Guide til reparation af stenslag

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Guide til reparation af stenslag

Indlæg af Monze1980 » 6. aug 2020, 15:41

Har fixet nogle af de mange stenslag jeg havde på kølerhjelmen, og synes selv det blev ret godt.

Du skal bruge
- Spray og lak (flydende) i bilens farve
- Micro pensel, tandstik el lign til at påføre lakken i skaden
- Vådslibepapir, jeg brugte 800-1000-1500-2000-2500 afhængig af hvad der skulle slibes, og om jeg havde formået at lave en løber eller ej.
- Kaffe Billede

Rens skaden, er der hul til metallet er det en god ide at give det lidt rust-halløj/filler med rustbeskyttelse inden
Billede

-----
- Tag lakken, dyp tandstik/pensel (jeg brugte træspyd jeg fandt i en skuffe - dem der bruges til grillmad Billede)
- Dup meget meget små mængder af lak ned i skaden. Der skal næsten ingenting før det er alt for meget, så pas på med det
- Hold evt tandstikken lodret så løber lakken stille og roligt ned og samler sig.
- Fortsæt indtil der er 'top' på, som vist på billedet.
Billede

-----
- Lad lakken tørre, og se om der er behov for at duppe mere i skaden.
- Lakken flyder ud, men når man giver det lov at tørre, ligger evt ny lak sig ovenpå, og muliggør at skaden fyldes med lak
- På billedet er lakken flydt ud, jeg gav det en lille smule mere, og lod det tørre igen
Billede

-----
- Når lakken er tør, kan du vådslibe det
- Tørretiden tilpasses den mængde lak der er brugt - det kan tage en del timer før det nederste lak er tørt/hærdet
- Vådsliber du en kende for meget, kan det ske, at lakken ikke dækker det hele, og der skal igen duppes lidt det lak på - Slib derfor meget forsigtigt, og brug hellere højere korn end du tror der skal til, fremfor at fare ud med en 800 fra start
- Efter jeg sleb, sprøjtede jeg lak på med spray - dette for at udligne en evt farveforskel i gammel og ny lak, samt hvis der var lidt skygge fra den lak jeg havde lagt på med tandstik.
- Husk at bruge lakrens inden der sprayes.
- Der kan være behov for at vådslibe efter at have brugt spray. Her brugte jeg korn 1500/2000/2500.

- På nedenstående billede sleb jeg lidt for meget, og måtte komme lidt ekstra lak på, lade det tørre igen, og påny slibe lidt
Billede

-----
På sidste billede ses skaden efter endt slibning.

De matte områder der er at se, er hvor jeg har vådslebet. Men det blir blank og fint igen, når det får en god omgang polering.
Billede



Senest rettet af Monze1980 6. aug 2020, 15:41, rettet i alt 3 gange.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
TorbenRasmussen
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Guide til reparation af stenslag

Indlæg af Henrik2800 » 6. aug 2020, 15:56

Det er ofte hurtigere og billigere, og nemmere for den uøvede,
at bruge Slipol istedet for vådslibepapir.
Man får let lavet unødvendige ridser på et større område med vådslibepapir.

Rep. af stenslag: ( med lakstift og Slipol )

Slib/rens med Slipol.
Læg original lak fra en lakstift i skrammen.
Lad tørre.
Slib let med Slipol, til det er jævnt/glat.
Lad tørre yderligere.
Poleres.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
Monze1980
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Guide til reparation af stenslag

Indlæg af Monze1980 » 6. aug 2020, 16:22

Enig. Synes blot at det var en kende svært for mig at undgå at der ikke var forskel, når jeg ikke lige sprayede det over med lak.
Lakken drillede engang imellem og var ikke så blank, så derfor lige en korn 2000/2500 henover efter spray, så er der ingen forskel i noget
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"