Limp mode, 1,9 tdi.

Besvar
NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 3. sep 2019, 10:35

Hej

Havde i foråret problemer med at min Audi A6 4b, 2002, gik i nødprogram.
Det løs som om turboen kørte, men der var ingen trækkraft. det hjalp nogen gange bare at lukke ned og starte op igen.

- Jeg udlæste koder med OBDeleven. Og fik Fejl P1556, sporadisk, Ladetryksregulering.
- Jeg var hos VAG i Kalundborg.
- Googlede en hel del.
- Fik testet hos Bosch Service.

VAG sagde at det nok var katalysatoren.
P1556 henviser til en såkaldt N75-ventil.
Bosch service var bekymret for turboen og nævnte noget med EGR-ventil.
Google (bl.a) foreslår at bypasse EGR.

Jeg købte noget injektion-rens hos CircleK, til brug for hver 5000 Km. Brugte 2 flasker på 1 ,5 tankfuld diesel og har ikke kørt med under 2000 o/min siden.

Det løste problemet. Har ikke haft fejlen siden.
Jeg er dog nervøs for at det kun er en midlertidig løsning og vil egentlig gerne forebygge.

Hvor ville I starte, hvis jeg ikke ligefrem skal ud i turbo-skift og katalysator-skift, lige med det første?

MVH
Niels
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 12. aug 2020, 21:00

Så kom det igen.
Nu uden advarselslampe.
Og med ny kode: P1557.
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Tor Morrison » 13. aug 2020, 20:14

NHJ65 skrev:
12. aug 2020, 21:00
Så kom det igen.
Nu uden advarselslampe.
Og med ny kode: P1557.
Jeg tror det er din VGT del i turboen der sætter sig fast. Så kan motoren ikke regulere turbotrykket korrekt.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 13. aug 2020, 21:14

Ok. Det vil jeg prøve at få undersøgt, selvom jeg ikke har nogen anelse om hvordan eller hvad det er 🤪

Jeg har bestilt tid til en Hydrive rens hos QuickPot i morgen. Håber på miraklet sker og det fixer problemet.
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af kGlerup » 13. aug 2020, 21:30

NHJ65 skrev:Ok. Det vil jeg prøve at få undersøgt, selvom jeg ikke har nogen anelse om hvordan eller hvad det er Billede

Jeg har bestilt tid til en Hydrive rens hos QuickPot i morgen. Håber på miraklet sker og det fixer problemet.
VGT er styring af geometrien i turboladeren. Det er en mekanisk styring der kan kokse til over tid. Så går mekanikken trægt og turboen kan ikke regulere ladetryk korrekt.
Det løses enten med en ny turbo eller en grundig rens af den eksisterende. Noget med nærmest at få den i blød over længere tid.
Jeg har ikke meget tiltro til at Hydrive vil løse det..

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 13. aug 2020, 22:07

Lyder dyrt. Eller besværligt.
Tror du det vil være fornuftigt at prøve at skifte N75 og EGR først? Eller evt bypass'e EGR helt, inden jeg kaster mig ud i en ny turbo?
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af kGlerup » 13. aug 2020, 22:13

NHJ65 skrev:Lyder dyrt. Eller besværligt.
Tror du det vil være fornuftigt at prøve at skifte N75 og EGR først? Eller evt bypass'e EGR helt, inden jeg kaster mig ud i en ny turbo?
Det er en ret klassisk fejl og normalt pga turboen.
Kan ikke se at EGR bypass skulle have nogen effekt på dette.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 13. aug 2020, 22:31

Du har garanteret ret...
Man bliver dog advaret "allevegne" mod at gribe til turboskift, inden man har prøvet at skifte de mere billige dele... Om det så er stor fagkundskab på YouTube, aner jeg ikke.
Men tak for rådgivningen.

Nu må jeg så prøve at finde en VAG-ørn, der kan hjælpe. Jeg tør ikke nærme mig den lokale autoriserede 😉
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Rasbi » 14. aug 2020, 07:37

Hvis du mener at have evnerne til det her, kan det her muligvis løse dit problem. https://youtu.be/QwA3-cPHp54

Det løste totalt op for vnt-mekanismen på min bil og den fejlede aldrig siden på det punkt.
These users thanked the author Rasbi for the post:
NHJ65

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Mathiasen » 14. aug 2020, 08:52

Problemet skal lokaliseres inden du begynder at skifte dele..

At advare mod at skifte turbo, inden du har prøvet at skifte de billige dele, lyder i mine ører som nogen der bare gerne vil brænde timer af på din bil. :roll:

De skal da løse problemet og ikke bare skifte i blinde. Det andet bliver da hurtigt MEGET dyrere end at skifte en turbo. :lol:

Jeg ville som udgangspunkt starte med den fejl din bil faktisk melder. Ladetryksregulering.

