Side 4 af 4

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 26. feb 2024, 09:29
af HansH
Tonny skrev:
26. feb 2024, 09:11
CULT skrev:
9. feb 2024, 17:28
Jeg ville eksplodere hvis jeg skulle bøvle sådan med at få fyldt bilen :-/
Man er nødt til at have et mindset der spørger sig selv: Vil du helst græde de 2-3 dage om året du er på langtur eller de resterende 362 dage?
Præcis...

I weekenden var vi en tur i Rebild, hvor vi boede på Comwell og besøgte REGAN Vest om søndagen.
Afstand = små 200km fra min bopæl.

Vi kunne bare have taget Enyaq'en, og dermed kørt turen uden ladestop.
Men for hyggens skyld besluttede vi at tage Golf'en, så vi dermed blev tvunget til et ladestop på både ud- og hjemturen.
Dels fordi vi ikke havde noget hastværk, og dels for lige at lege lidt med udeladning, finde det rette sted til et stop, planlægge kørslen osv. (Vi lader til daglig >95% hjemme).
Fru HansH er ikke så drevet i udeladning, så også for at overdrage lidt tips og hands-on erfaring med dette.

Stop på turen nordpå blev Randers Storcenter med en Tesla ladestation på p-pladsen.
Masser af frie pladser, og bilen var på 100% langt hurtigere end vi kunne spise en gang nachos på Café Armlæn.
(At det så var en fejl at planlægge et stop ved et Storcenter, kan jeg kun bebrejde mig selv. Efter 25 års ægteskab burde jeg virkelig vide bedre ... :| )
Jeg har lavet sådan et lamineret skilt som jeg lægger i ruden på bilen når jeg lader ude, hvor der står man kan ringe på mobilnr XXX hvis man skal bruge laderen. På den måde kan jeg blive holdende efter endt opladning, hvis der ikke er pres på. Er der tryk på, kan jeg være ved bilen på 2 min.

Stop på turen hjem blev McD i Stilling hvor både E.ON og Ionity er repræsenteret.
Igen - masser af ledige pladser, og bilen var ladet op på samme tid som det tog at bestille og indtage en stor Americano og en vanilje shake.

Jeg ved godt vi bevægede os langs hovedstrækningen, hvor lademulighederne er "utallige" (vælger jeg at kalde det).
Men det er meget, meget nemt at finde opladning der passer, og jeg synes virkelig ikke de stop føles som et problem.

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 26. feb 2024, 10:13
af GaSelle
Det eneste, der så stadig ikke er nemt, er de apps og brikker der er nødvendige, for at lade de nævnte steder. Jeg glæder mig til EU´s nye regler slår igennem, så det er betalingskort og transparente priser :)

Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 10:17
af mortenmol
Så holder jeg for foden af bjerget ved Verbier Schweiz efter min køretur i elbilen, skal have fyldt den godt op inden jeg kører op ad bjerget, lademulighederne er begrænsede.
Det tog 12 timer fra københavn til Basel, færgen tog en evighed og med vejarbejde og trafik forråd jeg at jeg ikke tog broen.
Jeg sov mens den ladede inden grænsen og ventede på Rewe åbnede, så jeg kunne handle lidt til menneske penge, Schweiz er bare dyrt.
Der var en del ladestop da jeg bestemt ikke har kørt økonomisk, march hastighed på 160-180 når der var fri hastighed.
Havde jeg ikke sovet og ladet havde jeg kun kommet lidt over en time senere frem end min tomtom app startede med at indikere.
Ladede ved Clever i Maribo og resten hos Tesla, havde min første V4 ladeoplevelse

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 10:53
af peter w
HansH skrev:
26. feb 2024, 09:29
Tonny skrev:
26. feb 2024, 09:11
CULT skrev:
9. feb 2024, 17:28
Jeg ville eksplodere hvis jeg skulle bøvle sådan med at få fyldt bilen :-/
Man er nødt til at have et mindset der spørger sig selv: Vil du helst græde de 2-3 dage om året du er på langtur eller de resterende 362 dage?
Præcis...

I weekenden var vi en tur i Rebild, hvor vi boede på Comwell og besøgte REGAN Vest om søndagen.
Afstand = små 200km fra min bopæl.

Vi kunne bare have taget Enyaq'en, og dermed kørt turen uden ladestop.
Men for hyggens skyld besluttede vi at tage Golf'en, så vi dermed blev tvunget til et ladestop på både ud- og hjemturen.
Dels fordi vi ikke havde noget hastværk, og dels for lige at lege lidt med udeladning, finde det rette sted til et stop, planlægge kørslen osv. (Vi lader til daglig >95% hjemme).
Fru HansH er ikke så drevet i udeladning, så også for at overdrage lidt tips og hands-on erfaring med dette.

