Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af JensJ300 » 16. dec 2023, 07:31

Hvor lang er rækkevidden på denne VW ID.4 med et 52,0 kWh batteri? https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... 5d/6010250

Såvidt jeg kan se har den ikke en varmepumpe. Hvor stor betydning har det for rækkevidden? Er der andet ekstraudstyr som har betydning for rækkevidden?

Kan jeg stole på de her tal?
  • City - Cold Weather 280 km
  • Highway - Cold Weather 200 km
  • Combined - Cold Weather 240 km
  • City - Mild Weather 415 km
  • Highway - Mild Weather 260 km
  • Combined - Mild Weather 325 km
https://ev-database.org/car/2027/Volkswagen-ID4-Pure

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af ROEN » 16. dec 2023, 08:36

FDM's test tror jeg er temmelig retvisende for faktisk forbrug/rækkevidde

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... -opladning
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af GaSelle » 16. dec 2023, 19:34

De har bare ikke testet den variant.

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af dklap » 16. dec 2023, 19:49

Jeg tror ikke rækkevidden fra EV Database er helt ved siden af. Har ikke selv erfaringer med det lille batteri, men for 58/62 batteriet ser deres tal forholdsvis retvisende ud.

Dog skal du nok forvente en 2 1/2 år gammel elbil har tabt en smule kapacitet på batteriet, 5-10% er næppe urealistik, alt efter hvordan den er blevet behandlet.

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af JensJ300 » 16. dec 2023, 20:47

5-10% på 2,5 år lyder af meget. Har du en kilde på det?

Hvor meget kan man fx forvente en ID.4 med en 52 kWh batteri har tabt af kapacitet på 5 år?

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af dklap » 16. dec 2023, 22:23

Ikke anden kilde end jeg har set et hav af elbilsvideoer, også en del om kapaciteten på batterierne over tid. Videoen herunder er et eksempel, men f.eks. Bjørn Nyland har også en del om emnet.

Det skulle eftersigende være de første år batteriet taber mest, så tror bestemt ikke 5-10 % er urealistisk på 2 1/2 år og 66.000 km.

Ingen ID’er har endnu kørt i 5 år så meget svært at sige.


Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 77 times
Been thanked: 66 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af Bjarkeh » 16. dec 2023, 23:38

dklap skrev:
16. dec 2023, 22:23
Ikke anden kilde end jeg har set et hav af elbilsvideoer, også en del om kapaciteten på batterierne over tid. Videoen herunder er et eksempel, men f.eks. Bjørn Nyland har også en del om emnet.
Bjørn´s test resultater kan ses i hans ark her :)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =244400016

Han har ikke en ID.4 med på listen, men en ID.3 fra 2021 som han testede her d. 06-12-2023, den har 6,3% degradering af batteriet.
These users thanked the author Bjarkeh for the post:
dklap
Ingen bil PT - Låner en Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af JensJ300 » 17. dec 2023, 06:29

Mange tak for linksene, troede ikke det stod så slemt til.

Det gør det svært at købe en brugt elbil. Skal man ud og køre en hel dag i den for at finde ud af hvordan batteriet har det, eller er det muligt at se det et sted?

VW giver en kapacitetsgaranti på 70% i 8 år eller 160.000 km. Betyder det at jeg skal tage talene fra EV Database og gange med 0,7 for at få et realistisk billede af rækkevidden over tid?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af HansH » 17. dec 2023, 08:09

JensJ300 skrev:
17. dec 2023, 06:29
Det gør det svært at købe en brugt elbil. Skal man ud og køre en hel dag i den for at finde ud af hvordan batteriet har det, eller er det muligt at se det et sted?
Du kan ikke se det nogen steder.
For at få et brugbart resultat, skal man gennemføre en decideret batteritest, hvilket kræver at du kan disponere over bilen i et par dage. Og det er lidt problematisk når det drejer sig om en anden mand / forhandlers bil .....
Alternativet er at man kræver at sælger præsenterer et battericertifikat, hvilket jeg synes burde være lige så obligatorisk i handel med brugt elbil, som nøgler og registreringsattest.
VW giver en kapacitetsgaranti på 70% i 8 år eller 160.000 km. Betyder det at jeg skal tage talene fra EV Database og gange med 0,7 for at få et realistisk billede af rækkevidden over tid?
Nej.
VW har blot sat sig en grænse for hvornår deres garanti kan bringes i spil. Mest for at beskytte sig selv tror jeg .... men det kommer til at lyde som en tryg og god forbrugerbeskyttelse. Hvilket det selvfølgelig et eller andet sted også er ...... men så alligevel ikke ret meget, synes jeg.

