Side 40 af 40

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 20. maj 2022, 11:08
af Charlimike
HansH skrev:
20. maj 2022, 11:02
Efter at have læst CJ23 dokumentet, vurderer jeg ikke umiddelbart at denne aktion er en del af dieselgate-sagskomplekset.
Er på vej ud og hente bilen, det er også min konklusion. Og min har ikke scr kat, så heller ikke ramt der. De skyder godt nok med spredhagl i den aktion.

Update: Seat bekræfte at dette ikke er en diesel gate opdatering, på trods at værkfører tilsynelandende rente med en halv vind i tlf.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 7. mar 2024, 21:20
af DangerDane
Lige et spørgsmål og undskyld for at genoplive en gammel tråd. Er der nogen mulighed for efterfølgende at konstaterer om en given dieselbil har været DG opdateret eller ikke?. For mit vedkommende ville jeg betragte det som en værdiforringelse kontra at få en der er sluppet :)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 7. mar 2024, 22:23
af HansH
DangerDane skrev:
7. mar 2024, 21:20
Lige et spørgsmål og undskyld for at genoplive en gammel tråd. Er der nogen mulighed for efterfølgende at konstaterer om en given dieselbil har været DG opdateret eller ikke?.
Du mener hvis den har været opdateret, og siden rullet tilbage til ori ... om man kan se det ?

Det kan du ikke.
Flash counter på ECU'en vil vise at den har været flashet X antal gange, men det kan ikke bruges til ret meget. Der er ingen historik på hvad den har været flashet med.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 8. mar 2024, 00:57
af KMDTHY
Man kan vel udlæse om den kører med opdateringen lige her og nu. Men man kan selvfølgelig ikke vide om den har kørt med DG software 100.000 km for at så blive flashet tilbage... men... dem er der næppe mange af.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 8. mar 2024, 06:48
af HansH
KMDTHY skrev:
8. mar 2024, 00:57
Man kan vel udlæse om den kører med opdateringen lige her og nu. Men man kan selvfølgelig ikke vide om den har kørt med DG software 100.000 km for at så blive flashet tilbage...
Præcis.
Det er let at se aktuel stand.
Men historikken kan man ikke få.

Altså - det er da muligt, at en med adgang til det komplette binære image i ECUen kan finde nogle spor der fortæller det. Men så er vi i hvert fald nede på et plan hvor både VCDS og vi andre "almindelige mennesker" ikke kan nå ind.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 10. mar 2024, 21:18
af DangerDane
HansH skrev:
7. mar 2024, 22:23
Du mener hvis den har været opdateret, og siden rullet tilbage til ori ... om man kan se det ?

Det kan du ikke.
Flash counter på ECU'en vil vise at den har været flashet X antal gange, men det kan ikke bruges til ret meget. Der er ingen historik på hvad den har været flashet med.
Nej bare om den var været opdateret og modificeret og stadig kører rundt med "lorte" opdateringen :)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 10. mar 2024, 21:32
af HansH
DangerDane skrev:
10. mar 2024, 21:18
HansH skrev:
7. mar 2024, 22:23
Du mener hvis den har været opdateret, og siden rullet tilbage til ori ... om man kan se det ?
Nej bare om den var været opdateret og modificeret og stadig kører rundt med "lorte" opdateringen :)
Okay, jamen det er meget let at se med VCDS, OBD11 osv.
Hvis sw version i ECUen er 9977 og op, så er det dieselgate opdateringen.

(9977 er umiddelbart det laveste versionsnummer jeg kender for DG opdateringen. Med forbehold for at der kunne findes lavere til nogle modeller .. men så vil de hedde 9976, 9975 osv. I hvert fald 9977 og højere, så kan du være sikker på det er DG sw).

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 07:42
af Nicklossi
HansH skrev:
10. mar 2024, 21:32
DangerDane skrev:
10. mar 2024, 21:18
HansH skrev:
7. mar 2024, 22:23
Du mener hvis den har været opdateret, og siden rullet tilbage til ori ... om man kan se det ?
Nej bare om den var været opdateret og modificeret og stadig kører rundt med "lorte" opdateringen :)
Okay, jamen det er meget let at se med VCDS, OBD11 osv.
Hvis sw version i ECUen er 9977 og op, så er det dieselgate opdateringen.

(9977 er umiddelbart det laveste versionsnummer jeg kender for DG opdateringen. Med forbehold for at der kunne findes lavere til nogle modeller .. men så vil de hedde 9976, 9975 osv. I hvert fald 9977 og højere, så kan du være sikker på det er DG sw).
Hvis nu man hypotetisk har en bil, der er blevet opdateret til DG software, men efterfølgende har fået feks en Landberg fil - vil den så stadig hedde 976x, eller vil den typisk hedde noget helt andet?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 07:44
af Watcher
Nicklossi skrev:
HansH skrev:
10. mar 2024, 21:32
DangerDane skrev:
10. mar 2024, 21:18
Nej bare om den var været opdateret og modificeret og stadig kører rundt med "lorte" opdateringen :)
Okay, jamen det er meget let at se med VCDS, OBD11 osv.
Hvis sw version i ECUen er 9977 og op, så er det dieselgate opdateringen.

