Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Besvar
Brugeravatar
RustyHead
Nyt medlem
Indlæg: 463
Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle/Horsens
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af RustyHead » 17. feb 2014, 15:10

Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af :-(

MVH

Thomas
Passat GTE 2019 Billede
Audi A3 40 TFSI 2019
Polo 1,2 tdi BM 2011 Billede

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af yaknudsen » 17. feb 2014, 17:10

RustyHead skrev:Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af :-(

MVH

Thomas
Jeg har tænkt i samme baner og har også konstateret at EGR ventilen ikke kan blændes af. Min Polo Bluemotion fra 2010 måtte have skiftet EGR køler og EGR ventil (det er en samlet enhed) da den havde kørt 50.000 km. Det skete selvfølgelig 14 dage EFTER garantien udløb, og da jeg har valgt ikke at få udført service på et autoriseret VW værksted så måtte jeg betale ved kasse 1. Alt i alt kostede det mig i omegnen af 6.000 gode danske kroner.

Inden denne uheldige oplevelse kørte jeg bevidst økokørsel. Gennemsnit ca. 24.5 km/l. Nu kører jeg bevidst mere frisk, og vælger oftere motorvejen hvor jeg bevidst går efter en noget højere motorbelastning ved et noget højere omdrejningstal end før. Bilen har nu kørt 83.000 km. og brændstoføkonomien er reduceret til omkring 22,5 km/l. Om det på længere sigt vil kunne reducere ophobning af sod i EGR ventilen og EGR køleren ved jeg ikke. Men min husmandslogik siger mig at det er værd at forsøge. Når jeg runder de 100.000 km. om ca. 9 måneder, så vil det vise sig om det havde nogen effekt at trykke lidt hårdere på gaspedalen. Indtil da er håbet lysegrønt.

Bortset fra EGR skuffelsen, så er jeg rigtig glad for min Polo. Det er dælen-dylme en dejlig bil, og definitivt en betydelig opgradering i forhold til den Lupo 3L som den afløste. Lupo'en klarede i gennemsnit ca. 28 km/l de 220.000 km. jeg kørte i den (iøvrigt uden nævneværdige problemer). Jeg havde regnet med noget mere end de 22,5 km/l jeg nu får i Polo'en. Men på trods af EGR problemet ser jeg stadig Polo'en som et godt bytte.
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

Brugeravatar
RustyHead
Nyt medlem
Indlæg: 463
Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle/Horsens
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af RustyHead » 17. feb 2014, 17:22

yaknudsen skrev:
RustyHead skrev:Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af :-(

MVH

Thomas
Jeg har tænkt i samme baner og har også konstateret at EGR ventilen ikke kan blændes af. Min Polo Bluemotion fra 2010 måtte have skiftet EGR køler og EGR ventil (det er en samlet enhed) da den havde kørt 50.000 km. Det skete selvfølgelig 14 dage EFTER garantien udløb, og da jeg har valgt ikke at få udført service på et autoriseret VW værksted så måtte jeg betale ved kasse 1. Alt i alt kostede det mig i omegnen af 6.000 gode danske kroner.

Inden denne uheldige oplevelse kørte jeg bevidst økokørsel. Gennemsnit ca. 24.5 km/l. Nu kører jeg bevidst mere frisk, og vælger oftere motorvejen hvor jeg bevidst går efter en noget højere motorbelastning ved et noget højere omdrejningstal end før. Bilen har nu kørt 83.000 km. og brændstoføkonomien er reduceret til omkring 22,5 km/l. Om det på længere sigt vil kunne reducere ophobning af sod i EGR ventilen og EGR køleren ved jeg ikke. Men min husmandslogik siger mig at det er værd at forsøge. Når jeg runder de 100.000 km. om ca. 9 måneder, så vil det vise sig om det havde nogen effekt at trykke lidt hårdere på gaspedalen. Indtil da er håbet lysegrønt.

Bortset fra EGR skuffelsen, så er jeg rigtig glad for min Polo. Det er dælen-dylme en dejlig bil, og definitivt en betydelig opgradering i forhold til den Lupo 3L som den afløste. Lupo'en klarede i gennemsnit ca. 28 km/l de 220.000 km. jeg kørte i den (iøvrigt uden nævneværdige problemer). Jeg havde regnet med noget mere end de 22,5 km/l jeg nu får i Polo'en. Men på trods af EGR problemet ser jeg stadig Polo'en som et godt bytte.
Jeg kører Poloen lidt friskere end den selv gerne vil have, så jeg ligger ikke under 1800 omdr. da den lyder noget anstrengt under 1800 omdr. og jeg tænker det nok ikke er sundt for den. Jeg har ingen forventning om at nå de 29 km/l men havde håbet på omkring 24 km/l men det ser ud til at 22 nok er mere realistiskt (kører stadig på første tank siden torsdag hvor jeg fik den). Jeg har fået at vide, at den ikke kan chippes og får blændet EGR af - men nogle har dog fået den chippet i Padborg, så jeg tænker, jeg lige skal hørt dem, om de har nogle tricks til at få lukket det der egr af.