70% batterikapacitet - vel og mærke opgjort efter VW's egen måle- og beregningsmetode - er meget konservativt. Et batteri med den kapacitet er ret tæt på at være færdigt, vil jeg hævde.
Så de har i realiteten blot givet dig en garanti mod ikke at stå med et decideret batterikollaps. Den "almindelige" degradering der sker over tid, bør ikke komme i nærheden af det tal - heller ikke selv om tidligere ejere har blæst på anbefalingerne for hvordan man levetidsforlænger batteriet.

Det betyder i konsekvens, at når du kører hjem med din nyerhvervede, brugte elbil, så vil du have købt dig et batteri hvis helbred ligger et sted mellem "godt" og "skidt" ... afhængig af hvordan det batteri er blevet behandlet i sin levetid.

Du kan evt læse denne tråd - viewtopic.php?f=2&t=158410

... og i særdeleshed denne artikel (som godt nok er på tysk, men google translate kan nok hjælpe) - https://www.impala64.de/blog/tesla/2023 ... terie-soh/
These users thanked the author HansH for the post:
JensJ300
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af JensJ300 » 17. dec 2023, 12:09

HansH: Mange tak for et rigtig godt indlæg og gode henvisninger!

Men det er godt nok svært at købe brugt elbil, når man ikke ved hvordan batteriet har det.

Konkret overvejer jeg en brugt ID.4 som bil nr. 2, men desto mere jeg læser om elbiler, så er jeg faktisk mere til at købe en ny Tesla Model Y til 336.120 kr., da jeg er bange for at købe katten i sækken ved en brugt ID.4.
These users thanked the author JensJ300 for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af HansH » 17. dec 2023, 13:03

JensJ300 skrev:
17. dec 2023, 12:09
Men det er godt nok svært at købe brugt elbil, når man ikke ved hvordan batteriet har det.

Konkret overvejer jeg en brugt ID.4 som bil nr. 2, men desto mere jeg læser om elbiler, så er jeg faktisk mere til at købe en ny Tesla Model Y til 336.120 kr., da jeg er bange for at købe katten i sækken ved en brugt ID.4.
Det er i hvert fald noget jeg fremadrettet vil være obs på når/hvis jeg handler brugt elbil.
Da vi købte vores første, var alt nyt for mig, og jeg havde slet ikke sat mig ind i de her sager, i forhold til nu .. hvor jeg ved en smule mere.
Og sådan tror jeg det er for mange.

Jeg har lige haft en dialog med en bruger fra e-Golf gruppen på facebook.
Han har købt en 2019 e-Golf med 78.000km på uret.
Han synes ikke han kunne nå ret langt på de kWh han pumpede på den, så efter lidt skriveri frem og tilbage om det, købte han en Aviloo test.

Aviloo sagde 84% SoH. Hvilket er for lavt for en bil med den alder og det km-tal, så hans mistanke var berettiget.
Men derudover kunne Aviloo også fortælle ham flg.:
"Cell 55 should be balanced. This will improve the SoH to 90%".

Jeg synes det er et klasse eksempel.

Bilen er købt hos fri forhandler og fejler som sådan ikke noget. Dvs det eneste han kan forsøge at gøre gældende, er VWs batterigaranti overfor VW selv.
Til dette svarede jeg, at jeg er overbevist om at han ikke får noget som helst ud af det. Batteriets SoH er pænt på den gode side af hvad VW garanterer, og derfor vil de blot sige "Det ser OK ud".
De vil formodentlig også kunne se det samme som Aviloo, og måske tilbyde ham at udbedre problemet med celle 55. Men naturligvis på regning, forstås. Og den regning tror jeg IKKE vil blive på 3 cifre... heller ikke 4, for den sags skyld.

Hvis sælger havde skullet præsentere et battericertifikat på den bil, så ville han have været nødt til at få den celle 55 fikset, og dermed SoH op på acceptable 90%, hvis han gerne ville finde en køber til den bil.
Eller - lad mig undlade spekulationen (for én gangs skyld :) ), og sige : JEG ville ikke købe en bil med det problem. Så ville jeg kigge videre efter en anden.

For the record: brugeren ville nu gå til FDM og høre deres vurdering af, om han kan åbne en sag mod forhandler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af BrianDS » 17. dec 2023, 13:37

@HansH Det er jo med udgangspunktet i at VW (og andre) er enige med Aviloo i deres analyse af batteriet - hvilket de muligvis er... ved vi egentlig det?

