Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 22. dec 2023, 13:26

jansom skrev:
22. dec 2023, 06:23
Thor-thor skrev:
jansom skrev:
21. dec 2023, 21:57
Tak for at du fandt det. Jeg kunne ikke.

Ved nogen så hvad det koster at frikøbe laderen?
2500,-

Vi nærmer os vist en kæk kommentar omkring LMGTFY eller? :mrgreen:
Det styrer du selv.
Jeg har ikke kunnet finde det. Har du et link til prisen på de 2500kr? Det jeg kan finde er en pris i forbindelse med skifte til Clever Box. Det skal jeg ikke have.
Såmænd, hyggede mig særligt over bero...
Første resultat på Google når man spørger: hvad koster bero clever = 124,- ;)

Frikøb er så lidt mere kryptisk, da vejen, som Brian skriver, går via Clever Box.

Men jeg ville nok også overveje om jeg ville betale yderligere 2500,- for at beholde Clever laderen, hvis den ikke skal bruges med Clever. Så vidt jeg kan se bliver den "frakoblet" hvis du framelder den, så ingen styring via app eller lign. Medmindre Keba selv har en app der kan bruges?
Men hvis Clever er helt ude, ville jeg nok lade dem fjerne laderen og kigge i en anden retning.....
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 13:46

Thor-thor skrev:
22. dec 2023, 13:26

Men jeg ville nok også overveje om jeg ville betale yderligere 2500,- for at beholde Clever laderen, hvis den ikke skal bruges med Clever. Så vidt jeg kan se bliver den "frakoblet" hvis du framelder den, så ingen styring via app eller lign. Medmindre Keba selv har en app der kan bruges?
Men hvis Clever er helt ude, ville jeg nok lade dem fjerne laderen og kigge i en anden retning.....
Jeg ville nok lade min egen elektriker, eller den elektriker der kommer med den nye lader om at afmontere laderen, og så bede om en returkasse fra Clever, for Clever tager sig også godt betalt for at fjerne laderen - selvom de er rigtig gode til at skjule deres priser ...

Ellers enig :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 22. dec 2023, 14:17

De tager 1800 for at fjerne den igen
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 22. dec 2023, 14:50

jansom skrev:
22. dec 2023, 14:17
De tager 1800 for at fjerne den igen
Så er det også betalt....
Hvis du vil skifte lader, så få den nedtaget ifb. med opsætning af den nye. Så vidt jeg har forstået er der flere der nedtager gratis ifb. med køb/leje af ny lader...
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 14:56

Thor-thor skrev:
22. dec 2023, 14:50
jansom skrev:
22. dec 2023, 14:17
De tager 1800 for at fjerne den igen
Så er det også betalt....
Hvis du vil skifte lader, så få den nedtaget ifb. med opsætning af den nye. Så vidt jeg har forstået er der flere der nedtager gratis ifb. med køb/leje af ny lader...
Der er endda flere der giver rabat - fx helt tilfældigt udvalgt, Samstrøm tager 7.000 kr for lader, men har du én i forvejen skifter de den for 6.000 kr - andre giver sandsynligvis ligeså store eller større rabatter.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 22. dec 2023, 16:43

Når vi nu i fællesskab har fundet priser sammen, så tænker jeg vi begynder på næste projekt.
Hvilken boks skal jeg have sat når clever ryger på porten? For det er sgu da noget af en jungle!
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 22. dec 2023, 17:25

jansom skrev:
22. dec 2023, 16:43
Når vi nu i fællesskab har fundet priser sammen, så tænker jeg vi begynder på næste projekt.
Hvilken boks skal jeg have sat når clever ryger på porten? For det er sgu da noget af en jungle!
Jeg ville gå efter noget der er anvendeligt på tværs af firmaer, så man evt. kan skifte (refusions) partner uden skift af lader. Men du har ikke mulighed for refusion, så vidt jeg husker? Men kunne stadig være en pointe med et multi-anvendeligt/bredt anvendt produkt.

