Uløselig ladetryks problem

Besvar
Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 12:43

Hej.
Har en A4 B5 1.8T.
Har et problem som jeg ik helt kan løse, selvom jeg har en del gode spor at gå efter.
Mellem 2-3000rpm (altså hvor ladetrykket er højeste) har den ujævn ladetryk, men kan både høre det på motorlyden men også mærke små ryk. På uret svinger den mellem 1 og 1,3bar.

Piller jeg N75ventilen fra, så den kun lader 0,3bar, så køre den helt ren. Så må ha noget med det høje tryk af gøre.
Køre med 99 oktan, hvis jeg skifter til 95oktan, bliver det MEGET værre.
Tager det et stykke vacum slange og sætter en bolt i, og piller blowoffen fra, så trækker den HELT rent.

Har lige prøvet med en Forge Recirkulering, hjalp ikke, inden det havde jeg en ukendt Recirkulering ventil, og før det std. Recirkulering ventil. Der er ik rigtig forskel på de 3 ventiler, fjederen er ca lige stram.

Der er kun en ting jeg mangler at prøve, men som jeg ik kan komme til, pga jeg ingen lift har.

Ejeren før mig, har flyttet ventilen, så sidder på modsatte ende af retur slangen, altså helt oppe ved turbo indsugnigen.
Min teori går så på, at trykket forstyrre min N75 ventil.
For da jeg prøvede med nummer 2 nye n75 ventil blev problemet nemlig lidt værre(Ka være den sidder mere "forkert" iforhold til blowoffen, da jeg skiftede den.
Men syntes selv min teori har mange punkter, som gør det ik kan passe, fx. føre retur røret jo alligevel tilbage samme sted, der er bare lidt længere?
Og hvad har det med benzinen at gøre?

Hva siger i, skal jeg prøve at flytte den ned på den org. placering?
Eller er der andre ting jeg bør prøve først?

Prøvede også med en HKS kopi, men det kunne den slet slet ikke lide, den hakkede på en helt anden måde, og trak ikk ordentligt, dog havde den holdt stille i over 2 måneder der, så kan være mange andre grunde til den ik gad køre med hks´en.
Fjederen i en hks kopi, er meget strammere end mine Recirkulering, men har lidt på fornemmelsen at en strammer fjeder måske også kan hjælpe på problemet.
Håber i kan hjælpe mig.
Har haft 2 forskellige mekker til at kigge på det, ingen har kunne løse det, dog er der ingen som har prøvet at flytte ventilen tilbage til org. placering..

Håber virkelig i kan hjælpe mig.

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af brianaxel » 15. feb 2009, 16:48

Hvad siger VAGcom?
Har du tjekket alle slanger og rør i tryksystemet for utætheder? Få det evt. gjort professionelt.
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 17:25

Vagcom siger ik noget.
Alle slanger er tjekker, af begge mekkkere der har kigget på bilen.

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af brianaxel » 15. feb 2009, 17:42

Er den chippet?
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 18:12

Ja men den gjorde det også inden :)

vag18t
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af vag18t » 15. feb 2009, 21:19

det lyder på mig som din blow off ventil ikke kan holde lukket ved højt ladetryk. havde selv problemet engang på min golf. min havde sådan en sjov lyd som en kraftig vind der kom i ryk (svært at forklare) det sagde sjuv sjuv sjuv. det var lige omkring maks moment det startede blev så lidt værre som omdr. steg hvorefter det blev bedre igen efter 5000 omdr ca.

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 22:28

Tja. Bare mærkeligt at den ikke gør det, hvis jeg piller vacumslangen af?

vag18t
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af vag18t » 15. feb 2009, 22:50

nej det synes jeg ikke det gør. når du tager vaccum slangen af vil blow off ventilen bare blive blæst op da der er mindre modstand på stemplet. når du har slangen på vil stemplet i blow off stå og klapre når det samme vil dit ladetryk. jeg købte en justerbar ventil og så var den fikset, men det tog skam sin tid at finde fejlen, troede først det var turboen der slog tilbage. du har jo selv været inde på at fjedren i blow off skulle være strammere. prøv evt. at pille blow off helt af og proppe hullet til, men kør ikke for længe med det da det skader turboen.

husk skal det være rigtigt skal blow off side ca. 15-25cm fra gasspjæld der skal selvfølgelig tages vaccum på manifoldet efter gasspjældet
n75 ventil: trykket SKAL tages LIGE efter turbo op til n75 ventilen.

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 23:16

vag18t skrev:nej det synes jeg ikke det gør. når du tager vaccum slangen af vil blow off ventilen bare blive blæst op da der er mindre modstand på stemplet. når du har slangen på vil stemplet i blow off stå og klapre når det samme vil dit ladetryk. jeg købte en justerbar ventil og så var den fikset, men det tog skam sin tid at finde fejlen, troede først det var turboen der slog tilbage. du har jo selv været inde på at fjedren i blow off skulle være strammere. prøv evt. at pille blow off helt af og proppe hullet til, men kør ikke for længe med det da det skader turboen.

