Golf eHybrid Plug-in 2021 med lettere alu fælge, giver det mening?

Alt vedr. dæk
Besvar
Ole90
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Golf eHybrid Plug-in 2021 med lettere alu fælge, giver det mening?

Indlæg af Ole90 » 23. mar 2021, 09:38

I håb om at der er nogen som har viden om, om det giver mening at købe alufælge f.eks. i størrelsen 18" som er lettere end gennemsnittet som typisk ligger på 11-12kg. og samtidig benytter et optimeret dæk for el-bil f.eks. Conti Ecocontact 6

Jeg kan se at f.eks. den gamle VW GTI Clubsport fælg Belvedere 18" vejer noget mindre end gennemsnittet ca. 7.7kg.

Det giver 4-5kg. mindre end gennemsnittet pr. fælg/hjul.

Er der nogen nogen der har noget erfaring og gerne data eller tal på om der er noget fyssisk at hente?
Eller er det måske rent voodoo :shock: Det jeg mener er, er effekten så lille og ubetydelig at det er lige meget?

Ser frem til at høre fra jer, evt. med andre fælge og dæk der kan anbefales.

På forhånd tak.

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Golf eHybrid Plug-in 2021 med lettere alu fælge, giver det mening?

Indlæg af Roeden » 23. mar 2021, 10:18

Ole90 skrev:
23. mar 2021, 09:38
I håb om at der er nogen som har viden om, om det giver mening at købe alufælge f.eks. i størrelsen 18" som er lettere end gennemsnittet som typisk ligger på 11-12kg. og samtidig benytter et optimeret dæk for el-bil f.eks. Conti Ecocontact 6

Jeg kan se at f.eks. den gamle VW GTI Clubsport fælg Belvedere 18" vejer noget mindre end gennemsnittet ca. 7.7kg.

Det giver 4-5kg. mindre end gennemsnittet pr. fælg/hjul.

Er der nogen nogen der har noget erfaring og gerne data eller tal på om der er noget fyssisk at hente?
Eller er det måske rent voodoo :shock: Det jeg mener er, er effekten så lille og ubetydelig at det er lige meget?

Ser frem til at høre fra jer, evt. med andre fælge og dæk der kan anbefales.

På forhånd tak.
Det er ofte fordelagtigt at reducere den ufjedret masse mest muligt, som jeg husker det svare et kilo ufjedret masse til 5 kg fjedret masse, så man får mere igen pr kg lettere fælge. der er masser af teori om det hvis du søger på f.eks. Ufjedret masse - https://da.qaz.wiki/wiki/Unsprung_mass

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Besvar

Tilbage til "Dæk"