Enyaq fælge og luftmodstand

Alt vedr. dæk
Besvar
Langben
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. jun 2021, 12:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Enyaq fælge og luftmodstand

Indlæg af Langben » 20. jun 2021, 10:23

Hej
Den nye Enyaq kan fås med forskellige fælge.
Hvor finder man en gennemgang af deres aerodynamik? Jeg har tid til ændre min bestilling og vil gerne have de fælge/hjulstørrelse der giver længst rækkevidde. Har læst at 19” ift. 21” giver en hel del da de bl.a. fylder mindre tværsnitsmæssigt og breddemæssigt bidrager til mindre rullemodstand. Det ser endvidere ud til at alle 4 fælge er helt ens. Dvs. at de ventilationsmæssigt på den ene side af bilen blæser luft væk fra bilen mens de på den anden side blæser luft ind under bilen.
Det betyder vel at Skoda ingeniørerne vurderer at det forsvindende lidt og ikke influerer på retningsstabilitet heller.
Er der nogen der kan pege på dokumentation omkring dette?
Mvh den snarlige Enyaq ejer

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Enyaq fælge og luftmodstand

Indlæg af TorbenRasmussen » 20. jun 2021, 10:38

Mest aerodynamisk er vel dem nærmest helt uden eger. Jeg aner ikke hvad Skoda har i den genre, men hvis rækkevidde er eneste mål, så skal du nok have den type fælge. Borbet AE er et eksempel på en fælg målrettet mod aerodynamik, men stadig med nok luftgennemstrømning til at kunne køle bremserne.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Enyaq fælge og luftmodstand

Indlæg af HansH » 20. jun 2021, 10:50

Personligt ville jeg hellere købe en model med batteri et nummer større, eller lade en gang oftere for den sags skyld, end at køre rundt med de lukkede aero-fælge.
Jeg synes simpelt hen de ser så rædderlige ud. Man køber en bil til måske ~½ mio .... og så køre rundt med sådan noget skrald! :?

De lukkede kapsler til Tesla's model 3 er et glimrende eksempel. Indenunder kapslerne sidder fine rotor-agtige fælge, som står fint til bilen.
Pokker skulle stå i at dække dem til med plastickapsler, blot for en smule rækkevidde (aner ikke hvor meget de giver, men det er som sagt underordnet i min optik).

@Langben -
Lad ikke dit sind formørkes af tanker om aerodynamik. Vælg de fælge der optisk passer bedst til din fine nye Enyaq. Den er et bæst af en el-SUV og fortjener 4 ordentlige platforme at stå på, og ikke noget der ligner det kom ud af T. Hansen's restsalg.
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
HalvlegBlackfingerDanielB12stadil
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Langben
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. jun 2021, 12:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Enyaq fælge og luftmodstand

Indlæg af Langben » 20. jun 2021, 22:11

Gode svar :)

Besvar

Tilbage til "Dæk"