansH skrev: ↑21. apr 2023, 16:01Hvorfor egentlig det ?Morten Hedensted skrev: ↑21. apr 2023, 15:46Vindmodstand er ikke lige så vigtigt i en fossilbil som i en elbil, af den simple årsag, at vinden er langt hårdere ved rækkevidden i en elbil end i en fossilbil. Og det ved du jo udemærket.
Hvis man antager 2 fuldstændig identiske biler, identisk karosseri, samme Cw værdi, identisk vægt ... den ene BEV, den anden ICE ... så ville mit bud da være, at vindmodstand påvirker brændstofforbruget relativt ens på de to biler...
Jeg kan forstå at tempartur / opvarmning er et issue for elbilen, i og med der ikke er nogen "gratis" overskudsvarme at tage af.
Men vindmodstand... hvorfor skulle det påvirke elbilen relativt hårdere end en tilsvarende fossil ?