Guide til montering af tågelygter - Polo 6r
: 14. mar 2015, 18:41
Eftermontering af tågelygter på Polo 6r
Jeg har brugt en del tid på at søge på div. fora for at finde frem til hvordan jeg skule eftermontere tågelygter på min Polo 6r og jeg har ikke kunnet finde en komplet guide.
Jeg har dog fået en del hjælp fra brugerne på vagcars og det vil jeg sige tak for.
Jeg vil dele lidt ud af min erfaring og forsøge at lave en lille guide til hvordan man eftermonterer tågelygter på en Polo 6R. Jeg har taget billeder undervejs, men jeg har desværre ikke billeder af alle steps.
Følgende skal bruges:
1 standard 15amp autosikring
tågelygter uden kørelys:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=560
kabel til tågelygter (uden om BCM)
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=568
afdækning til tågelygterne:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=564
skruer til montering i kofanger:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=565
lysontakt med tågelys foran og bag:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=588
Som det første afmonteres batteriet. Minus først herefter plus. ( kan også gøres senere men husk det inden der skal til at tilsluttes kabler)
Så afmonteres vinduesviskerne for herefter at afmontere dækslet under vinduesviskerne. Den sidder presset fast langs bunden af forruden og kan godt sidde noget stramt.
Afmonter pakningen (markeret med pilene) og afmonter herefter viskerarme og dækslet under viskerarmene
Afmonter nu dækslet bagved viskermotoren. Der sidder 2 tapper i bunden som skal “åbnes” hvilket godt kan være lidt svært at komme til. Jeg knækkede desværre mine, hvilket resulterede i at det sad løst efterfølgende (jeg skruede det fat til sidst for at være sikker på at det ikke kunne gå løst og sætte sig fast i viskermotoren under brug - der er plads til at skrue det fast øverst)
Skub nu dækslet til side så du har plads til at arbejde.
Find et kraftig stykke ståltråd eller noget svejsetråd og prik det igennem gummi membranen ved siden af “hovedkablet” som går ind i kabinen.
Gå nu ind i bilen og afmonter dækslet på siden af instrumentbordet så du har mulighed for at se ind bag instrumentbordet.
Monter/tape en ledning fat på enden af svejsetråden og brug svejsetråden til at trække ledningen igennem.
Det er nemmest at tage hånden ind i siden af instrument bordet og få fat i svejsetråden som kan bøjes ud i kabinen.
Træk ledningen helt igennem
Søg nu for at ledningen går den rigtige vej under viskermotoren så den ikke komme i karambolage ved viskermotoren og montér ledningen fra ledningsnettet til tågelygterne på ledningen som du netop har ført igennem til kabinen og træk den nu igennem.
Lad ledningen være indtilvidere og begynd nu at trække ledningerne i motorrummet “så pænt som muligt” (så har du nemmere ved at funde ud af hvor meget kabel du har tilbage inde i kabinen) - Der skal et stik ned til hver tågelygte og et ledningen med øjet skal til stel (kan tages lige ved siden af minus på batteriet. Der er en m5 bolt som er fri, men du skal selv have en møtrik til at spænde øjet på).
Ledningen som skal gå til tågelygten i passagersiden kan med nemhed trækkes ovenfor køleren i de “clips” som allerede findes.
Monter ikke batteriet endnu - gøres først til sidst
Afmonter sikringskassen og træk den tilbage så det er til at komme til på bagsiden (der er et dæksel på bagsiden af sikringskassen som skal skydes til side for at komme til)
Monter nu ledningen fra tågelygterne i et af hullerne på plads nr. 54. Monter herefter den ekstra medfølgende ledning fra ledningsnettet i det andet hul på plads 54 i sikringkassen og isæt en 15 amp autosikring. Træk den ekstra ledning op bag instrumentbordet og op til lyskontakten.
Afmonter lyskontakten - dette gøres ved at presse ind på lyskontakten og dreje til højre.
Kontakten kan nu trækkes ud.
Afmonter kontakten fra stikket bag på.
isæt ledningen i stikket (til lyskontakten) i pin 8 (NL)
Monter den nye lyskontakt på stikket og monter kontakten i instrumentbordet
Det er nu tid til at teste om det hele virker.