At begynde på at kigge alle andre steder, som katalysator, EGR osv er bagvendt.

https://www.youtube.com/watch?v=Ppif4qC560U

Her kan du se VNT mekanismen. Afhængig af hvor gør-det-selv-agtig du er, kan du måske selv undersøge det ;)
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 2):
kGlerupNHJ65
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 16. aug 2020, 20:37

Tak for linket til turbo.
Jeg tror jeg forstod princippet.

Gør-det-selv evnerne på dette område stoler jeg ikke på.
Men nedenstående burde jeg måske kunne finde ud af.
Er der nogen holdning til denne metode:
https://youtu.be/1EC5Zi3_Z30 ?
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 16. aug 2020, 20:45

Rasbi skriver om Belladd. Og jeg så videoen.

Liquid Moly laver nogle lignende produkter. Og Mr Muscle ovnrens, bliver også fremhævet.

Er der nogen der har en mening om hvad der er det bedste?
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Hej-Hej » 17. aug 2020, 04:51

Ja, det bedste er at afmontere turboen og skille den ad, så man kan gøre den ordenligt ren! Ovnrens er fint til det! Men har du prøvet at sprøjte ovnrens i en møgbeskidt ovn, lade den stå i en time eller to og så tænde den? Var den ren bagefter? :)

Hvis du tager armen af fra aktuator til turbo, så kan du kører VNT frem og tilbage, går den stramt og hvor langt kan den bevæges?
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
Yenko

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 17. aug 2020, 07:46

Ok. Modtaget. 😁

Skidtet skal vaskes/skylles væk bagefter.

Men så tænker jeg ikke at BellAdd eller Liquid Moly klarer sig bedre end ovnrens.
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 6. sep 2020, 18:24

N75 og EGR skiftet.
Ikke den store ændring, selvom den kører periodisk normalt.
Den mister trækkraft når olie-temp er 80-85 gr og over.
Indtil da kører den ofte som en raket.
Kan jeg mon regne med at det er turboen der falder ud, eller er det mon udelukkende Limp mode, der sætter ind og tager pusten fra bilen? Måske som følge af noget andet...?
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Sorens2 » 8. sep 2020, 17:41

Mega kedelig video jeg har lavet men det virker i 5-10% af tilfældene.
Resten ender med ny turbo.
Hydrive osv. er penge lige i lokummet.

https://youtu.be/tpa08l6_yEI
These users thanked the author Sorens2 for the post (total 3):
Hej-HejNHJ65Mathiasen
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 10. sep 2020, 20:23

Hej.

Tak for den.

Det vil jeg prøve. Selvom 5-10% succesrate ikke er så lovende 😁
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 16. okt 2020, 19:14

Update.

Jeg har nu skiftet:

1. Ladetryksregulering (N75).
Ingen ændring.

2. EGR.
Ingen ændring.

3. Turbo og olietrykrør.
Ved mekaniker-test, ingen ændring.

4. Mek. smed test-computer på og fik fejlen; Fejl på stelforbindelse.

5. Stel-forbindelse ordnet.

6. Bilen kørte som en drøm ca 10 Km på motorvej med høj fart. Men begyndte at lave forsinket respons på turbo ved ekstra gas på pedalen.

7. Flere udfald på turbo på landevej.

8. Lod den hvile ca 10 min, lukket ned.

9. Fuld Limp mode igen. Dog er der lidt mere træk i vognen, men uden turbo.

10. Egen lille tester på, som siger:
“P1557, Ladetryksregulering, regulerings grænse overskredet“. Sporadisk.

Lettere trættende udvikling.
Vedhæftede filer
Screenshot_20201016-191000.png
Screenshot_20201016-191000.png (265.43 KiB) Vist 495 gange
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Sorens2 » 16. okt 2020, 22:06

Man ka ik fejlfinde bare ved at læse fejlkoder.

I skal analysere data: Ladetryk osv. Live.
These users thanked the author Sorens2 for the post (total 2):
larslynNHJ65
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 17. okt 2020, 02:44

Har bestilt ny bil.
Den gamle skal op og køre, nu der er ofret ny turbo, så den kan blive solgt frem for bare skrottes.
Kan live-fejlfinding gøres billigt?
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af Sorens2 » 17. okt 2020, 07:18

Hvis man ikke har fundet fejlen på en time gør man noget galt. 😜
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 17. okt 2020, 10:00

Er der nogen der kan hjælpe med fejlsøgning?

Jeg bor omkring Hillerød.
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

NHJ65
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 7. jun 2016, 21:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Limp mode, 1,9 tdi.

Indlæg af NHJ65 » 7. nov 2020, 22:49

Bom!
Så blev problemet løst.
En ny ladetryks-sensor til 230 kr, og vi ruller igen med fuld fart. Faktisk friskere end nogensinde.

Tak til alle for input.
MVH
NIELS

Audi A6 4B 1,9 tdi Avant, 2002.

Besvar

Tilbage til "Motor"