Guide til kædeskift 1,4 TSI

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
malone
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. jun 2020, 13:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Guide til kædeskift 1,4 TSI

Indlæg af malone » 1. sep 2020, 20:45

Reparationsguide Skoda Superb 1,4 TSI 125HK årgang 2011

Vejledningen er skrevet frit fra min hukommelse og det er dit eget ansvar hvis du følger den 😊. Jeg er ikke mekanikeruddannet men jeg har brugt utallige timer på at skrue i diverse køretøjer. Reparationsprisen på aut. Værksted har jeg ikke spurgt på, men originaldelene hos Skoda Randers stod i ca. kr. 6500,-

Udskiftede dele:
Knastkæde, forstiller til indsugningsknast, tandhjul til udstødningsknast, knastkædestrammer, glideskinner, oliepumpe, oliepumpekæde og tandhjul på krumtap, tændrør, olie, oliefilter, bundprop.

Køb data på din bil hos https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
Du kan købe adgang for 1 time til kr. 7 euro.

Disse reparationsvideoer er også god vejledning/inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=hb83QVnaR2k
https://www.youtube.com/watch?v=xtoQp-claJg
https://www.youtube.com/watch?v=kVYKvTrV0OM

Værktøj
NØDVENDIGT
1/2” 21 top til remskivehjulet med mange tænder. Ekstremt vigtigt da den almindelige fra topnøglesættet ødelægger bolthovedet. Køb den hos Biltema.
Modhold til remskivehjulet. Køb det hos Biltema og slib stifterne/palerne glatte med en vinkelsliber.
Låseværktøj til krumtap, knastaksel og forlængerrør med ur. Find det på ebay

Momentnøgle (op til 150Nm)
Lang forlænger til topnøglen. Jeg brugte 2stk. 250mm + 1 stk. 125mm forlænger + t-nøgle og derved når det hele forbi forskærmen. Derefter et langt rør på t-nøglen, så du ikke behøver at ødelægge dig selv når du løsner/spænder bolten på remskiven.

Vejledning til reparation af knastkæde og oliepumpe
1. Afmonter bundplade og højre inderskærm
2. Afmonter multiremmen til aircon, vandpumpe m.v. (tag evt. et foto af hvordan den løber til senere gen-montering)
3. Afmonter airconpumpe og hæng den op med strips eller lignende i inderskærmen
4. Afmonter batteriets poler og afmonter derefter generatoren
5. Afmonter remhjulet til vandpumpen
6. Afmonter forrøret fra katalysatoren og igen efter forbroen. Afmonter gummiophænget, stik til lambdasonde og træk
forrøret helt af bilen, så der er plads til at tage bundkarret ned.
7. Aftap motorolien
8. Bundkar: brug en lang unbracho nøgle og find de 2 bolte som er i de små huller mellem bundkar og gearkasse.
De sidder langt oppe og lidt på skrå ind mod gearkassen og ses bedst med en lille lygte.
9. Løsn alle bolte på bundkarret, så der er meget løse og giver ca. 5mm luft mellem bolthoved og bundkar. Brug et
værktøj (med forsigtighed en tyk mejsel) til at sætte imellem motorblok og bundkar yderst til højre på bundkarret
(mod airconpumpen). Der er en lille slids og med mejslen klemmes beskedent/moderat opad, så bundkarret presses
ned. Samme princip bag på bundkaret. Derved løsnes det hele og bundkarret hænger løst i unbracho boltene. Tag nu
alle bolte ud med undtagen af 1. Brug den sidste bolt som støtte indtil du kan afmontere bundkarret helt uden at
tabe det.
10. Afmonter rør til turbo
11. Afmonter TSI dækslet over motoren
12. Afmonter strøm/stik til tændrør
13. Afmonter de 2 små plastdæksler til knastakslerne og læg en lille klud under til at opfange olie
14. Afmonter remskivehjulet på knastakslen. Det er spændt som en i hel..de og jeg brugte et par lange forlængere og et
stort rør på værktøjet. Modholdet sætter du i klemme på forreste bærearm (ikke på trækakslen) så du har begge
hænder fri til at styre/holde balancen på værktøj, rør og bolt.
15. Bolten fra remskivehjulet skrues håndfast tilbage i krumtappen
16. Afmonter unbracho boltene på knastkædedækslet (17 stk. i alt) og afmonter de 3 store bolte i samme dæksel.
17. Motorophæng løsnes og motoren understøttes med en donkraft. Fx på alubeslaget der holder airconpumpen med en
donkraft eller en motorbro.
18. Afmonter knastkædedækslet helt, så der er frit udsyn til reparationsarbejdet.

