Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 29. jan 2017, 12:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Bilen: seat cordoba vario 1.9tdi 2001
jeg står i den irriterende situation at min bil, efter utallige forsøg, ikke vil starte.
Dette indlæg er sidste forsøg inden den kommer på værksted, så jeg håber at kunne finde en løsning, der er billigere end værksted.
Problemet opstod en morgen, hvor jeg med hverken min hovednøgle eller reservenøgler, kunne starte bilen. Den startede, og var i gang, men slukkede efter bare et sekund, som om man drejede nøglen fra tænding med det samme.
Jeg prøvede igen samme dag om aftenen, efter tyve forsøg hvor jeg forsøgte at fjerne variabler, satte jeg mig på bagsædet (over tanken), og snakkede i telefon i 10 min... Har ingen ide om hvorfor, men efter det, startede bilen med det samme da jeg drejede nøglen. Derefter kunne jeg starte og slukke som jeg ville, og kørte en problemfri tur på 20 km. Efter det overvejede jeg mest af alt at ringe efter en clairvoyant, der kunne jage de onde ånder ud af min bil der synes at plage den - men mon ikke det er noget el.
Jeg har tjekket alle sikringer, også med multimeter, uden at finde en dårlig sikring.
Har ladet batteri og prøvet med startkabler, uden held, så det er ikke batteri.
Har skiftet afbryderventilen ved indsprøjtningsanlægget, og fandt at o-ringen svømmede rundt i bunden, ny ventil løste dog ikke problemet.
Troede at motoren ikke fik diesel, pga. Dårligt filter, har skiftet filteret og udluftet, og den får diesel, vil alligevel ikke køre. Ingen bobler i slangen
startspærrelampen blinker ikke, og det løser ikke problemet når jeg bruger reservenøglen - en googlesøgning viste ellers at det tidligere har været et problem for mange andre.
Glødepærelampen blinker - men det kan jo betyde mange ting
det kunne jo være rart med nogle fejlkoder, men min mobilscanner fra hansen og en billig ebayscanner, melder fejl (kan ikke etablere forbindelse til ecu). Håber på at et værksted kan læse koder med deres prof. Scanner.
Jeg tror umiddelbart at det er et dårligt relæ eller en løs forbindelse, nogle af jer der har erfaringer med samme problem?
På forhånd tak for hjælpen
jeg står i den irriterende situation at min bil, efter utallige forsøg, ikke vil starte.
Dette indlæg er sidste forsøg inden den kommer på værksted, så jeg håber at kunne finde en løsning, der er billigere end værksted.
Problemet opstod en morgen, hvor jeg med hverken min hovednøgle eller reservenøgler, kunne starte bilen. Den startede, og var i gang, men slukkede efter bare et sekund, som om man drejede nøglen fra tænding med det samme.
Jeg prøvede igen samme dag om aftenen, efter tyve forsøg hvor jeg forsøgte at fjerne variabler, satte jeg mig på bagsædet (over tanken), og snakkede i telefon i 10 min... Har ingen ide om hvorfor, men efter det, startede bilen med det samme da jeg drejede nøglen. Derefter kunne jeg starte og slukke som jeg ville, og kørte en problemfri tur på 20 km. Efter det overvejede jeg mest af alt at ringe efter en clairvoyant, der kunne jage de onde ånder ud af min bil der synes at plage den - men mon ikke det er noget el.
Jeg har tjekket alle sikringer, også med multimeter, uden at finde en dårlig sikring.
Har ladet batteri og prøvet med startkabler, uden held, så det er ikke batteri.
Har skiftet afbryderventilen ved indsprøjtningsanlægget, og fandt at o-ringen svømmede rundt i bunden, ny ventil løste dog ikke problemet.
Troede at motoren ikke fik diesel, pga. Dårligt filter, har skiftet filteret og udluftet, og den får diesel, vil alligevel ikke køre. Ingen bobler i slangen
startspærrelampen blinker ikke, og det løser ikke problemet når jeg bruger reservenøglen - en googlesøgning viste ellers at det tidligere har været et problem for mange andre.
Glødepærelampen blinker - men det kan jo betyde mange ting
det kunne jo være rart med nogle fejlkoder, men min mobilscanner fra hansen og en billig ebayscanner, melder fejl (kan ikke etablere forbindelse til ecu). Håber på at et værksted kan læse koder med deres prof. Scanner.
Jeg tror umiddelbart at det er et dårligt relæ eller en løs forbindelse, nogle af jer der har erfaringer med samme problem?
På forhånd tak for hjælpen
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Relæ 109 ved sikrings boksen. Dårlige lodninger. Det er et bud.
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2173
- Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 55 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
det kan være det er startspærren den er galt med. Måske det kan være transponderen som er defekt...
