Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 16. nov 2023, 12:32

Peder skrev:
16. nov 2023, 12:29
xbn skrev:
15. nov 2023, 23:09
Det kunne være rart hvis dem der kører Tesla 3 eller Y fik lavet en lygtekontrol en gang i mellem. Eller at det bare blev gjort inden udleveringen.
Nærmest alle Y står for højt på venstre forlygte, der må være et eller andet der er kikset der.
Jeg har justeret vores ned i lygtemenuen.
Det kunne jo næsten lyde som om den ab fabrik er kodet til højrestyring / UK kørsel .. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Peder » 16. nov 2023, 12:41

BrianDS skrev:
15. nov 2023, 22:00

Det kan godt være du synes det er kørt langt ud? Der er ingen der er kommet med konkrete priser på hvad de har givet for at få efterset og serviceret en Tesla efter de anbefalede intervaller - kun folk der har gjort det selv, eller undladt at gøre det.
Der er jo bare kun nogle meget få ting.

Tesla beskriver følgende på en Model 3.

Bremsevæskens tilstand skal kontrolleres hvert 4. år (udskift om nødvendigt)
Det koster 700-800 kr at skifte, men ikke mange kroner at tjekke.

Posen med airconditiontørremiddel skal udskiftes hvert 4.* år. (6 år på biler før 2022)
Kender ikke udgiften, men den kommer efter 4 år.

Udskiftning af luftfilter i kabinen hvert 2. år (eller hvert 3. år for HEPA- og kulfiltre (ekstraudstyr))
Tager 5 minutter at gøre selv - ligesom viskere. Tesla har en video-guide. Filter koster 195 originalt.

Rengør, og smør bremsekalibrene hvert år eller for hver 12.500 miles (20.000 km) i områder, hvor vejene saltes om vinteren.
Det koster 1000 kr ved Tesla, 795 ved vores lokale værksted. Jeg har dog sprunget over, fordi alt ser godt ud.

Roter dækkene for hver 10.000 km, eller hvis slidbanedybden er 1,5 mm eller mere.
Klares i Danmark når du skifter mellem vinter og sommerdæk, kører du 30.000 årligt tror jeg også det går med en ændring af intervallet til 15.000 km.

Så de første tre år koster 2000 for bremser, 195 for et filter. Altså 731 kr årligt. Lidt mindre ved det lokale værksted.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Mikael M109R » 16. nov 2023, 16:40

Ja det er det eneste der er lavet på 2 år, mine viskere fejler ikke noget og skift imellem sommer og vinterhjul, hvor jeg bytter rundt på for og baghjul (retningsbestemte så ingen rotation), de er iøvrigt helt ens slidt så ser ikke et behov for det skal med i nogen kalkuleret omkostning, som vel er ens for alle biler.
de 1000,. for bremser og 400 for pollenfilter er kun anbefalet ikke et fast service.
Har gjort det selv så mine omkostninger er under 300,- (filter og lidt bremsefedt) på 2 år.
Har aldrig tidligere fået foreteget bremseservice på mine biler årligt, men blot for hver 60.000 / 3 år. Hvilket også kan gøre det på en Tesla, det er blot for at være god ved den.
Igen det anbefalede bremse service er vel ens for alle EL biler da de ikke bruger bremserne meget.

At servicere dem for hver 20.000 er helt sikkert overkill, 1 gang årligt er forkælelse, hvert 2 år nødvendigt i min optik.
Det gælder dem alle.
Så hvad du har af service omkostninger ( bortset fra Bremser/ væske, Dæk og filter), der ud over på Enyaq/ ID, er vel forskellen. .

At du kan komme frem til en Tesla er dyere, det er sgu kreativt
Senest rettet af Mikael M109R 16. nov 2023, 17:00, rettet i alt 1 gang.

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af SzleeperDK » 16. nov 2023, 16:59

BrianDS skrev:
SzleeperDK skrev:
15. nov 2023, 21:48
Jeg har kørt 65.000 i min Model 3, har haft første værkstedsbesøg for en uge siden. Det kostede 500,- for nye viskere (det havde jeg selv bedt om).
Den står til bremsevæske skift på et tidspunkt, bremser er gennemset, ser helt fine ud - og nu har jeg set flere dele af den adskilt, så mange stumper er der altså heller ikke og servicere.

Jeg synes det bliver kørt lidt langt ud, Dem der har fast interval har unægteligt større omkostninger TIL SERVICEINTERVAL end dem der ikke har.
Hvad var årsagen til værkstedsbesøget? Altså viskere kunne du vel selv skifte, hvis du har tjekket bremser mv. selv?