VW fortalte mig at den skal laves for 15k - men jeg ved ikke om det er for at lyde lidt dramatisk, og jeg skal føle jeg får noget under garantien :-)

Men ellers også enig - er glad for den, og det virker som en fin lille bil. Har lige nu en Ford Fiesta Titanium diesel fra Europcar fra VWs mobilitetsservice, og jeg glæder mig til at komme tilbage i Poloen igen :-)

MVH

Thomas
Passat GTE 2019 Billede
Audi A3 40 TFSI 2019
Polo 1,2 tdi BM 2011 Billede

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af vartaz » 17. feb 2014, 19:51

Kan ikke forstå i ikke kan få den EGR blændet af?
Dette kan gøres elektronisk så vidt jeg ved. Feks ved en landberg partner - jeg fik den blændet (EGRMOD) ved fredslunds.dk , dette kan i vel også få gjort? Min er dog en 1.6 tdi, men tror da næsten det også kan gøres på 1.2tdi

Brugeravatar
Knud M
Nyt medlem
Indlæg: 213
Tilmeldt: 26. mar 2013, 19:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Højer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af Knud M » 17. feb 2014, 20:04

Padborg Elektro <-- stay away...

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af HamSjelv » 18. feb 2014, 17:19

Hejsa,

vartaz skrev:Kan ikke forstå i ikke kan få den EGR blændet af?
Dette kan gøres elektronisk så vidt jeg ved. Feks ved en landberg partner - jeg fik den blændet (EGRMOD) ved fredslunds.dk , dette kan i vel også få gjort? Min er dog en 1.6 tdi, men tror da næsten det også kan gøres på 1.2tdi

1,2'eren er udstyret med en Delphi motorstyreenhed. Det fabrikat er der vist (endnu) ikke nogen der har haft held til at foretage fungerende indgreb i firmwaren på.


/Claus

Brugeravatar
RustyHead
Nyt medlem
Indlæg: 463
Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle/Horsens
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af RustyHead » 19. feb 2014, 11:04

Så med andre ord er der ikke noget at gøre ved EGR andet end IKKE at følge bilens forslag til hvornår jeg skifter gear, og så køre den lidt friskere, og se stort på, at jeg ikke når de sidste 4-5 km/l?

MVH

Thomas
Passat GTE 2019 Billede
Audi A3 40 TFSI 2019
Polo 1,2 tdi BM 2011 Billede

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af ICON » 19. feb 2014, 12:00

Undskyld for OT: Men hvor er det dog fantastisk, at man konstruerer et system, der bliver ringere og ringere, og samtidig bliver dyrere og mere besværlig at reparere... Og eneste måde, måske, at undgå dette, er ved at "tæve" bilen. Jeg gider sgu da ikke købe en sparegris, som man er nødsaget til, at køre hårdere, fordi alternativet er en dyr reparation... Hvor er det da dumt :roll:
På de gl. PD kunne man da trods alt rense EGR-ventilen, eller købe en ny til 500,- og så skifte den selv på en ½ time. Man havde også muligheden for , at få den deaktiveret i softwaren (selvfølgelig ikke med producentens velsignelse).
På de nye CR soder de åbenbart til på rekordtid, og man er samtidig begyndt at bygge ventil og køler sammen, så reservedelen bliver endnu dyrere i indkøb, og i nogle tilfælde må de professionelle mekanikere sætte flere timer af til udskiftningen, pga. ventilens placering, som nødvendiggøre at bl.a. partikelfilter skal afmonteres... Det er da betryggende :?
Alt det her EGR-ballade man hører om på nye VAG-dieseler (eksisterer sikkert også hos andre mærker) kan meget vel afholde mig fra, nogensinde at købe en nyere dieselbil, med mindre de forebedrer systemet drastisk :(

Det ender jo med, at jeg må istandsætte Fabia´en om et par år, så den kan klare 15 år til :lol:

Ahh, det hjalp lidt :)
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
RustyHead
Nyt medlem
Indlæg: 463
Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle/Horsens
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af RustyHead » 19. feb 2014, 12:08