Indstilling af toppunkt og låsning/fiksering af motoren
1. Tændrør i cyl 1 skrues op (nr. 1 er modsat gearkassen)
2. Værktøjet + ur skrues på plads
3. Sæt en forlænger + top på remskivehjulet. Drej med håndkraft motoren mod højre og følg uret. Når viseren drejer
med højre rundt er stemplet på vej mod top. Står det stille eller går baglæns drejer du videre. Når viseren er på sit
højeste tjekkes om låseværktøjet passer i knastakslerne. Gør det ikke skal motoren tørnes en omgang mere.
4. Motoren låses i krumtappen med den lange bolt fra låsesættet (vent med at montere låseværktøjet i knastakslerne)
5. Kædestrammer skubbes tilbage med fingrene og låses med den medfølgende clips
6. Løsn forstiller- og udstødningstandhjulene. HUSK at bruge modhold på begge tandhjul. VIGTIGT: forstillertandhjulet er
med links-gevind. Løsnes ved at dreje mod uret!
7. Motoren låses også i knastakslerne
8. Afmonter kædestrammer, kæde og plastglideskinner
9. Afmonter forstillertandhjulet, udstødningsknasthjulet
10. Løsn strammeren til oliepumpekæden.
11. Afmonter oliepumpen
12. Afmonter det lille tandhjul på krumtappen.

Montering
1. Monter det lille tandhjul på krumtappen. Bemærk den lille not-gang i krumtapakslen hvor den modsvarende tap på
tandhjulet skal passe.
2. Sæt kæden på oliepumpen og hæng det samlet på det tandhjul på krumtappen. Skru derefter oliepumpen fast og
monter strammeren.
3. Monter plastglideskinner, kædestrammer og skru forstillertandhjulet håndfast på knastakslen.
4. Monter kæden. Start på krumtaptandhjulet, glideskinne (mod kabinen) og hold den stram henover forstilleren. Med
den anden hånd sættes udstødningstandhjulet i kæden så kæden holde stram mens tandhjulet skrues håndfast
med bolten. Kæden følger plastglideskinnen mod bunden af motoren.
5. Fjern låseklipsen i kædestrammeren og tjek at kæden er stram + sidder rigtigt på tandhjulene.
6. Afmonter låseværktøjet på krumtap og knastaksler men lad uret blive i cylinder 1

Motoren drejes nu med håndkraft minimum 2 hele omgange og ” Indstilling af toppunkt og låsning/fiksering af motoren” gennemføres 1 gang til. Passer låseværktøjet alle steder mens uret er i toppunket er alles-in-ordnung.

1. Alle bolte spændes med angivet moment (se nedenfor) HUSK AT BRUGE MODHOLD PÅ FORSTILLER, UDSTØDNINGSTANDHJUL OG REMSKIVE
2. Bundkarret og knastkædedækslet renses helt for olie, slam og pakningsrester.
3. Pakningsflader afrenses med motorrens eller bremserens. Påfør det på en klud og aftør med den. Sprøjt IKKE
afrenseren direkte på pakningsfladerne!
4. Ny flydende pakning til begge dæksler bruges. Knastkædedækslet skal kun have flydende pakning på de 4 punkter
hvor der er synlige samlinger på blokken. Resten klarer den nye pakning fra reparationssættet. Bundkarret skal have
flydende pakning hele vejen rundt i ensartet mængde.
5. Resten gen-monteres i modsat rækkefølge og bolte spændes med rigtigt moment.

Momentindstillinger
Kædestrammer 9Nm
Forstiller (indsugning) 40Nm + 90 grader
Udstødningstandhjul 50Nm + 90 grader
Knastkædedæksel, unbracho M6 10Nm
Knastkædedæksel, unbracho M10 50Nm
Bundkar, unbracho m6 13Nm
Remskivehjul 150Nm + 180 grader
These users thanked the author malone for the post:
HansH
Skoda Superb 1,4 TSI combi årg 2011. Km 132.000

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Guide til kædeskift 1,4 TSI

Indlæg af HansH » 1. sep 2020, 21:30

Superfint.
Din tråd har en rigtig fin step-by-step detaljeringsgrad.
Jeg har lidt billeder på .. så kan man selv lægge tingene sammen :)
https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=149284
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"