Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Hej
Min Audi S6 4.0TFSI CTGE model 2016 har fået en træls periodisk fejl det ikke er lykkedes mig at komme til bunds i.
Jeg har tidligere fået følgende fejl:
P209800 - Brændstofsystem efter katalysator, for mager, gruppe 2 - Intermittent
004E48 - Ukendt fejl kode
P219800 - O2 sensor signal fastgået i stilling for fed blanding, gruppe 2 sensor 1 - Intermittent
Jeg fik resat fejlen for at se om det blot var sensor fejl eller vedvarende, efter ca 1000km lyste den gule motor lampe igen, og jeg fik skiftet O2 sensoren da bilen gav samme fejl.
Nu efter ca 1000km kom den gule lampe igen, denne gang stort set samme fejl, dog med skiftet fra "Intermittent" til "Permanent" samt den ukendte fejl er væk.
P209800 - Brændstofsystem efter katalysator, for mager, gruppe 2 - Permanent
P219800 - O2 sensor signal fastgået i stilling for fed blanding, gruppe 2 sensor 1 - Permanent
Nogle gode bud eller skal jeg ind til Audi for nærmere diagnosticering.
Skiftet sensor:
Min Audi S6 4.0TFSI CTGE model 2016 har fået en træls periodisk fejl det ikke er lykkedes mig at komme til bunds i.
Jeg har tidligere fået følgende fejl:
P209800 - Brændstofsystem efter katalysator, for mager, gruppe 2 - Intermittent
004E48 - Ukendt fejl kode
P219800 - O2 sensor signal fastgået i stilling for fed blanding, gruppe 2 sensor 1 - Intermittent
Jeg fik resat fejlen for at se om det blot var sensor fejl eller vedvarende, efter ca 1000km lyste den gule motor lampe igen, og jeg fik skiftet O2 sensoren da bilen gav samme fejl.
Nu efter ca 1000km kom den gule lampe igen, denne gang stort set samme fejl, dog med skiftet fra "Intermittent" til "Permanent" samt den ukendte fejl er væk.
P209800 - Brændstofsystem efter katalysator, for mager, gruppe 2 - Permanent
P219800 - O2 sensor signal fastgået i stilling for fed blanding, gruppe 2 sensor 1 - Permanent
Nogle gode bud eller skal jeg ind til Audi for nærmere diagnosticering.
Skiftet sensor:
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Faldt lige over en tråd på et andet forum efter jeg skrev ovenstående med en reference til en Technical Service Bulletin fra Audi, har trawlet efter den på nette og fundet følgende:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/ ... 8-9999.pdf
"Workshop findings:
The following DTCs are logged individually or in combination in the engine control module (ECM), J623 (address
word 0001):
DTC P209600 (Post Catalyst Fuel Trim System Bank1 Too Lean).
DTC P209800 (Post Catalyst Fuel Trim System Bank2 Too Lean).
Any other DTCs regarding the oxygen sensors before the catalyst that may have been logged before or after the
above DTCs should be ignored.
After performing a leakage test of the exhaust system, as part of the GFF test, the Guided Fault Finding
recommends the replacement of the oxygen sensor before the catalyst, this step should not be completed!
Service
Replace the oxygen sensor after the catalyst of the affected bank only, according to the DTC fault memory. The
replacement of the oxygen sensors before the catalyst are not required.
Ensure that the correct sensor per the GFF DTC fault memory is installed. Reference ElsaPro for the locations.
Så læser jeg ovenstående korrekt at det faktisk er "O2 sensor gruppe 2 sensor 2" jeg burde have skiftet?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/ ... 8-9999.pdf
"Workshop findings:
The following DTCs are logged individually or in combination in the engine control module (ECM), J623 (address
word 0001):
DTC P209600 (Post Catalyst Fuel Trim System Bank1 Too Lean).
DTC P209800 (Post Catalyst Fuel Trim System Bank2 Too Lean).
