A6 4G Partikelfilter askemængde

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af Allanxx » 30. dec 2018, 17:19

Jeg ville lige tjekke hvor meget der er i partikelfilteret. Men jeg syntes der er en masse tal og kigge på.
Askemasse: er det det der er i partikelfilter nu?
Sodmasse beregnet: er det hvad den skal op på før den starter på at regenerere?
Sodmasse målt: er det hvad der er i den nu?
Og hvad er max ca. før den er fyldt?
Vedhæftede filer
ScreenHunter_05 Dec. 30 17.08.jpg
ScreenHunter_05 Dec. 30 17.08.jpg (39.38 KiB) Vist 2330 gange
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 30. dec 2018, 19:37

Allerførst: (og det er vigtigt at forstå)
Alle disse tal er beregnede tal.
Dvs VW har eksperimenteret sig frem til hvor meget sod der dannes under forskellige driftbetingelser for hver liter forbrændt brændstof, og så ganger de bare op.
Virkeligheden kan se anderledes ud, hvis man skærer dit filter op og kigger hvordan det ser ud indeni.

Nu kan jeg ikke se IDE numrene.. Du skulle lige have flyttet skillevæggen lidt, så havde det været lettere at henvise til :)
Men here goes:

askemængde = aktuel fyldningsgrad af dit DPF. Dvs dette er den massemængde der er akkumuleret over tid. Det er materiale der ikke kan oxyderes ved en regenering - typisk tungmetaller fra motorolien, som har et langt højere smeltepunkt end sod. Det er dette materiale der ender med at tage livet af dit filter en dag, hvor det er så stoppet af tungmetaller at en regen ikke længere kan skabe fri passage (da den kun kan oxydere sod).

Sodmasse beregnet = aktuel sodmængde i dit DPF, akkumuleret siden sidste regenerering. Når værdien når et vist punkt, startes en aktiv regen. Igen - det er den beregnede mængde, ud fra hvor meget brændstof du har futtet af.

Sodmasse målt = den sodmængde differenstrykmåleren rapporterer der må være i filtret, ud fra det modtryk den måler. Modtrykket stiger med ophobning af sod.

Max beregnet fyldmængde er 175ml eller 80gram. Den askekoefficient VW arbejder med hedder 0,0046. Dvs 175ml * 0,0046 == 80g

Men forstå det ret.
De 175ml/80g er kun en estimeret værdi.
Der er masser af biler der fortsætter længe efter at disse værdier er opnået, og så tæller de bare videre deropad, uden at dit DPF er clogged.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 30. dec 2018, 19:46

Når den kan køre 614+ km per regen, så fejler det ihvertfald ikke noget lige nu.
Jeg vil tro dit filter er halvfuld.

Hans mener vist 175 ml og ikke 17175 ml (som han også selv skriver senere).
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 30. dec 2018, 19:49

i-s skrev:
30. dec 2018, 19:46
Hans mener vist 175 ml og ikke 17175 ml (som han også selv skriver senere).
Pianisten ramte lige et par tangenter eller tre for meget i det anslag der :)
Er rettet nu.
These users thanked the author HansH for the post:
i-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af Allanxx » 2. jan 2019, 13:09

Takker, så blev jeg lidt klogere.
Jeg regnede også med at det var en beregnet mængde.
Men jeg undrer mig bare lidt over strækningen på de 600km for den var i gang med regenerering forleden da jeg kom hjem, og det mener jeg også den var et par dage el. 3 forinden. Blæseren kørte i hvert fald på fuld drøn 5-10min efter bilen blev stoppet.
Men de 600km er måske siden den sidste succesfulde regenerering?
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 2. jan 2019, 16:25

Det tal der hedder strækning siden sidste regenerering, er distancen du har kørt siden seneste aktive regen blev færdiggjort.

Under aktiv regen er temp i DPF 620 grader.

Passiv regen er når du giver den så meget havre over en længere strækning, at temp i DPF kommer derop hvor sodpartikler oxyderes, hvilket er >420 grader. Men det kræver altså at du går godt til den over en længere sammenhængende strækning.

Når du bare kører by/landevej og cruiser med f.eks. 120-130 på motorvej, så ligger temp på føler S3 (den i DPF) typisk kun på 250-300 grader.
Under acceleration eller når det går op ad bakke, kan temp lige før turboladeren (S1) sagtens ryge op på 600 grader, afhængig af hvor meget du fyrer til den, men hverken bakker eller accelerationer fortsætter længe nok til at temp længere ude (i DPF) når at komme derop hvor det hjælper.

Jeg har prøvet at fyre min af med max tophastighed over en strækning på ca 20km. Mens det stod på, kunne jeg se sodmasse beregnet falde, nøjagtig på samme måde som når en aktiv regen køres.
Det vil altså sige, at hvis du kører tilpas hårdt til daglig, så kan du udskyde det tidspunkt hvor aktiv regen startes.
Den passive regen det på denne måde lykkes dig at få lavet, har ingen indflydelse på tallet strækning siden sidste regenerering. Det nulstiller ikke fordi du har held med at brænde noget sod af ved at give den kniven.

Alle disse værdier og mønstret for hvordan logikken er, får man et glimrende indblik i med en PolarFIS installeret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af Charlimike » 2. jan 2019, 21:54

Min viser 950 grader i S4 over 4000rpm, men det behøver den nu ikke regenerering fpr at nå.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 2. jan 2019, 22:23

Charlimike skrev:
2. jan 2019, 21:54
Min viser 950 grader i S4 over 4000rpm, men det behøver den nu ikke regenerering fpr at nå.
S4 sidder efter DPF.
Hvordan gør du det... sømmet i bund i et eller andet gear, og så bare holder den der i lang tid ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HenrikH29 » 2. jan 2019, 22:28

Hans, hvad er din mening og forbyggelse af "forstoppelse" - er det muligt ?

F.eks. ved at give bilen en gang Bell Add Partikelfilterrens eller lignende.

