Dikal skrev: ↑1. maj 2024, 13:55
Vi var jo lige i Frankrig i sidste uge.
Og vi kørte i 2 ellerter. Henholdsvis en MY LR og en ID4 GTX.
Jeg kørte med i Teslaen, og det må jeg sige, gik ganske smertefrit.
På vej derned var det koldt og regn. Så der havde ID4'eren brug for 5 ladninger, mens Teslaen kunne nøjes med 4.
Men da vi fulgtes ad, så ladede vi også 5gange.
Alt ladning foregik på Tesla ladere. Og det virkede bare. Masser af frie ladere osv.
Og det er dælme smart på Teslaen, at da vi kørte i langsom trafik, så kunne vi pludselig køre længere på en ladning. Så ændrede den bare til en ladestation senere. Der var ulempen for ID4, at det gjorde den jo ikke automatisk.
Så vi holdte fast i de planlagte stationer, da vi skulle være sikre på, at der også var åbent for andre mærker.
Hjemover var endnu bedre, da det forgik mestendels i +20 grader og tørvejr. Så vi kunne egentlig nøjes med 3 ladninger (men tog 4 som de andre). Dog skulle vi kun lade typisk 15-20min hvert sted på nær 1, hvor vi skulle lade 35min.
I det store hele gik det ganske godt. Og en pause cirka hver 2-3 timer var ganske behageligt. Normalt ville jeg nok køre lidt længere, men tænker familien sætter pris på pauserne.
Så jeg er egentlig der, hvor jeg tænker, at jeg er klar til at hoppe på en ellert. Dog skal vi gerne op på mindst 500km.
Har kigget på en Xpeng G9. Men læste lige, at der i Kina allerede er snak om et facelift (tænker det er derfor, at der lige har været tilbud på deres lagerbiler).
Den kommende G6 kunne også være interessant.
Ulempen er dog, at Xpeng siger, at de gerne vil give en pris på min gamle dieselhakker, men at jeg ikke skulle forvente en specielt god pris. Så hvor er det bedste sted at sælge sin bil, uden man skal have en ny i bytte?