Har ikke overblikket over ladermarkedet, men har indtryk af at eks. Easee Lite er alm. brugt af mange firmaer. Men ved ikke hvad status er på Easee økonomi/fremtid? Kunne være man skulle overveje noget andet, hvis firmaet fortsat hænger med en vis legemsdel i vandskorpen?
These users thanked the author Thor-thor for the post:
jansom

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af dklap » 22. dec 2023, 17:29

Hvis Clever på et tidspunkt ikke gider have mig som bero-kunde længere, tænker jeg at springe på denne ladeløsning.

Det kræver dog at man får sin strøm fra Norlys og er netkunde hos N1 for få det til den reducerede pris på 79 kr i måneden. Og at de gider have en, selvom man ikke kan få refusion…

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 22. dec 2023, 19:00


Thor-thor skrev:
jansom skrev:
22. dec 2023, 16:43
Når vi nu i fællesskab har fundet priser sammen, så tænker jeg vi begynder på næste projekt.
Hvilken boks skal jeg have sat når clever ryger på porten? For det er sgu da noget af en jungle!
Jeg ville gå efter noget der er anvendeligt på tværs af firmaer, så man evt. kan skifte (refusions) partner uden skift af lader. Men du har ikke mulighed for refusion, så vidt jeg husker? Men kunne stadig være en pointe med et multi-anvendeligt/bredt anvendt produkt.

Har ikke overblikket over ladermarkedet, men har indtryk af at eks. Easee Lite er alm. brugt af mange firmaer. Men ved ikke hvad status er på Easee økonomi/fremtid? Kunne være man skulle overveje noget andet, hvis firmaet fortsat hænger med en vis legemsdel i vandskorpen?
Elvarme så ingen refusion mere. Jeg skal bare have en lader og intet andet.
Den Lite har jeg også kigget lidt på.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 20:04

jansom skrev:
22. dec 2023, 16:43
Når vi nu i fællesskab har fundet priser sammen, så tænker jeg vi begynder på næste projekt.
Hvilken boks skal jeg have sat når clever ryger på porten? For det er sgu da noget af en jungle!
Jeg er umiddelbart godt tilfreds med min Wallbox Pulsar Plus, men den er ikke så populær iblandt refusions selskaberne - eneste anke er at den ikke måler forbruget på timebasis, men det kender jeg så heller ikke nogen ladebokse der gør uden tredjeparts hjælp.

Zaptec GO er den jeg ser der er mest udbredt, selvom Easee er kommet med en ny version, så ville jeg nok overveje fx Zaptec

Fordelen ved fx Easee kan være de har en forholdsvis let integration med Easee Equalizer - så du kan bruge strøm fra solceller (hvis du også har det sammen med elvarmen?), tilsvarende kan Wallbox klare med deres Wallbox ECOSmart - den løsning er jeg selv mere tilhænger af, selvom måleren godt nok installeres i tavlen, så kan man også bruge den til at ballancere forbruget fx hvis varmepumpen har brug for mere strøm osv. - så kan den skrue ned for laderen i forhold til det træk der er i huset.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 23. dec 2023, 08:17

Ingen solceller.
Jeg forudser allerede nu at selvom jeg har tre måneder til at finde en løsning, så bliver det ikke nemt. Der er alt for mange muligheder og ingen oplagte valg.
Det eneste jeg skal bruge er strøm til min bil.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4542 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 23. dec 2023, 08:53

jansom skrev:
23. dec 2023, 08:17
Ingen solceller.
Jeg forudser allerede nu at selvom jeg har tre måneder til at finde en løsning, så bliver det ikke nemt. Der er alt for mange muligheder og ingen oplagte valg.
Det eneste jeg skal bruge er strøm til min bil.
Hvis jeg har forstået tingene rigtigt, så er dit scenarie sammenligneligt med ham min makker der har jordvarme.