Jeg kører selv en Q5 3.0 TDI der kører daglige småture (byture til/fra arbehde) men en gang i mellem en længere tur (2-3 gange pr. måned). Der tilsættes ved hver tankning Bell Add Dieselcity, der dog nok mest gavner motor mv.

Mine seneste målinger ser sådan ud (kommentarer er velkomne :) )
Skærmbillede 2019-01-02 kl. 22.31.02.png
Skærmbillede 2019-01-02 kl. 22.31.02.png (36 KiB) Vist 2143 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 2. jan 2019, 23:02

HenrikH29 skrev:
2. jan 2019, 22:28
Hans, hvad er din mening og forbyggelse af "forstoppelse" - er det muligt ?
Er der lavet EGROFF på den?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af Charlimike » 3. jan 2019, 04:42

950 grader er med fuld hammer, fx ved logning på felt/vej. Der er til den helt varme side, men den er også på max mht tuningen.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HenrikH29 » 3. jan 2019, 18:49

HansH skrev:
2. jan 2019, 23:02
HenrikH29 skrev:
2. jan 2019, 22:28
Hans, hvad er din mening og forbyggelse af "forstoppelse" - er det muligt ?
Er der lavet EGROFF på den?
Nej ikke på min, hvis det er den du spørger til. Men jeg tænkte nu også sådan mere generelt holdningen til diverse forbyggelser, men min egen er da også interessant :D :D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 3. jan 2019, 19:46

HenrikH29 skrev:
3. jan 2019, 18:49
HansH skrev:
2. jan 2019, 23:02
HenrikH29 skrev:
2. jan 2019, 22:28
Hans, hvad er din mening og forbyggelse af "forstoppelse" - er det muligt ?
Er der lavet EGROFF på den?
Nej ikke på min, hvis det er den du spørger til.
Jeg synes man skal dele det i to:

1) hvordan filteret stopper til på den korte bane, dvs i daglig drift
2) og, hvordan filteret stopper til på den lange bane

Ad 1)
Her vil jeg pege på EGROFF som mit bedste bud på hvordan du gør tilværelsen lettere for dit DPF i hverdagen.
Med EGROFF dannes langt mindre sod i forbrændingen, og når logikken når til det punkt hvor den starter en aktiv regen, vil der være betydeligt mindre sod at oxydere.

"Jamen... sod oxyderes da 100%, så kan det ikke være lige meget om der er dannet X eller 2X når aktiv regen køres?"
Jo - hvis du har et kørselsmønster som tillader gode, effektive regens lige så snart der er brug for dem, og som får lov til at blive helt færdig hver gang.
Hvis du derimod har et kørselsmønster, hvor bilen hele tiden skal kæmpe med at få regenereret sit DPF, så vil du have mere spillerum i forhold til at det fysisk stopper til, hvis du sender mindre sod derud i den daglige drift. Der er simpelt hen ikke så meget skidt der skal fejes fra døren.

Jeg har ingen anelse om, eller erfaring med, om de additiver du kan få og hælde i brændstoftanken, virker eller ej.

Ad 2)
Det tror jeg til gengæld ikke der kan gøres ret meget ved.. andet end at køre med den rigtige motorolie med lavt askeindhold, selvfølgelig.
På den lange bane er det tungmetaller i motorolien der langsomt får dit DPF til at sande til, og det er kun en ekstern rens der kan tømme det. Dvs. afbrænding eller dem der reklamerer med brint .. whatever.

Dette er betragtninger der står helt for min egen regning, og hvordan jeg har forstået sammenhængene i processen.
Og jeg skal nok træde forsigtigt mht at spille for klog på en motortype jeg slet ikke kender (din 3.0TDI). Mit sparsomme kendskab til konstruktion og virkemåde er snævert ... læs: EA189 ... og jeg ved reelt ikke hvordan sådan et 3.0 muskelbundt er bygget, og hvor dens svage punkter i forhold til emission evt måtte ligge.
Men ovenstående er de tanker jeg har om min egen EA189.

Generelt - hvis man interesserer sig for dette - så kan jeg anbefale at investere de par tusinde en PolarFIS koster.
Jeg købte min bl.a. med det formål at få et indblik i hvornår min bil udfører aktiv regen, og hvilke måleværdier der udløser det osv.
Jeg er ikke blevet skuffet. Jeg kender min bils cyklus og opførsel ned til mindste detalje hvad disse ting angår, og det har jeg det godt med.
At man så også kan monitorere en masse andre, ganske spændende ting, er blot en fin sidegevinst.

Hvis man skal sige noget negativt i forhold til at have det fulde indblik i disse mekanismer, så kan man sige at jeg nogen gange lader mig styre lidt af det.
Hvis jeg egentlig er hjemme og klar til at hoppe af motorvejen, men jeg kan se at den lige mangler 3km i at færdiggøre en aktiv regen helt, så fortsætter jeg til næste afkørsel til den er færdig, og så vender jeg og kører hjem, fremfor at afbryde den.
Hvis jeg skal ud og køre en kort tur, og kan se at den faktisk blot venter på at starte en regen, så holder jeg bare farten nede på 80-90 når den er blevet varm, for så ved jeg at den ikke går i gang. Og så kan den i stedet få en god, uafbrudt regen når jeg næste dag hopper på motorvejen igen.