At man IKKE kører til service er naturligvis billigere end hvis man kører til service - jeg havde ikke kørt 65.000 km uden at få set bilen efter af en fagmand, heller ikke i min ENYAQ - men det er sådan jeg har det. jeg kommer også til at skifte minimum to dæk inden jeg runder 65.000 km.

Det kan godt være du synes det er kørt langt ud? Der er ingen der er kommet med konkrete priser på hvad de har givet for at få efterset og serviceret en Tesla efter de anbefalede intervaller - kun folk der har gjort det selv, eller undladt at gøre det.
Årsagen var diverse garanti småting.

Jeg gad ikke skifte dem hjemme, så det fik de lov til.

Jeg ved sgu heller ikke hvorfor jeg gik ind i den her, det betyder egentlig ikke rigtig noget for mig. Beklager mit indspark til debatten Billede

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af claussor » 16. nov 2023, 17:31

Muligheden for selv at servicere sin bil uden at blive straffet for det garantimæssigt, syntes jeg er en gamechanger. De fleste vil selv kunne skifte filter og nogle også rense bremser samt rotere hjul hvis det er nødvendigt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 16. nov 2023, 17:50

claussor skrev:
16. nov 2023, 17:31
Muligheden for selv at servicere sin bil uden at blive straffet for det garantimæssigt, syntes jeg er en gamechanger. De fleste vil selv kunne skifte filter og nogle også rense bremser samt rotere hjul hvis det er nødvendigt.
Jeg kan (eller kunne) også godt selv - jeg er bare blevet for gammel til at jeg gider ligge og rode rundt i indkørsel eller garage. Jeg har ikke længere værktøjet til det, og jeg har heller ikke prioriteret pladsen hjemme til fx vinterhjul/sommerhjul.

Så for mig ville det blive værkstedet uanset, men jeg er så også den gammeldags tosse at jeg fik dem til at tjekke bilen inden jeg satte familien i den og kørte igennem Europa på ferie - altså bare for en sikkerhedsskyld, selvom den skulle til service efter ferien.

Jeg håber bare at folk sørger for at vedligeholde bilerne, selvom det ikke nødvendigvis er et krav for garantien - det har vi vel også alle gjort efter udløb af garantien på vores fossilbiler?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af claussor » 16. nov 2023, 18:17

BrianDS skrev:
16. nov 2023, 17:50
claussor skrev:
16. nov 2023, 17:31
Muligheden for selv at servicere sin bil uden at blive straffet for det garantimæssigt, syntes jeg er en gamechanger. De fleste vil selv kunne skifte filter og nogle også rense bremser samt rotere hjul hvis det er nødvendigt.
Jeg kan (eller kunne) også godt selv - jeg er bare blevet for gammel til at jeg gider ligge og rode rundt i indkørsel eller garage. Jeg har ikke længere værktøjet til det, og jeg har heller ikke prioriteret pladsen hjemme til fx vinterhjul/sommerhjul.

Så for mig ville det blive værkstedet uanset, men jeg er så også den gammeldags tosse at jeg fik dem til at tjekke bilen inden jeg satte familien i den og kørte igennem Europa på ferie - altså bare for en sikkerhedsskyld, selvom den skulle til service efter ferien.

Jeg håber bare at folk sørger for at vedligeholde bilerne, selvom det ikke nødvendigvis er et krav for garantien - det har vi vel også alle gjort efter udløb af garantien på vores fossilbiler?
Men må du gerne selv gøre det og så beholder du stadig garantien på din bil?

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Tor Morrison » 16. nov 2023, 19:09

Jeg håber ikke folk vælger en ny bil efter om den koster 1000 kr. eller 2000 kr. om året i serviceomkostninger.
These users thanked the author Tor Morrison for the post (total 3):
jansomBrianDSThe Micktrix / Dk
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 16. nov 2023, 19:26

claussor skrev:
16. nov 2023, 18:17
BrianDS skrev:
16. nov 2023, 17:50
claussor skrev:
16. nov 2023, 17:31
Muligheden for selv at servicere sin bil uden at blive straffet for det garantimæssigt, syntes jeg er en gamechanger. De fleste vil selv kunne skifte filter og nogle også rense bremser samt rotere hjul hvis det er nødvendigt.
Jeg kan (eller kunne) også godt selv - jeg er bare blevet for gammel til at jeg gider ligge og rode rundt i indkørsel eller garage. Jeg har ikke længere værktøjet til det, og jeg har heller ikke prioriteret pladsen hjemme til fx vinterhjul/sommerhjul.

