Side 1 af 1

Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 5. apr 2024, 21:28
af AndyK
Hej

Jeg har en godt 7 år gammel Opel Astra stationcar, der 7-9-13, salt over skulderen og alt det der, kun har kostet almindelige servicebesøg samt sliddele på forbremserne. Jeg overvejer at udskifte Astraen med en elbil i år.

Jeg har efterhånden støvsuget youtube for tests, hørt diverse podcasts og læst anmeldelser og favoritlisten er efterhånden reduceret til ID.7 Tourer, Skoda Enyaq og ID.4 - på nuværende tidspunkt i den rækkefølge grundet ladehastighed, rækkevidde og kabinekvalitet mv.

Jeg er ude efter en veludstyret, velkørende og komfortabel bil, men køredynamik er ikke højt prioriteret – som I nok kan se af min favoritliste.
Jeg synes ID.7 er virkelig lækker, men den er måske lige lidt for dyr ift. vores behov og andre ønsker, så derfor har rodet med både VWs og Skodas konfigurator for at få Enyaq og ID.4 til at ligne ID.7eren udstyrsmæssigt.

I forhold til Enyaq, er der nogle ting, der undrer mig:
I en anmeldelse blev det sagt, at L&K-versionen kan fås med massage og ventilation i førersæderne. Det samme står i en ”artikel” om sæder på Skodas hjemmeside, men selv efter masser af søgen kan jeg intet finde. Jeg kan heller ikke finde en mulighed for at tilkøbe lyddæmpende/dobbeltlagsruder, og jeg synes heller ikke det står på listen over standardudstyr. På ID.4 er det derimod nemt og forholdsvist billigt at tilføje eks. lyddæmpende forruder.
Er dette udstyr overhovedet tilgængeligt på Enyaq i Danmark?

Et andet spørgsmål er, hvor meget forskel lyddæmpende ruder gør på lydniveauet i bilen. Vil en ID.4 med
lyddæmpende ruder eks. være væsentligt mere støjsvag i kabinen end en ID.7 uden? Eller er ID.7erens støjniveau så lavt at ID.4 ikke kan konkurrere - selv med opgraderede ruder.

Endnu et spørgsmål går på den køreklare vægt på Enyaq. Generelt synes jeg virkelig ikke nyttelasten for elbiler er imponerende, og derfor er det jo vigtigt at kende den:
I VWs konfigurator udregnes hele tiden en opdateret køreklar vægt i takt med at ekstraudstyr tilføjes, og den tilladte totalvægt ændres eks. også hvis 4-hjulstræk tilføjes. Skodas konfigurator skriver derimod kun en minimum- og en maksimumværdi for køreklar vægt samt en tilladt totalvægt. Forskellen mellem tilladt totalvægt og den højeste køreklar vægt er kun 2650 kg – 2311 kg = 339 kg. Det er virkelig ikke imponerende når bilen har så meget plads til både passagerer og bagage.

Hvordan finder jeg den reelle køreklar vægt for Enyaq?

Til sidst vil jeg spørge om der er en kvalitetsmæssig forskel på LED matrix-lygterne på de tre modeller, eller om det er præcis de samme lygter bare monteret i forskelligt designede lygtehuse?

Det var en lang smøre, men på forhånd tak for jeres svar :)

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 6. apr 2024, 06:25
af Madmax
Der er massage i både fører- og passagerforsæde i Enyaq L&K. Den har også akustik sideruder. Det har de allesammen hvis de har tonet ruder bag.

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 6. apr 2024, 06:57
af HansH
Pyha... jeg synes det er nogen svære spørgsmål du rejser :)

- hvor meget forskel gør akustikruderne ?
- er indmaden i de 3 kandidaters matrix LED-lygter den samme ?

Ingen af delene kan jeg i hvert fald svare på.
Den med ruderne er jo nok også en subjektiv oplevelse. Jeg ved ikke om der ligefrem findes målinger et sted, der lige præcis går på med / uden akustikruder ?
Jeg kan kun sige, at vores Sportline (således med akustikruder) opleves meget, meget lydsvag i kabinen. Det er jo ikke kun rudernes fortjeneste, men et resultat af den samlede indsats for at isolere kabinen.

Det med den præcise køreklare vægt for lige nøjagtigt den konfiguration du har sat sammen .. bliver også et pas! herfra.
Du har helt ret i, at nyttelasten generelt er lav for elbilerne. Det er et levevilkår, især for modellerne med de store batterier.

Som det fremgår valgte vi en Enyaq. Men det var tilbage i juni 21 vi skrev under, og fik leveret i maj 22.
Skulle jeg vælge igen i dag, ville jeg ikke være i tvivl.
Vi gav 490 for en fabriksny Sporline 80 dengang. I dag koster den 400... og så er det jo den nye 85'er med bedre grundspecs end min.