Stop på turen nordpå blev Randers Storcenter med en Tesla ladestation på p-pladsen.
Masser af frie pladser, og bilen var på 100% langt hurtigere end vi kunne spise en gang nachos på Café Armlæn.
(At det så var en fejl at planlægge et stop ved et Storcenter, kan jeg kun bebrejde mig selv. Efter 25 års ægteskab burde jeg virkelig vide bedre ... :| )
Jeg har lavet sådan et lamineret skilt som jeg lægger i ruden på bilen når jeg lader ude, hvor der står man kan ringe på mobilnr XXX hvis man skal bruge laderen. På den måde kan jeg blive holdende efter endt opladning, hvis der ikke er pres på. Er der tryk på, kan jeg være ved bilen på 2 min.

Stop på turen hjem blev McD i Stilling hvor både E.ON og Ionity er repræsenteret.
Igen - masser af ledige pladser, og bilen var ladet op på samme tid som det tog at bestille og indtage en stor Americano og en vanilje shake.

Jeg ved godt vi bevægede os langs hovedstrækningen, hvor lademulighederne er "utallige" (vælger jeg at kalde det).
Men det er meget, meget nemt at finde opladning der passer, og jeg synes virkelig ikke de stop føles som et problem.
Cool med skiltet med telefonnummeret.

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 12:40
af stadil
mortenmol skrev:
2. mar 2024, 10:17
Så holder jeg for foden af bjerget ved Verbier Schweiz efter min køretur i elbilen, skal have fyldt den godt op inden jeg kører op ad bjerget, lademulighederne er begrænsede.
Det tog 12 timer fra københavn til Basel, færgen tog en evighed og med vejarbejde og trafik forråd jeg at jeg ikke tog broen.
Jeg sov mens den ladede inden grænsen og ventede på Rewe åbnede, så jeg kunne handle lidt til menneske penge, Schweiz er bare dyrt.
Der var en del ladestop da jeg bestemt ikke har kørt økonomisk, march hastighed på 160-180 når der var fri hastighed.
Havde jeg ikke sovet og ladet havde jeg kun kommet lidt over en time senere frem end min tomtom app startede med at indikere.
Ladede ved Clever i Maribo og resten hos Tesla, havde min første V4 ladeoplevelse

Hvor mange gange ladede du og hvilken bil?

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 13:50
af HansH
peter w skrev:
2. mar 2024, 10:53
Cool med skiltet med telefonnummeret.
Tjek. Meget enkelt 👍

Snap4.jpg
Snap4.jpg (136.23 KiB) Vist 1048 gange

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 14:08
af DanielB12
HansH skrev:
2. mar 2024, 13:50
peter w skrev:
2. mar 2024, 10:53
Cool med skiltet med telefonnummeret.
Tjek. Meget enkelt 👍


Snap4.jpg
Jeg gætter på du aldrig bliver ringet op med det skilt?

😂😂

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 14:10
af HansH
DanielB12 skrev:
2. mar 2024, 14:08
Jeg gætter på du aldrig bliver ringet op med det skilt?
Hvorfor ikke ?

Hvis jeg holder i vejen så tænker jeg da nok folk skulle benytte muligheden.

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 14:10
af DanielB12
HansH skrev:
2. mar 2024, 14:10
DanielB12 skrev:
2. mar 2024, 14:08
Jeg gætter på du aldrig bliver ringet op med det skilt?
Hvorfor ikke ?

Hvis jeg holder i vejen så tænker jeg da nok folk skulle benytte muligheden.
Du har jo streget nummeret over!

🥁🥁🥁

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 14:11
af HansH
DanielB12 skrev:
2. mar 2024, 14:10
HansH skrev:
2. mar 2024, 14:10
DanielB12 skrev:
2. mar 2024, 14:08
Jeg gætter på du aldrig bliver ringet op med det skilt?
Hvorfor ikke ?

Hvis jeg holder i vejen så tænker jeg da nok folk skulle benytte muligheden.
Du har jo streget nummeret over!

🥁🥁🥁
omg...... 🥴😂

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 15:06
af kws
DanielB12 skrev:
HansH skrev:
2. mar 2024, 14:10
DanielB12 skrev:
2. mar 2024, 14:08
Jeg gætter på du aldrig bliver ringet op med det skilt?
Hvorfor ikke ?

Hvis jeg holder i vejen så tænker jeg da nok folk skulle benytte muligheden.
Du har jo streget nummeret over!