I det adfærdsmønster kan man sige at jeg er belastet af den viden PolarFIS nu giver mig, som jeg ikke havde tidligere.
Nørdet.. jo, måske lidt..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af Charlimike » 3. jan 2019, 20:43

HansH skrev:
2. jan 2019, 22:23
Charlimike skrev:
2. jan 2019, 21:54
Min viser 950 grader i S4 over 4000rpm, men det behøver den nu ikke regenerering fpr at nå.
S4 sidder efter DPF.
Hvordan gør du det... sømmet i bund i et eller andet gear, og så bare holder den der i lang tid ?
OT:

Vrøvler, det er S1 som er på 950 grader.
Datalog.test.JPG
Datalog.test.JPG (164.11 KiB) Vist 2065 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 3. jan 2019, 20:56

Charlimike skrev:
3. jan 2019, 20:43
HansH skrev:
2. jan 2019, 22:23
Charlimike skrev:
2. jan 2019, 21:54
Min viser 950 grader i S4 over 4000rpm, men det behøver den nu ikke regenerering fpr at nå.
S4 sidder efter DPF.
Hvordan gør du det... sømmet i bund i et eller andet gear, og så bare holder den der i lang tid ?
OT:

Vrøvler, det er S1 som er på 950 grader. Datalog.test.JPG
Aahh... det kan jeg lidt bedre forstå !
S1 sidder lige før turboladeren, så der er frostfrit det meste af tiden :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 3. jan 2019, 21:55

HansH skrev:
3. jan 2019, 19:46

Med EGROFF dannes langt mindre sod i forbrændingen, og når logikken når til det punkt hvor den starter en aktiv regen, vil der være betydeligt mindre sod at oxydere.
Hej Hans.
Hvordan når du frem til der dannes langt mindre sod i forbrændingen ? - Jeg kan forstå, at hvis EGR er OFF hele tiden, så bliver der mindre sod i indsugningen.
Men hvis jeg kikker på forbrændingsprocessen, så følger mængden af sod mængden af forbrændt diesel.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 3. jan 2019, 22:07

i-s skrev:
3. jan 2019, 21:55
Hvordan når du frem til der dannes langt mindre sod i forbrændingen ? - Jeg kan forstå, at hvis EGR er OFF hele tiden, så bliver der mindre sod i indsugningen.
Men hvis jeg kikker på forbrændingsprocessen, så følger mængden af sod mængden af forbrændt diesel.
EGR er der jo for at sænke forbrændingstemperaturen, så der dannes mindre NOx.
Downside er mere sod.
"Die Russ-NOx-Schere" ... http://www.veus-shipping.com/2018/06/ha ... e-gehoert/
Så derfor - omvendt: når man ikke recirkulerer udstødningsgassen, stiger forbrændingstemp og dermed reduceres soddannelse.

Jeg kunne konstatere det ret tydeligt på min egen.
Har et antal tuningsfiler fra Thomas, som jeg kan jonglere med via min uTune II.
F.eks. en optimeret med EGRON, og en anden optimeret men med EGROFF.
Dvs veksler jeg mellem de to, så er EGR eneste parameter der ændres i ligningen.

Målt sod i DPF rapporteres af dif.trykmåleren, og den kommer langt højere op (5-7 mg) mellem to regen med EGRON, sammenlignet med EGROFF filen, hvor den sjældent ... eller faktisk aldrig... når over 1mg.
Kørselsmønster og ydre omstændigheder (temperatur) i de to scenarier er ens.

Allermest tydeligt om sommeren, når temperatur >17grader, hvor EGR på min skandalediesel vil være åben.
Ved temperaturer under dette, bliver forskellen en del mindre, da skandalesoftwaren jo sørger for at lukke EGR for at skåne komponenterne.

Men!
Du er jo alligevel inde på noget af det rigtige.
Det tal du taler om, som værende et direkte produkt af forbrændt brændstof, er den beregnede sodmængde.
Den logik der ligger bag det tal, ved ikke at der er lavet EGROFF på bilen.
Jeg har været i dialog med Thomas om dette, efter at have konstateret beskrevne adfærdsmønster.
Hvis han kunne supplere EGROFF med at bremse hvor hurtigt tallet beregnet sodmængde løber, så ville man også kunne øge intervallet for aktiv regen. Hvilket ville give fint mening, for der er som sagt ikke brug for så hyppige regen efter EGROFF.
Thomas var med på problematikken, men jeg tror ikke han havde lyst/tid til at gå ind i det. Der er sikkert andre ting i kalenderen.. :)

Til gengæld kan den reducerede soddannelse v/EGROFF ydeligt ses på den målte sodmængde

Herunder ses de to tal præsenteret af PolarFIS.
Indrammet med rødt er den beregnede sodmængde. Når det tal rammer 14.4 starter min bil en aktiv regen (hvis ellers olie er varm, omdrejninger er høje nok, tanksymbol ikke er tændt osv osv). Dette tal følger slavisk forbrændt brændstofmængde.
Indrammet med blåt er den målte sodmængde. Dette tal rapporteres af diff.trykmåleren. Offset er åbenbart lidt forskudt, for min falder til -0.3 når der er regenereret i bund. Men det tal kommer aldrig over 1.0 når jeg kører med EGROFF. Kører jeg med EGRON, rammer det tal måske 3-5 om vinteren, og op til 7-9 om sommeren.

Snap13.jpg
Snap13.jpg (18.11 KiB) Vist 2032 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 5. jan 2019, 10:25

HansH skrev:
3. jan 2019, 22:07
Til gengæld kan den reducerede soddannelse v/EGROFF ydeligt ses på den målte sodmængde

Herunder ses de to tal præsenteret af PolarFIS.
Indrammet med rødt er den beregnede sodmængde. Når det tal rammer 14.4 starter min bil en aktiv regen (hvis ellers olie er varm, omdrejninger er høje nok, tanksymbol ikke er tændt osv osv). Dette tal følger slavisk forbrændt brændstofmængde.
Indrammet med blåt er den målte sodmængde. Dette tal rapporteres af diff.trykmåleren. Offset er åbenbart lidt forskudt, for min falder til -0.3 når der er regenereret i bund. Men det tal kommer aldrig over 1.0 når jeg kører med EGROFF. Kører jeg med EGRON, rammer det tal måske 3-5 om vinteren, og op til 7-9 om sommeren.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om de tal.
Hvis det skulle være sandt, så skulle dit DPF holde op til 9 gange længere med EGR_OFF. Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke er evidens for at sige DPF holder længere med EGR_OFF.
Dit offset på -0.3 kan muligvis fjernes med VCDS ved at lave en offset kalibrering.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 5. jan 2019, 11:17

i-s skrev:
5. jan 2019, 10:25
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om de tal.
Hvis det skulle være sandt, så skulle dit DPF holde op til 9 gange længere med EGR_OFF. Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke er evidens for at sige DPF holder længere med EGR_OFF.
Prøv lige at forklare hvad det er for tal, der indikerer at DPF skulle holde længere ?
Det er i hvert fald ikke min pointe.
Jeg mener netop jeg skriver, at på den lange bane - dvs partikelfilterets reelle levetid - kan man ikke rigtig gøre noget.
Og vi er fuldstændig enige om at EGROFF og hvor meget sod der sendes derud, ikke påvirker den samlede levetid.

