Spørgsmål om ET mål

Alt vedr. dæk
Besvar
JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Spørgsmål om ET mål

Indlæg af JKBP » 1. feb 2021, 00:11

Sidder lige og kigger på hjuldata på en bil jeg er interesseret i. Standard er 7,5x17 ET 27. Den er også godkendt til 8x18 ET 30. Fair nok. Men den er også godkendt til 8x18 ET 30 foran sammen med 9x18 ET 44 bagpå. Er det normalt at man ændre så meget på ET ? Tænker der må være et eller andet der er "bedst".
Undrer mig lidt at den både kan have ET 27 og ET 44 som original mål.

Er der nogen hjul folk på linjen 8-)

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Spørgsmål om ET mål

Indlæg af m power » 1. feb 2021, 07:31

Det er helt normalt. Hvis ikke at der ændres på ET, så vil de sidde for langt ude i skærmkasserne

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Spørgsmål om ET mål

Indlæg af Target » 1. feb 2021, 07:47

Jeg kan sagtens forstå forvirringen. Normalt er det kun muligt, lovligt, at gå 10 ned i ET mål (altså øge sporvidden) målt ud fra det højeste typegodkendte ET mål. Så i det konkrete tilfælde vil man selvfølgelig tænke, at når den er typegodkendt med ET44 så burde laveste tilladte ET mål være 34.
Det er dog muligt at have specifikke typegodkendelser, som i det her tilfælde dækker over et staggered setup. Det er som regel, som i det her tilfælde, en godkendelse der tillader en mindre sporvidde på baghjulene. Det kan man oftest tillade sig, da baghjulene jo ikke skal have plads til at dreje (på det fleste biler).
Jeg gætter på det er en BMW eller en Mercedes du har kig på? :-D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Spørgsmål om ET mål

Indlæg af magre » 1. feb 2021, 08:22

Jeg tror også du glemmer at ET er et mål der er udtryk ift. centrum af fælgen og derfor er ET knyttet til fælgbredden.
ET står for einpres tiefe, indpresnings dybde, og skal forstås på den måde at jo højere tallet er, jo dybere sidder fælgen relativt til centrum.

fx
7,5" fælg er ca. 190,5mm bred. Ved ET27 sidder fælgen 27mm dybere end centrum af fælgen.
Forsiden af fælgen sidder dermed ½ * 190,5 - 27 = 68,25mm ude

8" fælg er ca. 203,2mm bred. Ved ET30 sidder fælgen 30mm dybere end centrum af fælgen.
Forsiden af fælgen sidder dermed ½ * 203,2 - 30 = 71,6mm ude

9" fælg er ca. 228,6mm bred. Ved ET44 sidder fælgen 44mm dybere end centrum af fælgen.
Forsiden af fælgen sidder dermed ½ * 228,6 - 44 = 70,3mm ude

De 3 meget forskellige fælge ender dermed med at have en forside der sidder samme sted +/- 3,35mm

EDIT:
Som Target skriver i næste post, så måles sporvidden mellem midten af dækkene.
I dette tilfælde, hvor forsiden af fælgene sidder ca. samme sted så bliver sporvidden smallere og smallere efterhånden som fælgen bliver bredere og bredere, eller som ET målet stiger.
Senest rettet af magre 1. feb 2021, 08:33, rettet i alt 2 gange.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Spørgsmål om ET mål

Indlæg af Target » 1. feb 2021, 08:26

magre skrev:
1. feb 2021, 08:22
De 3 meget forskellige fælge ender dermed med at have en forside der sidder samme sted +/- 3,35mm hvilket er indefor det tilladelige mht. sporbredde forøgelse osv.

:D
Loven har intet med "forsiden" af hjulet at gøre. Den omhandler specifikt sporvidden, som er defineret som midten af hjulet. Så det er 100% ET målet der er gældende ifølge loven.
Bare lige for at få det helt på det rene.
These users thanked the author Target for the post (total 2):
magreMichaelSmed
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Besvar

Tilbage til "Dæk"