Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 7. nov 2023, 21:52

Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 09:18
Synes at det er lidt for billigt at afskrive folks valg, som om de bare er baseret på "hype".
Nokia/MS sov i timen, blev overhalet indenom og ramte efterfølgende vel bare ikke det som folk ville have?
Havde selv en Nokia med Windows på. Den var fin og jeg var også ganske tilfreds. Jeg husker det dog som lidt kedeligt, ikke ulig situationen på bilmarkedet i dag ;) .
Nuvel, det var måske kedeligt set med dagens standard, men den sidste jeg havde var ikke mere kedelig end datidens iPhone eller Android - den døde på manglen på apps, ikke på den funktionalitet der var i telefonen, jeg fik en iPhone som afløser, var i det miljø i 4 år, skiftede til Android, prøvede iPhone igen 1½ år senere, og skiftede indenfor en måned tilbage til Android...

Vi kan godt sige at Nokia/MS sov i timen, de fik ikke lokket alle i folden mht. apps - hvilket jeg stadig mener var afgørende for at det ikke lykkedes.
Der er den dag i dag mange der ikke har prøvet andet end det de nu valgte "efter Nokia", og nogle køber stadig den nyeste iPhone hver gang der kommer en ny. Det er da også kedeligt?!

I øvrigt synes jeg ikke der er sket ret meget på fx iPhone de seneste 5-7 år, der er muligvis sket lidt mere på Android, men i bund og grund er det meste vel drevet af apps?
Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 09:18
Mht. skærm i bilen, så er det vel netop i høj grad Navigation og diverse musik/podcast apps som stjæler opmærksomheden?
Jeg bruger meget sjældent navigation, og når jeg gør, selv med Android Auto, så er der vejvisning i speedometeret, altså skal jeg ikke kigge på skærmen.
Musik/lydbog kræver heller ikke at jeg kigger på skærmen, overhovedet, det kan i øvrigt styres fra rattet - jeg behøver ikke betjene en app. Jeg betjener i øvrigt altid skærmen inden jeg sætter i gang, hvis jeg har behovet for noget - men det er bare sådan jeg gør...
Skærmen kunne i teorien være gemt helt væk.

Jeg mener at betjening via skærmen i midten, samt centrale oplysninger stjæler rigtig meget opmærksomhed.
Det gjorde det også i en gammel Peugeot 807, hvor instrumenterne bredte sig nærmest over hele instrumentbrættet, det bliver kun endnu værre af at skærmen bliver stor og fyldt med alt muligt, samt med menuer og undermenuer til betjening.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af nielshm » 8. nov 2023, 06:41

Vores Youtube ven Mechanic Jack viser hvordan man reparerer totalt smadrede biler i Kina.
I Danmark ville de heldigvis være totalt skadede længe inden da, men det siger lidt om, hvilke slags reparationer kineserne synes er 'gode nok'.
Hvis en kinerserbil skal repareres i Danmark efter en skade, hvordan sikrer man at reparationen faktisk er styrkemæssigt i orden, hvis den kinesiske tankegang tillader lidt klatsvejsning hist og pist, og maling til at skjule fejlene?

HenrikH
Medlem
Indlæg: 560
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 146 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af HenrikH » 8. nov 2023, 07:40

nielshm skrev:
8. nov 2023, 06:41
Vores Youtube ven Mechanic Jack viser hvordan man reparerer totalt smadrede biler i Kina.
I Danmark ville de heldigvis være totalt skadede længe inden da, men det siger lidt om, hvilke slags reparationer kineserne synes er 'gode nok'.
Hvis en kinerserbil skal repareres i Danmark efter en skade, hvordan sikrer man at reparationen faktisk er styrkemæssigt i orden, hvis den kinesiske tankegang tillader lidt klatsvejsning hist og pist, og maling til at skjule fejlene?
Hvad har det at gøre med dit oprindelige indlæg? - du er slet og ret bare imod kinesiske bilers indtog i Europa. Det er fair nok, men så er det vel det du vil diskutere??