Med de prisfald og "tilpasninger" der har været, synes jeg helt generelt at Enyaq'en fremstår meget konkurrencedygtig. Også når man holder den op med det benchmark alle kigger imod i den klasse - en Tesla Model Y.
Tesla har sat priserne op igen, så en TMY LR nu koster 410.
Den vinder på nogle parametre over Enyaq'en ... men taber i min bog på (de fleste) andre. Men meget af det er helt klart smag / subjektivt.

Hvis ID.7 er sorteret fra pga prisen, så du står tilbage med ID.4 og Enyaq, ville jeg heller ikke være i tvivl.

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 6. apr 2024, 12:45
af Madmax
Jeg har et par billeder af en L&K jeg lånte et par dage på arbejdet.
Har selv for nyligt fået en 85 Premium Coupe. Det spiller.

Billede
Billede
Billede
Billede

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 6. apr 2024, 22:06
af AndyK
Tak til både @Madmax og @HansH for jeres svar.

Åbenbart skal man kende Skodas marketingsterminologi for at vide hvilket udstyr, der er i bilerne: ”SUNSET - mørktonede ruder” i udstyrslisten giver godt nok ikke mange hints om at de også er lyddæmpende/akkustikruder…..

Mht. sæderne – hvad skal man så kigge efter i udstyrslisten for at vide at de er med massage og ventilation? Det eneste, jeg kan finde omkring sæder er punktet ” Komfort sæder foran”, men det siger jo intet.

Helt generelt synes jeg, at Skoda er voldsomt dårlige til at kommunikere deres (lækre) udstyr. Der er VW simpelthen bare meget mere tydelige i deres kommunikation.

En anden ting, der irriterer mig ved Enyaq er, at det er så forholdsvist dyrt at få area-view samt head-up display med i pakken. Den billigste måde synes at få det på er så vidt jeg kan se at vælge L&K med Maxx-pakken. Den tilføjer også en DDC undervogn, og selvom den er lækker, så behøver jeg det ikke, og det ender med at gøre Enyaq næsten 30.000 DKK dyrere end ID.4. med ca. tilsvarende udstyr.

@Madmax Det er en lækker bil - ingen som heltst tvivl om det.

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 7. apr 2024, 05:54
af Monze1980
Så er det godt du kan spørge herinde, og finde ud af, hvad tingene hedder, så du kan få dig en Enyaq :D

Har selv en Sportline 80 fra 07/22, kæmpe anbefaling herfra til bilen, som jo ikke bliver ringere af at hedde 85.

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 7. apr 2024, 06:40
af HansH
AndyK skrev:
6. apr 2024, 22:06
Mht. sæderne – hvad skal man så kigge efter i udstyrslisten for at vide at de er med massage og ventilation? Det eneste, jeg kan finde omkring sæder er punktet ” Komfort sæder foran”, men det siger jo intet.
Da jeg købte min, fandtes der to udgaver af komfortsæder - dvs elektriske med memory indstilling:

1) Komfortsæde Basis
2) Komfortsæde Plus

Komfortsæde Basis betyder at der kun er elektrisk indstilling og memory i førersiden.
Førersædet har 3 memoryknapper/pladser hvor man kan lagre en indstilling.
Førersædet har ikke massage og ventilation.
Passagersiden er ren manuel.

Komfortsæde Plus betyder at der er elektrisk indstilling og memory i begge sider.
Førersædet har 2 memoryknapper/pladser hvor man kan lagre en indstilling.
Førersædet har massage og ventilation.
Passagersædet har 3 memoryknapper/pladser hvor man kan lagre en indstilling.
Passagersædet har ikke massage og ventilation

Jeg har komforsæde Basis i min, så 1) er jeg helt sikker på.
Mht 2) skal jeg lige have bekræftet ...... @KMDTHY - Klaus, har du ikke memory i begge sider .. og kan be-/afkræfte min definition af komfortsæde Plus ?

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 7. apr 2024, 06:47
af Madmax
AndyK skrev: Helt generelt synes jeg, at Skoda er voldsomt dårlige til at kommunikere deres (lækre) udstyr. Der er VW simpelthen bare meget mere tydelige i deres kommunikation.
Har du kigget på standardudstyrs listen på skoda.dk? Den er ikke særlig god på mobil dog.

Billede

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 7. apr 2024, 06:48
af majbom
Er der ikke nogle små fejl dér, @HansH
Jeg synes ikke det giver mening at der forsvinder en memory-plads ved førersædet og passager har én mere end fører
Og så har du skrevet "basis" ved begge

Re: Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq

: 7. apr 2024, 07:37
af HansH
majbom skrev:
7. apr 2024, 06:48
Er der ikke nogle små fejl dér, HansH
Jeg synes ikke det giver mening at der forsvinder en memory-plads ved førersædet og passager har én mere end fører Billede
Og så har du skrevet "basis" ved begge Billede
Helt sikkert! :)
Basis rettet til --> Plus

Jeg mener det forholder sig sådan, at i Plus-udgaven erstattes en af de fysiske memoryknapper af knappen til at starte massage .. og dermed har førersædet kun 2 memorypladser.

Men også derfor jeg lige bad en med Komfortsæde Plus om at byde ind :) Da jeg ikke er 100% sikker.