(9977 er umiddelbart det laveste versionsnummer jeg kender for DG opdateringen. Med forbehold for at der kunne findes lavere til nogle modeller .. men så vil de hedde 9976, 9975 osv. I hvert fald 9977 og højere, så kan du være sikker på det er DG sw).
Hvis nu man hypotetisk har en bil, der er blevet opdateret til DG software, men efterfølgende har fået feks en Landberg fil - vil den så stadig hedde 976x, eller vil den typisk hedde noget helt andet?
Som udgangspunkt nedgradere vi altid inden vi laver fil. Dvs kommer du med 9977+ smider vi nyeste ikke DG sw ind først og fjerner evt indsats ved LMM og SÅ laver vi den nye sw…


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 07:56
af Nicklossi
Watcher skrev:
11. mar 2024, 07:44
Nicklossi skrev:
HansH skrev:
10. mar 2024, 21:32


Okay, jamen det er meget let at se med VCDS, OBD11 osv.
Hvis sw version i ECUen er 9977 og op, så er det dieselgate opdateringen.

(9977 er umiddelbart det laveste versionsnummer jeg kender for DG opdateringen. Med forbehold for at der kunne findes lavere til nogle modeller .. men så vil de hedde 9976, 9975 osv. I hvert fald 9977 og højere, så kan du være sikker på det er DG sw).
Hvis nu man hypotetisk har en bil, der er blevet opdateret til DG software, men efterfølgende har fået feks en Landberg fil - vil den så stadig hedde 976x, eller vil den typisk hedde noget helt andet?
Som udgangspunkt nedgradere vi altid inden vi laver fil. Dvs kommer du med 9977+ smider vi nyeste ikke DG sw ind først og fjerner evt indsats ved LMM og SÅ laver vi den nye sw…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil der så stå en helt anden software version, eller vil det stadig ligne at den har den originale software installeret?

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 08:01
af HansH
Nicklossi skrev:
11. mar 2024, 07:56
Watcher skrev:
11. mar 2024, 07:44
Nicklossi skrev:
Hvis nu man hypotetisk har en bil, der er blevet opdateret til DG software, men efterfølgende har fået feks en Landberg fil - vil den så stadig hedde 976x, eller vil den typisk hedde noget helt andet?
Som udgangspunkt nedgradere vi altid inden vi laver fil. Dvs kommer du med 9977+ smider vi nyeste ikke DG sw ind først og fjerner evt indsats ved LMM og SÅ laver vi den nye sw…


Sent from my iPhone using Tapatalk
..... vil det stadig ligne at den har den originale software installeret?
This ^^^^

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 08:02
af Watcher
Nicklossi skrev:
Watcher skrev:
11. mar 2024, 07:44
Nicklossi skrev: Hvis nu man hypotetisk har en bil, der er blevet opdateret til DG software, men efterfølgende har fået feks en Landberg fil - vil den så stadig hedde 976x, eller vil den typisk hedde noget helt andet?
Som udgangspunkt nedgradere vi altid inden vi laver fil. Dvs kommer du med 9977+ smider vi nyeste ikke DG sw ind først og fjerner evt indsats ved LMM og SÅ laver vi den nye sw…


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil der så stå en helt anden software version, eller vil det stadig ligne at den har den originale software installeret?
Der står det vi nu lægger i.. havde en Leon forleden, den kom med 9977, jeg smed 9971 i, så nu vil den siger 9971 hvis du udlæser sw i den.

Men altså det er et overstået kapitel det der.. I starten fik jeg flere breve fra vw kom og få lavet din bil(poloen) jeg ignorerede dem bare, der kommer ingen breve mere og ingen synshaller tjekker om der lavet DG eller ej..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 08:07
af HansH
Watcher skrev:
11. mar 2024, 08:02
Men altså det er et overstået kapitel det der.. I starten fik jeg flere breve fra vw kom og få lavet din bil(poloen) jeg ignorerede dem bare, der kommer ingen breve mere og ingen synshaller tjekker om der lavet DG eller ej..
Præcis.

Mig bekendt har ingen synshaller nogen sinde interesseret sig en tøddel for hele den farce.
Der blev angiveligt sat et system op som synshallerne kunne slå op i ... en slags "sort liste" over uopdaterede biler ... og der blev truet med bål og brand (læs: synsdumpning) hvis man kom til syn og stod på den liste.
Men jeg har ikke hørt at noget af det nogen sinde har udmøntet sig i konsekvenser.