Iflg. Brian:
2 muligheder - 1) Clever One + Power .... 2) egen boks og bare lade derudaf

Valget afgøres af behovet for opladning, dvs totalt kWh der er brug for hver måned, og hvordan disse fordeler sig ude/hjemme.
For at Clever One + Power skal give mening, skal der enten være stort kørselsbehov eller nogen grad af udeopladning.
Hvis det hele lades hjemme, så skal du lade for mere end 799 kr hvis Clever One + Power skal give mening.
Antager man for nemheds skyld at du kan lade 1kWh til kr 1,- ..... så skal du altså brænde 800kWh af i bilen hver måned før Clever giver mening.

Hvis du ligger under dette, så er budet altså - egen ladeboks og så bare opladning.

Det kan være det allerede er dér du også er ? Men blot har svært ved at beslutte hvilken boks det så skal være ... er det sådan at forstå ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSjansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 23. dec 2023, 09:38

Korrekt Hans

Alt hvad der hedder clever er udelukket. Jeg skal ikke have strøm fra dem. Eller nogen som helst andre færdige pakkeløsninger.
Så jeg skal bare have en boks og så lade derud af. Med el opvarmning er der vel ingen refusion nogen steder?
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4542 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 23. dec 2023, 09:55

All right, jamen så er det jo "bare" hvilken boks det skal være..

Der er allerede kommet nogle bud. De fleste vil nok pege på hvad de selv har, og som fungerer.

Min Easee har jo været i noget af et blæsevejr og sat i skammekrogen fordi noget jord'ing ikke var lavet ordentligt.
Det har de så fikset i dens afløser der hedder Easee Lite.
Jeg kan se at den typisk fås til 4000 ... https://www.google.com/search?q=easee+l ... easee+lite
Dertil skal så lægges installation. Men det er jo nok samme uanset boks...

Jeg kan i hvert fald kun sige at den har fungeret (og fungerer) aldeles upåklageligt her.
Appen til den kan alt det basale, dvs monitorering, manuel start/stop, "simpel" programmering.
De har også fået tilføjet at appen kan kommunikere direkte med boksen via Bluetooth. Dvs man er ikke længere afhængig af om producentens Cloud er i live. Det var vistnok noget de skyndte sig at lave, da det var uvist hvordan deres fremtid så ud .. :) Anyways, det er i hvert fald en god tryghed at have - at man ikke står med en værdiløs boks fordi producentens server er blevet hentet af pantefogeden.

Og nej ... med elbaseret opvarmning, så er det kun Clever der spytter noget tilbage til dig.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSjansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 10:19

HansH skrev:
23. dec 2023, 08:53
jansom skrev:
23. dec 2023, 08:17
Ingen solceller.
Jeg forudser allerede nu at selvom jeg har tre måneder til at finde en løsning, så bliver det ikke nemt. Der er alt for mange muligheder og ingen oplagte valg.
Det eneste jeg skal bruge er strøm til min bil.
Hvis jeg har forstået tingene rigtigt, så er dit scenarie sammenligneligt med ham min makker der har jordvarme.

Iflg. Brian:
2 muligheder - 1) Clever One + Power .... 2) egen boks og bare lade derudaf

Valget afgøres af behovet for opladning, dvs totalt kWh der er brug for hver måned, og hvordan disse fordeler sig ude/hjemme.
For at Clever One + Power skal give mening, skal der enten være stort kørselsbehov eller nogen grad af udeopladning.
Hvis det hele lades hjemme, så skal du lade for mere end 799 kr hvis Clever One + Power skal give mening.
Antager man for nemheds skyld at du kan lade 1kWh til kr 1,- ..... så skal du altså brænde 800kWh af i bilen hver måned før Clever giver mening.

Hvis du ligger under dette, så er budet altså - egen ladeboks og så bare opladning.

