Guide til reparation af lakskade på skærm
: 5. aug 2020, 18:09
Jeg har dd fixet en mindre lakskade på min A5, og tænkte jeg kunne dokumentere det i trin og fortælle hvad jeg gjorde.
Rækkefølgen og det, der gøres er nogenlunde ens, ligegyldigt er hvor skaden sidder.
Jeg vil personligt ikke selv gå igang med skader der er ret meget større end denne her. Det tror jeg bliver for bøvlet og svært at gøre ordentligt.
Jeg brugte:
- Vandslibepapir k1000/1500/2500
- Lakrens/silikonefjerner
- Lak jf. bilens farvekode
- Filler/spartel, den jeg har er en universel fra Troton
- Kaffe
-----
- Slib så der ikke er skarpe kanter på skaden
- Er der skidt i skaden, så rens det
-----
Jeg dækkede skaden af, så jeg ikke kom til at slibe eller spartle et større område end nødvendigt
Brug noget tape der er beregnet til det. Billig malertape anbefales ikke!
-----
Bland spartelmasse og dæk skaden med det.
Ved at dække skaden med tape, kunne jeg køre spartlen langs tapen og derved få massen lagt nogenlunde fint.
Da spartlen tørrede, sank det dog lidt, og jeg måtte derfor lægge et ekstra lille lag på, så der ikke var en fordybning i spartlen (billede 2 nedenfor).
Da jeg opdagede det var faldet lidt ned i skaden, havde jeg taget tapen af, så det blev lidt på gefühl, men det gik også.
-----
Slib spartlen, og sørg for det bliver plan med det omkringliggende.
Jeg startede med k1000, så 1500 og 2500.
Pas på ikke at gå for hårdt til værks, og lad kornene arbejde, fremfor at trykke.
Rigeligt med vand - jeg havde en skål ved siden af jeg lagde papiret i samt tog vand fra til lakken.
Dyppede ofte blot papiret i skålen når det var nødvendigt, og kunne så slibe løs.
-----
Når det er slebet tilpas og korrekt, skal du rense lakken med lakrens, så lakken kan hænge ordentlig ved.
Når det er gjort, så lad lige det sidste rens fordampe, og så kan du gå igang med at male/spraye.
Som nævnt havde jeg købt spray jf bilens farvekode. 400 ml kostede knap 90,-.
Jeg dækkede ikke noget af bilen af, men holdte et stykke pap op så jeg feks ikke ramte dæk/fælg
Jeg gav det en bette tand for meget, hvilket kan ses i top og bund af skaden, men med vandslibning ses/mærkes det ikke efterfølgende.
-----
Da jeg havde malet færdig og det var tørret, sleb jeg det igen med de korn der var nødvendig.
På nedenstående billede har jeg slebet det færdig, men mangler at give klarlak og polere så det bliver lige så blank som det omkringliggende, og derved blender endnu mere perfekt sammen.
Rækkefølgen og det, der gøres er nogenlunde ens, ligegyldigt er hvor skaden sidder.
Jeg vil personligt ikke selv gå igang med skader der er ret meget større end denne her. Det tror jeg bliver for bøvlet og svært at gøre ordentligt.
Jeg brugte:
- Vandslibepapir k1000/1500/2500
- Lakrens/silikonefjerner
- Lak jf. bilens farvekode
- Filler/spartel, den jeg har er en universel fra Troton
- Kaffe
-----
- Slib så der ikke er skarpe kanter på skaden
- Er der skidt i skaden, så rens det
-----
Jeg dækkede skaden af, så jeg ikke kom til at slibe eller spartle et større område end nødvendigt
Brug noget tape der er beregnet til det. Billig malertape anbefales ikke!
-----
Bland spartelmasse og dæk skaden med det.
Ved at dække skaden med tape, kunne jeg køre spartlen langs tapen og derved få massen lagt nogenlunde fint.
Da spartlen tørrede, sank det dog lidt, og jeg måtte derfor lægge et ekstra lille lag på, så der ikke var en fordybning i spartlen (billede 2 nedenfor).
Da jeg opdagede det var faldet lidt ned i skaden, havde jeg taget tapen af, så det blev lidt på gefühl, men det gik også.
-----
Slib spartlen, og sørg for det bliver plan med det omkringliggende.
Jeg startede med k1000, så 1500 og 2500.
Pas på ikke at gå for hårdt til værks, og lad kornene arbejde, fremfor at trykke.
Rigeligt med vand - jeg havde en skål ved siden af jeg lagde papiret i samt tog vand fra til lakken.
Dyppede ofte blot papiret i skålen når det var nødvendigt, og kunne så slibe løs.
-----
Når det er slebet tilpas og korrekt, skal du rense lakken med lakrens, så lakken kan hænge ordentlig ved.
Når det er gjort, så lad lige det sidste rens fordampe, og så kan du gå igang med at male/spraye.
Som nævnt havde jeg købt spray jf bilens farvekode. 400 ml kostede knap 90,-.
Jeg dækkede ikke noget af bilen af, men holdte et stykke pap op så jeg feks ikke ramte dæk/fælg
Jeg gav det en bette tand for meget, hvilket kan ses i top og bund af skaden, men med vandslibning ses/mærkes det ikke efterfølgende.
-----
Da jeg havde malet færdig og det var tørret, sleb jeg det igen med de korn der var nødvendig.
På nedenstående billede har jeg slebet det færdig, men mangler at give klarlak og polere så det bliver lige så blank som det omkringliggende, og derved blender endnu mere perfekt sammen.