Forskellige spørgsmål til ekstraudstyr samt køreklar vægt på Enyaq
: 5. apr 2024, 21:28
Hej
Jeg har en godt 7 år gammel Opel Astra stationcar, der 7-9-13, salt over skulderen og alt det der, kun har kostet almindelige servicebesøg samt sliddele på forbremserne. Jeg overvejer at udskifte Astraen med en elbil i år.
Jeg har efterhånden støvsuget youtube for tests, hørt diverse podcasts og læst anmeldelser og favoritlisten er efterhånden reduceret til ID.7 Tourer, Skoda Enyaq og ID.4 - på nuværende tidspunkt i den rækkefølge grundet ladehastighed, rækkevidde og kabinekvalitet mv.
Jeg er ude efter en veludstyret, velkørende og komfortabel bil, men køredynamik er ikke højt prioriteret – som I nok kan se af min favoritliste.
Jeg synes ID.7 er virkelig lækker, men den er måske lige lidt for dyr ift. vores behov og andre ønsker, så derfor har rodet med både VWs og Skodas konfigurator for at få Enyaq og ID.4 til at ligne ID.7eren udstyrsmæssigt.
I forhold til Enyaq, er der nogle ting, der undrer mig:
I en anmeldelse blev det sagt, at L&K-versionen kan fås med massage og ventilation i førersæderne. Det samme står i en ”artikel” om sæder på Skodas hjemmeside, men selv efter masser af søgen kan jeg intet finde. Jeg kan heller ikke finde en mulighed for at tilkøbe lyddæmpende/dobbeltlagsruder, og jeg synes heller ikke det står på listen over standardudstyr. På ID.4 er det derimod nemt og forholdsvist billigt at tilføje eks. lyddæmpende forruder.
Er dette udstyr overhovedet tilgængeligt på Enyaq i Danmark?
Et andet spørgsmål er, hvor meget forskel lyddæmpende ruder gør på lydniveauet i bilen. Vil en ID.4 med
lyddæmpende ruder eks. være væsentligt mere støjsvag i kabinen end en ID.7 uden? Eller er ID.7erens støjniveau så lavt at ID.4 ikke kan konkurrere - selv med opgraderede ruder.
Endnu et spørgsmål går på den køreklare vægt på Enyaq. Generelt synes jeg virkelig ikke nyttelasten for elbiler er imponerende, og derfor er det jo vigtigt at kende den:
I VWs konfigurator udregnes hele tiden en opdateret køreklar vægt i takt med at ekstraudstyr tilføjes, og den tilladte totalvægt ændres eks. også hvis 4-hjulstræk tilføjes. Skodas konfigurator skriver derimod kun en minimum- og en maksimumværdi for køreklar vægt samt en tilladt totalvægt. Forskellen mellem tilladt totalvægt og den højeste køreklar vægt er kun 2650 kg – 2311 kg = 339 kg. Det er virkelig ikke imponerende når bilen har så meget plads til både passagerer og bagage.
Hvordan finder jeg den reelle køreklar vægt for Enyaq?
Til sidst vil jeg spørge om der er en kvalitetsmæssig forskel på LED matrix-lygterne på de tre modeller, eller om det er præcis de samme lygter bare monteret i forskelligt designede lygtehuse?
Det var en lang smøre, men på forhånd tak for jeres svar
Jeg har en godt 7 år gammel Opel Astra stationcar, der 7-9-13, salt over skulderen og alt det der, kun har kostet almindelige servicebesøg samt sliddele på forbremserne. Jeg overvejer at udskifte Astraen med en elbil i år.
Jeg har efterhånden støvsuget youtube for tests, hørt diverse podcasts og læst anmeldelser og favoritlisten er efterhånden reduceret til ID.7 Tourer, Skoda Enyaq og ID.4 - på nuværende tidspunkt i den rækkefølge grundet ladehastighed, rækkevidde og kabinekvalitet mv.
Jeg er ude efter en veludstyret, velkørende og komfortabel bil, men køredynamik er ikke højt prioriteret – som I nok kan se af min favoritliste.
Jeg synes ID.7 er virkelig lækker, men den er måske lige lidt for dyr ift. vores behov og andre ønsker, så derfor har rodet med både VWs og Skodas konfigurator for at få Enyaq og ID.4 til at ligne ID.7eren udstyrsmæssigt.
I forhold til Enyaq, er der nogle ting, der undrer mig:
I en anmeldelse blev det sagt, at L&K-versionen kan fås med massage og ventilation i førersæderne. Det samme står i en ”artikel” om sæder på Skodas hjemmeside, men selv efter masser af søgen kan jeg intet finde. Jeg kan heller ikke finde en mulighed for at tilkøbe lyddæmpende/dobbeltlagsruder, og jeg synes heller ikke det står på listen over standardudstyr. På ID.4 er det derimod nemt og forholdsvist billigt at tilføje eks. lyddæmpende forruder.
Er dette udstyr overhovedet tilgængeligt på Enyaq i Danmark?
Et andet spørgsmål er, hvor meget forskel lyddæmpende ruder gør på lydniveauet i bilen. Vil en ID.4 med
lyddæmpende ruder eks. være væsentligt mere støjsvag i kabinen end en ID.7 uden? Eller er ID.7erens støjniveau så lavt at ID.4 ikke kan konkurrere - selv med opgraderede ruder.
Endnu et spørgsmål går på den køreklare vægt på Enyaq. Generelt synes jeg virkelig ikke nyttelasten for elbiler er imponerende, og derfor er det jo vigtigt at kende den:
I VWs konfigurator udregnes hele tiden en opdateret køreklar vægt i takt med at ekstraudstyr tilføjes, og den tilladte totalvægt ændres eks. også hvis 4-hjulstræk tilføjes. Skodas konfigurator skriver derimod kun en minimum- og en maksimumværdi for køreklar vægt samt en tilladt totalvægt. Forskellen mellem tilladt totalvægt og den højeste køreklar vægt er kun 2650 kg – 2311 kg = 339 kg. Det er virkelig ikke imponerende når bilen har så meget plads til både passagerer og bagage.
Hvordan finder jeg den reelle køreklar vægt for Enyaq?
Til sidst vil jeg spørge om der er en kvalitetsmæssig forskel på LED matrix-lygterne på de tre modeller, eller om det er præcis de samme lygter bare monteret i forskelligt designede lygtehuse?
Det var en lang smøre, men på forhånd tak for jeres svar