Det kan være det allerede er dér du også er ? Men blot har svært ved at beslutte hvilken boks det så skal være ... er det sådan at forstå ?
Det var da en ganske fin opsummering :-)
Du har i hvert tilfælde forstået det jeg har forsøgt at beskrive :-)

Når så @jansom bor i N1 område (er det korrekt forstået?), så vil tarifferne fra januar være således
N1 Sommer:
Lavlast: 13,76 øre/kWh
Højlast: 20,65 øre/kWh
Spidslast: 53,68 øre/kWh

N1 Vinter:
Lavlast: 13,76 øre/kWh
Højlast: 41,29 øre/kWh
Spidslast: 123,88 øre/kWh

Dertil Energinet på 12,5 øre/kWh + moms: 15,625 øre/kWh
Reduceret elafgift: 1 øre/kWh

Så ved opladning om natten er det 30,385 øre/kWh + spotpris
For 2023 har spotprisen i gennemsnittet været
januar 2023 58,47
februar 2023 76,3
marts 2023 64,17
april 2023 70,7
maj 2023 58,66
juni 2023 68,39
juli 2023 50,92
august 2023 59
september 2023 54,82
oktober 2023 33,95
november 2023 47,3
december 2023 47,14
Gennemsnit 57,485 øre/kWh
Tillagt 2024 nat tariffer
Gennemsnit 87,87 øre/kWh

Lader man så til gennemsnitspriserne, så vil antal kilowatttimer for break even i 2023 have ligget omkring:
januar 2023 899
februar 2023 749
marts 2023 845
april 2023 790
maj 2023 897
juni 2023 809
juli 2023 983
august 2023 894
september 2023 938
oktober 2023 1242
november 2023 1029
december 2023 1031
Gennemsnit 925 kWh/md for break even ved 100% opladning hjemme
Det tal bliver mindre hvis man lader meget ude på Clevers netværk - andet end Clevers netværk ændrer ikke på det tal.

Hvis vi antager
- 2024 priserne på tariffer (N1) og reduceret elafgift
- Spotpriser om natten 00-06
- Clever abonnement til 699 kr/md indtil 2023, og 799 kr/md derefter (nye vilkår, dog ikke præcis skæringsdato)
- Energitillæg på 345 i juni-september og 690 oktober-december
Så vil grafen over break even se nogenlunde således ud (og måske også forklare hvorfor Clever led lidt indtil oktober 2022)
Clever Break Even 2024 forhold.png
Clever Break Even 2024 forhold.png (62.72 KiB) Vist 681 gange
En detalje: hvis man så fra april til og med september kan lade imellem 11-16, så kan man i gennemsnit reducere prisen med 23 øre/kWh i forhold til natpriserne, om sommeren er tarifferne lavere i højlast, og derfor kun ~7 øre højere om natten, så det vil ofte kunne svare sig at lade om dagen i sommerperioden.

Her en graf med nat (00-06) og dag (11-16)
Blå søjler er nat break even pr måned
Blå søjler er dag break even pr måned
Orange kurve er kvartals break even for natten
Gul kurve er kvartals break even for dagen
Clever Break Even 2024 forhold nat og dag.png
Clever Break Even 2024 forhold nat og dag.png (36.15 KiB) Vist 681 gange
----------------------------------------

Nå, det var mange tal...

Summeret - hvis man har elbaseret opvarmning (eller kan få refusion), og opladning hjemme
- hvis man lader mindre end 800 kWh, så kan Clever One + Power sandsynligvis ikke betale sig overhovedet, med en stigende tendens til at være over 1.000 kWh
- har man fleksibiliteten til at lade om dagen, så kan det ofte betale sig om sommeren (og lysten til lige at tjekke prisen)
- på grafen er der en tendens til at priserne faktisk er blevet lidt lavere, og derfor stiger break even
- lader man meget ude på Clevers netværk, så rykkes billedet
Senest rettet af BrianDS 23. dec 2023, 10:34, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 10:32

HansH skrev:
23. dec 2023, 09:55
All right, jamen så er det jo "bare" hvilken boks det skal være..