Any other DTCs regarding the oxygen sensors before the catalyst that may have been logged before or after the
above DTCs should be ignored.
After performing a leakage test of the exhaust system, as part of the GFF test, the Guided Fault Finding
recommends the replacement of the oxygen sensor before the catalyst, this step should not be completed!
Service
Replace the oxygen sensor after the catalyst of the affected bank only, according to the DTC fault memory. The
replacement of the oxygen sensors before the catalyst are not required.
Ensure that the correct sensor per the GFF DTC fault memory is installed. Reference ElsaPro for the locations.
Så læser jeg ovenstående korrekt at det faktisk er "O2 sensor gruppe 2 sensor 2" jeg burde have skiftet?
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2157
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 103 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Jeg får samme fejl på min S6. Dog en 2012 model.
Og jeg har lidt samme teori, fandt også et lignende statement på en eller anden Audi gruppe.
Kunne være vi begge skulle prøve at skifte den, og se om det hjælper
Og jeg har lidt samme teori, fandt også et lignende statement på en eller anden Audi gruppe.
Kunne være vi begge skulle prøve at skifte den, og se om det hjælper
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2735
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 497 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Hvis du nu er smart, så lader du Rene ordne hans først, for at se om det hjælperMichaelSmed skrev: ↑20. mar 2023, 08:26Jeg får samme fejl på min S6. Dog en 2012 model.
Og jeg har lidt samme teori, fandt også et lignende statement på en eller anden Audi gruppe.
Kunne være vi begge skulle prøve at skifte den, og se om det hjælper
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Jeg giver det et forsøg, skal lige undersøge om selve sensorne er identiske før/efter katalysator, men blot forskellig ledningslængde, hvis de er det har jeg hvad der skal bruges til et hurtig check.
Men ved så først om ca 1000km om det virkede…
Men ved så først om ca 1000km om det virkede…
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 24. dec 2009, 23:05
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Er det en original du har sat på?
Jeg har oplevet lignede fejl efter der først forsvandt anden gang, hvor den fik en ny original
Jeg har oplevet lignede fejl efter der først forsvandt anden gang, hvor den fik en ny original
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Det er en Bosch så det sku være ok.
Den sensor jeg tog af kunne dog ikke bruges som erstatning for den anden da ledningslængden ikke stemte.
Forsøg var så at klippe ledninger og lodde, men antal ledninger/farver er forskellige så afventer ny sensor kommer hjem.
Den sensor jeg tog af kunne dog ikke bruges som erstatning for den anden da ledningslængden ikke stemte.
Forsøg var så at klippe ledninger og lodde, men antal ledninger/farver er forskellige så afventer ny sensor kommer hjem.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Audi S6 4.0TFSI CTGE - O2 sensor fejl
Så skete der langt om længe lidt her
Fik ny sensor hjem til Gruppe 2, Sensor 2 (VCDS udlæsning bekræfter ligeledes denne sensor fejlede 0,09s sidst motor lampen blev aktiveret)
Sensor udskiftet, lidt mere bøvlet end ventet da der var meget begrænset plads omkring stik under motoren, stikket ligger lige over trækaksel. Adgang kan opnås ved at afmontere bagerste bund skold, lille varmeskjold bag trækaksel i passagersiden samt skjold over trækaksel + diverse små dele.
vender retur om ~1000km med forhåbent ingen gul motorlampe...
Fik ny sensor hjem til Gruppe 2, Sensor 2 (VCDS udlæsning bekræfter ligeledes denne sensor fejlede 0,09s sidst motor lampen blev aktiveret)
Sensor udskiftet, lidt mere bøvlet end ventet da der var meget begrænset plads omkring stik under motoren, stikket ligger lige over trækaksel. Adgang kan opnås ved at afmontere bagerste bund skold, lille varmeskjold bag trækaksel i passagersiden samt skjold over trækaksel + diverse små dele.
vender retur om ~1000km med forhåbent ingen gul motorlampe...