Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Jeg har haft den OBD optimeret. Men det hjalp ikke overhovedet. :-/
Tak
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tak
Sent from my iPhone using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Okay. En Passat bruger selvfølgelig en lille smule mere brændstof end en Golf (som det også kunne have været).OlsenD skrev:Det er en VW passat 2.0 TDI 140 hk CFFB motor.HansH skrev:1. Hvad er det for en bil ?
2. Er den dieselgate-opdateret ? Hvis ja, hvornår ?
Ja den er opdateret. Mener det var 10/2-17
Men ikke i nærheden af det forbrug du oplever. Det er helt ude i skoven med 10 km/l !!
Min tidligere 2010 med tilsvarende motor (CBAB - eneste forskel er vel S/S?) - kørte meget konstant omkring 18 km/l, dog udelukkende på lange stræk med blandet motorvej/landevej.
Men stadig. Den har aldrig, aldrig nogensinde været i nærheden af 10 km/l, andet end på de første 1000m efter en koldstart.
Ud fra din ugentlige kørestrækning (ca 350km) og sammenholdt med at du har kørt bilen i 6.500km, kan jeg regne ud at du også har haft den i nogle måneder INDEN den blev dieselgate-opdateret 10-2. Korrigér mig hvis jeg tager fejl.
Jeg antager, at billedet har været det samme i al den tid du har haft den - dvs. ingen ændring før/efter dieselgate opdatering ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
dæktryk ? hvor tanker du ? ikke at det i sig selv kan gøre så meget, men er da med til det.
Kørselsstil gør meget mere.
Min touran 170 hk med 485000 bag sig køre mellem 12-20 km alt efter hvordan jeg køre.
sidst var hjem fra Berlig i regnvejr med 130-150 km/t = 12 km/l
den bedste var på vej til Frankrig med 2 voksende og 250 kg. 1260 km på en tank =23,3km/l men kørte også meget økonomisk
Kørselsstil gør meget mere.
Min touran 170 hk med 485000 bag sig køre mellem 12-20 km alt efter hvordan jeg køre.
sidst var hjem fra Berlig i regnvejr med 130-150 km/t = 12 km/l
den bedste var på vej til Frankrig med 2 voksende og 250 kg. 1260 km på en tank =23,3km/l men kørte også meget økonomisk
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Ja du har ret.
Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Dæk tryk er ok.HHKP skrev:dæktryk ? hvor tanker du ? ikke at det i sig selv kan gøre så meget, men er da med til det.
Kørselsstil gør meget mere.
Min touran 170 hk med 485000 bag sig køre mellem 12-20 km alt efter hvordan jeg køre.
sidst var hjem fra Berlig i regnvejr med 130-150 km/t = 12 km/l
den bedste var på vej til Frankrig med 2 voksende og 250 kg. 1260 km på en tank =23,3km/l men kørte også meget økonomisk
Den er med DGS og selv selv jeg køre pænt.
Tak
Sent from my iPhone using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Det skal de jo sigeOlsenD skrev:Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Det er svært at henføre problemet til opdateringen, hvis du ikke har en klar reference før/efter.
Uanset korte ture, så vil jeg sige at den aldrig må komme ned på 10 km/l.
Med mindre det udelukkende er ture som koldstart - 800m ned i Fakta - og så hjem igen.
Spørgsmålet er jo hvor det diesel bliver af.. bliver det rent faktisk sprøjtet ind og forbrændt.. eller forsvinder det et andet sted hen.
Er der ikke noget med at en defekt tandempumpe kan lede det over i motorolien, og at symptomet er stigende oliestand ?
Men det er selvfølgelig temmelig mange liter der skal findes! Virker måske ikke realistisk at det altsammen skulle forsvinde i motorolien
Ville det være en idé at tjekke injektorerne? (det kan du gøre med VCDS)
De relevante måleblokke er railtryk kalibrérpunkt og indsprøjtningsmængde afvigelse.
Jeg kan på ingen måde gøre rede for hvordan værdierne skal tolkes, blot har jeg forstået, at hvis én injektorværdi afviger markant fra de andre, så er der basis for at interessere sig for den.
