Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Aagaard
Aktiv medlem
Indlæg: 3436
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 68 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af Aagaard » 3. apr 2024, 12:47

De ser sgu da bare yellowstone :lol:
'15 VW Passat 1.4 TSI DSG variant

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 891
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af LowDog » 3. apr 2024, 15:59

Aagaard skrev:
3. apr 2024, 12:47
De ser sgu da bare yellowstone :lol:
Den er jeg også igang med og kan godt forstå hvorfor man får lyst til en Pickup 8-) Nu er trekantsområdet bare ikke helt ligesom Montana :lol:
These users thanked the author LowDog for the post:
Aagaard
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

QT1410
Medlem
Indlæg: 751
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af QT1410 » 3. apr 2024, 16:43

Noget andet end de der foreslås her - @LowDog vælger alligevel noget andet

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 891
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af LowDog » 3. apr 2024, 17:57

QT1410 skrev:
3. apr 2024, 16:43
Noget andet end de der foreslås her - @LowDog vælger alligevel noget andet
Ja det bliver nok en brintbombe eller hvad der ellers findes derude.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 891
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 87 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af LowDog » 10. apr 2024, 14:18

Er der nogen som ved hvad den eksakte forskel er motormæssigt på en RSQ8 og en SQ8 TFSi?
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 704 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af Thor-thor » 11. apr 2024, 09:43

Hybrider var attraktive i Dk ved nykøb, pga mindre afgift ikke så meget pga. teknikken. Med alderen tænker jeg at højere servicepriser/risiko for problemer med teknikken tager over.

Ville gå efter en "ældre" diesel. Med nogle år/km på bagen har de taget et voldsomt værditab de senere år. De vil naturligvis stadig tabe i værdi, men køber man en bil på 4-5 år er det værste taget og der vil trods alt også være et vist marked for ældre veludstyrede diesel-trampere i fremtiden

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 271
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 178 times
Been thanked: 59 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af baconbaronen » 14. maj 2024, 14:54

Thor-thor skrev:
11. apr 2024, 09:43
Hybrider var attraktive i Dk ved nykøb, pga mindre afgift ikke så meget pga. teknikken. Med alderen tænker jeg at højere servicepriser/risiko for problemer med teknikken tager over.
Jeg er selv i markedet efter ny bil, kigger primært på el.
Dog lurer tanken om en hybrid stadig - og googler man kan man finde både statistikker der dokumenterer at plug in hybrider har en lavere fejlrate end en fosilbil, men man kan også finde det modsatte.

Jeg har selv haft mavefornemmelsen af at en plugin hybrid potentielt set over tid kan få "værre" problemer end en fossil bil, men jeg kan reelt ikke finde noget der understøtter det argument, det vedbliver derfor at være en synsning.
Den nye mercedes E klasse virker attraktiv, FDM har kørt 83 km på batteriet alene (WLTP er 112 km).
https://fdm.dk/motor/biltest/mercedes-b ... stationcar

@Thor-thor har du noget fakta der understøtter at en plug in hybrid er dyrere over tid?
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1751
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 704 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af Thor-thor » 14. maj 2024, 16:12

baconbaronen skrev:
14. maj 2024, 14:54
Thor-thor skrev:
11. apr 2024, 09:43
Hybrider var attraktive i Dk ved nykøb, pga mindre afgift ikke så meget pga. teknikken. Med alderen tænker jeg at højere servicepriser/risiko for problemer med teknikken tager over.
Jeg er selv i markedet efter ny bil, kigger primært på el.
Dog lurer tanken om en hybrid stadig - og googler man kan man finde både statistikker der dokumenterer at plug in hybrider har en lavere fejlrate end en fosilbil, men man kan også finde det modsatte.

Jeg har selv haft mavefornemmelsen af at en plugin hybrid potentielt set over tid kan få "værre" problemer end en fossil bil, men jeg kan reelt ikke finde noget der understøtter det argument, det vedbliver derfor at være en synsning.
Den nye mercedes E klasse virker attraktiv, FDM har kørt 83 km på batteriet alene (WLTP er 112 km).
https://fdm.dk/motor/biltest/mercedes-b ... stationcar

@Thor-thor har du noget fakta der understøtter at en plug in hybrid er dyrere over tid?
Nej, det er også ren mave/synsning herfra. Ingen grund til at blande noget fakta ind i det ;)

Har bare meget svært ved at se hvad der skulle tale for hybrid for langt de fleste? (udover i enkelte scenarier med tung last på krogen og/eller måske lange distancer etc).
Stigende brændstofpriser i fremtiden. To parallelle systemer, som skal serviceres/kan gå i stykker etc. (Alene dette er en kæmpefaktor emm. Den billige drift går jo formentlig fløjten og frygten for problemer fylder formentlig en del, når bilen får nogle år på bagen?)
Fortsat stigende fokus i retning af ren eldrift (og vel flere og flere der faktisk foretrækker el).

Så (rent gæt), ville jeg forvente kedelige værditab på eks. den MB du linker til. Hvilket FDM tilsyneladende også gør, kan se de skriver 8,10,-/km
Tænker at det er en ret lille gruppe der står klar til at købe den til en fornuftig pris om 3 år, når de kan få en spritny ID4/Enyaq/TMY eller lign. til 400k (uden diskussionen om fremtidige afgifter)
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
jansombaconbaronen

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2009
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 293 times
Been thanked: 488 times

Re: Hvilket drivmiddel skal man vælge 2024

Indlæg af superbeszzz » 14. maj 2024, 22:45

Jeg kørte fra 1. maj til 31. december i min X5 fra min signatur. I den periode var 81% af min kørsel ren el. Den havde en WLTP på omkring 90 km og klarede omkring 78 km om sommer/efterår. Det blev reduceret til omkring 65 om vinteren. Der ligger en lang og kedelig hstorie til grund for, at jeg skulle af med den, men det var en fantastisk bil. I det scenarie virkede hybrid helt fantastisk.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"