BilledeBilledeBillede
Hahaha. Lørdags humor... 🫣BilledeBillede

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 15:21
af majland
HansH skrev:
2. mar 2024, 13:50
peter w skrev:
2. mar 2024, 10:53
Cool med skiltet med telefonnummeret.
Tjek. Meget enkelt 👍


Snap4.jpg
Der er jo også https://www.needtocharge.com hvor folk kan sende dig en anonym besked helt uden login, Du skal selvfølgelig være oprettet men behøver ikke skilte med dit telefonnummer.

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 15:37
af CULT
Tonny skrev:
CULT skrev:
9. feb 2024, 17:28
hvad koster sådan en tur pr 100km i strøm?
Jeg ville eksplodere hvis jeg skulle bøvle sådan med at få fyldt bilen :-/
Man er nødt til at have et mindset der spørger sig selv: Vil du helst græde de 2-3 dage om året du er på langtur eller de resterende 362 dage?
Jeg græder aldrig for kører 90% af tiden i Lupo 3l Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 15:49
af GaSelle
Så ville jeg græde 90% af tiden, hvis jeg skulle trække i sådan en :D

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 2. mar 2024, 19:46
af mortenmol
stadil skrev:
mortenmol skrev:
2. mar 2024, 10:17
Så holder jeg for foden af bjerget ved Verbier Schweiz efter min køretur i elbilen, skal have fyldt den godt op inden jeg kører op ad bjerget, lademulighederne er begrænsede.
Det tog 12 timer fra københavn til Basel, færgen tog en evighed og med vejarbejde og trafik forråd jeg at jeg ikke tog broen.
Jeg sov mens den ladede inden grænsen og ventede på Rewe åbnede, så jeg kunne handle lidt til menneske penge, Schweiz er bare dyrt.
Der var en del ladestop da jeg bestemt ikke har kørt økonomisk, march hastighed på 160-180 når der var fri hastighed.
Havde jeg ikke sovet og ladet havde jeg kun kommet lidt over en time senere frem end min tomtom app startede med at indikere.
Ladede ved Clever i Maribo og resten hos Tesla, havde min første V4 ladeoplevelse

Hvor mange gange ladede du og hvilken bil?
6x supercharge inkl den for foden af bjerget som kun var nødvendig da der er dårlige lademuligheder heroppe. Prioriterede korte stop for at udnytte Teslaens høje lade hastighed i starten, ladede fra 1-60 Max 70 hver gang, undtagen da jeg sov eller da jeg ventede på min søster og svoger ved en SuC, de kørte den anden vej og vi hilste lige på hinanden 5-10 min.
Model Y LR - og jeg kan godt mærke at 20” bidrager til øget forbrug.

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 10. mar 2024, 15:55
af nbryde
Herre skitur til Stanton i weekenden med start i København over Fyn 13t45m 3x tankstop.
Havde 2 pauser udover tankstop, en ved grænsen for at handle i Flegaard og McD og et længere syd på.
BMW 330e, næste år bliver samme tur taget i en ellert enten en i5, Polestar 4 eller Q6 etron, så har jeg lidt at sammenligne med.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

: 18. mar 2024, 22:57
af Peder
Vi har kørt på en del kør selv ferier i et blandet udvalg af teslaer, og ikke oplevet problemer.

Vi har været i Paris i vores 55 kWh standart range. Det gik meget nemt, den lader formidabelt, men det skal ske for hver 200-250 km.

Vores Y Long range har været sydpå flere gange - den har et klart højere forbrug end en model 3, så jeg oplever i den at vi måske kan køre 300-350 km mellem ladestop, men bruger 1/3 længere tid på at lade, pga det større batteri og en lidt dårlig ladekurve (under 100 kW/time ved 60%), så ikke specielt meget hurtigere end en model 3 med et mindre batteri og en flottere ladekurve. Model 3 Long range vinder dog, meget nænsom med forbruget og et stort batteri.

Jeg har, ligesom andre har nævnt, gjort mig overvejelsen, at det ikke er 1-2 ture sydpå årligt der skal definere om vi skal spare tid og penge de resterende 350 dage årligt. Mertiden til Kroatien sidste år var et par timer ifht hvis vi havde kørt diesel. Og selv ved ude-ladning var det billigere end at køre Passat b8 tdi. (0,6 kr/km vs 0,7 kr/km)
I det sommerhus vi havde lejet var der ikke udgifter til strøm, og vi måtte gerne lade. Jeg betalte dog nogle euro ved afgang, så de ikke satte penge til på at vi kom i en elbil.

Lader kun på tesla ladere når vi taler dc-opladning. Det er billigt og integreret så dybt i bilen, med belastning på netværket, priser og alt direkte i navigationen.