Og i så fald ville jeg opsøge f.eks. et Bosch værksted, som har ry for at være ret skrappe i dieselmotordiagnosticering. Det er jo også deres stumper meget af det....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 65
- Tilmeldt: 6. nov 2014, 12:49
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 15 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Jeg har samme bil og motor (CFFB). Den blev opdateret tilbage i juni måned sidste år lige da VW-frigav dieselgate opdateringen.
Bilen har kørt 92.000km med mig som fører (111.000km totalt) med et gennemsnit på 17,40km/l.
Efter opdateringen har den kørt ca. 31.000km og med et gennemsnit på 17,6km/l. Den har på de 92000km jeg har haft den, aldring kørt mindre end 14,98km/l i gennemsnit på en tankfuld (en tur hjem fra ferie på motorvejen med tagboks på) eller mere end 19,07km/l. Tanker 55-60l pr. gang.
Så er der langt til de 21,7km/l den er lovet, men er egentligt godt tilfreds.
Alt er gjort op efter hvor meget der er tanket på standeren og kilometer på triptælleren.
Så din er helt sikker ikke "rask".
Bilen har kørt 92.000km med mig som fører (111.000km totalt) med et gennemsnit på 17,40km/l.
Efter opdateringen har den kørt ca. 31.000km og med et gennemsnit på 17,6km/l. Den har på de 92000km jeg har haft den, aldring kørt mindre end 14,98km/l i gennemsnit på en tankfuld (en tur hjem fra ferie på motorvejen med tagboks på) eller mere end 19,07km/l. Tanker 55-60l pr. gang.
Så er der langt til de 21,7km/l den er lovet, men er egentligt godt tilfreds.
Alt er gjort op efter hvor meget der er tanket på standeren og kilometer på triptælleren.
Så din er helt sikker ikke "rask".
_________________________________
2020 Ibiza FR, 115HK, DSG, Full LED
2022 Volvo V60 T6 Recharge Inscription, 340hk
2020 Ibiza FR, 115HK, DSG, Full LED
2022 Volvo V60 T6 Recharge Inscription, 340hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Man blir da helt rørt over VW,s hjælpsomhed, det er lidt mærkeligt at de ikke rynker et bryn når du fortæller dem om din bils forbrug, efter SW opdatering som vel nærmest gør dig til "Danmarks mester" i færrest kørte km pr L Diesel i en 2,0 TDi årgang 2012 , som iflg dem selv burde kører 21,7 km/l.OlsenD skrev:Ja du har ret.
Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Sent from my iPhone using Tapatalk
(10 km/l er jo under det halve, hvor heldig har man lov at være )
No Letting the Old Man In!
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Du skriver du har fået den OBD optimeret.
Du skriver også den er blevet VW opdateret.
Hvad er rækkefølgen på disse to? Først OBD og så VW?
Hvem har OBD optimeret den?
Jeg ville stadig gå efter en tur til Landberg. Alternativt ville jeg ringe til ham først og beskrive problemet. Han kan se alle komponenternes arbejdsbetingelser - og ikke mindst forstå dem,
Ellers ville jeg tage fat i Kim Ritterbusch/RitterSport herinde, og sende den en tur omkring ham.
Det er jo ganske tydeligt at det her ikke bare lige løser sig ved at fylde diesel fra en anden stander på bilen, eller hæve dæktrykket.
Leave it to the experts.
Du skriver også den er blevet VW opdateret.
Hvad er rækkefølgen på disse to? Først OBD og så VW?
Hvem har OBD optimeret den?
Jeg ville stadig gå efter en tur til Landberg. Alternativt ville jeg ringe til ham først og beskrive problemet. Han kan se alle komponenternes arbejdsbetingelser - og ikke mindst forstå dem,
Ellers ville jeg tage fat i Kim Ritterbusch/RitterSport herinde, og sende den en tur omkring ham.
Det er jo ganske tydeligt at det her ikke bare lige løser sig ved at fylde diesel fra en anden stander på bilen, eller hæve dæktrykket.
Leave it to the experts.
Det man siger, er man selv
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Ja de skal nemlig så.HansH skrev:Det skal de jo sigeOlsenD skrev:Jamen men det var kun små ture og jeg har en bemærket at den var SÅ tørstig. Men bemærkede det efter den blev opdateret. Men VW siger det ikke er det software der er lagt i der er problemet. Og de vil ikke gøre mere ved det. :-/
Det er svært at henføre problemet til opdateringen, hvis du ikke har en klar reference før/efter.
