Løsning af "kan ikke grundindstille gasspjæld" problem.

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Jalabaja
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:34
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Løsning af "kan ikke grundindstille gasspjæld" problem.

Indlæg af Jalabaja » 3. nov 2009, 23:55

Jeg havde et problem med en Polo Classic fra 1997 med en 1.4 AEX motor.
Når jeg prøvede grundindstille gasspjældet, meldte den "error" efter ½ sekund.
Jeg fik desuden disse motorfejl:

Kode: Vælg alt

01087 - Basic Setting Not Performed
           16-00 - Signal Outside Specifikations
01087 - Basic Setting Not Performed
           35-00 - -
Jeg har så fundet en del på nettet med samme fejl, med den kedelige besked at det er et nyt gasspjæld.
Her tænkte jeg dog at sådan skulle det ikke være :D

Så efter at have vendt og drejet gasspjældet i et par timer ,fandt og rettede jeg da bare fejlen :D
Så her er hvordan jeg gjorde det.

Afmonter gasspjæld og skru sidedækslet af det.
Nu burde du kunne se dette:
Billede

Nu skal du prøve at måle modstanden imellem de 2 loddepunkter under #2 på billedet.
Normalt skal der være meget lille modstand (omkring eller under 1 ohm), men når du drejer på det sorte hjul, skulle forbindelsen forsvinde og der være uendelig modstand.
Men når du drejer på det hvide hjul #1, skal der konstant være forbindelse, ligemeget hvilken vej du drejer.
På min var problemet at når jeg drejede hjulet #2 helt mod uret, så forsvandt forbindelsen. Dette gør at motoren tror at man træder på gaspedalen og så annullerer den grundindstillingen.

Her kan man desuden se at kontakten fejalgtigt åbner når tandhjulet #1 drejes mod uret:

Billede


Sådan ser kontakten ud når den er lukket og gaspjældet er i neutral stilling:

Billede


Sådan ser den ud når man, ved hjælp af det sorte hjul, giver manuel gas.

Billede


Min løsning var at bukke de 2 kontaktarme en smule af gangen, indtil at de ikke slap når jeg drejede tandhjulet #1 mod uret, men kun så meget at de stadig slipper når man åbner gasspjældet manuelt.
Her brugte jeg en tandstikker der blev ført ind bag kontaktarmen og en skruetrækker til, forsigtigt, at bukke armen:

Billede

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"