1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Besvar
Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Henrik1970 » 1. feb 2021, 13:51

Jeg er helt ny på forummet så måske dette emne har været oppe før. Jeg har dog søgt lidt uden at kunne finde det.

Jeg har en brugt Seat Leon fra 2019. Den havde kun kørt 6000 km da jeg købte den. Det er den klassiske 1,5i benzin motor som har aktiv cylinder frakobling ACT mener jeg det hedder. Den har manuelt gear. Der er jo rigtig mange af de motoere på markedet, både Skoda og Seat og så selvfølgelig VW og Audi bruger jo den motor.

Mit problem er, at når man kører ved omkring 2.000 omdr/min som f.eks. er lige over 80 km/t i 6. gear, så vil den gerne gå på 2 cylindre. Det er jo smart hvis det spare brændstof. Men hvis motoren skal trække lidt så begynder den at brumme eller nærmest buldre. Går det lidt nedad eller man slipper speederen går det væk. Det er mest udtalt hvis man kører med fartpilot, så farten holdes konstant. Hvis det så går lidt op ad bakke, og den skal arbejde lidt, men dog ikke så meget at den går tilbage på 4 cylindre, så buldre den ret meget synes jeg. Dapper men lige en gang på speederen, eller hvis den skal trække lidt mere, så den går på de 4 cylindre, så stopper det og man siger ahhhhh hvilken befrielse. Det er mest udtalt mellem 1700 og 2100 omdr/min. Kører man på motorvej over 110 så er der stort set ikke nogen forskel på 2 og 4 cylindre. Vibrationer i numsen er der også mere udtalt her, men det er især lyden der generer mig.

Jeg havde den på Seat værksted i sidste uge og mekanikeren kendte det godt, men sagde at det var helt normalt. Han synes også at de holdt sig på 2 cylindre for længe inden de gik på 4 cylindre. Men han sagde, at det var der ikke noget at gøre noget ved. Jeg spurgte værkføreren om en Skoda eller en Golf eller anden VW gjorde det samme for det er jo den samme platform og motor. Det viste han ikke noget om.

Men kan det være rigtigt at den skal brumme så det er uudholdeligt. Skal dog siges at jeg er lydfølsom. Jeg har kørt i den gamle 1,4 uden cylindrefrakobling og den kørte som den drøm. Hvis det så bare var fordi den kørte langt på literen men det gør den jo ikke. Jo over 16 (og jeg kører pænt rigtig pænt), men er det langt hvis bilen står til 22,4 km/l. Jeg ved godt at det er den gamle opgørelse og man ikke kommer derop, men 16 vs. 22 der er jo også i en helt anden verden. Mekanikeren sagde, at der også var andre udledninger at tage hensyn til NOX som åbenbart også var et benzinmotor problem. Og de lavede motorer i dag for at tilfredsstille noget på et papir, og ikke til at give køre oplevelser.

Men oplever I også det samme. Hvis ikke det er en fejl så skal alle de motorer jo gøre det samme, ellers er det jo en fejl.

PS: da jeg prøvekørte den kørte jeg sikkert noget friskt i det og var også mest OBS hvordan den var på motorvejen, der havde jeg den ikke på længere landevej med konstant omkring 80.

PPS: Det er ikke gearet der har betydning, da det er i alle gear ved de omdringer. Så kører men 70 i 5. gear er det det samme og 60 i 4.

mvh
Henrik

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Henrik1970 » 1. feb 2021, 13:54

Jeg har i øvrigt prøvet både den dyre oktan 95 fra cirkel K og en oktan 98 uden forskel.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Mike H » 1. feb 2021, 14:02

Hej Henrik,

først, velkommen til forum'et. Og ja, det har været oppe herinde en del gange ;)

Din beskrivelse af cylinderfrakobling kombineret med manuelt gear - er helt på linie med hvad andre oplever, og du vil helt sikkert møde nogle som siger de ikke kan mærke det.
Jeg har selv haft fornøjelsen af det du beskriver - bare Ifbm. 1.4 TSI ACT manuelt. Jeg skiftede til 1.4 TSI uden ACT (+10 hk), og må sige at det fortrød jeg aldrig. Heldigvis er der i dag mange tunere, der kan ændre til at ACT forbliver inaktiv. Dette indgreb vil de autoriserede værksteder dog ikke støtte - så det er op til den enkelte ejer.

Hvis jeg var dig, så havde jeg fundet en velkendt tuner - som kan fixe det for dig. Ja, det går ud over km/l med ca. 0.5-1.0... men det gør bilen til en fornøjelse at køre. Overvej om ikke dette vil være en mulighed for dig.

Lidt mere læsestof om andre med samme problem:
viewtopic.php?t=151001

Ham her kan sikkert hjælpe - de har også forhandlere på Sjælland.
https://chiptuning.nu/shop/actoff-codoff-131c1.html
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Henrik1970 » 1. feb 2021, 16:15

Tak Mike
Jeg har lige været inde på det link du sendte, ved ikke hvorfor jeg ikke selv fandt det. Det er lige nøjagtig som Fabia 4444 skriver. Jeg vil lige kontakte ham på det Link.

mvh
Henrik

Fwadsager
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 31. okt 2015, 21:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Fwadsager » 15. feb 2021, 12:54

Desværre et kendt "problem". Hvis du ikke kan leve med brummelyden ville jeg også anbefale at få det slået fra. Af en eller anden grund syntes jeg dog at nogle 1.5 brummer mere end andre. Personligt syntes jeg også det er træls at høre på
Corrado Vr6
VW UP

Vibration
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. mar 2023, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Vibration » 29. mar 2023, 18:08

Hej.
Fik du mon deaktiveret ACT på din vogn ? Hvor fik du det gjort, og hvad kostede det ?
Jeg har samme problem på min Golf 7 1,5 dsg. Har fået en pris på 3500 kr for at få det deaktiveret - det synes jeg lyder voldsomt.
Vh. Vibration

Vibration
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. mar 2023, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Vibration » 29. mar 2023, 18:14

Nogen der kender til en der kan deaktiver ACT på Golf 7 1,5 årg 2020 ?
Den er begyndt at vibrere og det lyder forkert. Den kører jo på 2 cyl det meste af tiden.
Har fået en pris på 3500 kr for at få det deaktiveret - det er en høj pris.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af Hallas » 29. mar 2023, 18:42

Vibration skrev:
29. mar 2023, 18:14
Nogen der kender til en der kan deaktiver ACT på Golf 7 1,5 årg 2020 ?
Den er begyndt at vibrere og det lyder forkert. Den kører jo på 2 cyl det meste af tiden.
Har fået en pris på 3500 kr for at få det deaktiveret - det er en høj pris.
Hm hvis den er begyndt, kan der jo være noget galt :!:
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

golfist
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 29. apr 2013, 19:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,5 tsi brummer ved 2 cylindre

Indlæg af golfist » 29. mar 2023, 20:03

Hvis det ikke altid har været sådan kan det også skyldes tændingsudsættere pga koks omkring indsprøjtningsdyserne. Det vil være lagret i freezeframe som fejlkode, så på med en tester - det er i hvert fald billigere end de 3500 for en deaktivering af ACT.
Jeg havde selv en 1.5 med act i en passat, som jeg aldrig blev rigtig glad for - det endte faktisk med et bytte til en et år ældre passat med 1.4, godt nok også med act - men langt mere harmonisk.
Passat Variant Comfortline Premium DSG 1.4 TSI ACT 2018

Besvar

Tilbage til "Motor"