Uanset korte ture, så vil jeg sige at den aldrig må komme ned på 10 km/l.
Med mindre det udelukkende er ture som koldstart - 800m ned i Fakta - og så hjem igen.
Spørgsmålet er jo hvor det diesel bliver af.. bliver det rent faktisk sprøjtet ind og forbrændt.. eller forsvinder det et andet sted hen.
Er der ikke noget med at en defekt tandempumpe kan lede det over i motorolien, og at symptomet er stigende oliestand ?
Men det er selvfølgelig temmelig mange liter der skal findes! Virker måske ikke realistisk at det altsammen skulle forsvinde i motorolien
Ville det være en idé at tjekke injektorerne? (det kan du gøre med VCDS)
De relevante måleblokke er railtryk kalibrérpunkt og indsprøjtningsmængde afvigelse.
Jeg kan på ingen måde gøre rede for hvordan værdierne skal tolkes, blot har jeg forstået, at hvis én injektorværdi afviger markant fra de andre, så er der basis for at interessere sig for den.
Og i så fald ville jeg opsøge f.eks. et Bosch værksted, som har ry for at være ret skrappe i dieselmotordiagnosticering. Det er jo også deres stumper meget af det....
Men dyserne er ok. For den skiftede VW på garantien fordi retur løbet var for højt.
Der er ikke diesel i olien er tjekket.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Jeg er enig med AAMS: leave it to the experts.
Din afvigelse er jo så kolossal stor, at der må være noget HELT galt et sted - og derfor også være til at finde. Vi snakker jo ikke 1-2 km/l...
Med VW ude af ligningen ville jeg helt klart vælge at køre til Bosch: https://www.boschcarservice.com/dk/da/v ... ordiagnose
Når din motor så igen (forhåbentlig) performer som den skal, så ville jeg få den optimeret hos Thomas.
Din afvigelse er jo så kolossal stor, at der må være noget HELT galt et sted - og derfor også være til at finde. Vi snakker jo ikke 1-2 km/l...
Med VW ude af ligningen ville jeg helt klart vælge at køre til Bosch: https://www.boschcarservice.com/dk/da/v ... ordiagnose
Når din motor så igen (forhåbentlig) performer som den skal, så ville jeg få den optimeret hos Thomas.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Umiddelbart synes kølevæsketemperaturen ud af køleren at være meget lav - lavere end indsugningslufttemperatur.
Hvis du har en defekt kølevandssensor der konstant melder lav kølevandstemperatur, forbliver motoren i opvarmningstilstand = forhøjet brændstofforbrug.
Kan vognen være bokstunet på kølevandstemperatur?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.HamSjelv skrev:Er det her billede ved driftsvarm motor?
Umiddelbart synes kølevæsketemperaturen ud af køleren at være meget lav - lavere end indsugningslufttemperatur.
Hvis du har en defekt kølevandssensor der konstant melder lav kølevandstemperatur, forbliver motoren i opvarmningstilstand = forhøjet brændstofforbrug.
Kan vognen være bokstunet på kølevandstemperatur?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.
Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Sådan og takHamSjelv skrev:OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.
Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 17. jun 2011, 23:14
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
OlsenD skrev:Sådan og takHamSjelv skrev:OlsenD skrev:Ja den var godt nok kold :-/ nej den er ikke tunet eller noget.
Jeg foreslår du får kontrolleret om den termosensor der måler kølerudgangstemperatur fungerer korrekt. Der foreskrives jo en temperatur på 80 grader på den og der måles ca. 18.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfa
Fik du løst problemet? Og var det termosensoren der var problemet?
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 2. sep 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring
Prøver lige igen.. Fik du løst problemet og var det thermo sensoren til afgang af kølervand der var problemet?
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 22. maj 2020, 22:47
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Vw 2.0tdi 140hk CFFB Diesel forbrug partikelfilter erfaring
Var der nogle der fandt en løsning har en passat b7 1,6 tdi der kun køre 14 kml ved 110 på motorvejen ingen fejlkoder ligner der er nulstillet partikekfilter