Dér hvor jeg ser en fordel ved EGROFF i forhold til DPF, er i den daglige drift mellem to regen.
Men jeg medgiver at det er lidt kringlet at forklare hvad jeg mener. Det kræver mange ord. Måske jeg ikke formår det særlig godt..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 5. jan 2019, 16:14

HansH skrev:
5. jan 2019, 11:17
i-s skrev:
5. jan 2019, 10:25
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om de tal.
Hvis det skulle være sandt, så skulle dit DPF holde op til 9 gange længere med EGR_OFF. Vi kan vel godt blive enige om, at der ikke er evidens for at sige DPF holder længere med EGR_OFF.
Prøv lige at forklare hvad det er for tal, der indikerer at DPF skulle holde længere ?
Det er i hvert fald ikke min pointe.
Jeg mener netop jeg skriver, at på den lange bane - dvs partikelfilterets reelle levetid - kan man ikke rigtig gøre noget.
Og vi er fuldstændig enige om at EGROFF og hvor meget sod der sendes derud, ikke påvirker den samlede levetid.

Dér hvor jeg ser en fordel ved EGROFF i forhold til DPF, er i den daglige drift mellem to regen.
Men jeg medgiver at det er lidt kringlet at forklare hvad jeg mener. Det kræver mange ord. Måske jeg ikke formår det særlig godt..
Det er fordi du skrev "Men det tal kommer aldrig over 1.0 når jeg kører med EGROFF. Kører jeg med EGRON, rammer det tal måske 3-5 om vinteren, og op til 7-9 om sommeren."
Som jeg læser det har du op til en faktor 9 i forskel mellem EGR_OFF og om sommeren.
Det må så betyde, at der er 9 gange mindre sod, som jo ender med at blive til aske i filteret.

Men selvfølgelig kan det ikke passe, for normalt holder man EGR under 30%, som stort set ikke giver noget ekstra sod.

Gad vide om de tal du udlæser er valide - måske der regnes helt anderledes på det i motorstyringen når EGR er OFF ???
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 5. jan 2019, 16:39

i-s skrev:
5. jan 2019, 16:14
Det må så betyde, at der er 9 gange mindre sod, som jo ender med at blive til aske i filteret.
Det er så her at vi går hver sin vej.. :)
Min påstand er, at sod ikke bliver til aske i filteret.
Sod kan oxyderes 100% med den temperatur der opnås under en regenerering.
Det, der efterlades som aske i filteret, og over tid bygger op og ender med at stoppe dit filter, er olieaske - tungmetaller fra motorolien.
Sod er i min definition uforbrændt materiale fra forbrændingen.

Dvs det hele sagt på en lidt anden måde - i mit perspektiv:
Det er to forskellige ting der fylder filteret i daglig drift og på den lange bane
- daglig drift = sod
- på lang sigt = olieaske

Selvfølgelig spiller olieasken ind, i og med at den akkumuleres over tid, og dermed "tager af den plads" der nu er i filteret.
Og derfor efterlader mindre spillerum til at oplagre sod. Dvs intervaller mellem regen bliver kortere og kortere over tid.
Men den faktor, der i daglig drift udløser en regen, er sod.

Man er nødt til at skelne mellem sod og olieaske.
Det er to helt forskellige ting, der begge oplagres i filteret.
Olieasken udgør langt den mindste del ... men den forsvinder ikke. Den bare stiger og stiger. Og mængden der oplagres i DPF er upåvirket af EGRON/EGROFF.
Soden udgør langt den største del, når der startes en regen, men i modsætning til olieasken, er den væk når regen er slut. Og det er dette materiale der er væsentlig forskel på hvor meget der sendes ud i filteret, afhængig af om man kører EGRON/EGROFF.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 5. jan 2019, 17:51

HansH skrev:
5. jan 2019, 16:39

Det, der efterlades som aske i filteret, og over tid bygger op og ender med at stoppe dit filter, er olieaske - tungmetaller fra motorolien.
Hmmm - måske. Du har tidligere posituleret at levetiden kan beregnes ud af konsumeret mængde diesel. Skal jeg forstå det sådan, at du nu mener det er konsumeret motorolie ?
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 6. jan 2019, 09:05

i-s skrev:
5. jan 2019, 17:51
HansH skrev:
5. jan 2019, 16:39

Det, der efterlades som aske i filteret, og over tid bygger op og ender med at stoppe dit filter, er olieaske - tungmetaller fra motorolien.
Hmmm - måske. Du har tidligere posituleret at levetiden kan beregnes ud af konsumeret mængde diesel. Skal jeg forstå det sådan, at du nu mener det er konsumeret motorolie ?
Okay, det tal vi nu taler om er så dette (snapshot af min egen for 1½ år siden):

Snap1.jpg
Snap1.jpg (10.57 KiB) Vist 1928 gange

Altså det totale askeindhold i DPF som akkumuleres over tid.
Dette tal er blot en beregnet værdi.
Du har helt ret - hvis det skulle være helt rigtigt, så skulle dette tal være beregnet ud fra "forbrugt motorolie".
Men da der ikke findes en måler/sensor der kan fortælle hvor meget motorolie der forbruges af motoren, er min forståelse af den logik VW har implementeret, at man tager udgangspunkt i forbrugt brændstof - for det har bilen en måling på.
De har antagelig arbejdet sig frem til, at for hver 1000L brændstof, vil bilen estimeret forbruge 0,xxxxxxL motorolie, og så er det bare at gange op.
Noget i den stil.

