JensJ300 skrev: ↑17. dec 2023, 12:09
Men det er godt nok svært at købe brugt elbil, når man ikke ved hvordan batteriet har det.
Konkret overvejer jeg en brugt ID.4 som bil nr. 2, men desto mere jeg læser om elbiler, så er jeg faktisk mere til at købe en ny Tesla Model Y til 336.120 kr., da jeg er bange for at købe katten i sækken ved en brugt ID.4.
Det er i hvert fald noget jeg fremadrettet vil være obs på når/hvis jeg handler brugt elbil.
Da vi købte vores første, var alt nyt for mig, og jeg havde slet ikke sat mig ind i de her sager, i forhold til nu .. hvor jeg ved en smule mere.
Og sådan tror jeg det er for mange.
Jeg har lige haft en dialog med en bruger fra e-Golf gruppen på facebook.
Han har købt en 2019 e-Golf med 78.000km på uret.
Han synes ikke han kunne nå ret langt på de kWh han pumpede på den, så efter lidt skriveri frem og tilbage om det, købte han en Aviloo test.
Aviloo sagde 84% SoH. Hvilket er for lavt for en bil med den alder og det km-tal, så hans mistanke var berettiget.
Men derudover kunne Aviloo også fortælle ham flg.:
"Cell 55 should be balanced. This will improve the SoH to 90%".
Jeg synes det er et klasse eksempel.
Bilen er købt hos fri forhandler og fejler som sådan ikke noget. Dvs det eneste han kan forsøge at gøre gældende, er VWs batterigaranti overfor VW selv.
Til dette svarede jeg, at jeg er overbevist om at han ikke får noget som helst ud af det. Batteriets SoH er pænt på den gode side af hvad VW garanterer, og derfor vil de blot sige "Det ser OK ud".
De vil formodentlig også kunne se det samme som Aviloo, og måske tilbyde ham at udbedre problemet med celle 55. Men naturligvis på regning, forstås. Og den regning tror jeg IKKE vil blive på 3 cifre... heller ikke 4, for den sags skyld.
Hvis sælger havde skullet præsentere et battericertifikat på den bil, så ville han have været nødt til at få den celle 55 fikset, og dermed SoH op på acceptable 90%, hvis han gerne ville finde en køber til den bil.
Eller - lad mig undlade spekulationen (for én gangs skyld
), og sige : JEG ville ikke købe en bil med det problem. Så ville jeg kigge videre efter en anden.
For the record: brugeren ville nu gå til FDM og høre deres vurdering af, om han kan åbne en sag mod forhandler.