Side 2 af 2

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 08:33
af Target
Blackfinger skrev:
28. mar 2021, 08:29
QT1410 skrev:
28. mar 2021, 08:13
Der går altid "The 4 Yorkshire men" i den i VAGCars-diskussioner, hvor nogle på den ene side forsøger at overgå den anden i at opstille urimelige krav til præcision eller lignende, mens den anden side er pragmatisk.

215/55-17 har en nominel diameter på 668,3 mm. 0,2 mm forskel i profildybde er en forskel på 0,3 promille.

Et andet 4 Yorkshire men emne er: Hvor langt man skal køre ad gangen før man må køre diesel?, og der er der vi vel oppe på 100 km, når de slår sig løs?
Hvor får du 0,2 mm fra? Det er nærmet umåleligt på et dæk. Trådstarter taler om 3 mm forskel.
Jeg ved ikke hvor de 3mm kommer fra... Forhåbentlig da ikke fra mig? Jeg taler om en forskel på 0,6mm (6,3mm vs. 6,9mm).
De 0,2mm kommer formentlig fra forskellen på mine "gamle" dæk som på nuværende tidspunkt har en mønsterdybde på mellem 6,1mm og 6,3mm. Og hvor det nye dæk har 6,9mm mønster. :D

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 08:36
af Blackfinger
Target skrev:
28. mar 2021, 08:33
Blackfinger skrev:
28. mar 2021, 08:29
QT1410 skrev:
28. mar 2021, 08:13
Der går altid "The 4 Yorkshire men" i den i VAGCars-diskussioner, hvor nogle på den ene side forsøger at overgå den anden i at opstille urimelige krav til præcision eller lignende, mens den anden side er pragmatisk.

215/55-17 har en nominel diameter på 668,3 mm. 0,2 mm forskel i profildybde er en forskel på 0,3 promille.

Et andet 4 Yorkshire men emne er: Hvor langt man skal køre ad gangen før man må køre diesel?, og der er der vi vel oppe på 100 km, når de slår sig løs?
Hvor får du 0,2 mm fra? Det er nærmet umåleligt på et dæk. Trådstarter taler om 3 mm forskel.
Jeg ved ikke hvor de 3mm kommer fra... Forhåbentlig da ikke fra mig? Jeg taler om en forskel på 0,6mm (6,3mm vs. 6,9mm).
De 0,2mm kommer formentlig fra forskellen på mine "gamle" dæk som på nuværende tidspunkt har en mønsterdybde på mellem 6,1mm og 6,3mm. Og hvor det nye dæk har 6,9mm mønster. :D
Beklager. Det var mig der sov. Men altså en forskel på nyt og gammelt på 0,6 mm. Det er også ret lidt.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 08:45
af Target
Ja præcis. Det er vel en forskel i rullediameter på omkring 0,1%... :)
Som sagt, jeg prøver at smide det nye dæk på bagakslen sammen med det brugte dæk med 6,3mm mønster, og så holder jeg lidt øje med fejlmeldinger med vcds. ;)

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 08:47
af magre
QT1410 skrev:
28. mar 2021, 08:13
Der går altid "The 4 Yorkshire men" i den i VAGCars-diskussioner, hvor nogle på den ene side forsøger at overgå den anden i at opstille urimelige krav til præcision eller lignende, mens den anden side er pragmatisk.

215/55-17 har en nominel diameter på 668,3 mm. 0,2 mm forskel i profildybde er en forskel på 0,3 promille.

Et andet 4 Yorkshire men emne er: Hvor langt man skal køre ad gangen før man må køre diesel?, og der er der vi vel oppe på 100 km, når de slår sig løs?
Undskyld for at spamme tråden men :lol: :lol: :lol:
PS: jeg troede kun diesel var for truckere... den ene dag læste jeg i en Facebook gruppe om en der helt seriøst foreslog at rense DPFen ved at køre en lang frisk tur med en tung læsset trailer eller en campingvogn efterspændt :mrgreen:

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 09:53
af michael4715
Highjacker lige en smule. I min superb 4x4 der er fabriks leverer nød hjul med ??? Kan man egentlig bruge det på en 4x4 ???? Hvis uheldet er ude, eller er der altid bare autohjælp


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 11:36
af Target
michael4715 skrev:
28. mar 2021, 09:53
Highjacker lige en smule. I min superb 4x4 der er fabriks leverer nød hjul med ??? Kan man egentlig bruge det på en 4x4 ???? Hvis uheldet er ude, eller er der altid bare autohjælp