Formel
Askemængde = km.stand * gns.snitsforbrug (l/100km) * askekoefficient (0,0046 g/l)

Eksempel
Bil med km.stand 120.000 og et gns.forbrug over disse 120.000km på 7L/100km
120.000km * 0,07l * 0,0046 = 38,64g

Men igen - det er jo kun et estimat.
Når det tal rammer 80g (som er den estimerede fyldgrænse for DPF), så kan det sagtens være at bilen tøffer ufortrødent videre, og at det tal bare bliver ved med at stige op over de 80g, fordi bilen har forbrugt mindre motorolie i sin levetid end den rettesnor VW arbejder med.
Og omvendt selvfølgelig. Hvis bilen har forbrugt mere motorolie end forventet, så vil den gule lampe begynde at lyse før de 80g.

Og igen vigtigt at pointere, som tidligere anført, at sod og olieaske er to forskellige ting.
Forklaring og beregning her omhandler udelukkende olieaske. Den har intet med produceret sod at gøre.
Dvs - alt det jeg skriver om her, påvirkes ikke af EGRON/EGROFF. Olieaskens dannelse i DPF er den samme uanset EGRON/OFF.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af i-s » 6. jan 2019, 18:26

HansH skrev:
6. jan 2019, 09:05
i-s skrev:
5. jan 2019, 17:51
HansH skrev:
5. jan 2019, 16:39

Det, der efterlades som aske i filteret, og over tid bygger op og ender med at stoppe dit filter, er olieaske - tungmetaller fra motorolien.
Hmmm - måske. Du har tidligere posituleret at levetiden kan beregnes ud af konsumeret mængde diesel. Skal jeg forstå det sådan, at du nu mener det er konsumeret motorolie ?
Okay, det tal vi nu taler om er så dette (snapshot af min egen for 1½ år siden):


Snap1.jpg


Altså det totale askeindhold i DPF som akkumuleres over tid.
Dette tal er blot en beregnet værdi.
Du har helt ret - hvis det skulle være helt rigtigt, så skulle dette tal være beregnet ud fra "forbrugt motorolie".
Men da der ikke findes en måler/sensor der kan fortælle hvor meget motorolie der forbruges af motoren, er min forståelse af den logik VW har implementeret, at man tager udgangspunkt i forbrugt brændstof - for det har bilen en måling på.
De har antagelig arbejdet sig frem til, at for hver 1000L brændstof, vil bilen estimeret forbruge 0,xxxxxxL motorolie, og så er det bare at gange op.
Noget i den stil.

Formel
Askemængde = km.stand * gns.snitsforbrug (l/100km) * askekoefficient (0,0046 g/l)

Eksempel
Bil med km.stand 120.000 og et gns.forbrug over disse 120.000km på 7L/100km
120.000km * 0,07l * 0,0046 = 38,64g

Men igen - det er jo kun et estimat.
Når det tal rammer 80g (som er den estimerede fyldgrænse for DPF), så kan det sagtens være at bilen tøffer ufortrødent videre, og at det tal bare bliver ved med at stige op over de 80g, fordi bilen har forbrugt mindre motorolie i sin levetid end den rettesnor VW arbejder med.
Og omvendt selvfølgelig. Hvis bilen har forbrugt mere motorolie end forventet, så vil den gule lampe begynde at lyse før de 80g.

Og igen vigtigt at pointere, som tidligere anført, at sod og olieaske er to forskellige ting.
Forklaring og beregning her omhandler udelukkende olieaske. Den har intet med produceret sod at gøre.
Dvs - alt det jeg skriver om her, påvirkes ikke af EGRON/EGROFF. Olieaskens dannelse i DPF er den samme uanset EGRON/OFF.
Ok, jeg tror vi er helt enige. Men lidt komplekst at finde rundt i.
Sidder og tænker om man måske skulle prøve at lave en VCDS udlæsning under kørsel, for at se hvor meget højtryks EGR er aktiv ... Future projekt.
/Søren.

jov
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jan 2020, 12:26
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af jov » 30. apr 2021, 21:31

HansH skrev:
3. jan 2019, 22:07
i-s skrev:
3. jan 2019, 21:55
Hvordan når du frem til der dannes langt mindre sod i forbrændingen ? - Jeg kan forstå, at hvis EGR er OFF hele tiden, så bliver der mindre sod i indsugningen.
Men hvis jeg kikker på forbrændingsprocessen, så følger mængden af sod mængden af forbrændt diesel.
EGR er der jo for at sænke forbrændingstemperaturen, så der dannes mindre NOx.
Downside er mere sod.
"Die Russ-NOx-Schere" ... http://www.veus-shipping.com/2018/06/ha ... e-gehoert/
Så derfor - omvendt: når man ikke recirkulerer udstødningsgassen, stiger forbrændingstemp og dermed reduceres soddannelse.

Jeg kunne konstatere det ret tydeligt på min egen.
Har et antal tuningsfiler fra Thomas, som jeg kan jonglere med via min uTune II.
F.eks. en optimeret med EGRON, og en anden optimeret men med EGROFF.
Dvs veksler jeg mellem de to, så er EGR eneste parameter der ændres i ligningen.

Målt sod i DPF rapporteres af dif.trykmåleren, og den kommer langt højere op (5-7 mg) mellem to regen med EGRON, sammenlignet med EGROFF filen, hvor den sjældent ... eller faktisk aldrig... når over 1mg.
Kørselsmønster og ydre omstændigheder (temperatur) i de to scenarier er ens.

Allermest tydeligt om sommeren, når temperatur >17grader, hvor EGR på min skandalediesel vil være åben.
Ved temperaturer under dette, bliver forskellen en del mindre, da skandalesoftwaren jo sørger for at lukke EGR for at skåne komponenterne.