Men hvorfor vil du mene at det koster mere end et firecifret beløb at få balanceret en celle i et batteri? Det er som jeg læser det ikke en udskiftning?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af HansH » 17. dec 2023, 14:13

BrianDS skrev:
17. dec 2023, 13:37
HansH Det er jo med udgangspunktet i at VW (og andre) er enige med Aviloo i deres analyse af batteriet - hvilket de muligvis er... ved vi egentlig det?
Måske det ikke fremgår helt tydeligt, men i mit foregående indlæg indskyder jeg netop at VW har deres egen målemetode.
Jeg er ret sikker på at de ikke giver en fløjtende fis for det tal Aviloo spytter ud. De trykker på "GO" knappen på deres egen tester, og så er det naturligvis det tal de henholder sig til.
Det er min forståelse at det tal VW kommer frem til, efterlader VW endnu mere spillerum end det tal man får fra Aviloo. @i-s skrev noget om det på et tidspunkt.
Men hvorfor vil du mene at det koster mere end et firecifret beløb at få balanceret en celle i et batteri? Det er som jeg læser det ikke en udskiftning?
Jeg aner det ikke. Det er bare mit indtryk at man ikke kommer ret langt for pengene mht reparation på batterier. Det løber hurtigt op.
Det hele er jo stadig relativt nyt, så mængden af referencesager i VAG-land er nok ikke kæmpestor endnu.
Men hvis du har nogen tal, så kom da endelig med dem.. :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af BrianDS » 17. dec 2023, 21:31

HansH skrev:
17. dec 2023, 14:13
Men hvorfor vil du mene at det koster mere end et firecifret beløb at få balanceret en celle i et batteri? Det er som jeg læser det ikke en udskiftning?
Jeg aner det ikke. Det er bare mit indtryk at man ikke kommer ret langt for pengene mht reparation på batterier. Det løber hurtigt op.
Det hele er jo stadig relativt nyt, så mængden af referencesager i VAG-land er nok ikke kæmpestor endnu.
Men hvis du har nogen tal, så kom da endelig med dem.. :)
Jo, men nu er det vel kun en balancering, og ikke udskiftning af noget som helst?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af HansH » 17. dec 2023, 22:14

BrianDS skrev:
17. dec 2023, 21:31
Jo, men nu er det vel kun en balancering, og ikke udskiftning af noget som helst?
Jeg ved ikke hvad en "balancering" går ud på ? Men jeg er lutter øren.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af TorbenRasmussen » 17. dec 2023, 22:35

Alle disse typer batterier har automatisk balancing. Ellers ville SoC suse nedad på ingen tid, hvis blot én af cellerne var forskellig end de andre fra starten. Hvis én celle er meget mere problematisk end normalt, så tænker jeg ikke, at man kan fikse problemet på andre måder end at skifte den. Hvad der kan klares rent elektronisk burde bilerne allerede være i stand til at gøre af sig selv.

Jeg tænker også, at det er hvad forskellen i de to tal antyder: hvis celle 55 bringes tilbage til virgin state (dvs. skiftes), så rammer SoH 90%.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af HansH » 17. dec 2023, 22:54

Min logik siger mig, at hvis problemet kunne løses med software, så ville batteristyringen indeholde det nødvendige til at klare dette.

Derfor siger samme logik mig, at det er noget der kræver hardware / værkstedets indgriben for at kunne "balancere celle 55". Og dermed --> big bucks..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af xbn » 17. dec 2023, 23:24

Balanceringen går overordnet ud på at få cellerne til at følges ad spændingsmæssigt, er der en celle ude af synk, så sætter den begrænsninger for de øvrige celler. Jeg havde en ide om at BMS havde styr på balancering i EV’er og der hvis nødvendigt foregik afbalancering ved opladning.
Men et eller andet må jo til at starte med have forårsaget at den ene celle er kommet så meget ud af synk.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Rækkevidde VW ID.4 52,0 kWh?

Indlæg af Sace » 18. dec 2023, 20:13

Det afhænger meget af BMS'en men kan den ikke længere holde cellerne balanceret er det typisk den pågældende celle der er ved at dø.

Det er set en del gange på Taycan fx. hvor range pludselig falder drastisk for til slut at forhindre bilen helt i at køre. Der skifter man så et batteri modul (indeholdende den dårlige celle).
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"