Jeg gjorde som Watcher - ignorerede bare indkaldelse og rykkere.
Hver gang jeg var på aut værksted, og de kunne se den ikke var opdateret, og derfor tilbød at gøre det, afslog jeg høfligt men bestemt.

Som tidligere berettet havde jeg anskaffet mig en backup-ECU og fået den klonet fra min originale, så jeg havde to identiske ECUer at kunne swappe med.
HVIS jeg var blevet tvunget af systemet til opdatering, så var jeg kørt hen til opdatering med den ene ECU, og ved hjemkomst var den blevet pillet ud og lagt på hylden, for kun lige kortvarigt at blive monteret når jeg efterflg skulle til syn.
Men alt det blev altså heller ikke nødvendigt.

Ingen snakker overhovedet om dieselgate mere. Det er vand under broen, og blot et afsnit i bilindustriens historie.

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 12:22
af Nicklossi
Så softwaren står stadig som værende et originalt “nummer”?

Det jeg spørger om er nok, om der feks kommer til at stå “Landberg tjuptjuning 2.0.1” eller sådan noget, så det springer lige i øjnene på en der kigger efter det? 😄

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 12:45
af HansH
Nicklossi skrev:
11. mar 2024, 12:22
Så softwaren står stadig som værende et originalt “nummer”?

Det jeg spørger om er nok, om der feks kommer til at stå “Landberg tjuptjuning 2.0.1” eller sådan noget, så det springer lige i øjnene på en der kigger efter det? 😄
Nej - Der står ikke "Landberg chiptuning" når man laver en autoscan med VCDS .. :D

Jeg vil dog hejse et lille bitte flag.
Både VCDS og original tester kan udføre noget der hedder et "Readiness check" på motorstyringen.
Den tjekker en hel masse ting .... og fortæller så om den er glad for hvad den finder.
De ting Thomas laver, har indflydelse på det Readiness check. Det er således hans opgave at se til, at ECUen efter tuning kan bestå det check.
Jeg fik på et tidspunkt en fil til min uTune, hvor den efter flashing til ECU ikke bestod det check.
Han rodede lidt med det, men kunne ikke lige se hvorfor den ikke gik igennem. Jeg bad ham droppe at bruge mere tid på det, da jeg var ligeglad.

Herunder kan ses hvordan det hh.vis skal se ud ... og hvordan det ikke skal se ud.
Det er klart, at når man har et tjek der kan udføres med ét tryk på en knap, og med et bredt tilgængeligt tool som VCDS .. så vil det være smartest at den suser lige igennem det med flying colors. Det er lidt for åbenlyst hvis den dumper det tjek, vil jeg sige.
Så det kan man da evt lige spørge til, hvis man er henne og få optimeret sin bil ....... om man efter endt arbejde lige kunne få kørt et Readiness tjek i VCDS, for at se hvordan det falder ud.

Readiness_green.jpg
Readiness_green.jpg (42.42 KiB) Vist 674 gange
Readiness_red.jpg
Readiness_red.jpg (43.12 KiB) Vist 674 gange

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 13:18
af Nicklossi
Det er god viden - endnu en gang tak :)

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

: 11. mar 2024, 14:27
af DangerDane
HansH skrev:
11. mar 2024, 12:45
Både VCDS og original tester kan udføre noget der hedder et "Readiness check" på motorstyringen.
Den tjekker en hel masse ting .... og fortæller så om den er glad for hvad den finder.
De ting Thomas laver, har indflydelse på det Readiness check. Det er således hans opgave at se til, at ECUen efter tuning kan bestå det check.
Og det er DET de vil til at kontrollere ved vejside kontroller når politiet stopper en bil i forbindelse med det her med tunede biler også. På med en dertil beregnet tester, fejler bilen en readiness så ryger den på et fejeblad og du kan få lov til at betale for at politiet tager din motorstyring mv. Går den igennem uden anmærkninger (tunet eller ej) så ser det på papiret ud til at den er ok og du får formentlig lov til at kører videre så længe dit motorrum ikke skriger på at du har haft konstruktive ændringer :)
Watcher skrev:
11. mar 2024, 08:02
Men altså det er et overstået kapitel det der.. I starten fik jeg flere breve fra vw kom og få lavet din bil(poloen) jeg ignorerede dem bare, der kommer ingen breve mere og ingen synshaller tjekker om der lavet DG eller ej..
Det ved jeg godt ;). Men jeg vil bare personligt IKKE eje eller have en brugt bil der har kørt fra omkring 2016 og til nu med en eller anden lorte opdatering der formentlig slider mere på motor osv. Så var mest nysgerrig på hvordan man evt lokaliserede sådan en bil i forbindelse med en prøvekørsel og så takkede nej tak såfremt den kørte med 9977, men formoder at man kan udlæse software versionen med VCDS?