Men!
Du er jo alligevel inde på noget af det rigtige.
Det tal du taler om, som værende et direkte produkt af forbrændt brændstof, er den beregnede sodmængde.
Den logik der ligger bag det tal, ved ikke at der er lavet EGROFF på bilen.
Jeg har været i dialog med Thomas om dette, efter at have konstateret beskrevne adfærdsmønster.
Hvis han kunne supplere EGROFF med at bremse hvor hurtigt tallet beregnet sodmængde løber, så ville man også kunne øge intervallet for aktiv regen. Hvilket ville give fint mening, for der er som sagt ikke brug for så hyppige regen efter EGROFF.
Thomas var med på problematikken, men jeg tror ikke han havde lyst/tid til at gå ind i det. Der er sikkert andre ting i kalenderen.. :)

Til gengæld kan den reducerede soddannelse v/EGROFF ydeligt ses på den målte sodmængde

Herunder ses de to tal præsenteret af PolarFIS.
Indrammet med rødt er den beregnede sodmængde. Når det tal rammer 14.4 starter min bil en aktiv regen (hvis ellers olie er varm, omdrejninger er høje nok, tanksymbol ikke er tændt osv osv). Dette tal følger slavisk forbrændt brændstofmængde.
Indrammet med blåt er den målte sodmængde. Dette tal rapporteres af diff.trykmåleren. Offset er åbenbart lidt forskudt, for min falder til -0.3 når der er regenereret i bund. Men det tal kommer aldrig over 1.0 når jeg kører med EGROFF. Kører jeg med EGRON, rammer det tal måske 3-5 om vinteren, og op til 7-9 om sommeren.


Snap13.jpg
Hej Hans
Ved at dette er et gammelt opslag, men nu prøver jeg lige alligevel .. det virker som om du er rigtig godt inde i dpf...

Jeg har en Touran 2,0 tdi 140 hk fra 2011
Den har fået lavet egr off samtidig med den har fået lidt flere hypper....

Jeg kører for få lange ture! Det er noget skidt, men sådan det er...

Den er begyndt at komme med fejl på manglende regenerering, så sætter jeg tester På og kører Service regenerering, også kan den lidt igen...

Når jeg laver service regenerering kan jeg se at beregnet sod mængde er på ca. 20 og falder til 1-2 ca. Og målt sod går fra -1 til -2 ca ...

Inden regenerering er difference trykket ved 2500 omd. 23hpa og efter er den 18 hpa...

Nu til spørgsmålene:
1. Jeg kan se der er 4(3) udstødningstemperatur sensorer, under regenerering viser de:
1 svinger mellem 20 og 600
2 viser bare 0
3 550
4 500

Tænker den første sensor er defekt, kan det gøre at felt/passiv regenerering ikke bliver udført?


2. Efter som den målte sod mængde nærmest ikke stiger, tænker jeg jo egentlig at behovet for regenerering ikke er der! Kan man på nogen lave længere tid mellem? Kan man evt. Kalibrere brændstof forbruget så den tror den bruger mindre? Hvilket jo så vil gøre at man ikke kan regne med km/liter også?

3. Hvad bestemmer hvor lang tid regenerering tager? Er det bare en fastsat tid pr. Gram beregnet sod eller?

På forhånd tak 😀

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 1. maj 2021, 08:22

jov skrev:
30. apr 2021, 21:31
1. Tænker den første sensor er defekt, kan det gøre at felt/passiv regenerering ikke bliver udført?

2. Efter som den målte sod mængde nærmest ikke stiger, tænker jeg jo egentlig at behovet for regenerering ikke er der! Kan man på nogen lave længere tid mellem? Kan man evt. Kalibrere brændstof forbruget så den tror den bruger mindre? Hvilket jo så vil gøre at man ikke kan regne med km/liter også?

3. Hvad bestemmer hvor lang tid regenerering tager? Er det bare en fastsat tid pr. Gram beregnet sod eller?
hej jov :) Det er gode og relevante spørgsmål.

1.
Uden at vide det, så vil jeg kraftigt formode at alle 3 exhaust temp. sensorer indgår i den logik der styrer regenerering.
Og derfor tænker jeg, at din teori om en mulig defekt på S1 sagtens kan være årsag til at den ikke får det input den skal have, for at det fungerer ordentligt.
Har du haft VCDS på og tjekket om den har logget fejl i motorstyringen ? En defekt temp. sensor bør logge en fejl.

2.
Interessant spørgsmål, som jeg jo har drøftet med Thomas Landberg, der har lavet min EGROFF / optimering.
Mit svar på herpå står i det indlæg du selv har quotet ... så jeg quoter lige mig selv... :)

Den logik der ligger bag det tal (beregnet sodmængde), ved ikke at der er lavet EGROFF på bilen.
Jeg har været i dialog med Thomas om dette, efter at have konstateret beskrevne adfærdsmønster.
Hvis han kunne supplere EGROFF med at bremse hvor hurtigt det tal løber, så ville man også kunne øge intervallet for aktiv regen. Hvilket ville give fint mening, for der er som sagt ikke brug for så hyppige regen efter EGROFF.
Thomas var med på problematikken, men jeg tror ikke han havde lyst/tid til at gå ind i det. Der er sikkert andre ting i kalenderen.. :)


3.
Når regen - det være sig aktiv/passiv - foregår, ser du tallet beregnet sodmængde falde, indtil det rammer "bunden".
Dvs når temperaturen i DPF har været over en bestemt værdi ... jeg mener det er ca 425 grader ... i et vist stykke tid, så ved man pr. defintion at sod oxyderes.
Så mit svar til dig er - JA, det er min klare opfattelse, at den logik der ligger bag nedtællingen, er ren tidsbaseret.