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt i orden. :D Det er et interessant spørgsmål.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 12:44
af QT1410
magre skrev:
28. mar 2021, 08:47
...
Undskyld for at spamme tråden men :lol: :lol: :lol:
PS: jeg troede kun diesel var for truckere... den ene dag læste jeg i en Facebook gruppe om en der helt seriøst foreslog at rense DPFen ved at køre en lang frisk tur med en tung læsset trailer eller en campingvogn efterspændt :mrgreen:

Det gælder vel om hvor mange hestekræfter motoren yder, og det er lettere at opnå med en tung trailer eller campingvogn, end ved at køre konstant 180 i en time eller mere.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 28. mar 2021, 13:23
af Tor Morrison
michael4715 skrev:
28. mar 2021, 09:53
Highjacker lige en smule. I min superb 4x4 der er fabriks leverer nød hjul med ??? Kan man egentlig bruge det på en 4x4 ???? Hvis uheldet er ude, eller er der altid bare autohjælp


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det skal have nogenlunde samme omkreds som de andre tre hjul.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 17. apr 2021, 20:36
af Target
En opdatering på sagen; jeg skiftede hjul i påsken. Monterede hjulet med det nye dæk på bagakslen, sammen med det af de tre andre dæk med mest mønster.
Efterfølgende har jeg nu kørt omkring 600km og der har ingen fejlmeldinger været, og en scan med VCDS giver heller ikke nogen fejl eller advarsler.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:10
af vwbattle
Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must
remain the same" or within 4/32-inch (3.2mm) of each other in remaining tread
depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Subaru Within ¼-inch (6mm) of tire circumference or about 2/32-inch (1.6mm) of
each other in remaining tread depth.
AWD and 4WD drive trains can vary greatly depending on vehicle and manufacturer.
Consult the vehicle owner's manual for vehicle manufacturer's recommendations when
replacing less than four tires. Some tire industry publications, such as the Michelin
Fitment Guide, document generalized guidelines to follow:
Michelin Circumference of all tires should be approximately within 1in. (25.4mm) of
each other. (This translates to approximately 4/32in. (3.2mm)

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:21
af HansH
vwbattle skrev:
19. apr 2021, 07:10
Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must
remain the same" or within 4/32-inch (3.2mm) of each other in remaining tread
depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Subaru Within ¼-inch (6mm) of tire circumference or about 2/32-inch (1.6mm) of
each other in remaining tread depth.
AWD and 4WD drive trains can vary greatly depending on vehicle and manufacturer.
Consult the vehicle owner's manual for vehicle manufacturer's recommendations when
replacing less than four tires. Some tire industry publications, such as the Michelin
Fitment Guide, document generalized guidelines to follow:
Michelin Circumference of all tires should be approximately within 1in. (25.4mm) of
each other. (This translates to approximately 4/32in. (3.2mm)
Som jeg forstår dette, skal mønsterdybden på alle hjul være indenfor et spænd på 3.2mm iflg Audi's anbefaling ?

Trådstarter har 6,1-6,3mm på de 3 "gamle" dæk.
Dvs han kan tillade sig at montere et 4. dæk der har mønsterdybde 3,1 - 9,3mm.
Det efterlader da et fornuftigt stort spillerum vil jeg sige.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:29
af GaSelle
HansH skrev:
19. apr 2021, 07:21
vwbattle skrev:
19. apr 2021, 07:10
Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must
remain the same" or within 4/32-inch (3.2mm) of each other in remaining tread
depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Subaru Within ¼-inch (6mm) of tire circumference or about 2/32-inch (1.6mm) of
each other in remaining tread depth.
AWD and 4WD drive trains can vary greatly depending on vehicle and manufacturer.
Consult the vehicle owner's manual for vehicle manufacturer's recommendations when
replacing less than four tires. Some tire industry publications, such as the Michelin
Fitment Guide, document generalized guidelines to follow:
Michelin Circumference of all tires should be approximately within 1in. (25.4mm) of
each other. (This translates to approximately 4/32in. (3.2mm)
Som jeg forstår dette, skal mønsterdybden på alle hjul være indenfor et spænd på 3.2mm iflg Audi's anbefaling ?