Er det bedre at der herhjemme er synsfolk der har lavet "SMS-bilsyn" og biler bliver der bliver synet, som er til skrot?
These users thanked the author HenrikH for the post (total 2):
superbeszzzAagaard

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af nielshm » 8. nov 2023, 08:44

HenrikH skrev:
8. nov 2023, 07:40
nielshm skrev:
8. nov 2023, 06:41
Vores Youtube ven Mechanic Jack viser hvordan man reparerer totalt smadrede biler i Kina.
I Danmark ville de heldigvis være totalt skadede længe inden da, men det siger lidt om, hvilke slags reparationer kineserne synes er 'gode nok'.
Hvis en kinerserbil skal repareres i Danmark efter en skade, hvordan sikrer man at reparationen faktisk er styrkemæssigt i orden, hvis den kinesiske tankegang tillader lidt klatsvejsning hist og pist, og maling til at skjule fejlene?
Hvad har det at gøre med dit oprindelige indlæg? - du er slet og ret bare imod kinesiske bilers indtog i Europa. Det er fair nok, men så er det vel det du vil diskutere??

Er det bedre at der herhjemme er synsfolk der har lavet "SMS-bilsyn" og biler bliver der bliver synet, som er til skrot?
Fællesnævneren er, at alle de ukendte bilmærker der kommer til landet, alle sammen kommer fra Kina.
Og der er utroligt mange ukendte faktorer som ikke rigtig belyses i biltests, men som meget mere fortæller om hvad bilen kan og hvilket udstyr den her. Og så er alting godt.
Da biler som Seat eller Hyundai kom til landet, så var man også skeptisk, men der var altid en anerkendt producent som havde været i udviklingen i større eller mindre grad. Og på den måde blev det alligevel accepteret, for så kan det ikke være helt skidt.
Nu har vi en situation, hvor alle faktorer er ukendte. Vi kan se det færdige produkt, men vejen derhen, og hvad der ligger bagved, ved vi dybest set intet om.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af superbeszzz » 8. nov 2023, 13:29

Jeg har læst mange biltests og har stadig til gode at se en, hvor forsyningskæderne til reservedele tages til indtægt. Jeg mindes heller ikke, for nyligt i hvert fald, at have set nogen forholde sig kritisk til kvalitet eller opbygning.

Jeg har set enkelte meget vidende personer herinde, forklare hvad der fx. Er af forskellige på en Golf og en Audi a3, men det er ikke noget jeg har set nogen gå i dybden med på dansk i medier.

Hvor læser du de tests henne, der giver sig alle de svar. Det kunne jeg da godt være interesseret i at læse.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
HenrikH
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 8. nov 2023, 14:37

BrianDS skrev:
7. nov 2023, 21:52
Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 09:18
Synes at det er lidt for billigt at afskrive folks valg, som om de bare er baseret på "hype".
Nokia/MS sov i timen, blev overhalet indenom og ramte efterfølgende vel bare ikke det som folk ville have?
Havde selv en Nokia med Windows på. Den var fin og jeg var også ganske tilfreds. Jeg husker det dog som lidt kedeligt, ikke ulig situationen på bilmarkedet i dag ;) .
Der er den dag i dag mange der ikke har prøvet andet end det de nu valgte "efter Nokia", og nogle køber stadig den nyeste iPhone hver gang der kommer en ny. Det er da også kedeligt?!
Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 09:18
Mht. skærm i bilen, så er det vel netop i høj grad Navigation og diverse musik/podcast apps som stjæler opmærksomheden?
Jeg mener at betjening via skærmen i midten, samt centrale oplysninger stjæler rigtig meget opmærksomhed.
Det gjorde det også i en gammel Peugeot 807, hvor instrumenterne bredte sig nærmest over hele instrumentbrættet, det bliver kun endnu værre af at skærmen bliver stor og fyldt med alt muligt, samt med menuer og undermenuer til betjening.
Der sker jo ikke revolutioner hvert år. Lige nu er der en revolution ift. skift til el, mere automatik etc. hvor det nye er "spændende". Om 10 år er Eldrift/skærme formentlig bare "sovs og kartofler" og udviklingen er sikkert mindre fra år til år.

Personligt "betjener" jeg meget lidt under kørsel, så synes ikke at det er noget større problem generelt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"