@HansH forklarer om at Easee kan styres via app på både Wifi og Bluetooth
Beskrivelsen af Easee er vel nærmest beskrivelsen af alle ladebokse i dag?
Wallbox kan i hvert tilfælde også både Wifi og Bluetooth

Her i norden tror jeg især Easee og Zaptec er meget populære, det er også dem der er mest brugt af dem der udbyder refusion, EVBox Elvi var også meget populær en overgang, ligeså Wallbox

Monta har en lang liste hvor de beskriver egenskaber, men de har af en eller anden årsag ikke Zaptec med? 🤔
https://monta.com/dk/blog/hvad-koster-e ... til-elbil/
Til gengæld blev Zaptec GO bedst i test i NAF 2022, og har vundet en Reddot design award 2022
https://elbesparelse.dk/ladeboks-elbil/
https://zaptec.com/da/

Easee Lite kunne være et godt bud, Zaptec GO ville jeg nok selv se nærmere på hvis jeg skulle købe i dag, Wallbox synes jeg selv gør det godt, de har også lidt forskellige, som ofte er rimelig "små", og fås med fast kabel som både kan være en fordel og en ulempe.

@jansom
Alt i alt, det er en lader, kan man programmere den til at lade når man vil, så er det nok næsten lige meget hvilken man køber.
Jeg ville dog overveje om den fås med load balancing - i forhold til hvis der nogen gange skal lades hvor varmepumpen kører? Det er naturligvis ligegyldigt hvis man har store nok tarifsikringer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Kevinff » 23. dec 2023, 11:47

Zaptec go er mig bekendt stadig den mindste på markedet. Vi er meget tilfredse med vores

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Target » 23. dec 2023, 11:53

Kevinff skrev:
23. dec 2023, 11:47
Zaptec go er mig bekendt stadig den mindste på markedet. Vi er meget tilfredse med vores
Har de en app til boksen? Så man kan styre ladetider osv.? Synes ikke de skilter med det på deres hjemmeside
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Kevinff » 23. dec 2023, 12:26

Target skrev:
Kevinff skrev:
23. dec 2023, 11:47
Zaptec go er mig bekendt stadig den mindste på markedet. Vi er meget tilfredse med vores
Har de en app til boksen? Så man kan styre ladetider osv.? Synes ikke de skilter med det på deres hjemmeside
Yes der er app til boksen hvor man kan låse kablet, åbne/lukke adgang til laderen, se lade historik (uge/måned/år) og opladningsrapport som kan eksporteres til Excel. Umiddelbart kan man ikke styre ladetider (med mindre at det kun dukker op når bilen er sat til hvilket jeg kan teste i aften) de har dog noget “eco mode” hvor du kan sætte dit afgangstidspunkt og hvor mange km du dagligt kører (25km intervaller op til 150 og så hedder de sidste 2 muligheder 225 og 300km) og så hvilken priszone du tilhører (DK1 Jylland/fyn og DK2 Sjælland)
These users thanked the author Kevinff for the post (total 2):
Targetjansom

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 16:47

Det kan godt se ud til at Zaptec GO ikke har timer - den har dog day-ahead priser fra Nordpool og noget smart charge på det. Jeg synes bare ikke det ser ud til at den tager tariffer med i den beregning.

Det ville nok være en streg i regningen for mig hvis ikke der er timer, og man fx var tvunget til at bruge fx Monta til det...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af ij6210 » 23. dec 2023, 16:52

Denne kunne være et bud. Ret lav pris incl. kabel:

https://www.computersalg.dk/i/8480183/v ... d-10126337
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 17:09

ij6210 skrev:
23. dec 2023, 16:52
Denne kunne være et bud. Ret lav pris incl. kabel:

https://www.computersalg.dk/i/8480183/v ... d-10126337
Det ser dog ikke ud til den har noget som helst som app, dataadgang eller andet - bare en lader og med MID tilkobling via Modbus...
https://www.vestel-echarger.com/EVC04_HomePlus22kW.html
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af TorbenRasmussen » 23. dec 2023, 20:53

Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af KMDTHY » 23. dec 2023, 21:40

TorbenRasmussen skrev:
23. dec 2023, 20:53
Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
Uno-X er, så vidt jeg ved, ellers rimelige med prisen. 2,5 kr/kWh. Det gad jeg sgu heller ikke holde i kø for at spare.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2023, 22:12