husk skal det være rigtigt skal blow off side ca. 15-25cm fra gasspjæld der skal selvfølgelig tages vaccum på manifoldet efter gasspjældet
n75 ventil: trykket SKAL tages LIGE efter turbo op til n75 ventilen.
Er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener?
"når du tager vaccum slangen af vil blow off ventilen bare blive blæst op da der er mindre modstand på stemplet"
Nu ved jeg ik om jeg har monteret lortet rigtig, men har sat det sådan, at trykket blæser ind i blowoffen og er med til at klemme stemplet ned og lukke tæt, på den anden side er der jo sug, så der bliver stemplet suget ind, mens trykket skubber på den anden side, altså er den total tæt, og åbner ikke, når man tager vacumslangen af. (Håber du forstod, kan ik lige se hvordan ventilen kan åbne ved at pille vacum af?)
Ellers forstår jeg godt nok ik lige hva du mener?:)

Ang alt det andet, går ud fra at det hele sidder rigtig, da alt er std.

vag18t
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af vag18t » 15. feb 2009, 23:22

hov hov stop en halv jeg tror du har vendt blow off forkert.....................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! den skal vende sådan så stenplet bliver trykket op ved ladetryk og når stemplet er trykket op skal luften ledes videre over i luftfilterkassen eller slangen før turbo.

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 15. feb 2009, 23:33

Er du 100% på det?
For fx. ved en HKS kopi, vender den lige sådan som jeg har vendt den, dog med den forskel, at den lufter i det fri, hvor min går ind i røret før turbo´en.
http://shop.scanturbo.dk/images/product ... 15a748.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sådan en forge her, trykket kommer ind højre side, og lufter ud i bunden. Og bar så der ingen tvivl er, så bliver stemplet suget opad.

Og det er samme måde, som hks
http://www.temple-tuning.co.uk/ekmps/sh ... ekm%5D.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Trykket ind i bunden, og stempel bliver trukket mod højre.

Men sidder sgu og bliver helt i tvivl.
For på det her billede, ligner det er trykket skal ind i bunden, og ud af siden. Og så skal den jo vende modsat?
Hmm hva er rigtig og hvad er forkert?
http://www.cutawaycreations.com/IMAGES/ ... image1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

vag18t
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af vag18t » 15. feb 2009, 23:43

på den forge du linker til skal trykrøret monteres i BUNDEN så overtrykket kommer ud i siden husk blow off handler om at lukke overtrykket ud på den org. skal trykslangen gå på i bunden lige som på den forge du linker til og overtrykket ud af siden og videre over i luftfiltret eller slangen før turbo.

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 16. feb 2009, 00:17

Jeg prøver lige imorgen, hvis det ik hjælper, kan jeg jo altid vende den om igen:)
Har bar fornemmelse af at mit problem bliver værrer, for den lufter jo fint som den er monteret nu.
Gør den selvfølgelig også når jeg vender den, men så vil den jo ha nemmere ved at stå og åbne og lukke.
Men what the hell, prøver det lige imorgen.

vag18t
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af vag18t » 16. feb 2009, 00:28

nej for har du den lille vaccum slange monteret kommer der samme tryk på begge sider af membramen og så vil fjedren holde stemplet lukket. når så du slipper gassen vil der kommet et vaccum i den tynde vaccum slange og så kommer der ladetryk fra den ene side og vaccum fra den anden og så lufter den ud. den skal 100% have ladetryk i bunden og udluftning gennem siden hvis den er org. eller magen til den forge. jeg har rodet en del med den slags så det er jeg 100% sikker på. grunden til din bil kørte dårligt med den åbne ventil er at lmm fucker op da den har beregnet benzinmængden ud fra den luft der er suset forbi og så lukke du lidt luft ud den vej. stemplet på blow off står nemlig åbent i tomgang det skal det gøre, men det var en bi-ting som svar på tidligere problem med åben blow off ventil.

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 16. feb 2009, 16:32

Det hjalp ikke. tvært imod.
Prøvede at skaffe en strammere fjeder, ja den var faktis så stram, at den næsten skulle op i maks rpm, før den kunne åbne. Det hjalp heller ikke.

Tror den står og åbner og lukker, lige ved de der 2-3000rpm.
Hmm hva fanden gør jeg..

Har en ekstra motorstyring til at ligge her hjemme, kan jeg bar smide den i uden videre? Den er ikke chippet, og skulle stamme fra samme slags bil, som min. Tror at hvis jeg sænker ladetrykket, så forsvinder problemet også.

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af brianaxel » 16. feb 2009, 17:48

Det kan være din N249 ventil. Læs en bypass løsning her:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1363448" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af brianaxel 16. feb 2009, 19:15, rettet i alt 1 gang.
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Flexxer
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15. feb 2009, 12:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Uløselig ladetryks problem

Indlæg af Flexxer » 16. feb 2009, 18:33

Hvad gør den/hvilken funktion har den?
Er ik vildt god til engelsk.
Edit. ud fra det jeg har læst, og kunne forstå, så lyder det til de fleste har samme problem som mig, eller noget i den stil ihvertfald :)

Jeg prøvede også at tage en vacum slangen ind i bilen,og side og mærke hvordan trykket er, altså om den på noget tidspunk laver vacum, og det gør den ikke. Så kan ik være fordi den bliver suget op, imens den danner tryk.

Hvilket bar gør det hele værre.
For har jo monteret min bov ventil "forkert" Altså sådan at hvis man tager vacum fra, så bliver den bar ved med at være lukket,og den trækker jo rent, når man tager vacum fra, men har jo lige fundet ud af, at der på intet tidspunkt er vacum under acc.
Så ved sgu ik hvad der for den til at åbne? :S Og mit bedste bud indtil videre er at den åbner under acc, og lukker trykket ud.

Besvar

Tilbage til "Motor"