Den gør ihvertfald at den starter op og går ud hurtig igen...
Den gør ihvertfald at den starter op og går ud hurtig igen...
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
+ 1 på dårligt relæ, du kan evt prøve næste gang at den ikke vil starte prøve at rykke lidt ved de multistik der sidder under instrumentpanel samt dem ved sikringsboksen, det er ofte en dårlig forbindelse i ældre bilers stiksamlinger mm, som der laver den slags "spøgelses" problemer.
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 29. jan 2017, 12:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Glad for nogle flere bud
har lige tjekket relæ 109 med multimeter, og der er forbindelse hvis jeg giver det 12v. Men når i skriver, lyder det som om i mener at det er de ledninger der leder op til fatningen, hvor der er en svag lodning, korrekt?
Har lige taget kontakt til en fra brønderslev med fejlkodelæser, så må vi se...
Kan det godt være startspærreren hvis den ikke lyser med startspærrerlampen? For jeg er helt enig i at det kunne lyde som en startspærrerfejl, men det undrer mig at lampen ikke lyser for at melde fejl.
- nogle måder at teste startspærreren, udover at bruge reservenøglen?
har lige tjekket relæ 109 med multimeter, og der er forbindelse hvis jeg giver det 12v. Men når i skriver, lyder det som om i mener at det er de ledninger der leder op til fatningen, hvor der er en svag lodning, korrekt?
Har lige taget kontakt til en fra brønderslev med fejlkodelæser, så må vi se...
Kan det godt være startspærreren hvis den ikke lyser med startspærrerlampen? For jeg er helt enig i at det kunne lyde som en startspærrerfejl, men det undrer mig at lampen ikke lyser for at melde fejl.
- nogle måder at teste startspærreren, udover at bruge reservenøglen?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Det er inde i relæet at den løse lodning/brændte forbindelse du kan prøve om det lugter brændt eller se det ved at pille relæet ud af stik åbne det og se om noget ser brændt ud, de dårlige måske "irrede" sikringer /stikforbindelser kan være i forbindelse med sikrings/relæ boks eller kabelsamlinger under instrument /over pedaler i det område er der meget fugt specielt på denne årstid, med vådt fodtøj etc.
Nogen har held med at af og påsætte det store stik på Ecu og demed løse den sporadiske tilstand som en halvdårlig/irrede forbindelse kan gi.
Nogen har held med at af og påsætte det store stik på Ecu og demed løse den sporadiske tilstand som en halvdårlig/irrede forbindelse kan gi.
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 29. jan 2017, 12:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Tak for svar ESN.
Relæet ser ud til at have det fint da jeg åbnede det, og det er et gråt relæ, der burde holde bedre end de gamle sorte 109 relæer.
Lidt et dumt spørgsmål, men hvor sidder ECU'en? Jeg kan bare ikke finde den. Er det under forsædet eller...?
Relæet ser ud til at have det fint da jeg åbnede det, og det er et gråt relæ, der burde holde bedre end de gamle sorte 109 relæer.
Lidt et dumt spørgsmål, men hvor sidder ECU'en? Jeg kan bare ikke finde den. Er det under forsædet eller...?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Jeg kender ikke din model, på de fleste Audi/skoda , sidder den ude i "vandkassen"under torpedostykke ved viskermotor i føreside af bilen.
No Letting the Old Man In!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Kalundborg
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Seku
Kan det ikke være pumpen?
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine
VW UP! 2013 60HK CHY Engine
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 1. mar 2019, 22:53
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Hej fandt i ud af hvad der gjorde at den stoppede med det samme efter start, jeg har samme problem på min Sharan 2,0 den starter som den skal men 1 sekund efter stopper den, kan gøre det 4-7 gange før den kører, men det bliver værre ;-( glødetråd blinker.
- Morten16v
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Det lyder rigtig meget som startspærre. Har du en ekstra nogle du kan prøve med? Så kun du udelukke om den har tabt nøglekoden.
Porsche Tekniker.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 19. jul 2016, 16:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Jeg prøver også lige at prikke til denne tråd, da jeg har et problem der læner sig meget op af dette - Blev der fundet en løsning?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 11. maj 2020, 22:03
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Jeg kender problemet fra gamle Audier. Det var altid dårlig forbindelse mellem transponder og startspærre. Jeg testede det gerne ved at give rattet et godt slag med hånden og så prøve at starte. Hvis den så startede vidste jeg at stikforbindelser skulle renses.
Mvh. Gert
Mvh. Gert
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 8 times
Re: Startproblemer: Motor Starter, Men Slukker Efter Et Sekund
Jeg havde en Octavia 1.6 TDi, der gjorde det samme. Det var motorstyringen der lukkede ned pga. defekt EGR ventil.