Trådstarter har 6,1-6,3mm på de 3 "gamle" dæk.
Dvs han kan tillade sig at montere et 4. dæk der har mønsterdybde 3,1 - 9,3mm.
Det efterlader da et fornuftigt stort spillerum vil jeg sige.
Nej. Der må være en forskel på de to dæks (på samme aksel) rulleradius. Hvad det lige omregnes til i mønsterdybde ved jeg ikke, men det er ikke meget mere end et kuxxxhår. Var det min bil, ville jeg udelukkende skifte dækkene parvis - ville ikke have nerver til andet :)

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:35
af HansH
GaSelle skrev:
19. apr 2021, 07:29
Nej. Der må være en forskel på de to dæks (på samme aksel) rulleradius. Hvad det lige omregnes til i mønsterdybde ved jeg ikke, men det er ikke meget mere end et kuxxxhår.
Du har ret - det er radius de angiver. Tak.

Men ... radius indenfor 3,2mm skulle vel ikke være så svært at regne om til mønsterdybde.
Det er vel 1,6mm mønsterdybde i så fald ?

Det er jo ikke omkreds de snakker om ... men radius.

Eller overser jeg noget (igen) ?

EDIT: indser lige at det gjorde jeg. Jeg forvekslede radius med diameter :?

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:43
af Mathiasen
"Rulle radius" er da en underlig betegnelse. Menes der rulle-omkreds eller radius?

Radius måles fra midten og ud. Det giver jo så i Audis tilfælde max 6,4mm i højdeforskel på to dæk. Altså en forskel på 3.2mm i mønsterdybde. Hvilket er et rimeligt spillerum.

Menes der rulle-omkreds er det på fx et 225/45-18 dæk (2072,5 mm), her er de 3,2mm jo ingenting og efterlader næsten ingen spillerum.

Jeg vil tro der menes radius, altså reelt 3,2mm i mønsterdybde, men det er da en forvirrende betegnelse for forbrugeren. :roll:

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 19. apr 2021, 07:49
af HansH
Mathiasen skrev:
19. apr 2021, 07:43
"Rulle radius" er da en underlig betegnelse. Menes der rulle-omkreds eller radius?

Radius måles fra midten og ud. Det giver jo så i Audis tilfælde max 6,4mm i højdeforskel på to dæk. Altså en forskel på 3.2mm i mønsterdybde. Hvilket er et rimeligt spillerum.

Menes der rulle-omkreds er det på fx et 225/45-18 dæk (2072,5 mm), her er de 3,2mm jo ingenting og efterlader næsten ingen spillerum.

Jeg vil tro der menes radius, altså reelt 3,2mm i mønsterdybde, men det er da en forvirrende betegnelse for forbrugeren. :roll:
Enig - "rolling radius" efterlader lidt tvivl..
Men den generelle Michelin anbefaling der står sidst i den tekst vwbattle quoter, understøtter din fortolkning af tingene.
De skriver specifikt "circumference", som er omkreds, og de regner det selv om til 3,2mm mønsterdybde.
Som jeg forstår det.

Og så ender vi tilbage ved det spillerum jeg først havde regnet mig frem til, hvilket jeg synes giver en pænt stor margin for at montere dæk med forskelligt slidniveau på sådan en 4WD fætter...
Nok lidt større margin end jeg umiddelbart ville have gættet på.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 18. maj 2021, 17:28
af Target
Nå en sidste opdatering her efter en måneds tid med det nye dæk, og små 2.000km tilbagelagt (inklusive en længere tur til Det Mørke). Stadig ingen fejl. :-)

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 18. maj 2021, 20:29
af xbn
Hvis det kun er 1 mm der er snak om, så kunne den forskel vel også nemt opstå bare ved forskelle i lufttrykket mellem dækkene.

Re: 2020 Superb 4x4 - Udskiftning af ét dæk

: 18. maj 2021, 20:39
af Target
xbn skrev:
18. maj 2021, 20:29
Hvis det kun er 1 mm der er snak om, så kunne den forskel vel også nemt opstå bare ved forskelle i lufttrykket mellem dækkene.
Ja det var faktisk kun 0,6mm i forskel på de to dæk på bagakslen... Jeg havde også tanken, at man ved helt naturligt slid også sagtens kunne opnå sådan en forskel henover dækkenes levetid.
Men uanset, det har ikke givet nogle problemer eller advarsler endnu, og sådan fortsætter det forhåbentlig. :-D