Her er nogle mål på Skoda bilerne, husk Hybrid må ofte laste mindre og har mindre bagagerum:
https://viewer.ipaper.io/Semler-Mobilit ... mmelighed/
Jeg går ud fra når du skriver 2020+ at det er den nye model Octavia, og ikke den faceliftede af forgængeren?
Vi kiggede også på Octavia Combi og Leon Sport Tourer før vi besluttede at gå ren el. Plugin hybrid har typisk en prismæssig fordel fremfor ren benzin eller ren diesel, men de har ofte også mindre bagagerum, de er tungere, og de må laste mindre.
Vi prøvede blandt andet en Octavia Combi iV der var kørt tør for strøm inden vi prøvede den (ikke planlagt), det var virkelig afgørende for at vi ikke skulle have sådan en, den føles tung både når man skal accelerere og bremse, og uden power på batteriet er det meget værre.
At de skal have service for hver 15.000 km kontra ren benzin og diesel for hver 30.000 km, og el uden kilometerbegrænsning har også noget at sige.
Passer Hybrid til behovet, og man kører ture der passer med batteriets kapacitet kan man evt. spare noget der, men jeg ville overveje nøje om PHEV er det rigtige fremfor enten ren fossil eller el - mild-hybrid kan være fint nok, der skal man ikke lade bilen.
Jeg selv synes diesel passer bedst til en Octavia, men det er smag og behag, alt andet lige så vil jeg anbefale at prøve dem, og hvis det er fordi der skal barnevogn eller andet i bagagerummet, så tag det med ud til forhandleren og prøv at stoppe det i bilen.
Leon Sporttourer ser frisk ud i det rette trim, men skulle jeg vælge i dag, så tog jeg Octavia Combi uden at blinke.
Det gør det dog heller ikke bedre at Seat som mærke mere eller mindre er ved at uddø, det kan gøre det sværere at sælge bilen igen senere - og Octavia er i forvejen mere populær som brugt kontra en tilsvarende Seat.