Tidslinjen i en aktiv regen på min CFGB motor ser ud nogenlunde som følger:
  • aktiv regen startes. Dette ses ved at S1 i løbet af et par sekunder ryger op på omkring 725 grader
  • derefter tager det ca 30-60 sekunder før temp i DPF (dvs S2) er kommet op på ca 625 grader. I den tid står beregnet sodmængde tallet stille
  • herefter begynder beregnet sodmængde at falde støt, og tiden det tager at nå i bund, er konstant. Det tager ca 7 min. på min.
Jeg vil dog tilføje, at de sidste ca 2-2.5 mg føles langsommere end de første.
Det er som om at tiden pr mg er konstant indtil min rammer ca 5 mg. Derfra og ned til stopværdien - som i mit tilfælde er 2.8mg - er det min fornemmelse at det går lidt langsommere. Men jeg har ikke tidsmåling til at bakke det op.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jov
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jan 2020, 12:26
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af jov » 1. maj 2021, 10:58

HansH skrev:
1. maj 2021, 08:22

1.
Uden at vide det, så vil jeg kraftigt formode at alle 3 exhaust temp. sensorer indgår i den logik der styrer regenerering.
Og derfor tænker jeg, at din teori om en mulig defekt på S1 sagtens kan være årsag til at den ikke får det input den skal have, for at det fungerer ordentligt.
Har du haft VCDS på og tjekket om den har logget fejl i motorstyringen ? En defekt temp. sensor bør logge en fejl.

2.
Interessant spørgsmål, som jeg jo har drøftet med Thomas Landberg, der har lavet min EGROFF / optimering.
Mit svar på herpå står i det indlæg du selv har quotet ... så jeg quoter lige mig selv... :)

Den logik der ligger bag det tal (beregnet sodmængde), ved ikke at der er lavet EGROFF på bilen.
Jeg har været i dialog med Thomas om dette, efter at have konstateret beskrevne adfærdsmønster.
Hvis han kunne supplere EGROFF med at bremse hvor hurtigt det tal løber, så ville man også kunne øge intervallet for aktiv regen. Hvilket ville give fint mening, for der er som sagt ikke brug for så hyppige regen efter EGROFF.
Thomas var med på problematikken, men jeg tror ikke han havde lyst/tid til at gå ind i det. Der er sikkert andre ting i kalenderen.. :)


3.
Når regen - det være sig aktiv/passiv - foregår, ser du tallet beregnet sodmængde falde, indtil det rammer "bunden".
Dvs når temperaturen i DPF har været over en bestemt værdi ... jeg mener det er ca 425 grader ... i et vist stykke tid, så ved man pr. defintion at sod oxyderes.
Så mit svar til dig er - JA, det er min klare opfattelse, at den logik der ligger bag nedtællingen, er ren tidsbaseret.

Tidslinjen i en aktiv regen på min CFGB motor ser ud nogenlunde som følger:
  • aktiv regen startes. Dette ses ved at S1 i løbet af et par sekunder ryger op på omkring 725 grader
  • derefter tager det ca 30-60 sekunder før temp i DPF (dvs S2) er kommet op på ca 625 grader. I den tid står beregnet sodmængde tallet stille
  • herefter begynder beregnet sodmængde at falde støt, og tiden det tager at nå i bund, er konstant. Det tager ca 7 min. på min.
Jeg vil dog tilføje, at de sidste ca 2-2.5 mg føles langsommere end de første.
Det er som om at tiden pr mg er konstant indtil min rammer ca 5 mg. Derfra og ned til stopværdien - som i mit tilfælde er 2.8mg - er det min fornemmelse at det går lidt langsommere. Men jeg har ikke tidsmåling til at bakke det op.

Tak for svar 👍

1. Ja har haft vcds på men der er ingen fejl meldinger! Men når jeg ser temperatur under service regenerering skifter den ca. En gang i sekundet og det kan være således 500-20-325-550-50-245 osv. Men ja, ingen fejl meldinger...

2/3. Grunden til at jeg spørger er egentlig ikke kun fordi det er dumt den regenerere ofte, men lige så meget at det tager lang tid! En Service regenerering taget for mig ca. 30 min. Men ud fra difference trykket og målt sod mængde, tænker jeg jo at regenereringen måske i praksis er færdig allerede efter 10....

Ved sidste olieskift kunne jeg konstatere at der var kommet en stor mængde Diesel i motor olien som jeg tænker skyldes aktiv regenerering!...

Derfor kunne det jo være interessant hvis du er muligt at ændre ved at justere kalibrering af brændstof forbruget. Så den f.eks vil sige at den kører 30 km./l istedet for 15 som i praksis...
Er det muligt at ændre/justere med vcds?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 1. maj 2021, 11:13

jov skrev:
1. maj 2021, 10:58
1. Ja har haft vcds på men der er ingen fejl meldinger! Men når jeg ser temperatur under service regenerering skifter den ca. En gang i sekundet og det kan være således 500-20-325-550-50-245 osv. Men ja, ingen fejl meldinger...

2/3. Grunden til at jeg spørger er egentlig ikke kun fordi det er dumt den regenerere ofte, men lige så meget at det tager lang tid! En Service regenerering taget for mig ca. 30 min. Men ud fra difference trykket og målt sod mængde, tænker jeg jo at regenereringen måske i praksis er færdig allerede efter 10....

Ved sidste olieskift kunne jeg konstatere at der var kommet en stor mængde Diesel i motor olien som jeg tænker skyldes aktiv regenerering!...

Derfor kunne det jo være interessant hvis du er muligt at ændre ved at justere kalibrering af brændstof forbruget. Så den f.eks vil sige at den kører 30 km./l istedet for 15 som i praksis...
Er det muligt at ændre/justere med vcds?
1.
S1 er meget følsom overfor speederstilling / belastning på motoren, når der IKKE kører en aktiv regen.
Dvs hvis du er under acceleration, så viser den måske 450, og slipper du så speederen, så ryger den omgående helt ned i kælderen på 25 eller noget i den stil. Hvis du kører med konstant belastning (f.eks. på fartpilot), skal den være rimelig stabil, og kun stige når det går opad bakke.
Hvis de udsving du beretter er under aktiv regen, så er der helt sikkert noget galt med den sensor. Jeg ville ikke tøve med at skifte den.
Den koster lidt ... ca 160 EUR listepris hos vores naboer i Tyskland.

2.
Jeg har aldrig prøvet at udføre en service regen, men jeg kan godt se at hvis det tager 30 min så er det ret træls at skulle gøre ofte :(
Og diesel i motorolien peger klart i retning af en masse aktiv regen.
Er din bil dieselgate opdateret ?
Jeg forstår at den er optimeret, men hvordan er optimeringen lavet .... på basis af dieselgate opdateringen, eller blev den rullet tilbage til skandalesoftware og optimeret på den basis ?
Hvem har lavet din optimering ?