Monter plus på batteriet og monter herefter minus polen og stelledningen til tågelygterne
Det hele skulle meget gerne virke
Monter div. dæksler tilbage i omvendt rækkefølge
Jeg har brugt en del tid på at søge på div. fora for at finde frem til hvordan jeg skule eftermontere tågelygter på min Polo 6r og jeg har ikke kunnet finde en komplet guide.
Jeg har dog fået en del hjælp fra brugerne på vagcars og det vil jeg sige tak for.
Jeg vil dele lidt ud af min erfaring og forsøge at lave en lille guide til hvordan man eftermonterer tågelygter på en Polo 6R. Jeg har taget billeder undervejs, men jeg har desværre ikke billeder af alle steps.
Følgende skal bruges:
1 standard 15amp autosikring
tågelygter uden kørelys:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=560
kabel til tågelygter (uden om BCM)
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=568
afdækning til tågelygterne:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=564
skruer til montering i kofanger:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=565
lysontakt med tågelys foran og bag:
http://www.hz-design.eu/shop/product_in ... cts_id=588
Som det første afmonteres batteriet. Minus først herefter plus. ( kan også gøres senere men husk det inden der skal til at tilsluttes kabler)
Så afmonteres vinduesviskerne for herefter at afmontere dækslet under vinduesviskerne. Den sidder presset fast langs bunden af forruden og kan godt sidde noget stramt.
Afmonter pakningen (markeret med pilene) og afmonter herefter viskerarme og dækslet under viskerarmene
Afmonter nu dækslet bagved viskermotoren. Der sidder 2 tapper i bunden som skal “åbnes” hvilket godt kan være lidt svært at komme til. Jeg knækkede desværre mine, hvilket resulterede i at det sad løst efterfølgende (jeg skruede det fat til sidst for at være sikker på at det ikke kunne gå løst og sætte sig fast i viskermotoren under brug - der er plads til at skrue det fast øverst)
Skub nu dækslet til side så du har plads til at arbejde.
Find et kraftig stykke ståltråd eller noget svejsetråd og prik det igennem gummi membranen ved siden af “hovedkablet” som går ind i kabinen.
Gå nu ind i bilen og afmonter dækslet på siden af instrumentbordet så du har mulighed for at se ind bag instrumentbordet.
Monter/tape en ledning fat på enden af svejsetråden og brug svejsetråden til at trække ledningen igennem.
Det er nemmest at tage hånden ind i siden af instrument bordet og få fat i svejsetråden som kan bøjes ud i kabinen.
Træk ledningen helt igennem
Søg nu for at ledningen går den rigtige vej under viskermotoren så den ikke komme i karambolage ved viskermotoren og montér ledningen fra ledningsnettet til tågelygterne på ledningen som du netop har ført igennem til kabinen og træk den nu igennem.
Lad ledningen være indtilvidere og begynd nu at trække ledningerne i motorrummet “så pænt som muligt” (så har du nemmere ved at funde ud af hvor meget kabel du har tilbage inde i kabinen) - Der skal et stik ned til hver tågelygte og et ledningen med øjet skal til stel (kan tages lige ved siden af minus på batteriet. Der er en m5 bolt som er fri, men du skal selv have en møtrik til at spænde øjet på).
Ledningen som skal gå til tågelygten i passagersiden kan med nemhed trækkes ovenfor køleren i de “clips” som allerede findes.
Monter ikke batteriet endnu - gøres først til sidst
Afmonter sikringskassen og træk den tilbage så det er til at komme til på bagsiden (der er et dæksel på bagsiden af sikringskassen som skal skydes til side for at komme til)
Monter nu ledningen fra tågelygterne i et af hullerne på plads nr. 54. Monter herefter den ekstra medfølgende ledning fra ledningsnettet i det andet hul på plads 54 i sikringkassen og isæt en 15 amp autosikring. Træk den ekstra ledning op bag instrumentbordet og op til lyskontakten.
Afmonter lyskontakten - dette gøres ved at presse ind på lyskontakten og dreje til højre.
Kontakten kan nu trækkes ud.
Afmonter kontakten fra stikket bag på.
isæt ledningen i stikket (til lyskontakten) i pin 8 (NL)
Monter den nye lyskontakt på stikket og monter kontakten i instrumentbordet
Det er nu tid til at teste om det hele virker.
Monter plus på batteriet og monter herefter minus polen og stelledningen til tågelygterne
Det hele skulle meget gerne virke
Monter div. dæksler tilbage i omvendt rækkefølge