KMDTHY skrev:
23. dec 2023, 21:40
TorbenRasmussen skrev:
23. dec 2023, 20:53
Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
Uno-X er, så vidt jeg ved, ellers rimelige med prisen. 2,5 kr/kWh. Det gad jeg sgu heller ikke holde i kø for at spare.
Enig - men lige et spørgsmål, er det ikke "fra 2,50 kr/kWh", altså nogle steder er det dyrere?
Eller har de generelt sat prisen ned?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af dklap » 23. dec 2023, 22:15

TorbenRasmussen skrev:
23. dec 2023, 20:53
Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
Det skulle vel aldrig være samme sted som omkring 16:30 i videoen herunder? Også 4 i kø ved Clever på det tidspunkt, det ligner også Uno-X man kan skimte i baggrunden.

Nu lader jeg meget sjældent ude, men er glad for ikke at være bundet af Clever og i stedet bare kunne vælge hvad jeg vil.

These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af GaSelle » 24. dec 2023, 01:13

dklap skrev:
23. dec 2023, 22:15
TorbenRasmussen skrev:
23. dec 2023, 20:53
Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
Det skulle vel aldrig være samme sted som omkring 16:30 i videoen herunder? Også 4 i kø ved Clever på det tidspunkt, det ligner også Uno-X man kan skimte i baggrunden.

Nu lader jeg meget sjældent ude, men er glad for ikke at være bundet af Clever og i stedet bare kunne vælge hvad jeg vil.
Alle kan da frit vælge, om man er kunde hos Clever eller ej. Man må jo bare gøre op med sig selv, om man vil ofre 150-200kr på en opladning hos fx UnoX eller vente i en evt. kø ved Clever :)
These users thanked the author GaSelle for the post:
Target

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af dklap » 24. dec 2023, 01:58

GaSelle skrev:
24. dec 2023, 01:13
Alle kan da frit vælge, om man er kunde hos Clever eller ej. Man må jo bare gøre op med sig selv, om man vil ofre 150-200kr på en opladning hos fx UnoX eller vente i en evt. kø ved Clever :)
Det er klart. Måske lidt kluntet formuleret, ville som egentlig bare sige jeg var enig med Torben, havde heller ikke valgt Clever i det tilfælde. :)

Og for øvrigt en af flere grunde til mit Clever abonnement har været i bero i over et år. Foretrækker at have totalt frit valg, når jeg en sjælden gang i mellem lader ude.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Sace » 24. dec 2023, 09:18

TorbenRasmussen skrev:
23. dec 2023, 20:53
Vi rundede et pitstop, hvor der var Uno-X og Clever nær Vejle på vej hjem til jul i dag. Der var 0 optagede standene hos Uno-X og der var 4 i kø til en stander hos Clever. Det gad jeg simpelthen ikke stå med hver gang jeg skulle lade ude.

Er det en generel trend, at man må holde i kø hvis man vil lade med Clever?
Vejle er storslem - Der er kun 6 udtag ved Clever og de er 150kW split (så typisk 75kW pr udtag). Så der er både få og de er langsomme.

Men jeg har oplevet det samme flere steder med Clever. De helt store ladeparker har jeg haft rimeligt held med, men de mindre eller dem ved storcentre osv. opgiver jeg helt. Jeg ladede ved Ionity sidst jeg kørte syd på - Der var kø ved alle clever standere.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af TorbenRasmussen » 24. dec 2023, 09:35

Uno-X er dyr - 3.99 kr/kWh. Jeg skulle have taget Circle K på afkørslen inden, men sådan er det. Der er kun 303 km i sådan en iX3 her om vinteren og jeg har 340 km til mine forældre, så der skal et pitstop til…

Når jeg sidder og scroller rundt i ChargeFinder, så er Clevers ladere ofte optaget og de steder, hvor de har ladere nær en butik holder folk jo bare og sjatlader fordi de kan. Det er jo reelt ikke brugbart hvis man skal være heldig for at få plads.

Jeg fandt ud af at de 20 Clever standere vi har på arbejdet kun er 2 kW, så der kan jeg ikke engang “tanke” nok strøm på til at komme hjem på de 4 timer jeg må holde der
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"