3.
Det eneste jeg kender til at man kan påvirke med VCDS i forhold til brændstofforbrug, er visningen i instrumentet.
Den har som udgangspunkt offset 100, og hvis man så ved tankning konstaterer at instrumentet viser f.eks. 5% for optimistisk, så kan man med VCDS sætte en tilpasningskanal til 105, for at tilpasse instrumentets visning til virkeligheden.
Jeg ved det ikke .... men jeg vil godt sætte en pose økologiske gulerødder på at dette intet har med motorstyringens logik for beregning af brændstofforbrug, og deraf beregning af sodmængde i DPF at gøre :)
Logikken for housekeeping på DPF er simpelt hen alt for vigtig og følsom (det er jo dyre komponenter) til at man bare lige kunne rode lidt rundt med VCDS med den værdi i instrumentet, og så flytte på de sager. Jeg tror simpelt hen ikke på at der er en sammenhæng.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

jov
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. jan 2020, 12:26
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af jov » 1. maj 2021, 12:45

HansH skrev:
1. maj 2021, 11:13

1.
S1 er meget følsom overfor speederstilling / belastning på motoren, når der IKKE kører en aktiv regen.
Dvs hvis du er under acceleration, så viser den måske 450, og slipper du så speederen, så ryger den omgående helt ned i kælderen på 25 eller noget i den stil. Hvis du kører med konstant belastning (f.eks. på fartpilot), skal den være rimelig stabil, og kun stige når det går opad bakke.
Hvis de udsving du beretter er under aktiv regen, så er der helt sikkert noget galt med den sensor. Jeg ville ikke tøve med at skifte den.
Den koster lidt ... ca 160 EUR listepris hos vores naboer i Tyskland.

2.
Jeg har aldrig prøvet at udføre en service regen, men jeg kan godt se at hvis det tager 30 min så er det ret træls at skulle gøre ofte :(
Og diesel i motorolien peger klart i retning af en masse aktiv regen.
Er din bil dieselgate opdateret ?
Jeg forstår at den er optimeret, men hvordan er optimeringen lavet .... på basis af dieselgate opdateringen, eller blev den rullet tilbage til skandalesoftware og optimeret på den basis ?
Hvem har lavet din optimering ?

3.
Det eneste jeg kender til at man kan påvirke med VCDS i forhold til brændstofforbrug, er visningen i instrumentet.
Den har som udgangspunkt offset 100, og hvis man så ved tankning konstaterer at instrumentet viser f.eks. 5% for optimistisk, så kan man med VCDS sætte en tilpasningskanal til 105, for at tilpasse instrumentets visning til virkeligheden.
Jeg ved det ikke .... men jeg vil godt sætte en pose økologiske gulerødder på at dette intet har med motorstyringens logik for beregning af brændstofforbrug, og deraf beregning af sodmængde i DPF at gøre :)
Logikken for housekeeping på DPF er simpelt hen alt for vigtig og følsom (det er jo dyre komponenter) til at man bare lige kunne rode lidt rundt med VCDS med den værdi i instrumentet, og så flytte på de sager. Jeg tror simpelt hen ikke på at der er en sammenhæng.
1. Jeg må have fat i en ny sensor og have den skiftet hvor sidder den henne? det er vel den som sidder tættest på turboen eller hvilken?

2. Det er den tidligere ejer som har fået det gjort. men den var først blevet optimeret ved landberg. efterfølgende mente han ikke at han kunne slippe udenom at få lavet den berømte opdatering hos vw... så den blev opdateret der... efterfølgende kørte han til landberg som optimerede den og lavede egr off igen...

3. nej, kan du måske have ret i... i sær hvis jeg risikere en pose økologiske gulerødder :lol: ... ved du hvor det ændres? den viser nemlig ca. 5-10 % for optimistisk så om ikke andet kunne det da være rart at få ændret

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: A6 4G Partikelfilter askemængde

Indlæg af HansH » 1. maj 2021, 15:04

jov skrev:
1. maj 2021, 12:45
1. Jeg må have fat i en ny sensor og have den skiftet hvor sidder den henne? det er vel den som sidder tættest på turboen eller hvilken?

2. Det er den tidligere ejer som har fået det gjort. men den var først blevet optimeret ved landberg. efterfølgende mente han ikke at han kunne slippe udenom at få lavet den berømte opdatering hos vw... så den blev opdateret der... efterfølgende kørte han til landberg som optimerede den og lavede egr off igen...

3. nej, kan du måske have ret i... i sær hvis jeg risikere en pose økologiske gulerødder :lol: ... ved du hvor det ændres? den viser nemlig ca. 5-10 % for optimistisk så om ikke andet kunne det da være rart at få ændret
1.
Se vedhæftede PDF fil. Den gælder min CFGB motor. Jeg vil gætte på at det er samme på din Touran.

2.
Normalt vil Thomas altid anbefale at få lavet tilbagerul først, og så tuningsfil på den base.
Men det er jo umuligt at vide hvad der er foregået i dit tilfælde, med mindre tidligere ejer kan kaste lys over det.
Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte Thomas og spørge ham : "Thomas, kan du oplyse mig om den tuningsfil du har lavet til min bil med reg.nr. <xx xxxxx> er lavet på basis af skandalesoftware - eller på basis af dieselgate opdatering?"
Hvis den virkelig er lavet på basis af dieselgate opdateringen, så ville jeg uden at tøve få det lavet om... hvis jeg var i dine sko :)

3.
[17] Instrument - Tilpasningskanaler. Herunder ses hvordan jeg har gjort min egen 4% "mindre optimistisk"

forbrugskorrektur.jpg
forbrugskorrektur.jpg (59.39 KiB) Vist 1353 gange
Vedhæftede filer
G235_UdstTempFøler.pdf
(176.4 KiB) Downloadet 28 gange
These users thanked the author HansH for the post:
jov
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"