Hejsa
Har lige fået tilbud på udskiftning af partikelfilter på min Audi A3 Sportback 2.0 tdi 150 hk fra 2016......
Pris ca. kr 32.000...
Kan det være rigtigt?
Jeg syntes den regenererer ofte (kan se at tomgang tit er på 1000 omdrejninger, og går ud fra det er når den regenererer). Dette var årsagen til jeg hentede tilbud på nyt partikelfilter.....
Nogen som er bekendt med et sted jeg kan få målt askeindhold i partikelfilter, uden det koster kassen? (Bor i Horsens)
Mvh Peter Kalle
2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 1. feb 2020, 13:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
Hvad er tit? Hvor mange km køre den imellem. Når et partikelfilter er færdig er det enten noget på motoren der har ødelagt den, eller rigtig mange km.
Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13246
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Det er meget let at udlæse et tal for olieaskeindhold i dit DPF fra motorstyringen. Det kan gøres med VCDS, som vi er mange herinde der råder over.
Sagen er bare, at det tal der kan udlæses er et beregnet tal.
Det er altså ikke sådan, at selve partikelfilteret er monteret på nogle fintfølende vejeceller, som så kan fortælle hvor mange gram aske det indeholder. Desværre ... det ville ellers være elegant
I stedet har VAG i tidernes morgen foretaget nogle tests, og fundet ud af at den mængde olieaske der opsamles i DPF er et produkt af hvilken type olie du bruger og hvor meget brændstof bilen forventeligt forbruger i gennemsnit.
Som en direkte funktion af dette, øges den beregnede mængde af askeindhold i dit DPF, efterhånden som du kører i bilen.
Den beregning hviler altså på nogle forudsætninger .... og disse forudsætninger kan naturligvis vise sig ikke at holde i praksis.
Teorien fra VAG's side fsva min 2013 Passat siger at DPF er fyldt med aske når det kommer op på 70mg eller 0,170l.
Ikke desto mindre er der eksempler på at biler har kunnet køre meget længere end det beregnede tal er udtryk for. Vi har en bruger herinde, der i sin Touran nåede op på 530.000km på samme DPF. På det tidspunkt sagde hans beregnede tal det dobbelte af hvad der max kunne forventes .... men bilen kører jo bare videre, så længe differenstrykføleren ikke melder, at nu er der altså ikke hul igennem længere, og jeg kan ikke ånde ud....
Såå.... det vil tage 1 minut at udlæse dit beregnede tal fra ECU'en, og du er velkommen til at kigge ind her i Taulov.
Men det kan altså ikke bruges til sindssygt meget i forhold til hvad den faktiske virkelighed er inde i mavsen på dit DPF....
Det er meget let at udlæse et tal for olieaskeindhold i dit DPF fra motorstyringen. Det kan gøres med VCDS, som vi er mange herinde der råder over.
Sagen er bare, at det tal der kan udlæses er et beregnet tal.
Det er altså ikke sådan, at selve partikelfilteret er monteret på nogle fintfølende vejeceller, som så kan fortælle hvor mange gram aske det indeholder. Desværre ... det ville ellers være elegant
I stedet har VAG i tidernes morgen foretaget nogle tests, og fundet ud af at den mængde olieaske der opsamles i DPF er et produkt af hvilken type olie du bruger og hvor meget brændstof bilen forventeligt forbruger i gennemsnit.
Som en direkte funktion af dette, øges den beregnede mængde af askeindhold i dit DPF, efterhånden som du kører i bilen.
Den beregning hviler altså på nogle forudsætninger .... og disse forudsætninger kan naturligvis vise sig ikke at holde i praksis.
Teorien fra VAG's side fsva min 2013 Passat siger at DPF er fyldt med aske når det kommer op på 70mg eller 0,170l.
Ikke desto mindre er der eksempler på at biler har kunnet køre meget længere end det beregnede tal er udtryk for. Vi har en bruger herinde, der i sin Touran nåede op på 530.000km på samme DPF. På det tidspunkt sagde hans beregnede tal det dobbelte af hvad der max kunne forventes .... men bilen kører jo bare videre, så længe differenstrykføleren ikke melder, at nu er der altså ikke hul igennem længere, og jeg kan ikke ånde ud....
Såå.... det vil tage 1 minut at udlæse dit beregnede tal fra ECU'en, og du er velkommen til at kigge ind her i Taulov.
Men det kan altså ikke bruges til sindssygt meget i forhold til hvad den faktiske virkelighed er inde i mavsen på dit DPF....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: 2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
I har en Octavia 2.0 TDI og jeg synes også at den tit regererer, men det synes jo nu at den altid har gjort.
Og så længe den kører og ikke melder fejl på noget, så vil jeg ikke gører noget. Vi gamle o2 fra 2008 kørte 280.000 uden vi havde problemer med filteret.
Og så længe den kører og ikke melder fejl på noget, så vil jeg ikke gører noget. Vi gamle o2 fra 2008 kørte 280.000 uden vi havde problemer med filteret.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 1 time
Re: 2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
Tak for fyldestgørende svar og invitation til, at kigge forbi Taulov.
Ofte kan være 2-3 dage i træk, men måske det er dage, hvor jeg kun har kørt korte ture..... Så måske den bare ikke er færdig med regenerering?
Har blot tænkt tanken, men har som skrevet kun haft bilen i ganske kort tid.
....og blev ærligt talt overrasket over prisen på kr. 32.000,00 (i øvrigt fra 5 forskellige på autobutler)
Havde før en Citroën DS 4, hvor jeg fik det skiftet, inkl. Eolys pose for ca 8.000,00.
Men det er måske bare prisen, hvis det en dag skal skiftes?
Mvh Peter Kalle
Ofte kan være 2-3 dage i træk, men måske det er dage, hvor jeg kun har kørt korte ture..... Så måske den bare ikke er færdig med regenerering?
Har blot tænkt tanken, men har som skrevet kun haft bilen i ganske kort tid.
....og blev ærligt talt overrasket over prisen på kr. 32.000,00 (i øvrigt fra 5 forskellige på autobutler)
Havde før en Citroën DS 4, hvor jeg fik det skiftet, inkl. Eolys pose for ca 8.000,00.
Men det er måske bare prisen, hvis det en dag skal skiftes?
Mvh Peter Kalle
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: 2016 Audi A3 - Partikelfilter indhold udlæsning
Tror ikke på det filter er slidt op / fyldt.
Du kan måske have en halv defekt diff føler.
Jeg ville ikke gøre noget før der er noget der lyser.
Skift eventuelt sensor hvis målinger ser underlige ud.
Du kan også få filteret vasket ved bosch koster ca 7000.
Men igen, jeg havde ikke gjort noget hvis der ikke var en lampe der lyste eller den røg helt vildt når den regenererede.
Har den fået lavet EGR off, i så fald regenerere den oftere.
Du kan måske have en halv defekt diff føler.
Jeg ville ikke gøre noget før der er noget der lyser.
Skift eventuelt sensor hvis målinger ser underlige ud.
Du kan også få filteret vasket ved bosch koster ca 7000.
Men igen, jeg havde ikke gjort noget hvis der ikke var en lampe der lyste eller den røg helt vildt når den regenererede.
Har den fået lavet EGR off, i så fald regenerere den oftere.