Så for mig ville det blive værkstedet uanset, men jeg er så også den gammeldags tosse at jeg fik dem til at tjekke bilen inden jeg satte familien i den og kørte igennem Europa på ferie - altså bare for en sikkerhedsskyld, selvom den skulle til service efter ferien.

Jeg håber bare at folk sørger for at vedligeholde bilerne, selvom det ikke nødvendigvis er et krav for garantien - det har vi vel også alle gjort efter udløb af garantien på vores fossilbiler?
Men må du gerne selv gøre det og så beholder du stadig garantien på din bil?
Jeg må det jeg vil - men garantien afhænger i langt de fleste tilfælde af at der er dokumentation for det udførte - Tesla gør det anderledes, service er for de fleste elbiler, og endda også mange fossilbiler en meget lille del af den samlede omkostning.

For mig er det ikke relevant om der skal være stempler eller ikke, det vil være mere relevant hvad det koster at få udført det anbefalede vedligehold - det er der så bare ikke rigtig nogen der kan fortælle 🤔

Men ok, vi tillægger forskellige værdier, Kia yder 7 års garanti, men de har så til gengæld nogle strikse regler for deres service. Tesla har ikke så mange regler om hvordan vedligehold bliver udført, men de skriver en disclaimer på det hele alligevel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af claussor » 16. nov 2023, 19:36

Tor Morrison skrev:
16. nov 2023, 19:09
Jeg håber ikke folk vælger en ny bil efter om den koster 1000 kr. eller 2000 kr. om året i serviceomkostninger.
Det var ikke derfor jeg valgte min, da jeg vidste hvad jeg ville have. Men det indgår/indgik i min budgettering. Den billigere service kunne delvis gøre det op for den dyrere forsikring.

Billig drift i forhold til min GTE gjorde at jeg kunne retfærdiggøre overfor mig selv at lægge de ekstra gryn. Så jo. Service i mit tilfælde vægtede. Ikke meget men lidt.

Som offentlig ansat og eget hus, er hver 100,- om måneden faktisk relevant.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 16. nov 2023, 23:18

claussor skrev:
16. nov 2023, 19:36
Tor Morrison skrev:
16. nov 2023, 19:09
Jeg håber ikke folk vælger en ny bil efter om den koster 1000 kr. eller 2000 kr. om året i serviceomkostninger.
Det var ikke derfor jeg valgte min, da jeg vidste hvad jeg ville have. Men det indgår/indgik i min budgettering. Den billigere service kunne delvis gøre det op for den dyrere forsikring.

Billig drift i forhold til min GTE gjorde at jeg kunne retfærdiggøre overfor mig selv at lægge de ekstra gryn. Så jo. Service i mit tilfælde vægtede. Ikke meget men lidt.

Som offentlig ansat og eget hus, er hver 100,- om måneden faktisk relevant.
Skulle det stilles sådan op, så var det billigste for mig at beholde den gamle bil ;-)
Skulle jeg skifte, så ville jeg kunne køre til service hvert år, og stadig have penge til overs for det ekstra en tilsvarende Tesla koster i forsikring :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af claussor » 17. nov 2023, 00:33

BrianDS skrev:
16. nov 2023, 23:18
claussor skrev:
16. nov 2023, 19:36
Tor Morrison skrev:
16. nov 2023, 19:09
Jeg håber ikke folk vælger en ny bil efter om den koster 1000 kr. eller 2000 kr. om året i serviceomkostninger.
Det var ikke derfor jeg valgte min, da jeg vidste hvad jeg ville have. Men det indgår/indgik i min budgettering. Den billigere service kunne delvis gøre det op for den dyrere forsikring.

Billig drift i forhold til min GTE gjorde at jeg kunne retfærdiggøre overfor mig selv at lægge de ekstra gryn. Så jo. Service i mit tilfælde vægtede. Ikke meget men lidt.

Som offentlig ansat og eget hus, er hver 100,- om måneden faktisk relevant.
Skulle det stilles sådan op, så var det billigste for mig at beholde den gamle bil ;-)
Skulle jeg skifte, så ville jeg kunne køre til service hvert år, og stadig have penge til overs for det ekstra en tilsvarende Tesla koster i forsikring :-)
Vi prioterer sikkert forskelligt og gudskelov for det. Livet herinde på vagcars ville være kedeligt hvis du kørte Tesla :-) Jeg fortæller blot hvordan posten "serviceudgifter" faktisk kan have en indflydelse. I hvert fald hos mig.
These users thanked the author claussor for the post:
edbepOct3

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"