ICON skrev:Undskyld for OT: Men hvor er det dog fantastisk, at man konstruerer et system, der bliver ringere og ringere, og samtidig bliver dyrere og mere besværlig at reparere... Og eneste måde, måske, at undgå dette, er ved at "tæve" bilen. Jeg gider sgu da ikke købe en sparegris, som man er nødsaget til, at køre hårdere, fordi alternativet er en dyr reparation... Hvor er det da dumt :roll:
På de gl. PD kunne man da trods alt rense EGR-ventilen, eller købe en ny til 500,- og så skifte den selv på en ½ time. Man havde også muligheden for , at få den deaktiveret i softwaren (selvfølgelig ikke med producentens velsignelse).
På de nye CR soder de åbenbart til på rekordtid, og man er samtidig begyndt at bygge ventil og køler sammen, så reservedelen bliver endnu dyrere i indkøb, og i nogle tilfælde må de professionelle mekanikere sætte flere timer af til udskiftningen, pga. ventilens placering, som nødvendiggøre at bl.a. partikelfilter skal afmonteres... Det er da betryggende :?
Alt det her EGR-ballade man hører om på nye VAG-dieseler (eksisterer sikkert også hos andre mærker) kan meget vel afholde mig fra, nogensinde at købe en nyere dieselbil, med mindre de forebedrer systemet drastisk :(

Det ender jo med, at jeg må istandsætte Fabia´en om et par år, så den kan klare 15 år til :lol:

Ahh, det hjalp lidt :)
Ja det virker ikke helt gennemtænkt ... :-(

MVH

Thomas
Passat GTE 2019 Billede
Audi A3 40 TFSI 2019
Polo 1,2 tdi BM 2011 Billede

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af Sprint20 » 19. feb 2014, 12:45

Bagsiden af nutidens emmisionskrav og teknologien der er tilrådighed.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
RustyHead
Nyt medlem
Indlæg: 463
Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle/Horsens
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af RustyHead » 20. feb 2014, 11:51

Så blev den kære lille bil hentet hos VW - jeg spurgte værkstedsmanden, der sad ved disken, om jeg skulle forvente det for hver 40.000 km, og at jeg synes det var lidt hurtigt sådan noget går i stykker. Svaret var "man kan jo altid diskutere, om det er hurtigt ..." Ikke noget info om mulige årsager såsom kørestil mv. så sagde bare pænt tak for i dag og kørte hjem. Det er åbenbart ikke kundeservice/-tække der står øverst på kompentence-lsiten hos nogle af de ansatte ved VW :-(

Men så er det jo godt vi har vagcars.dk :-)

MVH

Thomas
Passat GTE 2019 Billede
Audi A3 40 TFSI 2019
Polo 1,2 tdi BM 2011 Billede

nielshunniche
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25. apr 2010, 15:26
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af nielshunniche » 17. jan 2015, 16:07

Vores blev skiftet efter 14000 km under garanti og igen efter 46251 km pr. kulance

Er der nogen som ved om kan kan slå den lorte EGR fra nu ? evt i forbindelse med tuning

KH
Niels

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 691 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j

Indlæg af Thor-thor » 17. jan 2015, 19:54

Fik skiftet EGR køler på 1,6TDI ved ca. 140.000km. Har indtryk af at det var kvaliteten af stumpen der er problemet og ikke kørestil eller lignende...

Pee
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. dec 2019, 22:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af Pee » 31. mar 2023, 10:04

Jeg fik lavet egr off ved chipdet.dk i Slagelse på min fabia 1,2 tdi mener det er samme system i poloen

Bonde407
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. apr 2023, 07:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af Bonde407 » 13. apr 2023, 13:18

Jeg har en lampe der lyser på Fabia II tdi 1.2
Skoda siger ... Egr ventil plus egr køler.
Kan det løses ved en evt chip kode?
Så kan jeg jo bruge bilen igen 😁👍
Mvh Erik

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af RIX » 13. apr 2023, 14:05

nej det er forsent når den melder fejl det skal gøres inden, det er ihvertfald det jeg har fået at vide

mvh

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af HansH » 13. apr 2023, 14:19

Hvis ventilen er blevet defekt og står åben, så kan den del af sagen løses med en blændplade.
Og derefter kan f.eks. Landberg/chiptuning.nu lukke for EGR-styringen elektronisk.
Og så er der ro :)

Så man behøver altså ikke ofre nyt grej bare fordi den har sat sig i åben tlstand. Men så skal der blændes af.

Det er sådan jeg har forstået det, og som jeg mener @kGlerup kan bekræfte .. baseret på egne erfaringer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bonde407
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. apr 2023, 07:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af Bonde407 » 13. apr 2023, 15:28

Tak. Jeg ser om der er værksteder i nærheden af Vejle der vil rode med den slags
Any hints ?😊👍
Mvh Erik

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af HansH » 13. apr 2023, 16:34

Bonde407 skrev:
13. apr 2023, 15:28
Tak. Jeg ser om der er værksteder i nærheden af Vejle der vil rode med den slags
Any hints ?😊👍
Mvh Erik
Jeg vil anbefale NT Auto - https://www.ntauto.dk/

Abdullah er en rigtig kvik og flink ung mand.
Og udover at drive autoværksted, er han også Landberg forhandler.
Dvs han vil både kunne klare det mekaniske og at lukke EGR elektronisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bonde407
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13. apr 2023, 07:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?

Indlæg af Bonde407 » 14. apr 2023, 07:48

Takker 😃

Besvar

Tilbage til "Motor"